stdClass Object ( [id] => 1334715 [title] => Turizam se ne može smatrati uspješnim ako nije održiv [alias] => turizam-se-ne-moze-smatrati-uspjesnim-ako-nije [catid] => 244 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Ivana Budin Arhanić, članica Uprave Valamara, ističe da rezultati njihovih internih istraživanja potvrđuju da je gostima održivost sve važnija prilikom odabira destinacije i objekta za smještaj

Kada se govori o budućnosti turizma, bilo u globalnom ili nacionalnom kontekstu, tema održivosti je u fokusu, bilo to u kontekstu razvoja destinacija i novih projekata ili kad govorimo o navikama turista, odnosno o energetskoj tranziciji i klimatskim promjenama.

Nije to bez razloga, pogotovo kada pogledamo aktualne trendove. Primjerice, u nedavno objavljenom istraživanju Euromonitora gotovo je 80 posto putnika istaknulo da je spremno platiti najmanje 10 posto više za održive značajke putovanja, unatoč općem porastu životnih troškova. Stoga akteri iz branše imaju određeni tržišni motiv da se prilagode svojoj publici, inače neće ostati konkurentni na tržištu, pa ne čudi da sve više hotelijera ulaže u zelenu gradnju, lokalnu hranu i obnovljive izvore energije. Prema novom istraživanju platforme Booking.com i Statiste, koje je obuhvatilo više od 1.000 pružatelja smještaja iz deset europskih regija, čak trećina ispitanih hotelijera je istaknula da planiraju uložiti više sredstava u održive projekte u narednih šest mjeseci.

U Dalmaciji, i u cijeloj Hrvatskoj, jedna od perjanica održivosti jest svakako Valamar Amicor Green Resort na otoku Hvaru, prvo eko ljetovalište u Hrvatskoj koje je otvoreno 2022. godine. Ljetovalište je izgrađeno poštujući najviše standarde zelene gradnje što uključuje ekološki prihvatljive materijale s minimalnim utjecajem na okoliš, korištenje obnovljivih izvora energije i visoku razinu energetske učinkovitosti. Koncept je inspiriran prirodom i održivim dizajnom, pa se tako arhitektura ljetovališta uklapa u prirodni okoliš otoka, dok unutarnje uređenje potpisuju domaći dizajneri i umjetnici koristeći lokalnu tradiciju i materijale. Veliki je naglasak i na ponudi lokalne hrane i namirnica proizvedenih na otoku, a digitalizacijom se nastoji ukinuti korištenje papira u čitavom hotelu.

Širok niz aktivnosti

No, održivost u hotelijerstvu, kao i održivost općenito, nije samo briga o okolišu, već podrazumijeva širok niz aktivnosti.

"Turizam kao djelatnost ima značajan učinak na ekonomske, prostorne, društvene, okolišne, razvojne i druge aspekte društva u cjelini, posebice kada je turizam nositelj gospodarstva na određenom području, kao što je to slučaj na hrvatskom Jadranu gdje se približavamo brojci od 20 milijuna posjetitelja godišnje. Upravljanje tim učincima, pozitivnim i negativnim, kroz dugoročnu perspektivu koja ima za cilj stvaranje vrijednosti za lokalnu zajednicu i ljude koji žive na tom prostoru uz zaštitu temeljnih resursa – to je održivi turizam", objašnjava Ivana Budin Arhanić, članica Uprave Valamara.
---

image

Ivana Budin Arhanić, članica Uprave Valamara

VALAMAR PR
---

Od 2015. godine do danas, Valamar je uložio gotovo 80 milijuna eura u projekte odgovornog i održivog poslovanja, uključujući obnovljive izvore energije i energetsku učinkovitost, turističku infrastrukturu te brojne programe za zaposlenike, društvo i podršku zajednici. Štoviše, samo prošle godine je Valamar uložio 13 milijuna eura u destinacije i društveni učinak te projekte koji izravno doprinose boljitku destinacija i kvaliteti života lokalnih zajednica u kojima kompanija posluje.

Valamar je prošle godine objavio i strategiju održivog poslovanja do 2025. godine s dva ključna cilja – doseći ugljičnu neutralnost u prvom i drugom opsegu te nastavak ulaganja od čak 50 milijuna eura u destinacije i društveni učinak. Kao dodatna potvrda posvećenosti tome cilju govori i vijest da je Valamar ove godine, kao jedina turistička kompanija iz Hrvatske, pristupio UN Global Compactu, najvećoj svjetskoj inicijativi za održivi razvoj i korporativnu održivost koja ima više od 15.000 članica u 162 države i 69 lokalnih mreža diljem svijeta. Članice potpisnice dužne su usklađivati svoje poslovne prakse s Deset načela UN Global Compacta, koja se temelje na međunarodno prihvaćenim deklaracijama i konvencijama UN-a u području ljudskih prava, rada, okoliša i borbe protiv korupcije.

Jasno je, kako je kao predvodnik i stvaratelj trendova u turističkoj industriji, Valamar već debelo "zagazio" u eru održivosti. Naime, za Hrvatsku, pogotovo Dalmaciju, održiv razvoj turizma tema je koja se sastoji od niza vrlo bitnih i kompleksnih područja, od jadranskog priobalja i mora te energetske tranzicije, do razvoja destinacija i lokalne hrane te poljoprivrede. Održivi razvoj turizma podrazumijeva, dakle, definiranje kvalitetnih razvojnih strategija i politika u širem smislu kako bi se stvorile dugoročne vrijednosti za dionike u turizmu.

Klimatski lideri

Primjerice, Valamar je od 2015. godine, zahvaljujući brojnim investicijama, smanjio emisiju stakleničkih plinova za čak 70 posto u 1. i 2. opsegu zbog čega je postao jedna od samo dvije hrvatske kompanije na prestižnoj listi klimatskih lidera Financial Timesa. Reducirana je i potrošnja vode, uvedeni su brojni pročišćivači otpadnih voda i proces odvajanja otpada koji obuhvaća preko 50 posto otpada, a uključuje ulaganja u vlastite pogone za biokompostiranje. U Valamaru je već sada stopa recikliranja veća od EU prosjeka, s time da je gotovo u potpunosti uklonjena jednokratna plastika u hotelima i kampovima.

