Ministarstvo unutarnjih poslova uputilo je u javno savjetovanje prijedlog izmjena i dopuna Zakona o sigurnosti na cestama kojim se definiraju uvjeti sudjelovanja potpuno automatiziranih vozila u prometu.
MUP predlaže donošenje izmjena zakona po hitnom postupku kako bi se mogla iskoristiti dobivena EU sredstva za "Istraživanje, razvoj i proizvodnja vozila nove mobilnosti i prateće infrastrukture" Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021. – 2026".
Izmjene se, dakle, donose kako bi tvrtka Rimac mogla 2026. godine, kako su najavili, prometovati sa svojom robotaksijima, piše Jutarnji list.
Naime, država je za robotaksije iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti EU izdvojila 179.5 milijuna eura, a Mate Rimac je obećao da će do 2026. godine korisnici imati na raspolaganju 50 do 100 automatiziranih vozila.
U uvodu dokumenta navodi se kako se "sudjelovanjem potpuno automatiziranih vozila u prometu predviđa smanjenje broja prometnih nesreća izazvanih alkoholiziranošću vozača, umorom ili grubom nepažnjom vozača, a samim time i broja poginulih i ozlijeđenih". Također se ističe da "ova vozila mogu poboljšati mobilnost za ljude koji ne mogu voziti ili nemaju vozačku dozvolu".
važeća svjedodžba i vozačka dozvola
No, u samom dokumentu nije jasno definirano da li se u automobilu može samostalno nalaziti i koristiti ga osoba koja nema vozačku dozvolu. U dokumentu je definirano da je potpuno automatizirano vozilo "konstruirano i izrađeno kako bi se kretalo autonomno bez ikakva nadzora vozača".
Nekoliko redaka dalje stoji da se u tom potpuno automatiziranom vozilu nalazi operator čija je uloga, između ostalog, da aktivira ili deaktivira sustav za automatiziranu vožnju (ADS), nalaže ADS-u da započne "zaustavljanje vozila u sigurnom stanju" (MRM), da odabere ili izmijeni planiranje plana puta ili mjesta na kojima se vozilo zaustavlja za potrebe korisnika itd.
Taj operator u vozilu, predlaže MUP, "mora posjedovati važeću svjedodžbu izdanu po posebnom propisu te važeću vozačku dozvolu odgovarajuće kategorije, koje mora imati kod sebe i koje mora dati na uvid na zahtjev policijskog službenika".
Iz ovako sročene zakonske definicije proizlazi da u potpuno automatiziranom vozilu uvijek mora biti operator s važećom vozačkom dozvolom. Stoga je nejasno kako osobe koje nemaju vozačku dozvolu mogu samostalno koristiti ovo vozilo, kako se to navodi u uvodu ovog dokumenta.
Osim operatora, u vozilu važeću svjedodžbu izdanu po posebnom propisu te važeću vozačku dozvolu odgovarajuće kategorije mora posjedovati i operator intervencije na daljinu. Riječ je o osobi koja se nalazi izvan potpuno automatiziranog vozila i može daljinski obavljati zadaće operatora u vozilu. Napominje se da operator intervencije na daljinu ne vozi potpuno automatizirano vozilo.
Kratki rok za primjedbe i komentare
U prijedlogu se navode i iznimno velike kazne za prekršitelje zakona. Tako se određuje da će potpuno automatizirano vozilo morati biti vidljivo obilježeno natpisima kako bi ostali vozači znali o kakvom je vozilu riječ. Na koji će način biti obilježena, propisat će ministar prometa. Za sve one vozače koji će takva vozila ometati u vožnji predlaže se kazna od tisuću do pet tisuća eura.
Kojim prometnicama će se potpuno automatizirana vozila moći kretati na svom području odobravat će lokalne i regionalne samouprave uz prethodnu suglasnost MUP-a. Iz takve odredbe proizlazi da će lokalne vlasti na pojedinim prometnicama na svom području moći zabraniti vožnju robotaksija.
Ukoliko se vlasnik ogluši na tu zabranu, čeka ga kazna od 10 do 132 tisuće eura, a u slučaju ponavljanja prekršaja predviđeno je i oduzimanje auta.
U automobile će biti ugrađene kamere koje će snimati njegovo prometovanje, a snimke će se pohranjivati jedino kada se aktivira uređaj za snimanje podataka o događaju (EDR). Snimke će se morati čuvati 30 dana osim ako su dokaz u sudskom, upravnom, arbitražnom ili drugom istovrijednom postupku, sve do pravomoćnog okončanja postupka. Obrišu li se suprotno zakonu, predviđena kazna je 132 tisuće eura.
Vlasnik vozila će na zahtjev policije u svrhu istraživanja prometnih nesreća, prometnih prekršaja, kaznenih i drugih djela, tehničke ispravnosti vozila te drugih događaja u prometu na cestama morati dostaviti podatke kojima se vozilo koristilo za vrijeme vožnje, uključujući podatke koji su zabilježeni putem telekomunikacijskih uređaja i opreme.
Za podnošenje primjedbi i komentara dan je relativno kratki rok - do 4. listopada ove godine kada će javno savjetovanje biti zatvoreno, piše Jutarnji list.