stdClass Object ( [id] => 15129 [title] => Kauboji opet jašu [alias] => kauboji-opet-jasu [catid] => 295 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>
Aktualni ‘boom’ vesterna blizak je poetici žanra iz šezdesetih i sedamdesetih. Na snazi su pesimizam, cinizam, brutalnost. Otkriva se realizam današnjeg svijeta iza nekadašnjih kaubojskih mitova

 Brad Pitt kao Jesse James
“Je li tako bilo i u staro doba, Wille? Svi jašu, pucaju, posvuda dim, ljudi viču, zuje meci? Valjda jest...” “Nepomirljivi” (1992.)

Dugo se vremena činilo da su vesterni bili stiješnjeni u kut, ostali bez “druge prilike”, poput Roberta Redforda i Paula Newmana na kraju “Butcha Cassidyja i Sundance Kida” (“Kako to misliš, ne znaš plivati? Ionako ćeš poginuti od pada!”).

Žanr koji je definirao (američku) kinematografiju 20. stoljeća izgledao je spremnim na odlazak na “vječna lovišta predaka” poslije Ciminovih “Vrata raja” (1980.), filma čiji je krah zasjenio sjajne “Jahače na duge staze” (1980.) Waltera Hilla i gurnuo vesterne na sami rub istrjebljenja, kao nekoć Indijance s kojima su njegovi “heroji ili zločinci” ratovali jašući po spektakularnim ravnicama u “cinemascopeu”.

Na sreću, kauboj(c)i nisu poginuli od pada, a i naučili su plivati, ili se barem održati na površini, nakon što su ispali iz “sedla” i polomili sve kosti.

Kapi krvi i poezije

 John Wayne, legenda žanra
Iako je odmetnik Josey Wales u istoimenu filmu pozvao indijanskog poglavicu da prestane ubijati i nastavi živjeti, što je značilo osobnu promjenu za Clinta Eastwooda i žanr općenito, kaubojci su zajahali već sredinom osamdesetih u industriji kojoj su se stetsoni, koltovi, winchesterke, gatling topovi, dinamit, laso, salooni, osedlani konji i potezanje pištolja činili starinskim antikvitetima.

Solidan uspjeh filmova “Blijedi jahač” (1985.), “Silverado” (1985.) i “Mladi revolveraši” (1988.), odnosno TV serije “Usamljena golubica” (1989.), (ne)posredno je doveo do prvog velikog “revivala” početkom devedesetih koji su inicirali dva vrsna, Oscarom nagrađena filma “Ples s vukovima” (1990.) Kevina Costnera i Eastwoodov “Nepomirljivi” (1992.).

 Loš i Zao, fali - Dobar
Publika je željela “ostarjeti sa zemljom koja stari” (“Pat Garrett i Billy the Kid”, 1973.), odnosno “vidjeti Divlji zapad prije nego što nestane” (“Ples s vukovima”), premda je svjesna da se to odavno dogodilo.

Recimo, u spomenutom Peckinpahovu “Patu Garrettu i Billyju the Kidu”, gdje se Zapad koji je Sergio Leone nazvao “mjestom gdje život nema vrijednosti” raspadao prošaran kapima krvi i poezije, ili u “Kockaru i bludnici” (1971.) Roberta Altmana, klasiku koji je oplakivao njegovu smrt držeći ga darvinističkim eksperimentom ubrzanim pištoljima.

Zato su vjerojatno izostali masovni posjeti kinima u kojima su se zavrtjeli sljedeći vesterni – revizionistički “Divlji Bill”, špageti “Brzi i mrtvi”, dva neoklasična viđenja obračuna kod OK Corrala, “Legendarni Tombstone” i “Wyatt Earp”, te angažirani “Geronimo” koji je, još žešće od “Plesa s vukovima”, prikazao etničko čišćenje Indijanaca.

 “Nepomirljivi”
Publici se, očekivano, nije svidjela ni naturalistička vizija Anga Leeja. U podcijenjenom filmu “Zajahati s vragom” (1999.) Lee je demitologizirao najkrvavije doba vesternske povijesti gerilske bitke u Missouriju i Kansasu tijekom Građanskog rata. Krajem devedesetih vestern je nanovo dokrajčen s hibridnim blockbusterom “Divlji zapad” (1999.).

