StoryEditorOCM
Splitžalba na žalbu

Srušen restoran nasred splitske luke, koji su radnici iz svojih plaća isplatili. Poznato što će se tamo sad graditi

Piše Tanja Gattin
16. svibnja 2023. - 22:31

Država od 2015. godine pokušava srušiti zalogajnicu "Bodul", prizemnicu površine 170 kvadrata u srcu splitske trajektne luke, a prošlog tjedna u tome je i uspjela.

Taj ugostiteljski objekt izgradilo je društveno poduzeće "Union Dalmacija" prije Mediteranskih igara u Splitu održanih 1979. godine. Za gradnju "Bodula", uređenje hotela "Bellevue", sudjelovanje u gradnji putničkog terminala u Gradskoj luci... uoči tog važnog sportskog događaja "Union Dalmacija" dobila je kredit koji su idućih 10 godina radnici u potpunosti isplatili izdvajanjima iz svojih plaća. 

Na središnjem pristanišnom platou, gdje vozila čekaju na ukrcaj u trajekte, između putničkog terminala i nekadašnje zgrade "Dalmacijavina", "Bodul" je poslovao 40 godina, dok jednog dana nije postao neželjeno pače. 

image

Zalogajnica "Bodul" u trajektnoj luci, arhivska fotografija

Duje Klaric/Cropix

Za početak podsjetimo, "Union Dalmacija" je 80-ih godina podijeljena na 12 OUR-a (organizacija udruženog rada), među kojima je bio OUR "Mosor", koji je 1990. godine promijenio ime u "Laurus". Nakon što je "Laurus" prošao pretvorbu iz društvenog poduzeća u dioničko društvo, te je privatiziran, osnovao je 16 tvrtki kćeri. Jedna od njih je bila "Laurus-Emona" u koju je prebačena imovina vrijedna tadašnjih dva milijuna njemačkih maraka. Tu imovini su činili restoran "Emona" u zgradi putničkog terminala, caffe bar "Adria" smješten u prizemlju iste zgrade, caffe bar "Turist" na autobusnom kolodvoru, te zalogajnica "Bodul". 

Država, odnosno nekadašnji Hrvatski fond za privatizaciju, zalogajnicu "Bodul", iako je smještena na pomorskom dobru, preko javnog natječaja u privatizaciji "Laurus-Emone", a temeljem Zakona o pretvorbi društvenih poduzeća, 1994. godine prodala je Mirku Galiću.

Novi vlasnik platio je "Bodula", upisao se kao njegov vlasnik i u njemu poslovao 20 godina.

image

Zalogajnica "Bodul" prije rušenja

Lučka uprava Split

Stavio je ključ u bravu kada mu je oduzeto vlasništvo nad tom zalogajnicom jer se država sjetila da na pomorskom dobru - nema vlasništva. To je, naime, javno dobro.

Iako je država time zapravo ispravila jednu od velikih pogreški koju je napravio tadašnji Hrvatski fond za privatizaciju kada je prodao imovinu koja je pomorsko dobro, svejedno ostavlja poruku svim investitorima da trebaju biti oprezni kada kupuju od Republike Hrvatske.

No država tu nije stala jer je građevinska inspekcija od 2015. godine u više navrata naložila Mirku Galiću da kao njezin vlasnik zalogajnicu sruši o svom trošku. Ali svako takvo rješenje srušio je Galićev odvjetnik Željko Ostoja.

image

Zalogajnica "Bodul" prije rušenja

Lučka uprava Split

Prvo rješenje građevinske inspekcije je po žalbi odvjetnika Ostoje 2016. ukinuo Upravni sud uz obrazloženje da se taj bespravni objekt nalazi na pomorskom dobru na kojemu nema vlasništva.

U ponovljenom postupku 2018. godine, građevinska inspekcija je, postupajući po uputi Upravnog suda da odredi tko je investitor zalogajnice, utvrdila da je investitor bio "Laurus", te ponovno Galiću naložila da o svom trošku ukloni zalogajnicu "Bodul", navodeći da je on pravni sljednik investitora, jer je od "Laurusa" kupio njegovu tvrtku kćer "Laurus-Emonu". 

Upravni sud je ukinuo i to drugo inspekcijsko rješenje te predmet ponovno vratio na ponovni postupak, u kojemu inspekcija 2019. godine opet naređuje Galiću da ukloni “Bodula” o svom trošku kao pravni sljednik investitora... I tako u krug.

image

Zalogajnica "Bodul" u trajektnoj luci, arhivska fotografija

Duje Klaric/Cropix

Lučka uprava Split, koja upravlja pomorskim dobrom u trajektnoj luci, htjela je da se njoj naloži da ukloni objekt jer bi to ona odmah napravila, ali donošenje takvog rješenja nije bilo moguće. Više je razloga zbog kojih je Lučka uprava inzistirala na uklanjanju "Bodula" – bio je dotrajao, zbog čega je ugrožavao sigurnost, te je Lučkoj upravi trebalo više operativne obale.

Kako doznajemo iz Lučke uprave, kako se Galić žalio sudu da on nije vlasnik objekta jer se radi o pomorskom dobru, Državni inspektorat je na kraju donio rješenje kojim je nepoznatom vlasniku naložio rušenje objekta. To rješenje bilo je oglašeno na oglasnoj ploči inspekcije, a kako se nitko na njega nije žalio, postalo je pravomoćno. Tako je država mogla krenuti s rušenjem, što je i učinila.

Lučka uprava u idućem će razdoblju sanirati prostor s kojega je "Bodul" uklonjen, a do sezone 2024. godine tamo bi mogao niknuti javni WC za potrebe putnika.

image

Srušena zalogajnica "Bodul" u trajektnoj luci

Duje Klaric/Cropix

- Lučka uprava Split obavještava javnost da je nakon više desetljeća dugačkog spora okončana trakavica po pitanju uklanjanja građevine ugostiteljske namjene koja se nalazila na području lučkog dobra. Zalogajnica "Bodul", ugostiteljski objekt u centralnom dijelu trajektne luke, nije posjedovala lokacijsku ni građevinsku dozvolu, odnosno drugi odgovarajući akt nadležnog tijela, što je nedvojbeno potvrđeno završenom pravnom procedurom.

- Zahvaljujemo Ministarstvu prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine, kao i Državnom inspektoratu koje je uklonilo zalogajnicu "Bodul". Izuzetno bitna lokacija bit će iskorištena za izgradnju javnog WC-a, realizacija se planira tijekom sljedeće godine, s ciljem da u idućem razdoblju s naglaskom na turističku sezonu na raspolaganje svim korisnicima stavimo prijeko potreban sadržaj koji je proteklih godina nedostajao. Prema idejnom rješenju uz javni WC planirano je uređenje okoliša - sjenica s klupama namijenjena putnicima koji čekaju na ukrcaj u trajekte kako bi se mogli odmoriti, skloniti od jakog sunca ili vremenskih neprilika. Najavljenu investiciju treba sagledati kao prijeko potrebnu za promet putnika i vozila kroz gradsku luku - objavili su iz Lučke uprave. 

 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
27. travanj 2024 12:29