Super je kad EU propagira popravke umjesto zamjena uređaja, jedino je mali problem što se nije prvo sjetila provjeriti kako će ti popravci izgledati u stvarnosti.
Čitateljica koja se obratila Jutarnjem listu, recimo, mogla bi svašta ispričati o nemogućnosti da ostvari svoja prava iz jamstva, i to za perilicu posuđa kupljenu od renomiranog proizvođača, Gorenja. A priča ide ovako - gospođi se nakon 29 mjeseci pokvarila ugradbena perilica za koju je imala jamstvo u trajanju od pet godina pa se obratila Gorenju kako bi joj omogućili servis.
U početku je sve izgledalo OK do trenutka u kojemu nastupa obrat - nakon što u Gorenju saznaju kako je njezina suđerica ugrađena u IKEA kuhinju, javljaju se s nevjerojatnim zahtjevom.
"Poštovana, iz servisa smo dobili zamolbu da izvadite suđericu iz IKEA kuhinje, uređaj je montiran po IKEA standardima. Nakon što izvadite suđericu, molim Vas za javljanje", stajalo je u mailu koji je dobila iz Gorenje pozivnog centra.
Prvo je mislila da je šala, ali onda je shvatila da nije.
Nestručno rukovanje
"Oni jednostavno ne žele popravljati uređaje ugrađene u IKEA kuhinje, odnosno potrošačima uvjetuju da ih sami izvade van čime zapravo pada u vodu njihova garancija od pet godina", ljutita je čitateljica.
Gorenju se potom obratila s reklamacijom - napisala im je kako instrukcija prema kojoj sama treba vaditi perilicu iz kuhinje nije dio jamstvenih uvjeta koji inzistiraju jedino da su uređaji ugrađeni po pravilima struke, a dodatno upozoravaju kako nestručno i neovlašteno rukovanje uređajem isključuje prava iz jamstva, što bi se definitivno dogodilo kad bi sama vadila perilicu iz kuhinje.
Kako njezina komunikacija s Gorenjem i MS Servisom nije urodila plodom, obratila se novinarki, a ona se pak javila Gorenju kako bi ih zamolila da malo pojasne ovaj slučaj.
Iz tvrtke je brzo stigao odgovor koji se malo razlikuje od onoga što su slali našoj čitateljici.
"Problem je u fronti perilice. Fronta perilice posuđa je proizvođača IKEA i ona ne ide kao standardna fronta na vrata perilice posuđa, odnosno nije montirana sukladno uputama za montažu od proizvođača, ona je nešto udaljenija od vrata i drži se na dvije kopče. Kopče, pri demontaži/montaži, ako nestručna osoba njima rukuje, pucaju i dolazi do mehaničkog oštećenja kuhinje, zbog toga demontažu fronte treba napraviti osoba iz trgovine IKEA, koja je montirala taj dio, a nakon demontaže fronta serviser iz MR Servisa će popraviti uređaj, uz produljenje jamstva", stoji u odgovoru.
Uvjeti iz jamstva
Primjećujemo kako je tvrtka brzo nakon novinskog upita malo izmijenila svoje zahtjev - više nije nužno da čitateljica sama vadi cijelu perilicu, nego djelatnik IKEE treba skinuti frontu, no kako je i dalje puno toga ostalo nejasno, poslali su im novi upit na koji nisu dobili odgovor.
Zanimalo ih je zašto djelatnik servisa sam ne skine frontu perilice i zašto bi on za to bio nestručna osoba?
Onda ih je još zanimalo kako postupaju u situacijama u kojima su ljudi perilice ugradili u kuhinje koje su im radili privatni stolari - trebaju li ih i oni sami vaditi iz kuhinja?
Ono najvažnije - zanimalo ih je zašto su čitateljicu uputili da sama vadi perilicu, znajući pritom da bi to moglo dokinuti uvjete iz jamstva?
A zamolili su ih i da dostave upute i jamstvene uvjete u kojima stoji da su kupci obavezni sve ovo raditi o vlastiti trošak.
Novi odgovor, naravno, nisu dobili, ali zato su se informirali koja su prava potrošača kod Udruge Potrošač. Tamo su ih uputili na Zakon o obveznim odnosima koji u članku 410.a, točka 3, tumači da je u slučaju popravka robe s greškom trgovac taj koji je dužan osigurati demontažu o vlastiti trošak te da takvu stvar ne može prebacivati na kupca.
"Kakve veze ima što je perilica ugrađena u IKEA kuhinju? Pa što bi IKEA trebala prilagođavati svoje fronte Gorenje proizvodima?", kazala je predsjednica Ana Knežević i potrošače uputila da inzistiraju na svojim pravima.