Ništa novo: nekome rat, a nekome brat. Unatoč krvavom sukobu, ogromnim razaranjima i službenom broju od 31.000 poginulih, na drugoj strani, u Ukrajini je prošle godine ostvarena rekordna prodaja luksuznih stranih automobila. Neki premium brendovi dospjeli su među deset najprodavanijih automobila, što nije bio slučaj ni u mirnodopskim uvjetima, a broj prodanih modela Tesla gotovo se udeseterostručio u odnosu na ne tako davnu 2021. godinu, piše Jutarnji list.
Naime, prema ukrajinskom Ministarstvu gospodarstva, prosječna cijena vozila uvezenih iz inozemstva u 2023. porasla je za 20 posto, i to uglavnom zahvaljujući automobilima najviše klase. Čak i sada, unatoč blokadi, na ukrajinsko-poljskoj granici poredani su autotransporteri s Mercedesima i BMW-ima, što Poljake iskreno čudi i pitaju u medijima tko u zaraćenoj zemlji kupuje tako skupe aute?
Nije riječ samo o dojmovima. Službeni podaci pokazuju da je prošlogodišnja prodaja BMW-a porasla u odnosu na 2021. s 2962 na 4263 vozila (jedan i pol puta), tako da je ova marka zauzela peto mjesto među automobilima prodanim u Ukrajini. Prodaja Mercedesa (2601 u 2023. prema 2987 u 2021.) i Lexusa (1892 u 2023. prema 1858 u 2021.) formalno se nije puno promijenila, ali Mercedes je prošle godine zauzeo sedmo mjesto među najprodavanijim automobilima u Ukrajini dok je 2021. bio tek 13.
Golem rast bilježi i prodaja električnih automobila, posebno Tesli, iako njezin vlasnik Elon Musk ne ljubi Ukrajinu. Le Figaro je nedavno pisao o nevjerojatnom rastu prodaje Teslinih automobila, kojih je početkom 2021. bilo samo 8500 da bi u 2022. bilo već više od 46,8 tisuća, a krajem studenog prošle godine - 83,1 tisuću, odnosno u usporedbi s prijeratnim vremenom, zabilježen je porast od gotovo tisuću posto. To se odražava i na cijene jer je još 2022. Tesla Model 3 star pet godina (novi automobili ove marke ne prodaju se u Ukrajini) stajao je oko 33 tisuće dolara, a sada se može kupiti za 23 tisuće. Model S pao je u cijeni tijekom prošle godine za gotovo 30 tisuća dolara, s 54 tisuće na 23,5 tisuća, a Model X, koji je prije u Ukrajini stajao više od 90 tisuća dolara, sada se prodaje za 37,5 tisuća, nakon što je pao za rekordne 52 tisuće.
‘Ne zna se što može biti sutra‘
Razloge za ovoliki pad cijene treba tražiti u - Kini. Tesle se sada uvoze iz Kine, a prije su se isporučivale uglavnom iz SAD-a. Ali, nedavno je Kina počela davati subvencije kupcima električnih automobila, koji ih kupe, dobiju novac od države i odmah preprodaju. Kao rezultat toga, Ukrajina je preplavljena Teslama, što uzrokuje damping cijena. Sada je ondje u prodaji najmanje dvije tisuće automobila, a trgovci su ih spremni prodati jeftino, samo da im se vrati uloženi novac.
Međutim, prema analizi portala Strana.ua, još je nekoliko razloga za procvat trgovine luksuznih automobila u Ukrajini. Prvo, još 2022. tamošnji "poduzetnici" počeli su premium automobile isporučivati u Rusiju, gdje su nakon uvođenja sankcija prestali uvoziti luksuzne automobile iz Europe i SAD-a. U jednoj od takvih isporuka uhvaćen je biznismen iz Lavovske oblasti jer je od države tražio povrat PDV-a na "izvoz" skupocjenih automobila. Navodno je u međuvremenu prekinut transfer luksuznih vozila iz Ukrajine u Rusiju.
Druga su skupina kupaca Ukrajinci koji posjeduju ušteđevinu pa su konačno odlučili ne odgađati kupnju automobila svojih snova. Logika glasi - rat je u tijeku i ne zna se što može biti sutra, pa zašto odmah ne kupiti dobar auto. Osim toga, mnogi su prestali ulagati u nekretnine, gdje je jako pao promet nakon početka ruske agresije i višak novca sada se često troši na luksuzne automobile. Isto čine mnogi poslovni ljudi, koji su zbog nejasnih perspektiva prestali ulagati u širenje poslovanja i radije troše novac na sebe. Navodi se kijevski poduzetnik Andrij, koji ima nekoliko prodajnih mjesta na tržnicama glavnog grada, a ove je godine kupio novi BMW X5 vrijedan više od 100 tisuća dolara.
"Uzeo sam ga na leasing, prije sam imao Land Cruiser Prado, ali sada sam odlučio kupiti statusno još bolji auto. Dugo sam sanjao o BMW-u, ali uvijek sam štedio i mislio radije uložiti u razvoj poslovanja. Sada više praktički ne širim lanac trgovina jer je budućnost nejasna, a trgovine u mojem vlasništvu dobro rade, pa sam odlučio potrošiti novac na novi auto", ispričao je Andrij.
Treće i najvažnije, pojavila se kategorija novih kandidata za luksuzne automobile - ljudi čije je blagostanje značajno poraslo od početka rata, a izgleda da mnogi od njih rade ili su povezani s ukrajinskim sigurnosnim službama. Osim toga, u Ukrajini se pojavio čitav sloj ljudi koji su se od rata dramatično obogatili, posebno oni koji su uključeni u opskrbu vojske. Oni su velika kategorija kupaca luksuznih automobila i drugih ekskluzivnih proizvoda. Primjerice, jedan od trgovaca luksuznim satovima izjavio je za Stranu.ua da je u posljednjih godinu dana njegova prodaja potukla rekorde u prodaji i zaradi.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....