StoryEditorOCM
Splitpala tužba države

Sramotan propust MORH-a: Debeljak ostaje vlasnik ‘Banožićeve flote‘ vrijedne skoro 60 milijuna eura, razlog je sulud

Piše Damir Tolj
25. svibnja 2023. - 09:21
Ministar obrane Mario Banožić i Tomislav Debeljak na svečanosti polaganja kolibice za dva nova ophodna broda u rujnu 2020. godineVojko Basic/Cropix

Evo novog cirkuskog veselja za stupove društva i državni vrh: premijera Andreja Plenkovića, vrhovnog zapovjednika i hrvatskog predsjednika Zorana Milanovića, pa Marija Banožića, ministra obrane, i Zlatu Hrvoj Šipek, glavnu državnu odvjetnicu!

Uz širok osmijeh i visoko podignute šake Tomislava Debeljaka, vlasnika splitskog škvera. I upisanog vlasnika četiriju ophodnih brodova, naručenih još 2014. godine za potrebe Obalne straže, odnosno Hrvatske ratne mornarice. Ali još nedovršenih. I nedostupnih.

I tragično i komično

Ukratko, vijest glasi: država je tužila samu sebe i izgubila! Promašila ceo fudbal, rekli bi sportski novinari iz susjedstva!

Doduše, sve je još nepravomoćno i žalbe su moguće u roku od 15 dana. Strepite se malo, pročitajte pojedinosti pa zaključite sami je li ova priča tragična, komična ili kombinirana. I koji bi se likovi iz prve rečenice trebali sramiti, pa uz zvižduke svih nas otići smjesta kući, ako ne i produžiti do nekih destinacija zatvorenog tipa...

Pisali smo često, iznosili pojedinosti, razotkrivali i upozoravali na taj smiješan i otužan slučaj: država je za ukupno 430 milijuna kuna, odnosno 57 milijuna eura, naručila pet brodova (od kojih je isporučen tek jedan, nazvan “Omiš”) kod Tomislava Debeljaka, odnosno njegova “Brodosplita”. Preciznije, “Brodogradilišta specijalnih objekata”. I dosad platila 70 posto!

Afera koja temeljito trese čitav taj slučaj pokazuje da Republika Hrvatska, ugledna članica Sjevernoatlantskog saveza (NATO), Europske unije i Schengena, zemlja vladavine prava, kojoj su sigurnost građana i institucija društva na prvom mjestu, nije u stanju zaštititi ni svoje “prve borbene redove”, pa je opravdano upitati kako bi onda nas, obične pozadince koji joj plaćaju porez?!

Evo ključnog sažetka: splitski Upravni sud upravo je odbacio tužbu Republike Hrvatske protiv same sebe, odnosno Ministarstva mora, to jest Lučke kapetanije Split!

Tom tužbom, država je tražila poništenje upisa nedosanjanih ophodnih brodova - “Skradina”, “Karlobaga”, “Opatije” i “Umaga” - na ime Brodogradilišta specijalnih objekata. I promašila.

Na radost Debeljaka! Koji zasad ostaje neokrznuti vlasnik “Banožićeve” flote za zaštitu i nadzor hrvatskog mora i europske schengenske granice.

Sudsko rješenje

Ovako je to uobličila Nela Mešin, predsjednica Upravnog suda u Splitu:

“Sud je rješenjem od 22. svibnja 2023. u tri predmeta odbacio tužbu i prijedlog za određivanjem privremene mjere, uz obrazloženje kako tužitelj ne ispunjava niti jednu od pretpostavki iz odredbe članka 17. Zakona o upravnim sporovima za stjecanje svojstva stranke u predmetnim upravnim sporovima.

Odnosno, utvrđeno je da osporenim rješenjem tuženika nije povrijeđeno pravo i pravni interes tužitelja, već je istim odlučeno o pravu i pravnom interesu zainteresirane osobe, niti je tužitelj javnopravno tijelo koje je sudjelovalo ili trebalo sudjelovati u donošenju pobijanog rješenja tuženika, jer je u konkretnom slučaju na to bio ovlašten tuženik.

U četvrtom predmetu odluka još nike donesena jer je predmetna sutkinja bila na bolovanju.”

Drugim riječima, sud je (nepravomoćno) zaključio da tužba Republike Hrvatske nije dopuštena. Odnosno, da RH ne može biti stranka u postupku i da nije ovlaštena pobijati rješenje kojim je splitska Lučka kapetanija upisala brodove i uknjižila škver kao njihova vlasnika.

Zašto, zato jer - po mišljenju suda - istoj toj Republici Hrvatskoj nisu povrijeđena prava činjenicom da su brodovi upisani na Debeljakovo brodogradilište.