U Valamar hotelima i kampovima 100 posto električne energije dolazi iz obnovljivih izvora. U 2021. godini u pogon je pušten najambiciozniji projekt solarnih elektrana na hrvatskom tržištu koji su zajedno realizirali Valamar i E.ON Solar. Na čak 32 Valamarova objekta postavljene su solarne elektrane koje pokrivaju 6 posto ukupne potrebe za električnom energijom, a cilj kompanije je doseći čak 15 posto udjela električne energije iz vlastitih solarnih elektrana do 2025. godine. Koliko je spomenuti projekt važan u kontekstu očuvanja okoliša govori i činjenica da su Valamar i E.ON Solar u 2022. godini za njega primili Green Prix nagradu.
---

image

Imperial Riviera, Valamar i Grad Makarska izgradili novo dječje igralište u centru Makarske

 

VALAMAR PR
---

Pritom treba naglasiti da u hotelijerstvu prazna obećanja ništa ne znače jer putnici vrlo lako mogu odvojiti žito od kukolja, odnosno prepoznaju kada pružatelj smještaja plasira samo parole, umjesto da je stvarno posvećen cilju. U tom pogledu su posebno kritični mladi - poznati putnički portal Skift je u svojoj studiji istaknuo da putnike iz generacije Z nije briga što turističke tvrtke govore o njihovim naporima za održivost, jer oni njihove napore žele vidjeti u praksi.

"Rezultati provedenih istraživanja u Valamaru također potvrđuju da je našim gostima održivost sve važnija prilikom odabira destinacije i objekta za smještaj. Čak 78 posto gostiju tvrdi da im je održivost važna ili vrlo važna u donošenju svakodnevnih odluka o tome što i gdje kupiti, njih 66 posto navodi kako im je održivost važna ili vrlo važna pri planiranju odmora, dok polovica gostiju provjerava je li pružatelj smještaja odgovoran i održiv", navodi Budin Arhanić.

Vodeći se spomenutim podacima, Valamar u svim objektima komunicira prema gostima o vlastitim dostignućima i projektima u području održivosti pod krovnim sloganom "It‘s in our nature", - pokazujući brigu za okoliš i održivost kroz naglašavanje lokalne hrane u restoranima, ili poruke u kupaoni koja goste podsjeća koliko vode se potroši za svako tuširanje.

Komunikacija "It‘s in our nature" ima za cilj poticati goste, zaposlenike, lokalnu zajednicu i cjelokupni lanac vrijednosti da budu glavni nositelji promjena. Valamar godišnje dopire do 1.000.000 gostiju, educira i motivira preko 7.000 zaposlenika, podržava mnoge udruge, projekte i inicijative u destinacijama da doprinesu održivosti. Na svojih 530 hektara brinu i za više od 80.000 stabala, godišnje sade više od 1.000 stabala te provode niz programa očuvanja Jadranskog mora.

U 2022. je, primjerice, pokrenuta donacijska kampanja s gostima "Easy as one, two, tree", u sklopu koje je Valamar za svako donirano stablo posadio još jedno. U prvoj pilot godini posađeno je 3000 stabala u suradnji s C02MPENSATING BY PLANTING na tri lokacije u Hrvatskoj (Draganić, Perjasica, Makarska), a do kraja 2023. posadit će se 8.000 stabala. Tu je brojku Valamar, zahvaljujući odazivu gostiju, dosegnuo već u drugoj polovici kolovoza.

Još jedan vrlo važan element u stvaranju održivog okruženja u turizmu jest i hrana. Studija EHL Hospitality Business Schoola utvrdila je da turisti žele imati priliku jesti "hranu od nula kilometara" (zero-kilometre food), budući da sve više traže načine kako da se povežu s destinacijom koju posjećuju.

Ivana Budin Arhanić naglašava: "U Valamaru je 78 posto hrane i pića proizvedeno u Hrvatskoj od domaće sirovine, s time da je u planu dodatno podići taj udio. U tom kontekstu je Valamaru posebno važan Valfresco kao platforma koja okuplja lokalne proizvođače vina, maslinovih ulja, svježeg voća i povrća, mesa i ribe, s dugogodišnjom tradicijom u proizvodnji zdravih i kvalitetnih namirnica. Valfresco tako omogućuje da lokalni dobavljači plasiraju svoje proizvode u turizmu te da se snažnije poveže turizam i poljoprivreda. U okviru ove platforme Valamar surađuje sa stotinjak lokalnih partnera i dobavljača s područja Istre, Slavonije i Dalmacije, s ciljem širenja suradnje na zainteresirane partnere iz svih dijelova Hrvatske".
Briga za lokalnu zajednicu

Osim što podupire hrvatske proizvođače, Valamar brine i za lokalnu zajednicu kroz mnogobrojne humanitarne akcije i donacije te sponzorstva. Već niz godina, Valamar provodi projekte poput "Tisuću dana na Jadranskom moru", humanitarni projekt putem kojeg je Valamar u posljednjih deset godina ugostio više od četiri tisuće djece i mladih bez roditeljske skrbi, iz obitelji slabijeg imovinskog stanja te djeci s posebnim potrebama i zdravstvenim poteškoćama. Valamar u destinacijama organizira i podupire razna kulturno-sportska događanja, a ulaže i u turističku infrastrukturu - šetnice, biciklističke staze, uređenje plaža i igrališta, što direktno podiže i kvalitetu života lokalnog stanovništva kao i imidž destinacija. Ove godine pokrenut je i pilot projekt "Valamar brine za marende fine" s ciljem stvaranja suradnje i zajedničkog odgovora na izazov s kojima se osnovne škole suočavaju pri organizaciji zdravih obroka.

Iz rečenog je, dakle, poprilično jasno da održivost nije neki prolazni "ljetni hit", već da se radi o promjeni paradigme koja će imati značajan utjecaj na turizam u budućnosti. Svi ozbiljni akteri na tržištu su toga itekako svjesni. Štoviše, u ranije spomenutom istraživanju Bookinga i Statiste je samo 42 posto europskih hotelijera izjavilo da je spremno za izazove koji dolaze s održivošću i dekarbonizacijom.

