StoryEditorOCM
ShowbizVELIKI INTERVJU

Prvi čovjek Ultre otkrio koliko su platili najskuplje DJ-e, a tek kad čujete koliko je došao najveći račun za piće...

Piše Ivana Kapetanović
6. srpnja 2023. - 14:40

Prvi čovjek ULTRA Europe festivala, Joe Bašić, službeni organizator festivala i vlasnik tvrtki MPG i MPG Live, otkrio nam je brojne detalje vezane za najveći festival u Splitu. Od toga koliko košta najskuplji DJ, koliko je koštao najveći račun za piće u VIP zoni, je li mu žao što je došao iz Kanade u Hrvatsku, bez koga ne bi mogao organizirati ovakav event, što ga veseli, što ga stresira, što sve podrazumijeva organizacija ovakve manifestacije, koliko dolazi milijardera i odakle su, i još mnogo toga što do sada niste znali o ULTRI, pročitajte u velikom i iskrenom intervjuu. 

Podsjetimo, brojna izvođačka imena nastupit će početkom srpnja u splitskom Parku mladeži, gdje će se okupiti ‘Ultranauti‘ iz više od 140 zemalja svijeta.

ULTRA Europe počinje sutra, 7. srpnja, i trajat će do 9. srpnja, nakon čega partijaneri sele na Brač, Hvar i Vis.

image
Paun Paunovic/Cropix

Je li sve spremno? 

Sve je spremno i vrlo smo zadovoljni jer smo uspjeli sve posložiti čak dva dana ranije prije otvaranja festivalskih vrata, a to znači puno manje stresa za cijeli naš sustav. Ujedno, to je i dokaz da je cijeli tim ljudi, koji smo posložili prije devet godina, vrlo dobro upoznat sa svim izazovima koji nosi događanje ove veličine te da smo postigli da cijela organizacija dođe na najviši mogući nivo.

Želim istaknuti i da je ovo prva godina da smo imali punih 365 dana za pripremu jer smo 2019. godine promijenili lokaciju i preselili se s Poljuda samo tri tjedna prije festivala, a povratnička 2022. godina je nosila svoj dio problema i neizvjesnosti vezanih uz pandemiju. Sretan smo što smo posjetiteljima pripremili i neka iznenađenja te osvježenja na samoj lokaciji.

Što vam stvara najveći stres u organizaciji ovakvog eventa?

U ovom poslu je bitno da možeš predvidjeti one stvari koje se ne mogu predvidjeti. Tisuću je različitih faktora koji mogu promijeniti određene odluke u bilo kojem trenutku. Naš tim kreće s pripremama novog izdanja odmah nakon završetka festivala i važno nam je predvidjeti sve potencijalne nedostatke, kako bi iduće godine mogli ponuditi još kvalitetniji, sigurniji i bolji festival.

Nosimo se i sa svojevrsnim pritiskom jer smo u samom vrhu festivalske scene i naša su konkurencija najbolji i najveći festivali u Europi i svijetu. Od nas se očekuje da budemo sve bolji, sve veći, da pratimo najnovije glazbene i produkcijske trendove te da podižemo kvalitetu, ali ne smijemo zaboraviti činjenicu da je ovo projekt koji se organizira u Hrvatskoj i da je ovo mala zemlja, a konkurirati najvećima nosi svoje organizacijske i financijske izazove.

Bez čvrste podrške lokalne zajednice, Grada Splita, Splitsko-dalmatinske županije i države, ovaj se projekt ne može razvijati kvalitetno.

image
Damjan Tadic/Cropix

Kakva je naša Ultra u usporedbi s ostalim svjetskim Ultrama?

Festival ULTRA je najveći glazbeni festival na svijetu jer se organizira na svim kontinentima, a svake se godine zabilježi prodaja više od milijun ulaznica. Festival ULTRA Europe je drugi najveći festival u ULTRA Worldwide obitelji, odmah iza Miamija, gdje je sve i počelo.

Iako je priča o ULTRI počela u Americi, važno nam je da naše europsko izdanje svake godine bude još veće i uspješnije jer je elektronička glazba i došla iz Europe. Ono na što smo posebno ponosni je podatak da ULTRA Europe bilježi najveći broj zemalja iz kojih nam stižu posjetitelji.

Ove godine je to čak 143 zemlje svijeta, što je gotovo duplo više nego u Miamiju. Pakistan, Chile, Australia, Zimbabve su samo neke od spomenutih zemalja, a posebno nas, kao organizatore, veseli to što Split ima priliku biti domaćinom velike svjetske manifestacije te da mogu doslovno osjetiti kako je cijeli svijet stigao u njihov grad.

