Obrtno-tehnička škola u Splitu uskoro će dobiti Regionalni centar kompetentnosti, a dogodine počinje i modularna nastava prvim pomoćnim računalnim tehničarima.
Kurikulum za ovo zanimanje sastavili su upravo djelatnici i profesori ove škole, a osim toga, njihovi učenici samostalno izrađuju predmete koji su od koristi cijeloj društvenoj zajednici. Nismo mogli, a da ne posjetimo ovu školu kako bismo široj javnosti prenijeli ovu zaista divnu priču.
- Prije pet godina dobili smo odobrenje od Ministarstva da obrazujemo učenike za pomoćna zanimanja. Do sada smo uglavnom upisivali učenike u tri zanimanja: pomoćni vodoinstalater, pomoćni instalater grijanja i klimatizacije te pomoćni stolar.
U posljednje četiri generacije 30-ak učenika školovalo se za ova zanimanja. Jako smo ponosni što se većina njih zaposlila te što smo uspjeli ostvariti naš primarni cilj – da ih uključimo u društvo - pun ponosa govori Milivoj Kalebić, ravnatelj Obrtno-tehničke škole u Splitu.
S obzirom na to da maleni broj učenika upisuje ova zanimanja stvorila se jedna prava mala zajednica pa se profesori mogu maksimalno posvetiti svakom pojedincu.
- Zadovoljstvo nam je što oni s radošću dolaze u školu. To su jedini učenici koji su tijekom korone zvali i pitali možemo li doći u školu, kada ćemo opet biti u školi i slično - kazuje Kalebić.
U okviru RCK naručili su dodatnu opremu koja im je bila potrebna, ali, naravno, imaju još bezbroj ideja i želja koje nastoje ostvariti svojim učenicima. Najveći problem im je pitanje prostora.
- Kada bismo uspjeli dobiti malo bolje prostorne uvjete, sve bi bilo puno bolje posloženo. Sve ovo što trenutno vidite oko sebe su radovi naših učenika. Oni rade nešto što je korisno i upotrebljivo, čime se oni koriste tijekom nastave, ali i predmete koji imaju općedruštvenu korist - naglašava Kalebić.
Profesori ove škole pokrenuli su pripreme standarda zanimanja i standarda kvalifikacija kako bi napravili kurikulum za pomoćno zanimanje - pomoćni računalni tehničar objašnjava nam psihologinja Sanja Novak.
- Znali smo da u računalnom sektoru ne postoji niti jedno pomoćno zanimanje. Velik broj učenika ne može biti pomoćni vodoinstalater ili stolar jer je za neke dijelove tog posla potrebna jako fina motorika. Krenuli smo od pretpostavke da postoji kategorija učenika kojima bi postojanje ovakvog programa zaista pomoglo, a upravo zato smo bili motivirani pokrenuti ovako nešto - objašnjava Novak.
Ovaj proces trajao je tri godine, a u njemu su sudjelovali ljudi od struke, dakle inženjeri elektrotehnike i računalstva te stručna služba koju čine edukacijski rehabilitatori, psiholozi i pedagozi. S tržišta rada su dobili informaciju da fali upravo ovakve vrste zanimanja pa će učenici, nakon završetka škole, biti itekako konkurentni na tržištu rada.
- Mi smo razvijali samo ovaj strukovni dio kurikuluma kojeg smo trebali napraviti modularno. Prvi smo koji krećemo s modularnom nastavom u području strukovnog obrazovanja. Dobili smo zeleno svjetlo od Županije i Ministarstva da dogodine upišemo prvu generaciju pomoćnih računalnih tehničara - govori Novak.
Glavna misija im je dati svrhu svemu što rade te raditi stvari koje su od koristi svima. Osim što opremaju svoje učionice, rade i projekte koji su od opće koristi. A o projektima nam je više kazala edukacijska rehabilitatorica Vlatka Arančić Krstulović.
- Imamo tri razreda koja imaju odvojenu nastavu u svojim učionicama, a radi se o pomoćnim stolarima i pomoćnim instalaterima koji opće predmete slušaju zajedno, a praksu i tehnologiju zanimanja slušaju zasebno. Često radimo projekte u koje integriramo praktičnu nastavu pa učenici svih usmjerenja rade zajedno. Cilj nam je uvijek napraviti proizvod koji je za širu javnost, da nije sam sebi svrha nego da ima i funkciju - objašnjava Arančić Krstulović.
U suradnji s drugim institucijama, školama i vrtićima do sada su napravili mnogo toga. Često surađuju s Galerijom Ivan Meštrović te za njih trenutno rade i “Flipbook”. Galerija je trenutno u posjedu jedinog videa Ivana Meštrovića, a učenici Obrtno-tehničke škole napravit će drveni i metalni “FlipBook” inspiriran tim videom.
Zaista je impresivna njihova složnost i dosadašnja postignuća. Oformili su svoje male radione za vodoinstalatere i stolare u kojima učenici otkrivaju sve tajne svojih zanata, a nastava se odvija u jako ugodnoj, suradničkoj atmosferi. Temeljni cilj je osposobiti učenike za samostalan život i rad po završetku srednje škole.
U okviru svoje praktične nastave izrađuju brojne predmete za napuštene pse i mace koje su donirali “No kill” skloništu za napuštene životinje koje je smješteno u Kaštel Sućurcu. Želja im je i izraditi kućice za ulične mace na različitim lokacijama po gradu. Izradili su i karet od recikliranih materijala za što su njihovi učenici osvojili prvo mjesto na natjecanju “WorldSkills Croatia”.
Osim projekata koje sami osmišljavaju, svake godine sudjeluju i kao partner Službe za mentalno zdravlje Nastavnog zavoda za javno zdravstvo Splitsko-dalmatinske županije. Njihov prvi zajednički projekt nosio je naziv “Svatko ima svoje mjesto”, a učenici su izradili i montirali kućice za gniježđenje ptica.
U sklopu projekta “Zidovi nisu prepreke”, izradili su modularne klupe za vanjsku učionicu OŠ Stobreč, a trenutno su partneri u projektu “O´sjeti!” u sklopu kojeg će izraditi senzorne kutije koje će služiti za igru, ali i kao alat za vježbanje senzorne integracije - proces tijekom kojeg u mozak dolaze senzorne, odnosno osjetilne informacije iz naših osjetila. Pozivaju svih da im se pridruže na promociji ovog projekta koja će se održati 9. veljače u 11 i 30 sati u Sveučilišnoj knjižnici.