Will Smith izrešetao ga je glupošću, tako da je žanr štrcao krv poput probušenih šmrkova u finalu “Divlje horde” (1969.). Sličan učinak imali su “Teksaški rendžeri” s Jamesom van der Beekom i “Američki odmetnici” s Colinom Farrellom, slabašni milenijski oboli MTV-jevskom vesternu po uzoru na “Mlade revolveraše 1&2”.

Igra colt ‘n’ roll cijela kinematografija

 “Sukiyaki Western Django”

No, sredinom nultih godina 21. stoljeća nešto se (p)okrenulo, da parafraziram(o) Galilea Galileija. Najprije je Costner uputio još jedan pozdrav žanru (“Divlja prostranstva”, 2003.), a onda se na konja popeo i nekadašnji protagonist “Usamljene golubice”, Tommy Lee Jones.

“Tri sprovoda u Meksiku” (2005.), film koji duguje Peckinpahu i njegovu kultu “Donesite mi glavu Alfreda Garcije” (1974.), okitio se priznanjem u Cannesu, na istome mjestu gdje su Jones i braća Coen dvije godine poslije slavili na račun neovesterna “Nema zemlje za starce”.

Koltovima su se u međuvremenu, nakon Hollywooda (“Nestale”, “Alamo”), opasali Australci (“Kellyjeva banda”, “Uvjeti predaje”), Francuzi (“Blueberry”, “Bandidas”), Španjolci (“800 metaka”), Japanci (“Sukiyaki Western Django”) i Južnokorejci (“Dobar, loš, čudan”), a retrospektivu špageti-vesterna upriličio je Quentin Tarantino na Veneciji 2007., u čijoj se konkurenciji našao film “Ubojstvo Jesseja Jamesa od kukavice Roberta Forda”. Osim Brada Pitta (“Jesse James”), Hollywood je osedlao Liama Neesona i Piercea Brosnana (“Seraphim Falls”) te Russella Crowea i Christiana Balea (remake “3:10 za Yumu”).

 Divlja prostranstva”
Je li to riječ o drugom velikom “revivalu” žanra koji je simbolički nastupio točno stotinu ljeta nakon rođenja najveće zvijezde vesterna, Johna Waynea? Tako izgleda. Od tridesetih pa do šezdesetih godina prošlog vijeka, u zlatno doba žanra, legende poput Waynea (“Rio Bravo”), Jamesa Stewarta (“Čovjek koji je ubio Libertyja Valancea”), Garyja Coopera (“Točno u podne”) i Henryja Fonde (“Moja draga Klementina”) načinili su vesterne prepoznatljivim glumačkim izričajem.

Hollywoodski studiji izbacivali su vesterne kao na pokretnoj traci s čuvenim redateljima, na čelu s Johnom Fordom, koji su se iznova vraćali žanru. Nova vrsta krvavih priča s Divljeg zapada pojavila se krajem šezdesetih i sedamdesetih (špageti-vesterni, filmovi Sama Peckinpaha), ali kauboji su morali ustuknuti kad su Lucasovi jediji isukali (post)moderne svjetlosne sablje (“Ratovi zvijezda”, 1977.).

Junaci umiru kukavički

 “3:10 za Yumu”
Jedan od čimbenika neuspjeha novijih vesterna jest manjak ikoničkih glumaca koji bi uzde žanra uzeli u snažne ruke. Osim Eastwooda, suvremeni Hollywood nije iznjedrio junaka koji ponosito jaše na sedlu kao Wayne, Cooper ili Stewart, iako je Costner imao potencijala za to. U sličnoj je gabuli i akcijski film koji se, konačno, rodio iz vesterna zbog nedostatka heroja “većih od života”. K tome, mlađi cinefili na (stare) vesterne gledaju kao na glupave, naivne filmove za kojima mogu nostalgično uzdisati samo njihovi starci, drže ih pričicama o dobrim i lošim momcima, bijelim šeširima protiv crnih.

U posljednje vrijeme ne nazire se pravi nasljednik Waynea, ali u vesternima barem prednjače “sivi” šeširi, filmovi s vrlo šarmantnim negativcem i herojem punim mana (npr. “3:10 za Yumu”) koji su podtekstualno obilježeni aktualnom američkom anksioznošću, nasiljem i (samo)prijezirom. Kad god vestern dođe k svijesti, to u većini slučajeva znači potrebu da se (američka) kultura vrati korijenima. “Come-back” kaubojskog žanra reflektira zabrinutost filmaša za ono što se događa trenutno u Americi i svijetu. Vesterni su svojevrstan “štit” od toga.