Koje su najčešće nacije na Ultri? 

ULTRA ima vrlo kvalitetne goste, među kojima su sve zapadne bogate zemlje. Na prvom su mjestu Španjolci, na drugom Amerikanci, a potom Australci, Englezi, Nijemci i Francuzi. Imamo više od 3000 Španjolaca koji se iznova vraćaju. Cijele smo godine fokusirani na nama najzanimljivija tržišta te strateški radimo na otvaranju novih, a sretni smo što deveto izdanje bilježi povratak posjetitelja iz prekooceanskih zemalja, prvenstveno iz Australije i Azije, koji su prošle godine bili spriječeni doći radi pandemije.

Dolazi 40000 posjetitelja po danu. Želite li doći do 60000 festivalaca po danu? 

Sjećam se prvog izdanja na Poljudu, 2013. godine, kada su svi rekli da sam lud jer nisu vjerovali da možemo napuniti stadion. A onda smo to ostvarili i zaslužili veliki respekt jer to ne može baš svatko. U početku nam je bilo važno da to bude Poljud, ali kako smo se razvijali i rasli, odlučili smo da je Park Mladeži puno bolje rješenje jer može ponuditi bolje festivalsko iskustvo i povezati sve pozornice na jednom mjestu.

Smatram da je ova lokacija jedan od bisera Splita. Puno je veći kapacitetom od Poljuda, okružen je zelenilom te nam omogućava rast do željenih 60000 posjetitelja dnevno. Ograničavajući faktor je broj letova koji dolaze u Split, kao i smještajni kapacitet. Za toliki broj gostiju potrebno je ostvariti i druge preduvjete te podići kvalitetu smještaja jer su to uglavnom gosti velike kupovne moći koji imaju na izbor veliki broj svjetskih festivala i lokacija.

image
Neja Markicevic/Cropix

Naši gosti znaju kolika je njihova dnevna potrošnja i donose odluku nakon usporedbe s ostalim velikim festivalima. Ako im je u Splitu smještaj 800 eura po večeri, onda to baš i nema smisla. Ekonomija će svakako regulirati tu priču u budućnosti i mišljenja sam da Split prolazi kroz taj proces. Ipak, povećanje cijena je značajno i bit će jako teško napuniti kapacitete 2 tjedna prije i 2 tjedna nakon ULTRE, za te novce.

ULTRA je već sad na rubu isplativosti zbog velikih troškova, a imamo najjeftinije ulaznice na svijetu. Kako bismo došli do povećanja broja posjetitelja Grad nas mora pratiti u razvoju te moramo imati bolji smještaj te veći broj letova.

Dolazi nekoliko milijardera i ove godine… 

Svake godine imamo takve goste, i to je samo još jedna potvrda naše dugoročne i promišljene strategije te posvećenosti svim detaljima u organizaciji. Podigli smo kvalitetu usluge i ponude u VIP i VVIP dijelu, a ove godine imamo 5 milijardera koji dolaze iz Japana, Koreje, Amerike i Europe.

Dva su s nama već dvije godine za redom. Svi su iznajmili jahte jer su prepoznali da je naš festival puno više od same glazbe. Ono što mi nudimo je pravi destinacijski doživljaj, putovanje od Splita ka bajkovitom Braču, Hvaru i Visu i jahta je idealno rješenje za naš koncept.

Riječ je o jahtama 60 + metara, na kojima možete noćiti i posjetiti sve festivalske lokacije i to je ono po čemu smo jedinstveni i prepoznatljivi u svijetu. Vjerujem da ćemo kroz dvije tri godine imati još više takvih gostiju. Naša je VIP zona jedna od najvećih u svijetu s kapacitetom preko 6000 ljudi.

Za usporedbu, u Miamiju ta brojka iznosi  3500 gostiju. Znam da Split želi imati bogate goste, međutim trenutačna ponuda nije na nivou koju milijarderi traže i očekuju.  To se treba prepoznati i biti iskren. Nama to stvara problem jer naši gosti žele bolju, kvalitetniju i raznovrsniju uslugu i ponudu i da bi Split privukao bogatu klijentelu, svi zajedno moramo raditi upravo na tome.

Kako ste se snašli s osobljem? 

Brojimo više od 3000 ljudi koji rade na organizaciji festivala. Ne mogu reći da nemamo Nepalce, ali to su čistačice iz agencije. Ostalih 95 posto su naši ili stranci, profesionalci koji su došli iz Njemačke, Švedske itd. Riječ je o projektu koji zahtjeva najviši nivo produkcije,  tehnologije i sadržaja, tako da s nama rade najbolji stručnjaci iz te struke.

