StoryEditorOCM
ObalaPRIČA SA ŠIRINE

Ovde je nekad krcato svita čekalo bus, bila je pumpa, kafić, a iz Grada kažu: ‘Ne treba nam kolodvor, blizu je splitski‘

Piše Mia Sesartić
28. travnja 2024. - 21:17

Iako se nalazi na samom sjecištu cesta koje vode i prema Zagrebu ili unutrašnjosti, odnosno u drugom smjeru iz unutrašnjosti put Splita, njegove okolice i otoka, Solin nikada nije imao klasični kolodvor poput nekih okolnih gradova u našoj, Splitsko-dalmatinskoj županiji.

Od svega što je imao, a da nisu stanice za lokalni gradski prijevoz, bila je, i još je uvijek, stanica na Širini, posebno ona koja kroz ulicu Stjepana Radića vodi dalje na staru cestu, prema Klisu, Dugopolju, Sinju, Drnišu..., gdje se zaustavlja velik broj autobusa na prigradskim linijama.

Uvik je bila gužva...

Uz nju je godinama, do stečaja tvrtke, radio i "Laurusov" ugostiteljski objekt koji je nudio osvježenje za putnike koji su čekali autobuse, posebno za Dalmatinsku zagoru. Danas su tu isto privatni objekti trgovačko-uslužne djelatnosti, ali u ono vrijeme prije 50-ak godina puno više ljudi je bilo zaposleno u gospodarskim subjektima na području grada Solina i susjednih Kaštela, pa je i toj stanici gravitiralo mnogo više svijeta.

image
Joško Šupić/Cropix

- Uvik je sve bilo krcato svita, bilo je u to vrime puno radnika koji su radili u raznin poduzećima, od "Dalmacijacementa", "Jugovinila", "Željezare", "Salonita", "Mesoprometa"... Tako da je tu uvik bila gužva i imali smo uvik posla - prisjeća se i jedna gospođa koja je tu radila 80-ih godina.

Prije tog objekta bio je za istu svrhu u blizini i jedan kafe, više nalik kiosku, koji se nalazio uz nekadašnju benzinsku postaju na Širini.

Jedan od starijih Solinjana prisjeća se kako je taj, svojevrsni kafić, bio tamo sredinom šezdesetih godina u blizini mjesta gdje se okretao i "Prometov" trolejbus na liniji Split - Solin - Split. "Odatle su se kretali isto i autobusi, čak i "dvokatnjaci" prema Rupotini, prema Klisu, prema Kosi i Majdanu, ka jedan mali kolodvor je to bija."

Pumpa, pa tako i taj kafe srušeni su za vrijeme rekonstrukcije tog dijela, uoči Mediteranskih igara u Splitu 1979. godine.

Budući da su prije više od dvije godine trebali početi radovi na izgradnji nadvožnjaka na solinskoj Širini, što se, na žalost, još uvijek nije dogodilo, na tom raskrižju obavljala su se arheološka zaštitna istraživanja. Tom prilikom se među zemljom i kamenjem, upravo moglo vidjeti više slojeva starijih prometnica i ogradnih zidova, među njima tako i nekadašnji pod te stare benzinske postaje.

Podijeljena mišljenja

Je li autobusni kolodvor potreban Solinu, gradu koji se nalazi nadomak Splita, mišljenja su podijeljena, ali je definitivno, slažu se mnogi, potrebna neka autobusna postaja s brze ceste koja vodi s autoputa ili prema njemu kako bi u sitne noćne sate bilo moguće iskrcati se u Solinu, kada autobusi već moraju proći kroz njega.

Posebno su nam na to ukazali studenti kojima bi, kažu, bilo super kad bi znali da imaju jednu takvu stanicu kada idu ili se vraćaju, a da im tu autoprijevoznik može stati sa sigurnošću.

image
Josko Šupić/Cropix

- Ko ide put Trogira ili iz tog pravca stanu ti na Širini, više je to sad stvar zbog autoputa, jer se autobusi najčešće kad kreću iz Splita "dižu" na autoput.

A, znate kako je to prije bilo, kad bi recimo negdi putova, u Zagreb ili digdi izvan Hrvatske. Molija bi vozače da ti stanu, a većinom bi zna prijevoznike, pa bi se s njima unaprid dogovorija di će te čekat. Zamolija bi jih na povratku da ti stanu kraj kuće, jer nije bilo ni autoputa, ni brze ceste, ili bi ostavija auto na Širini pa bi te doli ukrcali...

Uf, koliko san odija sa Širine nanoge do kuće, ali danas je druga situacija, drugo vrime... - govori nam jedan od starijih Solinjana, dodajući kako se sada puno više ljudi vozi i vlastitim autom, nego što je to bilo prije, pa je sigurno i to pridonijelo manjoj frekvenciji putnika koji čekaju autobuse na Širini.

O svemu tome nedavno je govorio i nezavisni gradski vijećnik Tihomir Bečko, snimivši i kratki video u kojem, među ostalim, kaže:

- Zbog nedostatka autobusnog ugibališta, ne nužno ni kolodvora, nego samo ugibališta, kada dođete iz međugradske linije onda vas autobus ostavi na brzoj cesti kao mene jutros, jer nemam di drugo. Ne postoji nikakvo ugibalište i ne radimo ništa po tom pitanju već godinama, više puta sam na to upozoravao - poručio je ovaj solinski vijećnik, ističući kako bi bilo dobro naći rješenje za ovakvu situaciju.

image
Joško Šupić/Cropix

Ljudi smatraju da bi se moglo dogovoriti barem s nekim prijevoznicima koji imaju više linija, zaustavljanja u Solinu, ali je za to potrebno imati i primjereno autobusno ugibalište gdje se može zaustaviti kako bi se i prtljaga mogla na miru iskrcati.

‘Nije nam to prioritet‘

Ako bi to bila ona postojeća na Širini trebalo bi se onda starom cestom penjati do autoputa, u protivnom, bila bi potrebna dva ugibališta, negdje kod rotora prije "penjanja" ili prilikom "spuštanja" brzom cestom, ovisno je li riječ o ukrcaju ili iskrcaju. Za pravac put Trogira, odnosno Jadranske magistrale, ili obrnuto, postoje dvije autobusne stanice koje mogu poslužiti za tu svrhu, odnosno povremeno služe.

Kako o svemu tome razmišljaju u Gradu Solinu?

- S obzirom na blizinu i pristup gradskom autobusnom kolodvoru u Splitu, Grad Solin nije prioritetno planirao izgradnju vlastitog kolodvora.

Međutim, u suradnji s "Hrvatskim cestama", Grad Solin može istražiti mogućnost izgradnje novog ugibališta koji bi služio za potrebe autobusa koji prometuju prema i iz udaljenijih lokacija - zaključuju iz Grada Solina u svom odgovoru na naše upite.

 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
16. studeni 2024 00:22