 “Uvjeti predaje“
“Točno u podne” (1952.) pedesetih se iščitavao kao “hommage” onima koji su ustali protiv “makartizma” jer je scenarist Carl Freeman bio jedan od onih čije je ime dospjelo na crnu listu komunističkih simpatizera. Filmovi kao što su “Soldier Blue” i “Mali veliki čovjek” (oba iz 1970.) bili su zamaskirana kritika američke uloge u Vijetnamskom ratu. “Tell Them Willie Boy Is Here” (1969.), s Redfordom u ulozi šerifa koji lovi američkog Indijanca, nosio je antirasističku poruku tijekom borbe za građanska prava.

Vesterni danas, kad Bush dalekopotezno “šerifuje” sa svoga teksaškog ranča, simboliziraju čežnju za nekim nevinijim vremenom, kad su konflikti bili “domaći”, rješavali se šakama i pištoljima, a ubojice bijahu pljačkaši banaka, ne raketama naoružani teroristi. Tridesetih i četrdesetih vesterni su naglašavali lirsku vrijednost časti i požrtvovnosti, te stavljali akcent na epski potencijal priče u kojoj su kauboji, slično vitezovima lutalicama ili “ronin” samurajima, jahali na konju od mjesta do mjesta, borili se sa zlikovcima, spašavali dame u nevolji i nisu se vezivali uz strukture društva, nego tek uz svoj kodeks časti.

 “Seraphim Falls”
Aktualni “boom” žanra bliskiji je poetici žanra šezdesetih i sedamdesetih. Na snazi su pesimizam, cinizam, brutalnost. Otkriva se realizam iza legendi i mitova, bilo po svjesnosti da kad ubiješ čovjeka, “oduzmeš mu sve što ima” (“Nepomirljivi”), bilo po tome da heroji i(li) zločinci jašu prerijom čekajući Godota (“Seraphim Falls”), ne umiru hrabro, nego ih opet, nakon “Čovjeka koji je ubio Libertyja Valancea”, kukavički pogubljuju s leđa (“Ubojstvo Jesseja Jamesa...”), ili da se između dvojice kauboja rodi iskrena ljubav (“Planina Brokeback”, 2005.).

Eksterijernu akciju zamijenila je interijerna (psihološka) drama, a jednostavne priče o moralnosti metafilmska kompleksnost. Nema više veličanstvenih odlazaka u zalazak sunca, praćenih trkom dječaka koji uzvikuje junakovo ime kao u “Shaneu” (1953.). Ni pogled prema sljedećem obzorju nije više tako snen. Mit vesterna približio se košmarnoj stvarnosti današnjeg svijeta prema kojemu nekadašnji Divlji zapad izgleda sve pitomije.

Vestern na TV-u

Otkako se Clint Eastwood proslavio televizijskim vesternom “Rawhide”, a serija “The Lone Ranger” postala hit, kaubojci su naselili i male ekrane.

Devedesetih je, recimo, John Milius za TV snimio “Paklene jahače”, a Walter Hill ne tako davno “Put iskupljenja” s Thomasom Hadenom Churchom i Robertom Duvallom, zvijezdom “Usamljene golubice”, koja je osamdesetih bila jako gledana. Nedavno je “Golubicu” naslijedio “Deadwood” u produkciji HBO-a.

U toj zajednici u kojoj nije bilo zakona, ilegalnoj koloniji na indijanskoj zemlji što je privlačila veliki broj kriminalaca, caruju odlični Timothy Olyphant i Ian McShane. HBO-ov Tony Soprano tu bi se vjerojatno osjećao kao kod kuće.

Vestern budućnosti

Kako Tomu Cruiseu nije pošlo za rukom da odigra ulogu negativca u remakeu “3:10 za Yumu”, a već neko vrijeme želi snimiti vestern, on i Steven Spielberg ozbiljno razmišljaju o ekranizaciji istinite priče o trojici američkih vojnika koji nakon bitke kod Little Big Horna traže poglavicu Ludog Konja.