I dok se gotovo polovica Europe brine o ulasku u novu, "održivu" eru turizma, vodeća turistička kompanija u Hrvatskoj je već spremna. Naime, u Valamaru, koji ove godine obilježava 70 godina postojanja, održivi razvoj s ciljem stvaranja vrijednosti za dionike znači nastavak strategije razvoja poslovanja koja kroz ulaganja i inovacije stvara dugoročnu vrijednost za dionike.

"Turizam se ne može smatrati uspješnim ako nije održiv jer bi to značilo da neodgovorno koristi resurse koji destinaciju čine privlačnom za turiste, odnosno da reže granu na kojoj sjedi. Održivi turizam donosi visoku kvalitetu proizvoda za goste i dobrobit lokalnim zajednicama kao i stanovnicima turističkih destinacija vodeći pritom računa o učincima na okoliš, razvoju ljudskih resursa i znanja, autentičnosti ponude i promicanju lokalne kulture. Za održivi turizam u Hrvatskoj posebno je važno da odgovorno upravljamo prostorom i izgradnjom u turističkim destinacijama s obzirom na to da je jedan o najvećih izazova upravo struktura smještaja u kojoj dominiraju oblici niske dodane vrijednosti i visoke sezonalnosti", zaključuje Budin Arhanić.
 

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => TRENDOVI U INDUSTRIJI [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [34] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) [35] => stdClass Object ( [id] => 99 [name] => SD na licu mjesta [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 37 [alias] => SD_na_licu_mjesta ) ) [extra_fields_search] => TRENDOVI U INDUSTRIJI 2 0 11653 2 2 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2023-10-30 10:13:35 [created_by] => 3263 [created_by_alias] => SPONZORIRANI SADRŽAJ [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2023-11-02 07:37:32 [modified_by] => 3263 [publish_up] => 2023-11-02 07:30:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 0 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 244 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz poslovnog sektora [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, poslovni sektor, biznis, business [secure] => 0 [page_title] => Biznis [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 1 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => Ivana Budin Arhanić, članica Uprave Valamara, ističe da rezultati njihovih internih istraživanja potvrđuju da je gostima održivost sve važnija prilikom odabira destinacije i objekta za smještaj [metadata] => robots= author= title=Turizam se ne može smatrati uspješnim ako nije održiv [metakey] => Valamar [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2023\/10\/30\/25915128.jpg","\/images\/slike\/2023\/10\/30\/25915127.jpg","\/images\/slike\/2023\/10\/30\/25915129.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["VALAMAR PR","VALAMAR PR","VALAMAR PR"],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["

Valamar Amicor Green Resort,\u00a0prvo eko ljetovali\u0161te u Hrvatskoj,
\nu Starog gradu na Hvaru<\/p>\n\n

\u00a0<\/p>","

Imperial Riviera, Valamar i Grad Makarska izgradili novo dje\u010dje igrali\u0161te u centru Makarske<\/p>\n\n

\u00a0<\/p>","

Ivana Budin Arhani\u0107,\u00a0\u010dlanica Uprave Valamara<\/p>"],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1280x720","hd_25915128_1920.jpg":"1920x1080","k_25915128_1280.jpg":"1280x1280","k_25915128_1024.jpg":"1024x1024","k_25915128_640.jpg":"640x640","k_25915128_480.jpg":"480x480","k_25915128_340.jpg":"340x340","k_25915128_220.jpg":"220x220","o_25915128_1280.jpg":"1280x720","o_25915128_1024.jpg":"1024x576","o_25915128_640.jpg":"640x360","o_25915128_480.jpg":"480x270","o_25915128_340.jpg":"340x191","o_25915128_220.jpg":"220x123","h_25915128_1280.jpg":"1280x854","h_25915128_1024.jpg":"1024x683","h_25915128_640.jpg":"640x427","h_25915128_480.jpg":"480x320","h_25915128_340.jpg":"340x227","h_25915128_220.jpg":"220x147","pp_25915128_1280.jpg":"1280x1628","pp_25915128_1024.jpg":"1024x1303","pp_25915128_640.jpg":"640x814","pp_25915128_480.jpg":"480x611","pp_25915128_340.jpg":"340x432","pp_25915128_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1280x853","hd_25915127_1920.jpg":"1920x1080","k_25915127_1280.jpg":"1280x1280","k_25915127_1024.jpg":"1024x1024","k_25915127_640.jpg":"640x640","k_25915127_480.jpg":"480x480","k_25915127_340.jpg":"340x340","k_25915127_220.jpg":"220x220","o_25915127_1280.jpg":"1280x853","o_25915127_1024.jpg":"1024x682","o_25915127_640.jpg":"640x426","o_25915127_480.jpg":"480x319","o_25915127_340.jpg":"340x226","o_25915127_220.jpg":"220x146","h_25915127_1280.jpg":"1280x854","h_25915127_1024.jpg":"1024x683","h_25915127_640.jpg":"640x427","h_25915127_480.jpg":"480x320","h_25915127_340.jpg":"340x227","h_25915127_220.jpg":"220x147","pp_25915127_1280.jpg":"1280x1628","pp_25915127_1024.jpg":"1024x1303","pp_25915127_640.jpg":"640x814","pp_25915127_480.jpg":"480x611","pp_25915127_340.jpg":"340x432","pp_25915127_220.jpg":"220x280"},{"size0":"854x1280","hd_25915129_1920.jpg":"1920x1080","k_25915129_1280.jpg":"1280x1280","k_25915129_1024.jpg":"1024x1024","k_25915129_640.jpg":"640x640","k_25915129_480.jpg":"480x480","k_25915129_340.jpg":"340x340","k_25915129_220.jpg":"220x220","o_25915129_1280.jpg":"1280x1918","o_25915129_1024.jpg":"1024x1534","o_25915129_640.jpg":"640x959","o_25915129_480.jpg":"480x719","o_25915129_340.jpg":"340x509","o_25915129_220.jpg":"220x329","h_25915129_1280.jpg":"1280x854","h_25915129_1024.jpg":"1024x683","h_25915129_640.jpg":"640x427","h_25915129_480.jpg":"480x320","h_25915129_340.jpg":"340x227","h_25915129_220.jpg":"220x147","pp_25915129_1280.jpg":"1280x1628","pp_25915129_1024.jpg":"1024x1303","pp_25915129_640.jpg":"640x814","pp_25915129_480.jpg":"480x611","pp_25915129_340.jpg":"340x432","pp_25915129_220.jpg":"220x280"}],"incptvocmimagegalleryImageUseInGallery":["1","1","1"]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 204 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 244 [name] => Biznis [alias] => biznis [description] => [parent] => 119 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 5 [params] => {"inheritFrom":"119","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 1 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 38536837 Threads: 5 Questions: 7107365639 Slow queries: 3303388 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 608594952 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 56 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front01 [password] => Y2AfBGoJRKhS9HNdMJ [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '240' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /vijesti/biznis ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 244 [name] => Biznis [alias] => biznis [parent] => 119 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /vijesti/biznis ) ) [link] => /vijesti/biznis/turizam-se-ne-moze-smatrati-uspjesnim-ako-nije-1334715 [printLink] => /vijesti/biznis/turizam-se-ne-moze-smatrati-uspjesnim-ako-nije-1334715?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 396582 [name] => Valamar [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => valamar [link] => /tag/valamar ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => TRENDOVI U INDUSTRIJI [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [live_button] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [instant_articles] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [s_preporucuje] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [s_voli] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [layout_with_three_photos] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [gallery_in_the_article] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [required_views] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [fullhd_image] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [CitySelect] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [paid_article] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) [SD_na_licu_mjesta] => stdClass Object ( [id] => 99 [name] => SD na licu mjesta [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 37 [alias] => SD_na_licu_mjesta ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Turizam se ne može smatrati uspješnim ako nije održiv [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3263 [name] => Dražen Gudić [username] => drazen.gudic [email] => drazen.gudic@slobodnadalmacija.hr [password] => $2y$10$apM2N6jT078rPBFVrpRb.OR9835So1HHKOUT2gJwSjEExQTkvTIDK [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => {"admin_style":"","admin_language":"","language":"","editor":"","timezone":""} [groups] => Array ( [3] => 3 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [admin_style] => [admin_language] => [language] => [editor] => [timezone] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/drazen-gudic-3263 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1777 [gender] => m [description] => [image] => [url] => [group] => 0 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"28","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => https://secure.gravatar.com/avatar/8c56631eb30fd767a473040ff2974fa4?s=100&default=https%3A%2F%2Ff01.slobodnadalmacija.hr%2Fcomponents%2Fcom_ocm%2Fimages%2Fplaceholder%2Fuser.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/10/30/25915128.jpg [galleryCount] => 3 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => VALAMAR PR [mainImageDesc] =>

