StoryEditor
Gastrobogata proteinima

Ovu namirnicu rijetko koja može zamijeniti po pitanju hranjivosti i koristi koju tijelu pruža, a na policama Tommyja je uvijek svježa i domaća

Piše PROMO
25. svibnja 2020. - 15:20
Shutterstock

Svako jutro jedno jaje... Teško da postoji netko tko ne može dovršiti ovu rečenicu, bolje rečeno, uzrečicu.

I pita li se liječnike i nutricioniste, dio “organizmu snagu daje” itekako je istinit. U rijetko koju namirnicu je tako slatko upakirano toliko nutritivnih sastojaka. Bilo da se radi o doručku, marendi, ručku, večeri ili u kolačima. Jaja nas prate kroz meni, ali i kroz život. Tvrdo kuhano jaje (može i umeko) ili jaje pripremljeno “u sorbulu” velikoj je većini obilježilo djetinjstvo. Naposljetku, kako stoji u kultnoj pjesmi “Nadalina”, jaja se “moredu spravljati na mali milijun način. I u sorbulu i na joko i sirova, a može ih se i utvrdo i umeko, i ugusto i uritko...” Koliko su hranjiva, teško da možete pogriješiti. Jedino (!) moraju biti svježa. Uvjet toga jest taj da moraju biti kupljena na provjerenom mjestu, gdje su držana u higijenskim uvjetima. A rashladne police trgovina “Tommy” idealne su za čuvanje svježine ove supernamirnice.

Jedno veliko kuhano jaje teži oko 50 grama i sadrži:

• kalorije: 77
• ugljikohidrati: 0,6 g
• ukupne masnoće: 5,3 g
• zasićene masnoće: 1,6 g
• nezasićene masti: 2,0 g
• kolesterol: 212 mg
• protein: 6,3 g
• vitamin A: 6% preporučene dnevne doze - PDD
• vitamin B2 (riboflavin): 15% PDD
• vitamin B12 (kobalamin): 9% PDD
• vitamin B5 (pantotenska kiselina): 7% PDD
• fosfor: 86 mg ili 9% PDD
• selen: 15,4 mcg ili 22% PDD

Veliki hrvatski proizvođač “Vrana” d.o.o., lociran u neposrednoj blizini Vranskog jezera, na više od 1000 hektara plodnog tla nastalog isušivanjem dijela samog jezera, ponosan je, stoga, na suradnju s “Tommyjem”, koji je odlučio svojim kupcima ponuditi najbolje preko svoje robne marke “Marinero”. I tako već dugi niz godina.

Na samoj farmi se vrši rigorozna kontrola svih parametara uzgoja, posebice hrane za nesilice, higijene, te ambalaže za pakiranje. Što se hrane tiče, “Vrana” d.o.o. ima vlastiti mlin, odnosno mješaonicu hrane, koja je preduvjet kvalitetnih i prepoznatljivih jaja. A kvalitetna jaja kakva se mogu naći u trgovinama “Tommy” ne samo da su dostupna tijekom cijele godine, nego su i – hrvatska. “Vrana” d.o.o. se nalazi kod Biograda i redovito opskrbljuje “Tommy” najsvježijim jajima.

Iako su nutritivne bombe, jaja su opet jedna od najjednostavnijih i najhranjivijih namirnica u našoj prehrani. Unatoč činjenici da nam pružaju mnogo hranjivih sastojaka, to je prilično niskokalorična hrana. Kuhana jaja sadrže samo 77 kalorija, pet grama masti i vrlo malu količinu ugljikohidrata.

Ona su također vrlo dobar izvor bijelih bjelančevina, oko šest grama po jajetu. Osim toga, jaja sadrže cijeli niz aminokiselina, što znači da su savršen izvor proteina. Kuhana jaja također pružaju niz važnih hranjivih sastojaka, uključujući vitamin D, cink, kalcij i sve vitamine skupine B, a riboflavin (vitamin B2) i vitamin B12 posebno su dobar izvor. Hranjive tvari nalaze se isključivo u žumanjku, dok bjelanjak sadrži uglavnom protein.

Omjer spomenutih hranjivih tvari jaje čini savršenom namirnicom ne samo za zdravu i uravnoteženu prehranu, nego i za jelovnike aktivnih i rekreativnih sportašica i sportaša. Ponajviše zbog proteina koji sadrži. Naime, upravo su proteini, odnosno bjelančevine, ključni za mnoge komponente našeg zdravlja, uključujući izgradnju mišića i kostiju i proizvodnju hormona i enzima. Jedno jaje sadrži oko šest grama visokokvalitetnih proteina, odnosno sadrži svih devet esencijalnih aminokiselina! Ljudi često pogrešno misle da se protein nalazi samo u jajetu. Međutim, gotovo polovina proteina od jaja dolazi iz žumanjka. Stoga je najbolje pojesti cijelo jaje, uključujući i žumanjke, kako bi se maksimalno iskoristila njegova hranjivost.

Osim sadržaja bjelančevina, domaća jaja, kakva se mogu naći na rashladnim policama “Tommyja”, poznata su i kao idealan izvor kolina, koji je ključan za održavanje zdravog živčanog sustava, jer pomaže u proizvodnji acetilkolina, neurotransmitera koji sudjeluje u pamćenju i učenju. Kolin je važan tijekom cijelog života jer potiče razvoj mozga i pamćenja fetusa i kognitivne funkcije kod starijih odraslih osoba. Kolin se nalazi u žumanjku – jedno veliko, tvrdo kuhano jaje sadrži 147 mg kolina, što je 27 posto preporučene dnevne doze. Zapravo su jaja najkoncentriraniji izvor kolina u prehrani.

Zbog svega navedenoga jasno je da su jaja ne samo hrana za mišiće, nego i za mozak, što ih, opet, čini idealnim namirnicama u prehrani onih koji paze na sebe. Zato, neka prvi korak prema zdravlju bude onaj prema “Tommyjevim” trgovinama.

Recept

Potrebno je: 500 g manjih tikvica, sol, 2 žlice maslinova ulja, žlica nasjeckanog mažurana, 2 jaja, mljeveni crni papar, žlica maslaca
• Odrežite krajeve tikvica te ih naribajte koristeći najveće rupe na ribežu. Dodajte im žličicu soli i pomiješajte. Ostavite ih tako pola sata, a zatim ih prebacite u cjedilo i dobro iscijedite da odstranite višak tekućine.
• Maslinovo ulje zagrijte u velikoj tavi i na njemu tako pržite tikvice dok ne dobiju zlatnu boju. Dovoljno je šest-sedam minuta. Zatim dodajte mažuran i maknite s vatre. Ostavite da se malo ohladi. Poslije lagano vilicom razmutite jaja s tikvicama. Dodajte papar i još malo soli.
• U tavi zagrijte maslac. Dodajte smjesu s tikvicama i ravnomjerno je rasporedite. Pecite dok se jaja ne stisnu oko rubova. Zatim smanjite vatru i nastavite peći dok se jaja ne stisnu, ali tako da ostanu mekana na vrhu.
• Omlet oslobodite od dna tave ili lagano vilicom ili tavu nježno protresite, a zatim ga pustite da sklizne na veliki tanjur. Prije serviranja poklopite tanjur tavom i zajedno ih okrenite naopako. Sada je u tavi pečena strana prema gore. Pecite ga tako još minutu s te strane i zatim opet prebacite na tanjur.
• Pustite da se malo ohladi, a zatim izrežite na trokute i poslužite sa salatom.

#JAJE#RECEPT#TOMMY#SVJEŽA JAJA

Izdvojeno

29. svibanj 2020 15:47