U još jednu potragu, za ubojicom Abrahama Lincolna, krenut će Harrison Ford, kojemu će to biti drugi vestern nakon “Frisco Kida”. Cruiseov imenjak Tom Hanks trebao bi snimiti “Boone’s Lick”, film u kojem bi u ulozi revolveraša pratio Julianne Moore, majku četvero dječaka, na epski put preko zaraćena Missourija do utvrde u Wyomingu, gdje ova treba pronaći otuđena supruga. Viggo Mortensen, pak, tipuje na režijski projekt Eda Harrisa – “Appaloosa”.

Vestern hibridi

Vestern se miješao s mnogim žanrovima. Najčešće su ga križali s komedijom (“Kaktus Jack”, “Tri amigosa”, “Maverick”), no našlo se tu i hibrida kung fua (“Šangajsko podne”), horora (“Grabežljivci”), pa i znanstvene fantastike (“WestWorld”, “Povratak u budućnost 3”).

‘Blues’ kaubojki

Koltovima su sijevale i žene. Sharon Stone brzo je izvlačila pištolje pa nije ostala mrtva u “The Quick and The Dead”. Na pamet pada i kvartet “Opasnih djevojaka” (Madeleine Stowe, Drew Barrymore, Andie MacDowell i Mary Stuart Masterson). Bila ih je milina vidjeti u kaubojskoj obleci. Nismo se, jasno, bunili ni protiv Penelope i Salme u “Bandidasicama”.

Jeste li znali da je...?

•• vestern žanr rođen sredinom 19. stoljeća u romanima i stripovima
•• prvi filmski vestern bio kultna “Velika pljačka vlaka” Edwina S. Portera iz 1903. godine
•• 1942. Hollywood snimio rekordnih 120 vesterna
•• samo tri vesterna osvojila Oscara za najbolji film: “Cimarron” (1931.), “Ples s vukovima” i “Nepomirljivi”
•• vestern u Americi poznat i pod nazivom “horse opera”

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Aktualni ‘boom’ vesterna blizak je poetici žanra iz šezdesetih i sedamdesetih. Na snazi su pesimizam, cinizam, brutalnost. Otkriva se realizam današnjeg svijeta iza nekadašnjih kaubojskih mitova [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => “Jesse james”, “3:10 za yumu”... VRAĆA LI SE to vestern, nAJAUTENTIČNIJI AMERIČKI ŽANR, NA VELIKA VRATA? [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [extra_fields_search] => * [created] => 2008-07-23 12:51:06 [created_by] => 39 [created_by_alias] => [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2008-07-23 14:30:57 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2008-07-24 11:09:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 5582 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 295 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Specijalni prilog Slobodne Dalmacije s područja filma i televizije. [menu-meta_keywords] => specijalni prilog, zanimljivosti, reflektor, film, tv, tv program [secure] => 0 [page_title] => Reflektor [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => { "is_import_from_dnn": true, "incptvocmimagegalleryIGParameters": "default", "incptvocmimagegalleryocmIGposition": "OcmAfterDisplayContent", "incptvocmimagegalleryocmIGtheme": "CameraSlideshow", "incptvocmimagegalleryImages": [ "/Archive/images/2008/07/24/Reflektor/vestern00.jpg" ], "incptvocmimagegalleryImageTitles": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageDescriptions": [ "" ], "incptvocmimagegalleryImageFocus": [ "50:50" ], "incptvocmimagegalleryImageDimensions": [ { "size0": "350x250" } ] } [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 0 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 295 [name] => Reflektor [alias] => reflektor [description] => [parent] => 260 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 1 [params] => {"inheritFrom":"260","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 38 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 3 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 38571462 Threads: 3 Questions: 7109862058 Slow queries: 3304182 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 608664345 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 50 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front01 [password] => Y2AfBGoJRKhS9HNdMJ [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => SELECT id, value, type FROM #__ocm_extra_fields ef WHERE ef.published = 1 [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /sd-plus/reflektor ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 376 [name] => Arhiva [alias] => arhiva [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /arhiva ) [1] => stdClass Object ( [id] => 296 [name] => Stil [alias] => stil [parent] => 260 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /sd-plus/stil ) ) [link] => /sd-plus/reflektor/kauboji-opet-jasu-15129 [printLink] => /sd-plus/reflektor/kauboji-opet-jasu-15129?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 20907 [name] => vesterni [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => vesterni [link] => /tag/vesterni ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [Subtitle] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Aktualni ‘boom’ vesterna blizak je poetici žanra iz šezdesetih i sedamdesetih. Na snazi su pesimizam, cinizam, brutalnost. Otkriva se realizam današnjeg svijeta iza nekadašnjih kaubojskih mitova [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => “Jesse james”, “3:10 za yumu”... VRAĆA LI SE to vestern, nAJAUTENTIČNIJI AMERIČKI ŽANR, NA VELIKA VRATA? [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Kauboji opet jašu [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-16-21-49-41-39 [profile] => Joomla\CMS\Object\CMSObject Object ( [_errors:protected] => Array ( ) [gender] => ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2008/07/24/Reflektor/vestern00.jpg [galleryCount] => 1 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => [mainImageDesc] => [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/Archive/images/2008/07/24/Reflektor/vestern00.jpg [title] => ) ) [bgPosition] => [videoType] => allvideos [text] => {OCMSplitter}
Aktualni ‘boom’ vesterna blizak je poetici žanra iz šezdesetih i sedamdesetih. Na snazi su pesimizam, cinizam, brutalnost. Otkriva se realizam današnjeg svijeta iza nekadašnjih kaubojskih mitova