Valamar Amicor Green Resort, prvo eko ljetovalište u Hrvatskoj,
u Starog gradu na Hvaru

 

[popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/10/30/25915128.jpg [title] => VALAMAR PR

Valamar Amicor Green Resort, prvo eko ljetovalište u Hrvatskoj,
u Starog gradu na Hvaru

 

) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/10/30/25915127.jpg [title] => VALAMAR PR

Imperial Riviera, Valamar i Grad Makarska izgradili novo dječje igralište u centru Makarske

 

) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/10/30/25915129.jpg [title] => VALAMAR PR

Ivana Budin Arhanić, članica Uprave Valamara

) ) [bgPosition] => [videoType] => allvideos [text] => {OCMSplitter}

Ivana Budin Arhanić, članica Uprave Valamara, ističe da rezultati njihovih internih istraživanja potvrđuju da je gostima održivost sve važnija prilikom odabira destinacije i objekta za smještaj

Kada se govori o budućnosti turizma, bilo u globalnom ili nacionalnom kontekstu, tema održivosti je u fokusu, bilo to u kontekstu razvoja destinacija i novih projekata ili kad govorimo o navikama turista, odnosno o energetskoj tranziciji i klimatskim promjenama.

Nije to bez razloga, pogotovo kada pogledamo aktualne trendove. Primjerice, u nedavno objavljenom istraživanju Euromonitora gotovo je 80 posto putnika istaknulo da je spremno platiti najmanje 10 posto više za održive značajke putovanja, unatoč općem porastu životnih troškova. Stoga akteri iz branše imaju određeni tržišni motiv da se prilagode svojoj publici, inače neće ostati konkurentni na tržištu, pa ne čudi da sve više hotelijera ulaže u zelenu gradnju, lokalnu hranu i obnovljive izvore energije. Prema novom istraživanju platforme Booking.com i Statiste, koje je obuhvatilo više od 1.000 pružatelja smještaja iz deset europskih regija, čak trećina ispitanih hotelijera je istaknula da planiraju uložiti više sredstava u održive projekte u narednih šest mjeseci.

U Dalmaciji, i u cijeloj Hrvatskoj, jedna od perjanica održivosti jest svakako Valamar Amicor Green Resort na otoku Hvaru, prvo eko ljetovalište u Hrvatskoj koje je otvoreno 2022. godine. Ljetovalište je izgrađeno poštujući najviše standarde zelene gradnje što uključuje ekološki prihvatljive materijale s minimalnim utjecajem na okoliš, korištenje obnovljivih izvora energije i visoku razinu energetske učinkovitosti. Koncept je inspiriran prirodom i održivim dizajnom, pa se tako arhitektura ljetovališta uklapa u prirodni okoliš otoka, dok unutarnje uređenje potpisuju domaći dizajneri i umjetnici koristeći lokalnu tradiciju i materijale. Veliki je naglasak i na ponudi lokalne hrane i namirnica proizvedenih na otoku, a digitalizacijom se nastoji ukinuti korištenje papira u čitavom hotelu.

Širok niz aktivnosti

No, održivost u hotelijerstvu, kao i održivost općenito, nije samo briga o okolišu, već podrazumijeva širok niz aktivnosti.

"Turizam kao djelatnost ima značajan učinak na ekonomske, prostorne, društvene, okolišne, razvojne i druge aspekte društva u cjelini, posebice kada je turizam nositelj gospodarstva na određenom području, kao što je to slučaj na hrvatskom Jadranu gdje se približavamo brojci od 20 milijuna posjetitelja godišnje. Upravljanje tim učincima, pozitivnim i negativnim, kroz dugoročnu perspektivu koja ima za cilj stvaranje vrijednosti za lokalnu zajednicu i ljude koji žive na tom prostoru uz zaštitu temeljnih resursa – to je održivi turizam", objašnjava Ivana Budin Arhanić, članica Uprave Valamara.
---

image

Ivana Budin Arhanić, članica Uprave Valamara

VALAMAR PR
---

Od 2015. godine do danas, Valamar je uložio gotovo 80 milijuna eura u projekte odgovornog i održivog poslovanja, uključujući obnovljive izvore energije i energetsku učinkovitost, turističku infrastrukturu te brojne programe za zaposlenike, društvo i podršku zajednici. Štoviše, samo prošle godine je Valamar uložio 13 milijuna eura u destinacije i društveni učinak te projekte koji izravno doprinose boljitku destinacija i kvaliteti života lokalnih zajednica u kojima kompanija posluje.

