May Ling Halim, Ph.D., razvojna psihologinja i majka dviju djevojčica, došla je do zabrinjavajućih otkrića u svezi psihologije djece rane životne dobi, predškolskog uzrasta. Radovi su joj objavljeni u vodećim akademskim časopisima o dječjem razvoju, a najnoviji je vezan uz nametnute kanone ljepote, koji mogu tištiti čak i djecu u dobi od samo četiri godine!
- Tijekom prošle godine, prijateljičina kći - nazovimo je Lily - opetovano se nazivala se ružnom. Kad bi Lily trebala prati zube, gleda se u zrcalo namrštenog lica. Lily ima valovitu tamnosmeđu kosu; no, ona želi ravnu plavu kosu. Jednog jutra Lily je stavila ružičasti ruž na usnice. Dan ranije dijete u školi ju je nazvalo ružnom, a ona je mislila da će je šminka učiniti ljepšom. Inače, što je ključno istaknuti, Lily ima samo četiri godine. I prelijepa je – iznosi zabrinjavajući primjer deformiranog ponašanja i tjeskobe profesorica May, inače i direktorica Laboratorija za razvoj kulture i društvenog identiteta.
Laboratorij je tijekom istraživanja nad uzorkom populacije vrtićke dobi, djevojčica, otkrio da preokupacija izgledom počinje već u dobi od tri godine! Obuhvaćeno je 170-ero djece.
U nizu priželjkivanih zanimanja kad odrastu, zanimljivo je, prednjačile su želje "model", "vizažistica" i drugo vezano uz vizualnu pojavnost.
Kada su objašnjavale zašto im se sviđa neki lik iz pop kulture, djevojke su često govorile stvari poput: "Sviđaju mi se sve princeze jer su lijepe."
Djevojčice su oko pet puta češće nego dječaci rekle da im se neki lik sviđa zbog izgleda.
Dječaci su, pak, češće navodili "razloge za akciju", poput toga da im se sviđa Spider-Man "jer visoko skače, penje se i puca mreže".
Razgovori s drugim stručnjacima za rodni razvoj ukazuju na rane 2000-e kao ključno razdoblje kada se pojavila nova kultura "djevojčica-djevojaka", a jedan od pokretača rečene kulture bilo je lansiranje franšize Disney Princess 2000. godine, koja nastavlja očaravati mlade djevojke, navodi psihologinja. Do adolescencije, djeca su već spremna biti preokupirana time kako izgledaju; ranjivost koju društveni mediji to jest vizualna platforma, iskorištavaju. Desetljeća istraživanja pokazala su da su povezivanje vlastite vrijednosti s izgledom i iskrivljena slika tijela povezani s čitavim nizom negativnih ishoda, prouzročenih devijantnim prehrambenim navikama, zloporabom štetnih tvari, depresijom...
- Predškolske i vrtićke godine posebno su kritične jer se u to vrijeme djeca obično počinju snažno poistovjećivati sa spolom - upozorava May Ling Halim, razvojna psihologinja.
- Moje istraživanje pokazuje da imamo ogroman problem u našim rukama. Ako je dijete već ogrezlo u tim rodnim stereotipima i dismorfnim tjelesnim idealima do svoje pete godine, samo zamislite što će ono misliti do 15. Naša je odgovornost učiniti sve što možemo kako bismo njegovali zdravije vrijednosti i pružili raznolikije slike i ideje o tome što to znači biti djevojčica, dječak i ljudsko biće. Želim da moje kćeri - i svačija djeca - uvijek mogu prepoznati vlastitu jedinstvenu ljepotu i želim da znaju da njihova vrijednost ne ovisi o toj ljepoti - poručila je.