 Brad Pitt kao Jesse James
“Je li tako bilo i u staro doba, Wille? Svi jašu, pucaju, posvuda dim, ljudi viču, zuje meci? Valjda jest...” “Nepomirljivi” (1992.)

Dugo se vremena činilo da su vesterni bili stiješnjeni u kut, ostali bez “druge prilike”, poput Roberta Redforda i Paula Newmana na kraju “Butcha Cassidyja i Sundance Kida” (“Kako to misliš, ne znaš plivati? Ionako ćeš poginuti od pada!”).

Žanr koji je definirao (američku) kinematografiju 20. stoljeća izgledao je spremnim na odlazak na “vječna lovišta predaka” poslije Ciminovih “Vrata raja” (1980.), filma čiji je krah zasjenio sjajne “Jahače na duge staze” (1980.) Waltera Hilla i gurnuo vesterne na sami rub istrjebljenja, kao nekoć Indijance s kojima su njegovi “heroji ili zločinci” ratovali jašući po spektakularnim ravnicama u “cinemascopeu”.

Na sreću, kauboj(c)i nisu poginuli od pada, a i naučili su plivati, ili se barem održati na površini, nakon što su ispali iz “sedla” i polomili sve kosti.

Kapi krvi i poezije

 John Wayne, legenda žanra
Iako je odmetnik Josey Wales u istoimenu filmu pozvao indijanskog poglavicu da prestane ubijati i nastavi živjeti, što je značilo osobnu promjenu za Clinta Eastwooda i žanr općenito, kaubojci su zajahali već sredinom osamdesetih u industriji kojoj su se stetsoni, koltovi, winchesterke, gatling topovi, dinamit, laso, salooni, osedlani konji i potezanje pištolja činili starinskim antikvitetima.

Solidan uspjeh filmova “Blijedi jahač” (1985.), “Silverado” (1985.) i “Mladi revolveraši” (1988.), odnosno TV serije “Usamljena golubica” (1989.), (ne)posredno je doveo do prvog velikog “revivala” početkom devedesetih koji su inicirali dva vrsna, Oscarom nagrađena filma “Ples s vukovima” (1990.) Kevina Costnera i Eastwoodov “Nepomirljivi” (1992.).

 Loš i Zao, fali - Dobar
Publika je željela “ostarjeti sa zemljom koja stari” (“Pat Garrett i Billy the Kid”, 1973.), odnosno “vidjeti Divlji zapad prije nego što nestane” (“Ples s vukovima”), premda je svjesna da se to odavno dogodilo.

Recimo, u spomenutom Peckinpahovu “Patu Garrettu i Billyju the Kidu”, gdje se Zapad koji je Sergio Leone nazvao “mjestom gdje život nema vrijednosti” raspadao prošaran kapima krvi i poezije, ili u “Kockaru i bludnici” (1971.) Roberta Altmana, klasiku koji je oplakivao njegovu smrt držeći ga darvinističkim eksperimentom ubrzanim pištoljima.

Zato su vjerojatno izostali masovni posjeti kinima u kojima su se zavrtjeli sljedeći vesterni – revizionistički “Divlji Bill”, špageti “Brzi i mrtvi”, dva neoklasična viđenja obračuna kod OK Corrala, “Legendarni Tombstone” i “Wyatt Earp”, te angažirani “Geronimo” koji je, još žešće od “Plesa s vukovima”, prikazao etničko čišćenje Indijanaca.