Valamar je prošle godine objavio i strategiju održivog poslovanja do 2025. godine s dva ključna cilja – doseći ugljičnu neutralnost u prvom i drugom opsegu te nastavak ulaganja od čak 50 milijuna eura u destinacije i društveni učinak. Kao dodatna potvrda posvećenosti tome cilju govori i vijest da je Valamar ove godine, kao jedina turistička kompanija iz Hrvatske, pristupio UN Global Compactu, najvećoj svjetskoj inicijativi za održivi razvoj i korporativnu održivost koja ima više od 15.000 članica u 162 države i 69 lokalnih mreža diljem svijeta. Članice potpisnice dužne su usklađivati svoje poslovne prakse s Deset načela UN Global Compacta, koja se temelje na međunarodno prihvaćenim deklaracijama i konvencijama UN-a u području ljudskih prava, rada, okoliša i borbe protiv korupcije.

Jasno je, kako je kao predvodnik i stvaratelj trendova u turističkoj industriji, Valamar već debelo "zagazio" u eru održivosti. Naime, za Hrvatsku, pogotovo Dalmaciju, održiv razvoj turizma tema je koja se sastoji od niza vrlo bitnih i kompleksnih područja, od jadranskog priobalja i mora te energetske tranzicije, do razvoja destinacija i lokalne hrane te poljoprivrede. Održivi razvoj turizma podrazumijeva, dakle, definiranje kvalitetnih razvojnih strategija i politika u širem smislu kako bi se stvorile dugoročne vrijednosti za dionike u turizmu.

Klimatski lideri

Primjerice, Valamar je od 2015. godine, zahvaljujući brojnim investicijama, smanjio emisiju stakleničkih plinova za čak 70 posto u 1. i 2. opsegu zbog čega je postao jedna od samo dvije hrvatske kompanije na prestižnoj listi klimatskih lidera Financial Timesa. Reducirana je i potrošnja vode, uvedeni su brojni pročišćivači otpadnih voda i proces odvajanja otpada koji obuhvaća preko 50 posto otpada, a uključuje ulaganja u vlastite pogone za biokompostiranje. U Valamaru je već sada stopa recikliranja veća od EU prosjeka, s time da je gotovo u potpunosti uklonjena jednokratna plastika u hotelima i kampovima.

U Valamar hotelima i kampovima 100 posto električne energije dolazi iz obnovljivih izvora. U 2021. godini u pogon je pušten najambiciozniji projekt solarnih elektrana na hrvatskom tržištu koji su zajedno realizirali Valamar i E.ON Solar. Na čak 32 Valamarova objekta postavljene su solarne elektrane koje pokrivaju 6 posto ukupne potrebe za električnom energijom, a cilj kompanije je doseći čak 15 posto udjela električne energije iz vlastitih solarnih elektrana do 2025. godine. Koliko je spomenuti projekt važan u kontekstu očuvanja okoliša govori i činjenica da su Valamar i E.ON Solar u 2022. godini za njega primili Green Prix nagradu.
---

image

Imperial Riviera, Valamar i Grad Makarska izgradili novo dječje igralište u centru Makarske

 

VALAMAR PR
---

Pritom treba naglasiti da u hotelijerstvu prazna obećanja ništa ne znače jer putnici vrlo lako mogu odvojiti žito od kukolja, odnosno prepoznaju kada pružatelj smještaja plasira samo parole, umjesto da je stvarno posvećen cilju. U tom pogledu su posebno kritični mladi - poznati putnički portal Skift je u svojoj studiji istaknuo da putnike iz generacije Z nije briga što turističke tvrtke govore o njihovim naporima za održivost, jer oni njihove napore žele vidjeti u praksi.

"Rezultati provedenih istraživanja u Valamaru također potvrđuju da je našim gostima održivost sve važnija prilikom odabira destinacije i objekta za smještaj. Čak 78 posto gostiju tvrdi da im je održivost važna ili vrlo važna u donošenju svakodnevnih odluka o tome što i gdje kupiti, njih 66 posto navodi kako im je održivost važna ili vrlo važna pri planiranju odmora, dok polovica gostiju provjerava je li pružatelj smještaja odgovoran i održiv", navodi Budin Arhanić.

Vodeći se spomenutim podacima, Valamar u svim objektima komunicira prema gostima o vlastitim dostignućima i projektima u području održivosti pod krovnim sloganom "It‘s in our nature", - pokazujući brigu za okoliš i održivost kroz naglašavanje lokalne hrane u restoranima, ili poruke u kupaoni koja goste podsjeća koliko vode se potroši za svako tuširanje.

Komunikacija "It‘s in our nature" ima za cilj poticati goste, zaposlenike, lokalnu zajednicu i cjelokupni lanac vrijednosti da budu glavni nositelji promjena. Valamar godišnje dopire do 1.000.000 gostiju, educira i motivira preko 7.000 zaposlenika, podržava mnoge udruge, projekte i inicijative u destinacijama da doprinesu održivosti. Na svojih 530 hektara brinu i za više od 80.000 stabala, godišnje sade više od 1.000 stabala te provode niz programa očuvanja Jadranskog mora.

U 2022. je, primjerice, pokrenuta donacijska kampanja s gostima "Easy as one, two, tree", u sklopu koje je Valamar za svako donirano stablo posadio još jedno. U prvoj pilot godini posađeno je 3000 stabala u suradnji s C02MPENSATING BY PLANTING na tri lokacije u Hrvatskoj (Draganić, Perjasica, Makarska), a do kraja 2023. posadit će se 8.000 stabala. Tu je brojku Valamar, zahvaljujući odazivu gostiju, dosegnuo već u drugoj polovici kolovoza.