Kako to?! Kako joj nisu povrijeđena prava ako je naručila brodove i već platila 70 posto cijene?!

image

Isporučen je samo jedan ophodni brod
 

Tonci Plazibat/Cropix/Cropix

MORH treba tužiti

Evo ovako: iako bismo svi odmah rekli da su brodovi Obalne straže, odnosno Hrvatske ratne mornarice, po prirodi državni brodovi, izgleda da nije baš do u tančine tako!

Hm, nego kako?!

Pa, nije Republika Hrvatska naručila flotu, već je to učnilo Ministarstvo obrane! (Iste te Republike Hrvatske.) Pa onda prava možda nisu povrijeđena državi, nego MORH-u.

U najkraćem - tužitelj je, izgleda, trebao biti MORH. Koji i sam prije devet godina navodi: “Ministarstvo obrane i Brodosplit potpisali ugovor o gradnji obalnih brodova. Ministar obrane Ante Kotromanović i predsjednik Uprave brodogradilišta Brodosplit Tomislav Debeljak danas su, 2. prosinca 2014., potpisali Ugovor o izgradnji obalnih ophodnih brodova, u Muzeju Brodosplita u Splitu.”

A i Brodosplit govori slično 30. kolovoza 2022. godine:

“Ugovor o gradnji 1+4 obalna ophodna broda potpisan je nakon međunarodnog natječaja između Naručitelja - MORH, i Graditelja - Brodogradilište specijalnih objekata, u prosincu 2014. godine… Dodatkom 4 osnovnog Ugovora tek 17. 02. 2020. godine dan je nalog Naručitelja za gradnju brodova u seriji….”

Mario se nije proslavio

U međuvremenu nas je ministar obrane, Banožić, Mario Banožić, sve uvjeravao da je sve u redu. Da su brodovi upisani kao vlasništvo RH i “kako je važno razumjeti da ovi brodovi ne mogu biti upisani u Upisnik brodova, sukladno članku 5. Pomorskog zakonika, u korist Graditelja, s obzirom da se oni rade za potrebe Oružanih snaga RH, odnosno Hrvatske ratne mornarice - Obalne straže, koja je njezin sastavni dio.”

Mario, Mario, zasad se nije proslavio.

Tko zna što će biti u žalbenom postupku koji najavljuje Ministarstvo obrane i hoće li Visoki upravni sud zaključiti nešto drugo, to ćemo tek vidjeti, ali sada imamo jedino prvostupanjsko rješenje koje kaže da RH ne može biti strana u postupku.

Pa je logično upitati se kako nitko u Državnom odvjetništvu - odnosno Županijskom državnom odvjetništvu u Splitu, koje je zastupalo Republiku Hrvatsku u zasad odbačenoj tužbi na prvom stupnju - nije vidio ono što su vidjeli suci u tri slučaja (rješenje za četvrti brod još se čeka): da formalni naručitelj nije RH, već MORH?!

Do novih vijesti iz nesvjesti, malo glazbe iz našeg studija:

“Ne lomite mi bagrenje, bez njih će me vetrovi oduvati. O, zar moram da vam ponovim, okanite se njih, jer sve ću da vas polomim…” 

Tko ima ovlasti?

Evo kako šefica Upravnog suda objašnjava pitanje legitimacije tužitelja:

“Sud je - s obzirom da je u konkretnim slučajevima predmet spora prvi upis broda u gradnji - utvrdio da je kao lex specialis trebalo primijeniti odredbe Pomorskog zakonika, kojim je propisano tko može biti stranka u postupku prvog upisa broda u gradnji.

Pa je sud ocijenio da se aktivna legitimacija tužitelja, prema odredbi članka 17. stavka 4. Zakona o upravnim sporovima, u konkretnom slučaju ne može temeljiti na odredbi članka 30. stavka 1. Zakona o državnom odvjetništvu.

Jer, da bi županijsko državno odvjetništvo poduzimalo pravne radnje, postupalo u zaštiti javnog interesa i imalo položaj stranke za zastupanje RH u postupcima pred upravnim sudom, za to joj je potrebna ovlast iz posebnog zakona, a iz Pomorskog zakonika takva ovlast ne proizlazi.”

Uložit ćemo žalbu

Pitali smo MORH kako je sve to moguće, kako komentiraju odbacivanje tužbe, što će poduzeti i tko će odgovarati za ovakav cirkus. Kao i hoće li ministar obrane snositi odgovornost i dati ostavku, te zašto je tužitelj bila Republika Hrvatska, a ne MORH koji je brodove i naručio.

Evo opširnog i sadržajnog odgovora:

“Vezano za Vaš upit možemo Vas izvijestiti kako će nadležno državno odvjetništvo uložiti žalbu Visokom upravnom sudu RH na navedeno rješenje.”

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
03. svibanj 2024 16:22