 “Nepomirljivi”
Publici se, očekivano, nije svidjela ni naturalistička vizija Anga Leeja. U podcijenjenom filmu “Zajahati s vragom” (1999.) Lee je demitologizirao najkrvavije doba vesternske povijesti gerilske bitke u Missouriju i Kansasu tijekom Građanskog rata. Krajem devedesetih vestern je nanovo dokrajčen s hibridnim blockbusterom “Divlji zapad” (1999.).

Will Smith izrešetao ga je glupošću, tako da je žanr štrcao krv poput probušenih šmrkova u finalu “Divlje horde” (1969.). Sličan učinak imali su “Teksaški rendžeri” s Jamesom van der Beekom i “Američki odmetnici” s Colinom Farrellom, slabašni milenijski oboli MTV-jevskom vesternu po uzoru na “Mlade revolveraše 1&2”.

Igra colt ‘n’ roll cijela kinematografija

 “Sukiyaki Western Django”

No, sredinom nultih godina 21. stoljeća nešto se (p)okrenulo, da parafraziram(o) Galilea Galileija. Najprije je Costner uputio još jedan pozdrav žanru (“Divlja prostranstva”, 2003.), a onda se na konja popeo i nekadašnji protagonist “Usamljene golubice”, Tommy Lee Jones.

“Tri sprovoda u Meksiku” (2005.), film koji duguje Peckinpahu i njegovu kultu “Donesite mi glavu Alfreda Garcije” (1974.), okitio se priznanjem u Cannesu, na istome mjestu gdje su Jones i braća Coen dvije godine poslije slavili na račun neovesterna “Nema zemlje za starce”.

Koltovima su se u međuvremenu, nakon Hollywooda (“Nestale”, “Alamo”), opasali Australci (“Kellyjeva banda”, “Uvjeti predaje”), Francuzi (“Blueberry”, “Bandidas”), Španjolci (“800 metaka”), Japanci (“Sukiyaki Western Django”) i Južnokorejci (“Dobar, loš, čudan”), a retrospektivu špageti-vesterna upriličio je Quentin Tarantino na Veneciji 2007., u čijoj se konkurenciji našao film “Ubojstvo Jesseja Jamesa od kukavice Roberta Forda”. Osim Brada Pitta (“Jesse James”), Hollywood je osedlao Liama Neesona i Piercea Brosnana (“Seraphim Falls”) te Russella Crowea i Christiana Balea (remake “3:10 za Yumu”).

 Divlja prostranstva”
Je li to riječ o drugom velikom “revivalu” žanra koji je simbolički nastupio točno stotinu ljeta nakon rođenja najveće zvijezde vesterna, Johna Waynea? Tako izgleda. Od tridesetih pa do šezdesetih godina prošlog vijeka, u zlatno doba žanra, legende poput Waynea (“Rio Bravo”), Jamesa Stewarta (“Čovjek koji je ubio Libertyja Valancea”), Garyja Coopera (“Točno u podne”) i Henryja Fonde (“Moja draga Klementina”) načinili su vesterne prepoznatljivim glumačkim izričajem.

Hollywoodski studiji izbacivali su vesterne kao na pokretnoj traci s čuvenim redateljima, na čelu s Johnom Fordom, koji su se iznova vraćali žanru. Nova vrsta krvavih priča s Divljeg zapada pojavila se krajem šezdesetih i sedamdesetih (špageti-vesterni, filmovi Sama Peckinpaha), ali kauboji su morali ustuknuti kad su Lucasovi jediji isukali (post)moderne svjetlosne sablje (“Ratovi zvijezda”, 1977.).

Junaci umiru kukavički

 “3:10 za Yumu”
Jedan od čimbenika neuspjeha novijih vesterna jest manjak ikoničkih glumaca koji bi uzde žanra uzeli u snažne ruke. Osim Eastwooda, suvremeni Hollywood nije iznjedrio junaka koji ponosito jaše na sedlu kao Wayne, Cooper ili Stewart, iako je Costner imao potencijala za to. U sličnoj je gabuli i akcijski film koji se, konačno, rodio iz vesterna zbog nedostatka heroja “većih od života”. K tome, mlađi cinefili na (stare) vesterne gledaju kao na glupave, naivne filmove za kojima mogu nostalgično uzdisati samo njihovi starci, drže ih pričicama o dobrim i lošim momcima, bijelim šeširima protiv crnih.