Još jedan vrlo važan element u stvaranju održivog okruženja u turizmu jest i hrana. Studija EHL Hospitality Business Schoola utvrdila je da turisti žele imati priliku jesti "hranu od nula kilometara" (zero-kilometre food), budući da sve više traže načine kako da se povežu s destinacijom koju posjećuju.

Ivana Budin Arhanić naglašava: "U Valamaru je 78 posto hrane i pića proizvedeno u Hrvatskoj od domaće sirovine, s time da je u planu dodatno podići taj udio. U tom kontekstu je Valamaru posebno važan Valfresco kao platforma koja okuplja lokalne proizvođače vina, maslinovih ulja, svježeg voća i povrća, mesa i ribe, s dugogodišnjom tradicijom u proizvodnji zdravih i kvalitetnih namirnica. Valfresco tako omogućuje da lokalni dobavljači plasiraju svoje proizvode u turizmu te da se snažnije poveže turizam i poljoprivreda. U okviru ove platforme Valamar surađuje sa stotinjak lokalnih partnera i dobavljača s područja Istre, Slavonije i Dalmacije, s ciljem širenja suradnje na zainteresirane partnere iz svih dijelova Hrvatske".
Briga za lokalnu zajednicu

Osim što podupire hrvatske proizvođače, Valamar brine i za lokalnu zajednicu kroz mnogobrojne humanitarne akcije i donacije te sponzorstva. Već niz godina, Valamar provodi projekte poput "Tisuću dana na Jadranskom moru", humanitarni projekt putem kojeg je Valamar u posljednjih deset godina ugostio više od četiri tisuće djece i mladih bez roditeljske skrbi, iz obitelji slabijeg imovinskog stanja te djeci s posebnim potrebama i zdravstvenim poteškoćama. Valamar u destinacijama organizira i podupire razna kulturno-sportska događanja, a ulaže i u turističku infrastrukturu - šetnice, biciklističke staze, uređenje plaža i igrališta, što direktno podiže i kvalitetu života lokalnog stanovništva kao i imidž destinacija. Ove godine pokrenut je i pilot projekt "Valamar brine za marende fine" s ciljem stvaranja suradnje i zajedničkog odgovora na izazov s kojima se osnovne škole suočavaju pri organizaciji zdravih obroka.

Iz rečenog je, dakle, poprilično jasno da održivost nije neki prolazni "ljetni hit", već da se radi o promjeni paradigme koja će imati značajan utjecaj na turizam u budućnosti. Svi ozbiljni akteri na tržištu su toga itekako svjesni. Štoviše, u ranije spomenutom istraživanju Bookinga i Statiste je samo 42 posto europskih hotelijera izjavilo da je spremno za izazove koji dolaze s održivošću i dekarbonizacijom.

I dok se gotovo polovica Europe brine o ulasku u novu, "održivu" eru turizma, vodeća turistička kompanija u Hrvatskoj je već spremna. Naime, u Valamaru, koji ove godine obilježava 70 godina postojanja, održivi razvoj s ciljem stvaranja vrijednosti za dionike znači nastavak strategije razvoja poslovanja koja kroz ulaganja i inovacije stvara dugoročnu vrijednost za dionike.

"Turizam se ne može smatrati uspješnim ako nije održiv jer bi to značilo da neodgovorno koristi resurse koji destinaciju čine privlačnom za turiste, odnosno da reže granu na kojoj sjedi. Održivi turizam donosi visoku kvalitetu proizvoda za goste i dobrobit lokalnim zajednicama kao i stanovnicima turističkih destinacija vodeći pritom računa o učincima na okoliš, razvoju ljudskih resursa i znanja, autentičnosti ponude i promicanju lokalne kulture. Za održivi turizam u Hrvatskoj posebno je važno da odgovorno upravljamo prostorom i izgradnjom u turističkim destinacijama s obzirom na to da je jedan o najvećih izazova upravo struktura smještaja u kojoj dominiraju oblici niske dodane vrijednosti i visoke sezonalnosti", zaključuje Budin Arhanić.
 

[jcfields] => Array ( ) [event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
VALAMAR PR VALAMAR PR VALAMAR PR
VALAMAR PR

Valamar Amicor Green Resort, prvo eko ljetovalište u Hrvatskoj,
u Starog gradu na Hvaru

 

VALAMAR PR

Imperial Riviera, Valamar i Grad Makarska izgradili novo dječje igralište u centru Makarske

 

VALAMAR PR

Ivana Budin Arhanić, članica Uprave Valamara

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/vijesti/biznis/turizam-se-ne-moze-smatrati-uspjesnim-ako-nije-1334715 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=f06ced3bc6828c62a45f6de32fd2e13964401b52 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Turizam+se+ne+mo%C5%BEe+smatrati+uspje%C5%A1nim+ako+nije+odr%C5%BEiv&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fvijesti%2Fbiznis%2Fturizam-se-ne-moze-smatrati-uspjesnim-ako-nije-1334715 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fvijesti%2Fbiznis%2Fturizam-se-ne-moze-smatrati-uspjesnim-ako-nije-1334715 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => TRENDOVI U INDUSTRIJI [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [34] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) [35] => stdClass Object ( [id] => 99 [name] => SD na licu mjesta [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 37 [alias] => SD_na_licu_mjesta ) )
StoryEditorOCM
BiznisTRENDOVI U INDUSTRIJI

Turizam se ne može smatrati uspješnim ako nije održiv

Piše SPONZORIRANI SADRŽAJ
2. studenog 2023. - 08:30

Ivana Budin Arhanić, članica Uprave Valamara, ističe da rezultati njihovih internih istraživanja potvrđuju da je gostima održivost sve važnija prilikom odabira destinacije i objekta za smještaj

Kada se govori o budućnosti turizma, bilo u globalnom ili nacionalnom kontekstu, tema održivosti je u fokusu, bilo to u kontekstu razvoja destinacija i novih projekata ili kad govorimo o navikama turista, odnosno o energetskoj tranziciji i klimatskim promjenama.