Pokušavamo svake godine angažirati još veći broj Hrvata te ljudi iz Splita, ali to je također struka u koju treba ulagati i razvijati. Moj je prioritet bio da se i ta industrija razvija u Hrvatskoj. 

image
Paun Paunovic/Cropix

Zimi se u Splitu ne događa ništa, zašto ne organizirate nešto u Splitu zimi? 

Postoje termini za održavanje glazbenih festivala, kao i za bilo što drugo. DJ-evi su preko zime fokusirani na Australiju, Južnu Ameriku itd. jer je tamo ljeto. Naš je termin drugi vikend u srpnju i to zna cijeli svijet pa i DJ-evi. Nije jednostavno dobiti više od 300 izvođača koji nam dolaze svake godine i potrebno je puno angažmana i koordinacije kako bismo uspjeli dobiti one najbolje i najveće.

Festival kao ULTRA zahtijeva i visoki nivo sigurnosnih mjera. Kada govorimo o  40000 međunarodnih gostiju moramo stvoriti uvjete za to. Žnjan je prekrasna lokacija, ali ne podržava sigurnosne mjere koje su potrebne za ovakva događanja. Park Mladeži se može ograditi i kontrolirati. Ima tu još puno drugih faktora koje treba uzeti u obzir. Što se zime tiče, treba imati na umu da je to period godine kada je najteže privući goste iz cijeloga svijeta da dođu u Hrvatsku.

Koliko košta najskuplji DJ kojeg ste platili u Splitu? 

Plaćali smo i do 800 tisuća eura za jedan nastup. Najveća imena su između 400 i 800 tisuća eura. Imamo DJ-e koji su tražili milijun eura, ali si to nismo mogli priuštiti. 

Kakve garancije trebate imati da bi neke od tih zvijezda doveli ovdje?

U ovoj se industriji sve plaća unaprijed. Dakle, prvo treba imati financijsku konstrukciju koja može podržati troškove ove razine, potom imati reference, podršku banke koja će omogućiti da se ovakvi projekti uspješno realiziraju. Ovo je sigurno jedan od najriskantnijih i najstresnijih poslova jer ovisimo o tome hoće li, na kraju, ljudi kupiti ulaznice ili ne.

Živimo u kulturi u kojoj ljudi nemaju naviku kupovati ulaznice nego uvijek “žicaju“, za razliku od, recimo Amerike, gdje je to rijetkost i gdje su kupci svjesni da time podržavaju izvođače. U Hrvatskoj, nažalost, takve kulture nema. Ide malo na bolje, ali većinom svi žele nešto besplatno i ne razumiju što to znači za organizatora. Moja poruka je da ako nešto voliš, da je jedini i najbolji način podržavanja glazbe i zabave, da to onda i platiš. 

image
Jakov Prkic/Cropix

Koliko je bio najveći račun za piće na Ultri? 

250 tisuća eura u VIP zoni. 

Svi odlaze iz Hrvatske, vi ste došli iz Kanade ovdje. Zašto?

Rođen sam i odrastao u Kanadi jer su se tu preselili moji roditelji iz Like. U Hrvatsku sam se vratio 1997., a u Kanadi sam završio fakultet i ondje sam odgajan kao Hrvat. U našem se domu pričao hrvatski jezik, naravno, ponegdje kombiniran s kanadskim specifičnostima.

Kad sam 1995. došao u Hrvatsku u posjet, osjetio sam nešto što me potaknulo da odlučim preseliti. U Kanadi sam se, nakon fakulteta, zaposlio u jednoj od najvećih agencija u Americi, imao odličan posao i stekao odlično iskustvo, ali tražio sam nešto više. Želio sam biti samostalan i tu je početak mog života u Hrvatskoj i tvrtke MPG, koja se bavi marketingom i koja je danas, dvadeset i pet godina kasnije, jedna od najvećih tvrtki u regiji i koja broji 500 zaposlenih, s  prometom od preko 20 milijuna eura godišnje.

Krenuo sam s organizacijom domaćih festivala, a onda sam odlučio iskoristiti svoja poznanstva, kontakte i iskustvo kako bismo organizirali međunarodni festival koji će privući pažnju cijeloga svijeta. Hrvatsku i gledam kao pozornicu za svijet. Ušao sam u pregovore s vlasnicima ULTRE i uspješno dogovorio da ona svoj dom pronađe baš u Hrvatskoj.

Tvrtka MPG nosi licencu za ULTRA Europe, a specijalizirali smo se za međunarodna događanja. Iza nas su uspješni koncerti Stinga, Justina Bibera, grupe Simple Minds, bili smo dio produkcije grupe U2, itd. ULTRA je svakako jedan od najvećih projekata i ujedno veliki izazov koji mi pruža veliko zadovoljstvo.

image
Nika Goge

Jeste li zažalili što ste došli u Hrvatsku?