U posljednje vrijeme ne nazire se pravi nasljednik Waynea, ali u vesternima barem prednjače “sivi” šeširi, filmovi s vrlo šarmantnim negativcem i herojem punim mana (npr. “3:10 za Yumu”) koji su podtekstualno obilježeni aktualnom američkom anksioznošću, nasiljem i (samo)prijezirom. Kad god vestern dođe k svijesti, to u većini slučajeva znači potrebu da se (američka) kultura vrati korijenima. “Come-back” kaubojskog žanra reflektira zabrinutost filmaša za ono što se događa trenutno u Americi i svijetu. Vesterni su svojevrstan “štit” od toga.

 “Uvjeti predaje“
“Točno u podne” (1952.) pedesetih se iščitavao kao “hommage” onima koji su ustali protiv “makartizma” jer je scenarist Carl Freeman bio jedan od onih čije je ime dospjelo na crnu listu komunističkih simpatizera. Filmovi kao što su “Soldier Blue” i “Mali veliki čovjek” (oba iz 1970.) bili su zamaskirana kritika američke uloge u Vijetnamskom ratu. “Tell Them Willie Boy Is Here” (1969.), s Redfordom u ulozi šerifa koji lovi američkog Indijanca, nosio je antirasističku poruku tijekom borbe za građanska prava.

Vesterni danas, kad Bush dalekopotezno “šerifuje” sa svoga teksaškog ranča, simboliziraju čežnju za nekim nevinijim vremenom, kad su konflikti bili “domaći”, rješavali se šakama i pištoljima, a ubojice bijahu pljačkaši banaka, ne raketama naoružani teroristi. Tridesetih i četrdesetih vesterni su naglašavali lirsku vrijednost časti i požrtvovnosti, te stavljali akcent na epski potencijal priče u kojoj su kauboji, slično vitezovima lutalicama ili “ronin” samurajima, jahali na konju od mjesta do mjesta, borili se sa zlikovcima, spašavali dame u nevolji i nisu se vezivali uz strukture društva, nego tek uz svoj kodeks časti.

 “Seraphim Falls”
Aktualni “boom” žanra bliskiji je poetici žanra šezdesetih i sedamdesetih. Na snazi su pesimizam, cinizam, brutalnost. Otkriva se realizam iza legendi i mitova, bilo po svjesnosti da kad ubiješ čovjeka, “oduzmeš mu sve što ima” (“Nepomirljivi”), bilo po tome da heroji i(li) zločinci jašu prerijom čekajući Godota (“Seraphim Falls”), ne umiru hrabro, nego ih opet, nakon “Čovjeka koji je ubio Libertyja Valancea”, kukavički pogubljuju s leđa (“Ubojstvo Jesseja Jamesa...”), ili da se između dvojice kauboja rodi iskrena ljubav (“Planina Brokeback”, 2005.).

Eksterijernu akciju zamijenila je interijerna (psihološka) drama, a jednostavne priče o moralnosti metafilmska kompleksnost. Nema više veličanstvenih odlazaka u zalazak sunca, praćenih trkom dječaka koji uzvikuje junakovo ime kao u “Shaneu” (1953.). Ni pogled prema sljedećem obzorju nije više tako snen. Mit vesterna približio se košmarnoj stvarnosti današnjeg svijeta prema kojemu nekadašnji Divlji zapad izgleda sve pitomije.

Vestern na TV-u

Otkako se Clint Eastwood proslavio televizijskim vesternom “Rawhide”, a serija “The Lone Ranger” postala hit, kaubojci su naselili i male ekrane.

Devedesetih je, recimo, John Milius za TV snimio “Paklene jahače”, a Walter Hill ne tako davno “Put iskupljenja” s Thomasom Hadenom Churchom i Robertom Duvallom, zvijezdom “Usamljene golubice”, koja je osamdesetih bila jako gledana. Nedavno je “Golubicu” naslijedio “Deadwood” u produkciji HBO-a.

U toj zajednici u kojoj nije bilo zakona, ilegalnoj koloniji na indijanskoj zemlji što je privlačila veliki broj kriminalaca, caruju odlični Timothy Olyphant i Ian McShane. HBO-ov Tony Soprano tu bi se vjerojatno osjećao kao kod kuće.

