Kakve veze ima teroristički napad milicije jemenskih Hutija na jedan kontejnerski brod u Crvenom moru s 12,7 milijuna eura vrijednim europskim projektom uvođenja ‘Inteligentnog transportnog sustava‘ (ITU) na splitske ulice? Pa, velike - piše Dalmatinski portal.
Upravo na tom brodu nalazila se vrijedna oprema koja je putovala prema Splitu i trebala je biti instalirana u novom Centru za kontrolu i nadzor prometa na Splitu 3. Ona nije uništena, a po svemu sudeći niti oštećena - ali je zapela na brodu koji je zapeo u sigurnom kutku ovog dijela svijeta. Kad će doploviti do našeg meridijana, nije sigurno.
Gotovo nevjerojatan razvoj događaja za Dalmatinski portal potvrdili su u splitskoj gradskoj upravi, koja je alarmirala Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture te agenciju SAFU koja nadzire trošenje novca u projektima financiranim europskim sredstvima. Ni jedni ni drugi nikad nisu čuli za sličan problem: europski projekt mogao bi kasniti jer je negdje daleko raketiran brod.
Zove se ‘Number 9‘, pod zastavom je Paname, u vlasništvu ‘Number 9 Shipping Ltd.‘, a njime upravlja Bernhard Schulte Shipmanagement iz Newcastle-upon-Tynea sa sjedištem u Velikoj Britaniji. Iz Kine se kroz Crveno more kretao prema Suezu kada su ga 3. prosinca ove godine, zajedno s još jednim brodom, raketirali jemenski Hutiji - saveznici Irana i zakleti neprijatelji Izraela koji kontroliraju veći dio obale. Po svemu sudeći vjerovali su da zapravo napadaju izraelske brodove, a potom je došlo do velikog okršaja s američkom mornaricom koja je stacionirana u Crvenom moru.
Naš nesretni ‘Number 9‘ oštećen je, ali 19 komada opreme za splitski ITS sustav preživjelo je.
Vrijedni projekt, koji bi trebao dramatično unaprijediti kompletan gradski prometni sustav, pa i semafore čiji se rad uglavnom bazira na rješenjima i tehnologijama iz osamdesetih i devedesetih godina prošlog stoljeća i koji su uglavnom programirani ‘ručno‘. Investicija je vrijedna 12.757.241 eura, od čega je 85 posto dolazi iz bespovratnih fondova Europske unije. Država je priložila još milijun eura pa će sustav ‘koji će ga staviti na mapu najnaprednijih gradova Europe‘ Split ukupno platiti manje od milijun eura.
Semaforima će se upravljati s jednog mjesta umjesto da se, kao dosad, svaki od njih programira ‘ručno‘ i pali svoja svjetla neovisno o realnoj situaciji na terenu. Sva 84 postojeća semaforizirana križanja u gradu - ali i ona buduća - uvezat će se u sustav koji će optimizirati duljinu i trajanje prometnog toka prema stvarnom opterećenju, a ne u fiksno programiranom modu, a na svim ključnim križanjima bit će uvedena napredna videoanalitika i nadzor. Drugim riječima, promet u gradu regulirat će softver koji će ga u realnom vremenu analizirati i prilagođavati se, ali i intervenirati i preusmjeravati u slučaju nesreća.
Kod ‘otvaranja‘ semafora prioritet će se dati onima na kojima čekaju autobusi javnog prijevoza, ili kako bi se ‘očistio‘ put hitnim službama koje žure na intervenciju. Bit će tu još jedna nova aplikacija koja će građane navoditi na najbrži način dolaska do željenog odredišta, ali i najefikasniji oblik prijevoza koji bi pritom trebali koristiti.
Svi semafori ‘uvezani‘ u sustav optimizirat će se odjednom, u trećem kvartalu 2025. godine - piše Dalmatinski portal.