U flotu Obalne straže "Umag" stiže do kraja godine...
Izgleda da je konačno riješeno pitanje prvog od četiri nedovršena ophodna broda Hrvatske ratne mornarice koji godinama čekaju u halama Brodogradilišta specijalnih objekata u Splitu: Ministarstvo obrane javlja da je u četvrtak potpisan i ugovor...
- Zadovoljan sam potpisivanjem ovog ugovora i što ćemo za devet mjeseci imati prvi brod. Tijekom njegova dovršetka dogovorit ćemo završetak gradnje i dinamiku isporuke preostala tri broda - poručio je ministar obrane u priopćenju koje je MORH u četvrtak poslao medijima.
Sve je izvedeno daleko od prisutnosti novinara, kako bi se - valjda - izbjegle neugodnosti i moguća nezgodna pitanja. Za to i postoje priopćenja! Evo što se kaže u ovom:
"Potpredsjednik Vlade RH i ministar obrane Ivan Anušić, u ime Ministarstva obrane, i Tomislav Debeljak, u ime graditelja – Brodogradilišta specijalnih objekata d.o.o., potpisali su danas, 14. ožujka 2024. Ugovor o izmjeni i dopuni ugovora o gradnji obalnih ophodnih brodova kojim je reguliran način završetka gradnje i novi rok isporuke za prvi od ukupno četiri preostala broda."
Bez obzira na emitirano priopćenje, Ministarstvu obrane bili smo uputili nekoliko pitanja o detaljima tog novog-starog posla. Odgovor još nije stigao, ali dio odgovora uključili su u priopćenje. U mjeri u kojoj im je to odgovaralo:
"Rok isporuke za prvi brod iz serije (NOV 541) je devet mjeseci od dana potpisa ovog ugovora, odnosno do kraja 2024. godine. Taj je brod 80 posto izgrađen i zato se prvo pristupa dovršetku njegove gradnje."
Evo što kažu o cijeni:
"Ugovorne strane usuglasile su se da se ukupna vrijednost osnovnog ugovora ne mijenja ovim dodatkom. Troškovi za završetak prvog broda serije, uključujući i troškove za vezanu opremu, iznose 5.675.614,59 eura s PDV-om."
Budući da ne znamo koliko je točno dosad bilo plaćeno škveru za već obavljene poslove na tom nedovršenom brodu - čiju gotovost MORH procjenjuje na 80 posto, tvrdeći od ranije da je svaki postotak obavljenog posla već plaćen brodograditelju - teško je iz priopćenja dokučiti koliko ćemo ga to onda ukupno platiti. Kolika će mu biti konačna cijena?!
Budući da Ministarstvo obrane ističe kako se "vrijednost osnovnog ugovora ne mijenja ovim dodatkom", to bi značilo da poskupljenja nema. I da se gradi po starim cijenama. Ali onda nije jasno gdje je i što zapinjalo posljednjih nekoliko godina?!
I zašto je Debeljak tražio mnogo više novca, još barem dodatnih 16 milijuna eura (120 milijuna kuna) za dovršetak četiriju brodova, zaustavivši njihovu gradnju i javno se obračunavajući s Anušićevim prethodnikom, čuvenim Mariom Banožićem?!
Zašto, naime, Debeljak nije pristao s Banožećem dogovoriti sve što je sada dogovorio s Anušićem?! Na ta pitanja MORH ne nudi odgovor...
Ali, u priopćenju još kažu:
"Usuglašeno je i da će se novim aneksom o izmjeni i dopuni ugovora o gradnji obalnih ophodnih brodova naknadno regulirati uvjeti gradnje i isporuke drugog, trećeg i četvrtog broda serije (NOV 542, NOV 543 i NOV 544)."
A to su "Karlobag", "Opatija" i "Skradin". Hm, moguće da će njihova cijena rasti, vidjet ćemo još.
"Jedan od mojih prvih poteza kada sam postao ministar obrane bio je odlazak u Brodosplit i ponovno pokretanje dogovora o dovršetku i isporuci obalnih ophodnih brodova. Zadovoljan sam što smo danas potpisali ovaj ugovor i što ćemo za devet mjeseci imati prvi brod. Tijekom dovršetka tog prvog broda, dogovorit ćemo završetak gradnje i dinamiku isporuke preostalih triju brodova ", poručio je ministar Anušić u MORH-ovu priopćenju.
Tomislav Debeljak, u ime Brodogradilišta specijalnih objekata, poručio je kako se nada da će se ovako kvalitetno rješenje dogovoriti i za drugi, treći i četvrti brod.
"Ponosan sam na Ministarstvo obrane, nas i hrvatsku državu što smo postigli kvalitetan dogovor za prvi brod", rekao je Debeljak, a priopćio MORH.
Potpredsjednik Vlade i ministar obrane Anušić jesenas je, u studenom, odmah nakon stupanja na dužnost, posjetio Debeljaka i Brodosplit, kazavši da su mu ophodni brodovi prioritet. Kasnije je najavio veljaču 2024. kao mjesec odluke.
Podsjetimo, od ukupno pet brodova ugovorenih prije točno 10 godina - u mandatu premijera Zorana Milanovića i ministra obrane Ante Kotromanovića - HRM-u je isporučen tek prototip "Omiš", koncem 2018. godine. Ugovor za čitavu seriju bio je težak gotovo 400 milijuna kuna (s PDV-om), da bi prije koju godinu Vlada dodala još 40 milijuna kuna, na ime poskupljenja materijala. Dakle, sve skupa, 440 milijuna kuna (58 milijuna eura)
Kada je u veljači 2020. godine administracija aktualnog premijera Andreja Plenkovića potpisivala aneks ugovora za četiri nedovršena broda, s novom dinamikom rokova i plaćanja, mediji su bili objavili kako je cijena svakog pojedinačnog između 80 i 85 milijuna kuna, s porezom. Oko 10,5 do 11 milijuna eura.