Nije to bez razloga, pogotovo kada pogledamo aktualne trendove. Primjerice, u nedavno objavljenom istraživanju Euromonitora gotovo je 80 posto putnika istaknulo da je spremno platiti najmanje 10 posto više za održive značajke putovanja, unatoč općem porastu životnih troškova. Stoga akteri iz branše imaju određeni tržišni motiv da se prilagode svojoj publici, inače neće ostati konkurentni na tržištu, pa ne čudi da sve više hotelijera ulaže u zelenu gradnju, lokalnu hranu i obnovljive izvore energije. Prema novom istraživanju platforme Booking.com i Statiste, koje je obuhvatilo više od 1.000 pružatelja smještaja iz deset europskih regija, čak trećina ispitanih hotelijera je istaknula da planiraju uložiti više sredstava u održive projekte u narednih šest mjeseci.

U Dalmaciji, i u cijeloj Hrvatskoj, jedna od perjanica održivosti jest svakako Valamar Amicor Green Resort na otoku Hvaru, prvo eko ljetovalište u Hrvatskoj koje je otvoreno 2022. godine. Ljetovalište je izgrađeno poštujući najviše standarde zelene gradnje što uključuje ekološki prihvatljive materijale s minimalnim utjecajem na okoliš, korištenje obnovljivih izvora energije i visoku razinu energetske učinkovitosti. Koncept je inspiriran prirodom i održivim dizajnom, pa se tako arhitektura ljetovališta uklapa u prirodni okoliš otoka, dok unutarnje uređenje potpisuju domaći dizajneri i umjetnici koristeći lokalnu tradiciju i materijale. Veliki je naglasak i na ponudi lokalne hrane i namirnica proizvedenih na otoku, a digitalizacijom se nastoji ukinuti korištenje papira u čitavom hotelu.

Širok niz aktivnosti

No, održivost u hotelijerstvu, kao i održivost općenito, nije samo briga o okolišu, već podrazumijeva širok niz aktivnosti.

"Turizam kao djelatnost ima značajan učinak na ekonomske, prostorne, društvene, okolišne, razvojne i druge aspekte društva u cjelini, posebice kada je turizam nositelj gospodarstva na određenom području, kao što je to slučaj na hrvatskom Jadranu gdje se približavamo brojci od 20 milijuna posjetitelja godišnje. Upravljanje tim učincima, pozitivnim i negativnim, kroz dugoročnu perspektivu koja ima za cilj stvaranje vrijednosti za lokalnu zajednicu i ljude koji žive na tom prostoru uz zaštitu temeljnih resursa – to je održivi turizam", objašnjava Ivana Budin Arhanić, članica Uprave Valamara.

image

Ivana Budin Arhanić, članica Uprave Valamara

VALAMAR PR

Od 2015. godine do danas, Valamar je uložio gotovo 80 milijuna eura u projekte odgovornog i održivog poslovanja, uključujući obnovljive izvore energije i energetsku učinkovitost, turističku infrastrukturu te brojne programe za zaposlenike, društvo i podršku zajednici. Štoviše, samo prošle godine je Valamar uložio 13 milijuna eura u destinacije i društveni učinak te projekte koji izravno doprinose boljitku destinacija i kvaliteti života lokalnih zajednica u kojima kompanija posluje.

Valamar je prošle godine objavio i strategiju održivog poslovanja do 2025. godine s dva ključna cilja – doseći ugljičnu neutralnost u prvom i drugom opsegu te nastavak ulaganja od čak 50 milijuna eura u destinacije i društveni učinak. Kao dodatna potvrda posvećenosti tome cilju govori i vijest da je Valamar ove godine, kao jedina turistička kompanija iz Hrvatske, pristupio UN Global Compactu, najvećoj svjetskoj inicijativi za održivi razvoj i korporativnu održivost koja ima više od 15.000 članica u 162 države i 69 lokalnih mreža diljem svijeta. Članice potpisnice dužne su usklađivati svoje poslovne prakse s Deset načela UN Global Compacta, koja se temelje na međunarodno prihvaćenim deklaracijama i konvencijama UN-a u području ljudskih prava, rada, okoliša i borbe protiv korupcije.

Jasno je, kako je kao predvodnik i stvaratelj trendova u turističkoj industriji, Valamar već debelo "zagazio" u eru održivosti. Naime, za Hrvatsku, pogotovo Dalmaciju, održiv razvoj turizma tema je koja se sastoji od niza vrlo bitnih i kompleksnih područja, od jadranskog priobalja i mora te energetske tranzicije, do razvoja destinacija i lokalne hrane te poljoprivrede. Održivi razvoj turizma podrazumijeva, dakle, definiranje kvalitetnih razvojnih strategija i politika u širem smislu kako bi se stvorile dugoročne vrijednosti za dionike u turizmu.

Klimatski lideri

Primjerice, Valamar je od 2015. godine, zahvaljujući brojnim investicijama, smanjio emisiju stakleničkih plinova za čak 70 posto u 1. i 2. opsegu zbog čega je postao jedna od samo dvije hrvatske kompanije na prestižnoj listi klimatskih lidera Financial Timesa. Reducirana je i potrošnja vode, uvedeni su brojni pročišćivači otpadnih voda i proces odvajanja otpada koji obuhvaća preko 50 posto otpada, a uključuje ulaganja u vlastite pogone za biokompostiranje. U Valamaru je već sada stopa recikliranja veća od EU prosjeka, s time da je gotovo u potpunosti uklonjena jednokratna plastika u hotelima i kampovima.

U Valamar hotelima i kampovima 100 posto električne energije dolazi iz obnovljivih izvora. U 2021. godini u pogon je pušten najambiciozniji projekt solarnih elektrana na hrvatskom tržištu koji su zajedno realizirali Valamar i E.ON Solar. Na čak 32 Valamarova objekta postavljene su solarne elektrane koje pokrivaju 6 posto ukupne potrebe za električnom energijom, a cilj kompanije je doseći čak 15 posto udjela električne energije iz vlastitih solarnih elektrana do 2025. godine. Koliko je spomenuti projekt važan u kontekstu očuvanja okoliša govori i činjenica da su Valamar i E.ON Solar u 2022. godini za njega primili Green Prix nagradu.

image

Imperial Riviera, Valamar i Grad Makarska izgradili novo dječje igralište u centru Makarske

 

VALAMAR PR

Pritom treba naglasiti da u hotelijerstvu prazna obećanja ništa ne znače jer putnici vrlo lako mogu odvojiti žito od kukolja, odnosno prepoznaju kada pružatelj smještaja plasira samo parole, umjesto da je stvarno posvećen cilju. U tom pogledu su posebno kritični mladi - poznati putnički portal Skift je u svojoj studiji istaknuo da putnike iz generacije Z nije briga što turističke tvrtke govore o njihovim naporima za održivost, jer oni njihove napore žele vidjeti u praksi.

