Šibenska TZ u pripremama je za obilježavanje važnog datuma, 28. lipnja. Na taj dan prije 180 godina u šibenskoj luci i na Slapovima Krke započeo je naime, ne samo šibenski, nego i dalmatinski turizam.
Dokazuje to događaj koji je iz arhiva na svjetlo dana iznio dipl. inž. Darko Gulin, šibenski publicist i istraživač prošlosti ovoga kraja. Darko Gulin je i prije pet godina potaknuo obilježavanje 175. obljetnice pristajanja prvoga kruzera u šibenskoj luci, a dan poslije otplovio je u Zadar.
-U suradnji s NP “Krka” opet ćemo prirediti plovidbu do Slapova, kao i prije 180 godina, kada su prvi turisti s nekog kruzera u šibenskom portu manjim brodom posjetili Krku. Okruglu obljetnicu TZ će obilježiti tribinom o turizmu, prigodnom fotografskom izložbom, te koncertom Šibenske narodne glazbe na tvrđavi sv. Mihovila početkom srpnja.
-Tim povodom izrađujemo posebni plakat i vizuale, a pozvat ćemo i Nikolinu Brnjac, ministricu turizma i sporta u tehničkoj Vladi. Gostovat će i kolege turistički djelatnici iz Zadra, budući da je taj brod dan poslije došao u njihov grad, a u pripremi je i Gulinova monografija o šibenskom turizmu. Očekujemo da će biti tiskana do kraja godine. - kaže Dino Karađole.
-Za nas je taj događaj službeni početak šibenskog, a prema Gulinovim navodima, i dalmatinskog turizma. U modernoj, samostalnoj Hrvatskoj Šibenik turistički razvoj doživljava tek zadnjih desetak godina. Puno prije, udareni su temelji industrijske orijentacije grada, s osloncem na dvije velike tvornice, što je bilo nespojivo s turizmom. Izuzmemo li hotele “Solaris”, Šibenik je u tom pogledu bio jedino tranzitni grad. – podsjeća Karađole.
Sto osamdeset godina nakon dolaska prvog kruzera Šibenik, Šibensko-kninska županija i Nacionalni park „Krka“ prepoznati su u svijetu kao destinacije u kojima se savršeno nadopunjavaju prirodna i kulturna baština nulte kategorije. - dodao je.
-Novi parobrod “Imperatore” austrijskog Lloyda prvi je zabilježeni putnički brod u nekoj dalmatinskoj luci iskjučivo s turistima na palubi. Pristao je u Šibenik više od mjesec dana prije uplovljavanja koje Dubrovčani drže početkom svoga turizma, a držalo se do danas i dalmatinskog. Lučki kapetan u Dubrovniku 10. kolovoza 1844. zabilježio je da su redovitom brodskom prugom u grad stigla 153 putnika, među kojima je bilo i onih koje je opisao kao „passagieri della gita di piacere“, tj. kao putnike koji putuju iz razonode. – objasnio je Gulin.
Iznosi podatke da je austrijska brodarska tvrtka Austrijski Lloyd 20. kolovoza 1838. počela održavati redovitu putničku brodsku prugu Trst – Kotor, a te, 1844. godine počinje i s organizacijom turističkih plovidbi. U svibnju te godine priredila je izlet u Veneciju (na regatu gondola), u Ankonu (posjet svetištu Loreto) te u Pulu (obilazak Arene), a za Šibenik, Zadar i Dalmaciju plovidba je priređena u povodu fešte sv. Petra i Pavla,
Dana 28. lipnja 1844. turisti su parobrodom isplovili na izlet u Dalmaciju, tj. u Šibenik (na feštu sv. Petra i Pavla – 29. lipnja), odatle na Skradinski buk (manjim parobrodom), a na povratku u obilazak Zadra. Bio je to modernim rječnikom prvi kruzer a putnici su bili - turisti.