StoryEditorOCM
Svijetsignal s dna

Obrat u slučaju nestanka aviona s 239 putnika: ‘Ovo bi moglo riješiti misterij star 10 godina! Neki trag mora postojati‘

Piše L.G./JL
18. lipnja 2024. - 10:38

Britanski znanstvenici detektirali su signal koji bi mogao pomoći u rješavanju misterija leta Malaysia Airlinesa MH370.

Istraživači iz Cardiffa analizirali su podatke s hidrofona - podvodnih mikrofona - koji su uhvatili signal od šest sekundi snimljen otprilike u vrijeme kada se vjeruje da se zrakoplov srušio u Indijski ocean nakon što je ostao bez goriva.

Predložili su nastavak testiranja da bi se utvrdilo gdje se točno nalazi nestali zrakoplov.

Podsjetimo, Boeing 777 Malaysia Airlinesa nestao je prije više od 10 godina, 8. ožujka 2014., a u zrakoplovu se nalazilo 239 osoba.

Potraga za nestalim zrakoplovom traje godinama, ali napori za sada nisu urodili plodom, a nestanak aviona i danas ostaje jedan od najvećih misterija zrakoplovstva, piše Jutarnji list.

image

Kako je mogao samo nestati?

J.k. Jagdev/Afp

Boeing 777 težak je 200 tona, a u ocean se vjerojatno srušio brzinom od 200 metara u sekundi, a kinetička energija oslobođena takvim djelovanjem ekvivalentna je malom potresu, a to bi bilo dovoljno da ga snime hidrofoni udaljeni tisućama milja daleko.

Dvije su hidroakustičke stanice koje takav signal mogu detektirati. Jedan je u Cape Leeuwin u zapadnoj Australiji, a drugi je na britanskom teritoriju Diego Garcia u Indijskom oceanu.

Oni su uspostavljeni kao dio režima nadzora Ugovora o sveobuhvatnoj zabrani nuklearnih pokusa. Obje su lokacije bile operativne u vrijeme kada se vjeruje da je MH370 pao u Indijski ocean.

image

Tugujuća rodbina

Greg Baker/Afp

Hidroakustične stanice prethodno su detektirale karakteristične signale tlaka od pada zrakoplova, kao i potrese različitih veličina na udaljenostima većim od 3000 milja.

U svom istraživanju, tim Sveučilišta Cardiff identificirao je jedan signal koji se poklapa s uskim vremenskim okvirom kada se letjelica mogla srušiti u ocean 8. ožujka 2014. godine. Zabilježen je na postaji Cape Leeuwin, ali ga na postaji Diego Garcia nisu uočili.

- S obzirom na osjetljivost hidrofona, vrlo je malo vjerojatno da velika letjelica koja udara u površinu oceana ne bi ostavila vidljiv trag tlaka, osobito na obližnjim hidrofonima, rekao je istraživač dr. Usama Kadri.

Njegov tim vjeruje da bi daljnja istraživanja mogla otkriti misterij na sličan način kao što je podmornica argentinske mornarice, ARA San Juan, pronađena na morskom dnu godinu dana nakon implozije koja ju je 15. studenog 2017. strmoglavila u dubine južnog Atlantika.

image
Supian Ahmad/Nurphoto Via Afp

Pronašli su brod nakon što su detonirali granate u oceanu kako bi oponašali eksploziju na podmornici, a zatim su usporedili signale onih sa zvukovima koje su uhvatili hidrofoni kada je eksplodirala.

Kao rezultat toga, pronašli su olupinu na dubini od gotovo 3000 stopa 290 milja od obale Argentine.

On smatra da bi se isti eksperiment mogao napraviti i u ovom slučaju.

- Kada bi se utvrdilo da su signali povezani, to bi značajno suzilo, gotovo precizno odredilo lokaciju zrakoplova. S druge strane, ako se utvrdi da signali nisu povezani, to bi ukazivalo na potrebu da vlasti ponovno procijene vremenski okvir ili lokaciju utvrđenu njihovim dosadašnjim službenim naporima potrage, kazao je.

Britanija je već odigrala ključnu ulogu u određivanju područja potrage.

image

Jedna od posljednjih snimki nestalog Boeinga 777 

Markus Mainka/Dpa Picture-alliance Via Afp

Dva tjedna nakon njegovog nestanka, Inmarsat, britanska kompanija za satelitske telekomunikacije, otkrila je da je satelitska jedinica aviona odgovarala na zahtjeve svakog sata nakon što je nestao s drugih radara. U suradnji s UK Air Investigations Branch istražiteljima je omogućio potencijalno područje pretrage.

Tijekom tri godine Australija, Sjedinjene Države, Kina i Malezija istraživale su 46.000 četvornih milja morskog dna jugozapadno od Pertha.

U 2015. i 2016. na obali su se pojavile krhotine i na nekoliko otoka u Indijskom oceanu, uključujući Reunion, a neki su doplutali i na obalu Afrike. Privatni poduzetnik Ocean Infinity pokrenuo je novu potragu u siječnju 2018., ali nakon šestomjesečne potrage ni ona nije uspjela pronaći ništa.

- Nestanak MH370 motivirao je ovaj rad jer je pokrenuo pitanja o sposobnosti otkrivanja pada zrakoplova u oceanu i potencijalnoj upotrebi hidroakustičke tehnologije za pomoć naporima traganja i spašavanja. Nažalost, nismo uspjeli pronaći signal s potrebnom sigurnošću za pokretanje nove potrage za nestalim zrakoplovom. Međutim, ako vlasti budu slijedili preporuke, možemo procijeniti relevantnost uočenih signala, potencijalno rasvjetljavajući lokaciju MH370, zaključio je Kadri, prenosi Jutarnji list.

image
Mohd Rasfan/Afp
Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
22. studeni 2024 18:33