Ana Ferik-Ivanović, predsjednica Društva arhitekata Novog Sada, izjavila je da je jedan od problema sa Željezničkom stanicom to što struka dugo nije imala uvid u radove koji su se tamo provodili, piše N1.
"Dugo je postojala građevinska ograda koja je onemogućavala pristup samoj zgradi. Na temelju vizualizacija i fotografija vidjeli smo da je unutar hale dograđena galerija. Međutim, ne možemo sa sigurnošću tvrditi je li ta galerija sa stubištem bila pričvršćena za samu konstrukciju željezničke stanice ili je bila samostalni element. Problem je što su elementi poput stakla s aluminijskim profilima i eventualno mramora po rubu nadstrešnice predstavljali dodatna opterećenja", navela je Ferik-Ivanović.
Svaki sudionik u ovom procesu, od dobre analize početnog stanja, morao je dokumentirati svaki problem i svakodnevno ga pratiti, istaknula je.
Apel struci da ne podliježe pritiscima
Zbog toga, dodaje, ne smije se dopustiti nikakav pritisak na stručnjake i ništa se ne smije "gurati pod tepih."
"Nažalost, u Novom Sadu već neko vrijeme svjedočimo da se stvari rade brzo i pod velom tajnosti. Kada otkrijemo da se nešto planira, već je sve gotovo, strojevi su na terenu. Mislim da sudjelovanje većeg broja stručnjaka i neovisnih kolega koji će iznijeti svoje mišljenje nikada ne može štetiti. Mi, iako nismo položili Hipokratovu zakletvu poput liječnika, završetkom fakulteta i početkom rada obvezali smo se prema građanima i svojim gradovima da ćemo raditi savjesno i odgovorno", istaknula je za N1.
Ferik-Ivanović apelirala je na kolege da nikada više ne dopuste da ih netko prisili da potpišu nešto iza čega ne stoje i što sami nisu provjerili. Novi Sad je, podsjeća, jučer dobio još jedno mjesto sjećanja na nevine žrtve koje su stradale.
Materijal koji bi mogao ukazati na novo opterećenje brzo je uklonjen
Komentirala je i vještačenje koje je u tijeku.
"Jučer je brzo uklonjen sav materijal koji je bio sastavni dio te nadstrešnice. Analizom tih materijala može se utvrditi koje su dodatno opterećenje predstavljali i zašto su uopće postavljeni. Prije toga nadstrešnica je imala otvorene prostore, bez stakla, i tako je stajala dugo vremena. Zašto je sada donesena odluka o staklu, tek će se utvrditi. No vještačenje je sada vrlo važan dio posla koji treba obaviti", naglasila je.
Utvrditi odgovornost je jedan dio, a drugi je sada provjeriti stanje same konstrukcije željezničke stanice, kazala je. Uz pojednostavljeni pristup, rekla je, nadstrešnica je bila neka vrsta utega koji je stabilizirao krovnu konstrukciju kako bi unutrašnjost bila oslobođena stupova i izgledala veličanstveno, bez dodatnih konstrukcijskih elemenata.
Potrebno je provjeriti stabilnost cijele zgrade
"Sada treba provjeriti stabilnost cijele Željezničke stanice. Najvažnije je utvrditi koji su elementi uzrokovali ovu nesreću, koji su dodatni elementi oštećeni padom cijele prednje fasade, u kakvom je stanju krov, konstrukcija i materijali koji su tu već 60 godina", opisala je.
Dodala je da Željezničku stanicu vjerojatno ne bi trebalo koristiti neko dulje vrijeme. Ana Ferik-Ivanović istaknula je da je stanica morala biti zatvorena ako nije bila u potpunosti sigurna.
"Nije trebalo pružati priliku ljudima da se osjećaju sigurno ispod nadstrešnice ako se prethodno nisu utvrdile sve činjenice vezane uz intervencije koje su izvedene – jesu li se tu pojavila nova opterećenja i jesu li ta opterećenja kompatibilna s postojećom konstrukcijom željezničke stanice, jer smo na snimkama vidjeli da su sajle, koje su bile jedini ključni elementi koji su nosili nadstrešnicu, doslovno iščupane iz osnovne konstrukcije", rekla je.
Ferik kaže da je nadstrešnica bila idealno projektirana u svoje vrijeme. Javnost je također jučer mogla čuti da su građani primijetili pukotine na konstrukciji, odnosno na nadstrešnici u prethodnim danima i tjednima, ali to je ostalo bez odgovora.
"Nismo znali da će biti postavljeni novi elementi"
"Posljednjih godina, nažalost, kada ukazujemo na neki problem, uglavnom smo etiketirani kao kritičari. Ljudi su reagirali; da je struka bila više uključena – mislim na neovisnu struku, ljude bez interesa osim da rade odgovorno – vjerojatno bi ishod bio drugačiji. Mi nismo ni znali tko izvodi te radove, ni da će biti postavljeni novi elementi poput staklene nadstrešnice, koji su vjerojatno najteži novi elementi na toj nadstrešnici.
Nepoznavanje situacije na terenu dovelo je do toga da samo mali broj ljudi donosi odluke, a sada će taj mali broj i snositi odgovornost. Mnogo bi pametnije bilo da nitko ne mora odgovarati za ovakve situacije, nego da se spriječi problem i preuzme odgovornost prije bilo kakvog ovakvog događaja", kazala je.