Živio sam svugdje i vidio sam jako puno zemalja svijeta, ali ovdje se osjećam najbolje jer zaista cijenim kvalitetu života koju nudi Hrvatska. Bez obzira na to što sam imao dobar i kvalitetan život u Kanadi, na visokom standardu i s puno većom plaćom, sve sam svoje snove ostvario u Hrvatskoj. Jer, na kraju, nije sve u novcu.

Kad se danas osvrnem na sve što sam u postigao i stvorio u Hrvatskoj u proteklih 25 godina, zaista sam ponosan i ne žalim niti jedan dan što sam se odselio iz Kanade. Moja obitelj je ovdje, supruga i ja živimo u Zagrebu, a imamo i dva sina. Ne razmišljamo o preseljenju jer ovdje zaista uživamo, a uvijek možemo posjetiti neke druge zemlje i kulture. 

Radi li i vaša supruga što oko Ultre?

Da, ona je prije radila u MPG-u, a nakon toga se posvetila odgajanju djece. Sada razmišlja o povratku. Ona mi je veliki oslonac i prijatelj i bez nje ovo ne bih mogao izgurati. Iako sam optimist, svjestan sam da živimo u svijetu koji je vrlo negativan, tako da se nije lako svako jutro ustajati i ostati pozitivan u takvom okruženju. U takvim situacijama ona mi je najveća podrška.

Slušate li vi ovu glazbu ili vam je ovo samo biznis? 

Veliki sam obožavatelj elektroničke glazbe, još od fakulteta, kada sam vodio klubove i razne programe, i to je dodatni razlog zašto ovo radim s guštom. Tu sam ljubav prenio na suprugu i na sinove i svi slušamo izvođače koji dolaze na ULTRU. Oni se sve više zaljubljuju u ovu industriju pa kao obitelj zajedno živimo u tome i svi se žele uključiti u posao, što mi je posebno drago.

Moram istaknuti da sam veliki obožavatelj glazbe generalno, bez obzira na žanrove, uključujući i onu domaću. Primjerice, prošle godine smo na istom mjestu organizirali Fusion Festival i mogu reći da sam uvijek otvoren za nešto novo i drugačije.

image

- 2022. U FOTOGRAFIJAMA CROPIX-A -

Split, 100722.
Treci, posljednji dan Ultra Europe festivala, koji se odrzava nakon dvogodisnje pandemijske pauze na stadionu Park mladezi.
Foto: Ante Cizmic/CROPIX

Ante Cizmic/Cropix

Koliko ljudi radi cijelu godinu oko Ultre?

Dvije su tvrtke uključene u ovaj projekt -  MPG i MPG Live. U MPG-u je sveukupno zaposleno 500 ljudi, a u MPG Liveu je zaposleno 10 ljudi koji rade cijelu godinu samo na ovom projektu. Na samoj lokaciji, zadnjih tri tjedna do festivala, brojimo više od 3000 ljudi koji danonoćno rade na završnim pripremama te za vrijeme održavanja festivala.

Koji su vam daljnji planovi?

ULTRA Europe ima ugovor s Gradom Splitom do 2024., ali kao organizatori imamo pravo produljiti taj ugovor na još 5 godina, čime ćemo se početi baviti na jesen. Moja je želja da festival ostane u Hrvatskoj i da nađemo zajedničko rješenje kako bismo to i ostvarili.

Bez podrške Grada i ostalih institucija teško da bismo mogli održavati događanje ovakvih razmjera. Festival ULTRA Europe generira više od 150 milijuna eura godišnje, a više od 35 milijuna eura ide u proračun od Porezne uprave. Gledamo stručno, svako događanje ovakvog tipa trebalo bi stvoriti 10 puta više novaca od onog što je uloženo.

image

ULTRA EUROPE

Mi stvorimo skoro 25 puta više, i to devet godina za redom, što niti jedno veliko događanje u svijetu nije postiglo. Tako da kad usporedimo Split bez ULTRE i Split s ULTROM to izgleda otprilike ovako – bez ULTRE bi Split izgubio 350 tisuća noćenja. Garantiram da ne bi bilo toliko noćenja, pogotovo ne ovakvih gostiju. Kada smo mi počeli bilo je 3000 kreveta u gradu, sada ih je 40000. Ta razlika je stvorena upravo zbog ULTRE i pitanje je tko bi te kapacitete napunio da nema festivala.

image

ULTRA EUROPE

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
29. travanj 2024 07:56