"Rezultati provedenih istraživanja u Valamaru također potvrđuju da je našim gostima održivost sve važnija prilikom odabira destinacije i objekta za smještaj. Čak 78 posto gostiju tvrdi da im je održivost važna ili vrlo važna u donošenju svakodnevnih odluka o tome što i gdje kupiti, njih 66 posto navodi kako im je održivost važna ili vrlo važna pri planiranju odmora, dok polovica gostiju provjerava je li pružatelj smještaja odgovoran i održiv", navodi Budin Arhanić.

Vodeći se spomenutim podacima, Valamar u svim objektima komunicira prema gostima o vlastitim dostignućima i projektima u području održivosti pod krovnim sloganom "It‘s in our nature", - pokazujući brigu za okoliš i održivost kroz naglašavanje lokalne hrane u restoranima, ili poruke u kupaoni koja goste podsjeća koliko vode se potroši za svako tuširanje.

Komunikacija "It‘s in our nature" ima za cilj poticati goste, zaposlenike, lokalnu zajednicu i cjelokupni lanac vrijednosti da budu glavni nositelji promjena. Valamar godišnje dopire do 1.000.000 gostiju, educira i motivira preko 7.000 zaposlenika, podržava mnoge udruge, projekte i inicijative u destinacijama da doprinesu održivosti. Na svojih 530 hektara brinu i za više od 80.000 stabala, godišnje sade više od 1.000 stabala te provode niz programa očuvanja Jadranskog mora.

U 2022. je, primjerice, pokrenuta donacijska kampanja s gostima "Easy as one, two, tree", u sklopu koje je Valamar za svako donirano stablo posadio još jedno. U prvoj pilot godini posađeno je 3000 stabala u suradnji s C02MPENSATING BY PLANTING na tri lokacije u Hrvatskoj (Draganić, Perjasica, Makarska), a do kraja 2023. posadit će se 8.000 stabala. Tu je brojku Valamar, zahvaljujući odazivu gostiju, dosegnuo već u drugoj polovici kolovoza.

Još jedan vrlo važan element u stvaranju održivog okruženja u turizmu jest i hrana. Studija EHL Hospitality Business Schoola utvrdila je da turisti žele imati priliku jesti "hranu od nula kilometara" (zero-kilometre food), budući da sve više traže načine kako da se povežu s destinacijom koju posjećuju.

Ivana Budin Arhanić naglašava: "U Valamaru je 78 posto hrane i pića proizvedeno u Hrvatskoj od domaće sirovine, s time da je u planu dodatno podići taj udio. U tom kontekstu je Valamaru posebno važan Valfresco kao platforma koja okuplja lokalne proizvođače vina, maslinovih ulja, svježeg voća i povrća, mesa i ribe, s dugogodišnjom tradicijom u proizvodnji zdravih i kvalitetnih namirnica. Valfresco tako omogućuje da lokalni dobavljači plasiraju svoje proizvode u turizmu te da se snažnije poveže turizam i poljoprivreda. U okviru ove platforme Valamar surađuje sa stotinjak lokalnih partnera i dobavljača s područja Istre, Slavonije i Dalmacije, s ciljem širenja suradnje na zainteresirane partnere iz svih dijelova Hrvatske".
Briga za lokalnu zajednicu

Osim što podupire hrvatske proizvođače, Valamar brine i za lokalnu zajednicu kroz mnogobrojne humanitarne akcije i donacije te sponzorstva. Već niz godina, Valamar provodi projekte poput "Tisuću dana na Jadranskom moru", humanitarni projekt putem kojeg je Valamar u posljednjih deset godina ugostio više od četiri tisuće djece i mladih bez roditeljske skrbi, iz obitelji slabijeg imovinskog stanja te djeci s posebnim potrebama i zdravstvenim poteškoćama. Valamar u destinacijama organizira i podupire razna kulturno-sportska događanja, a ulaže i u turističku infrastrukturu - šetnice, biciklističke staze, uređenje plaža i igrališta, što direktno podiže i kvalitetu života lokalnog stanovništva kao i imidž destinacija. Ove godine pokrenut je i pilot projekt "Valamar brine za marende fine" s ciljem stvaranja suradnje i zajedničkog odgovora na izazov s kojima se osnovne škole suočavaju pri organizaciji zdravih obroka.

Iz rečenog je, dakle, poprilično jasno da održivost nije neki prolazni "ljetni hit", već da se radi o promjeni paradigme koja će imati značajan utjecaj na turizam u budućnosti. Svi ozbiljni akteri na tržištu su toga itekako svjesni. Štoviše, u ranije spomenutom istraživanju Bookinga i Statiste je samo 42 posto europskih hotelijera izjavilo da je spremno za izazove koji dolaze s održivošću i dekarbonizacijom.

I dok se gotovo polovica Europe brine o ulasku u novu, "održivu" eru turizma, vodeća turistička kompanija u Hrvatskoj je već spremna. Naime, u Valamaru, koji ove godine obilježava 70 godina postojanja, održivi razvoj s ciljem stvaranja vrijednosti za dionike znači nastavak strategije razvoja poslovanja koja kroz ulaganja i inovacije stvara dugoročnu vrijednost za dionike.

"Turizam se ne može smatrati uspješnim ako nije održiv jer bi to značilo da neodgovorno koristi resurse koji destinaciju čine privlačnom za turiste, odnosno da reže granu na kojoj sjedi. Održivi turizam donosi visoku kvalitetu proizvoda za goste i dobrobit lokalnim zajednicama kao i stanovnicima turističkih destinacija vodeći pritom računa o učincima na okoliš, razvoju ljudskih resursa i znanja, autentičnosti ponude i promicanju lokalne kulture. Za održivi turizam u Hrvatskoj posebno je važno da odgovorno upravljamo prostorom i izgradnjom u turističkim destinacijama s obzirom na to da je jedan o najvećih izazova upravo struktura smještaja u kojoj dominiraju oblici niske dodane vrijednosti i visoke sezonalnosti", zaključuje Budin Arhanić.
 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
16. svibanj 2024 14:12