Vestern budućnosti

Kako Tomu Cruiseu nije pošlo za rukom da odigra ulogu negativca u remakeu “3:10 za Yumu”, a već neko vrijeme želi snimiti vestern, on i Steven Spielberg ozbiljno razmišljaju o ekranizaciji istinite priče o trojici američkih vojnika koji nakon bitke kod Little Big Horna traže poglavicu Ludog Konja.

U još jednu potragu, za ubojicom Abrahama Lincolna, krenut će Harrison Ford, kojemu će to biti drugi vestern nakon “Frisco Kida”. Cruiseov imenjak Tom Hanks trebao bi snimiti “Boone’s Lick”, film u kojem bi u ulozi revolveraša pratio Julianne Moore, majku četvero dječaka, na epski put preko zaraćena Missourija do utvrde u Wyomingu, gdje ova treba pronaći otuđena supruga. Viggo Mortensen, pak, tipuje na režijski projekt Eda Harrisa – “Appaloosa”.

Vestern hibridi

Vestern se miješao s mnogim žanrovima. Najčešće su ga križali s komedijom (“Kaktus Jack”, “Tri amigosa”, “Maverick”), no našlo se tu i hibrida kung fua (“Šangajsko podne”), horora (“Grabežljivci”), pa i znanstvene fantastike (“WestWorld”, “Povratak u budućnost 3”).

‘Blues’ kaubojki

Koltovima su sijevale i žene. Sharon Stone brzo je izvlačila pištolje pa nije ostala mrtva u “The Quick and The Dead”. Na pamet pada i kvartet “Opasnih djevojaka” (Madeleine Stowe, Drew Barrymore, Andie MacDowell i Mary Stuart Masterson). Bila ih je milina vidjeti u kaubojskoj obleci. Nismo se, jasno, bunili ni protiv Penelope i Salme u “Bandidasicama”.

Jeste li znali da je...?

•• vestern žanr rođen sredinom 19. stoljeća u romanima i stripovima
•• prvi filmski vestern bio kultna “Velika pljačka vlaka” Edwina S. Portera iz 1903. godine
•• 1942. Hollywood snimio rekordnih 120 vesterna
•• samo tri vesterna osvojila Oscara za najbolji film: “Cimarron” (1931.), “Ples s vukovima” i “Nepomirljivi”
•• vestern u Americi poznat i pod nazivom “horse opera”

[jcfields] => Array ( ) [event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/sd-plus/reflektor/kauboji-opet-jasu-15129 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=212d873bfe316f14a7b021c9a7371bdefb7bdf14 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Kauboji+opet+ja%C5%A1u&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Freflektor%2Fkauboji-opet-jasu-15129 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fsd-plus%2Freflektor%2Fkauboji-opet-jasu-15129 )
Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [name] => Subtitle [value] => Aktualni ‘boom’ vesterna blizak je poetici žanra iz šezdesetih i sedamdesetih. Na snazi su pesimizam, cinizam, brutalnost. Otkriva se realizam današnjeg svijeta iza nekadašnjih kaubojskih mitova [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 1 [alias] => Subtitle ) [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => “Jesse james”, “3:10 za yumu”... VRAĆA LI SE to vestern, nAJAUTENTIČNIJI AMERIČKI ŽANR, NA VELIKA VRATA? [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) )
StoryEditorOCM
Reflektor“Jesse james”, “3:10 za yumu”... VRAĆA LI SE to vestern, nAJAUTENTIČNIJI AMERIČKI ŽANR, NA VELIKA VRATA?

Kauboji opet jašu

Piše PSD.
24. srpnja 2008. - 13:09
Aktualni ‘boom’ vesterna blizak je poetici žanra iz šezdesetih i sedamdesetih. Na snazi su pesimizam, cinizam, brutalnost. Otkriva se realizam današnjeg svijeta iza nekadašnjih kaubojskih mitova

 Brad Pitt kao Jesse James
“Je li tako bilo i u staro doba, Wille? Svi jašu, pucaju, posvuda dim, ljudi viču, zuje meci? Valjda jest...” “Nepomirljivi” (1992.)

Dugo se vremena činilo da su vesterni bili stiješnjeni u kut, ostali bez “druge prilike”, poput Roberta Redforda i Paula Newmana na kraju “Butcha Cassidyja i Sundance Kida” (“Kako to misliš, ne znaš plivati? Ionako ćeš poginuti od pada!”).

Žanr koji je...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
16. svibanj 2024 23:49