StoryEditor
Film & TVCINEMARK U KINU

MJESTO ZA NAS Dodir ‘feel gooda‘ za ‘feel bad‘ vremena

24. listopada 2020. - 18:39

"Feel good" dramedije ili komične, humorne drame snimaju se često, ali nisu sve dobre i nemaju sve dobar tajming kao "Mjesto za nas", američki remake devet godina starog belgijskog filma "Hasta La Vista", inspiriranog istinitom pričom osobe s invaliditetom Aste Philpota. U kino se, među ostalim, ide po dobar osjećaj koji "feel good movie" projicira s ekrana.

Dobar osjećaj ovih je dana potrebniji no ikad i "feel good movie" stiže kao naručen za kontru koronskim "feel bad" vremenima gdje se kap pozitive treba čuvati na dlanu u moru negative. Vrlina ugodnog iznenađenja od američkog "indie" filma jest u tome što "Come As You Are" pronalazi humorni "feel good" u likovima kakvi su obično rezervirani za oskarovce i subvertira pritom dva-tri žanra (oskarovska drama, "post-teen" komedija, "road movie").

FILM: Come As You Are; komična drama; SAD, 2019. REŽIJA: Richard Wong ULOGE: Grant Rosenmeyer, Hayden Szeto DISTRIBUCIJA: Blitz OCJENA: ****

Dvojica od trojice protagonista su praplegičari prikovani za invalidska kolica, a jedan od njih je bogalj od rođenja, dakle nešto kao oskarovci Daniel Day-Lewis i Eddie Redmayne ("Moje lijevo stopalo", "Teorija svega"). Treći među njima je, pak, slijepac, tj. osoba oštećena vida kao Oscarom nagrađeni Al Pacino u "Mirisu žene".

Takve likove "Mjesto za nas" ubacuje u tradicionalnu (post)tinejdžersku vulgarnu seks-komediju poput "Američke pite", "Puta do zrelosti" i "Superbada" čiji protagonisti očajnički žele izgubiti nevinost. Klasični motiv u ovom emotivno razoružavajućem filmu ima veću težinu s obzirom da predrasudno društvo često deseksualizira osobe s invaliditetom kao da one nemaju prirodnu, urođenu potrebu za seksualnošću, poput glavnih likova Scottyja, Matta i Moa (Grant Rosenmeyer, Hayden Szeto, Ravi Patel).

"Možda sam bogalj, ali i dalje osjećam sve i imam potrebe", notira Scotty kojeg upoznajemo kako zamišlja poljubac sa zgodnom tetom u bikiniju u zalaz sunca. On i Mo su stari znanci i drugari iz terapijskog centra kamo pristiže Matt. Osim invaliditeta, zajedničko im je što imaju protektivne roditelje, počevši od Scottyjeve majke Liz (Janeane Garofalo).

Njih trojica odlučuju poći na "road trip" iz Kolorada u Montreal, "daleko od staraca i liječnika", kako bi izgubili nevinost u tamošnjem bordelu za ljude s posebnim potrebama, sa "spektakularnim frankofonim kanadskim božicama". "Operacija kopulacija" zahtijeva vozača kombija s rampom, a trio će dobiti vozačicu Sam (oskarovska nominentica Gabourey Sidibe, "Precious"; nedavno viđena u "Antebellumu") i odiseja može početi.

Režiser Richard Wong snima tu odiseju kao kolektivnu i individualnu, pokazujući dobar osjećaj za svakog lika – uz svojsku pomoć raspoloženih glumaca opipljive prijateljske kemije. Okej, možda je Wong promijenio boju kože likovima izvornika i angažirao bijelca, Azijata i Indijca da dobije politički korektni "diverzitet", ali "Come As You Are" nije nužno politički korektan u vulgarnosti ("dignuti šator", "težak slučaj plavih jaja") i prikazu osoba s invaliditetom.

Tako Scotty znade biti seronja, a trio trpi uvrede na vlastiti račun ("Paraolimpijci su u gradu") i nespretnu usporedbu njihova stanja s Downovim sindromom. Neke situacije su dramski ili komično fabricirane, no najvećim dijelom "Mjesto za nas" djeluje prirodno i spontano, s likovima koji nastupaju kao ljudska bića, sa svim manama i vrlinama koje ima i film (u oba slučaja prednjače vrline).

Likove prestajemo gledati kao osobe s invaliditetom, već "samo" osobe, ljude od krvi i mesa kojI se nalaze u ovom ili onom unutarnjem zatvoru, zarobljeni u kolicima, zatočeni u vječnom mraku ili nešto treće. Za njih, "underdog" protagoniste, navijamo kao što smo navijali za likove iz "Skidajte se do kraja" ili "Plivaj muški".

Škakljiva priča ili situacije (Mattova mlađa sestra predtinejdžerica – Martha Kuwahara – kupuje kondome za njega) mogli su sletjeti s autoceste u provaliju neukusa, ali tretirani su s brigom i suosjećanjem, pri čemu Wong i glumci pronalaze dramu u komediji i komediju u drami, suze u smijeh i smijeh u suzama.

A kao i u svakom filmu ceste, put je jednako važan poput odredišta, možda i važniji ne nužno zbog scena barske tučnjave i vožnje kombija s trajnim povezom na očima. Putovanje zbog gubljenja nevinosti postaje putovanje povezivanja, prijateljevanja, emotivnih dobitaka i gubitaka, definiranja životnih ciljeva i pronalaženja "mjesta za nas".

Treći i najveći remake

"Mjesto za nas" je treći i najbolji uzastopni američki remake nekog stranog komičog filma nakon obrade francuskih "Nedodirljivih" i švedskog "Turista".

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

02. studeni 2020 16:52