StoryEditor
ŽivotKršitelji mjera

Ne dajte se iznervirati: kako se nositi s bijesom koji osjećate zbog ljudi koji ignoriraju Covid-19

Piše M. M:
27. siječnja 2021. - 10:30
Shutterstock

Ako dane većinski provodite kući, izbjegavate druženje s prijateljima, trudite se što manje vidjeti obitelj i odgađate svoja putovanja, sve kako biste bili odgovorni i spriječili širenje pandemije, vidjeti kako drugi ljudi ignoriraju epidemiološke mjere može vas dovoditi do ludila. Amerikanci su čak doskočili tom problemu dajući mu naziv - 'pangry' nastao od riječi pandemija i ljutnja.

Za HuffPost skupina psihologa objašnjava da su takvi osjećaji frustracije, pa i bijesa posve normalni. Odustajemo od mnogih užitaka i podnosimo veliku žrtvu kako bismo izašli na kraj c Covidom-19 dok na internetu gledamo brojne zvijezde i pripadnike svjetske elite kako uživaju na svojim putovanjima u ekskluzivne resorte i kao da potpuno zaboravljaju u kakvoj situaciji se svijet trenutno nalazi. Ponekad ni ljudi iz naše okoline nisu iznimka.

Prvi razlog zašto vam se čini da dio ljudi ne dijeli vašu zabrinutost za opterećenost zdravstvenog sustava ili strah da će njihovo ponašanje rezultirati zaražavanjem nekoga tko spada u rizičnu skupinu je što oni uopće nemaju istu svijest o tome što je trenutno neodgovorno ponašanje. Vi možda smatrate da je odlazak u napućeni restoran nesiguran dok netko drugi navija za njihovo otvaranje, možete se svađati i raspravljati, ali različite poruke koje slušamo utječu na naše različite stavove. Statistike epidemiologa u tome ne igraju preveliku ulogu.

Uz to dio ljudi koji sudjeluje u rizičnim aktivnostima uopće nije svjestan da to čini, ti ljudi možda smatraju da zato što se okružuju mlađim i zdravim ljudima nikoga ne ugrožavaju. Slično se može dogoditi ako je u njihovoj grupi prijatelja velik dio već prebolio Covid-19, što velikim dijelom i umanjuje šanse od zaraze, barem prvih nekoliko mjeseci.

Jedan od načina kojima možete ublažiti svoj bijes je da pokažete trunku razumijevanja za njihovo ponašanje. Ne nose se svi jednako dobro s izolacijom, karantenom ili 'lockdownom'. Velik broj ljudi postaje anksiozan, čak i depresivan i povremeno druženje jedini im je izlaz iz takvih stanja, jedini način da sačuvaju zdrav razum. Ne treba zaboraviti i da su mnogi izgubili posao ili nisu dobili onaj na koji su računali. Brojni sati provedeni doma uzeli su danak i na nekim vezama koje su se raspale ili ušle u krizu.

Financijske, emotivne i psihološke probleme najteže je zaliječiti u potpunoj samoći, bivajući odgovornim. Dan proveden u pandemiji jako se razlikuje osobama koje su okupirane poslom, u stanu žive s obitelji, partnerom ili prijateljima i onih koji su sami, k tome bez posla i svim vremenog ovog svijeta pred sobom da kontempliraju o problemima koji su ih zatekli. Tada se jedino rješenje može činiti izlazak i povremeno druženje.

Nemojte se pak ni gristi zato što osjećate ljutnju, ona je normalna, zdrava ljudska emocija koja nam služi kao ispušni ventil. Kad uzmemo u obzir kaos, neizvjesnost i nestabilnost prošle godine, frustriranost drugim ljudima i stanjem u svijetu potpuno je razumljiva. Ljutnja često može biti usko povezana sa strahom koji ljudi doživljavaju kad se osjećaju bespomoćno ili izvan kontrole nad vlastitim životom.

Posebno žene se često uči da je nedopustivo pokazivati javno svoje nezadovoljstvo, ali njegovo potiskivanje može ga samo pojačati. Suočavanje s emocijama najzdraviji je oblik njihova rješavanja. To ipak treba razlikovati od dosađivanja drugima koje može prerasti u pasivnu ili pravu agresiju. Ako prihvatimo i nađemo razloge svojih emocija smanjujemo šanse da eskaliraju u neki oblik nasilja tvrde psiholozi.

U trenucima kada se nađete u situaciji koja vas ljuti, kao što je susret s osobom bez maske u javnom prijevozu ili dućanu, kontraproduktivno je napraviti scenu, vikati ili zahtijevati da se dotični izbaci. Puno više ćete postići napišete li uljudan mail službi za korisnike lanca dućana, prijevozničke kompanije ili sl. i upozorite da se njihove regulacije ne provode u praksi te da je to nešto na čemu bi morali poraditi. Smirena reakcija donosi puno bolje rezultate.

U slučaju da se ljudi iz vašeg uskog kruga ljudi ponašaju neodgovorno razgovarajte s njima u trenutku kada niste ljuti. Recite im otvoreno što vas brine, ne upirući prstom u njih kao da su krivi za cijelo stanje u kojem se svijet našao. U bilo kojem zdravom tipu odnosa bi bilo idealno ako ljudi mogu razgovarati otvoreno jer se tako povećavaju šanse da će druga strana učiniti ono što oni od nje u sebi traže. Moguće je da ljudi koji vas okružuju uopće ne shvaćaju što vas točno muči već misle da ste napeti i razdražljivi iz nekih privatnih razloga. Jedini način da to promijenite je da im se požalite, riječ koja često ima negativne konotacije bez razloga.

Dok s jedne strane u svojoj neposrednoj okolini možete djelovanjem raditi promjene, globalno je to nešto manje moguće. Ako vas frustriraju celebrityji koji ljetuju na Bahamima i zimuju u Aspenu dok vi s maskom šetate po super marketu najbolje što možete učiniti za sebe je maknuti se od društvenih mreža. Ako ne možete učiniti ništa, ne morate se ni nervirati gledajući to. Umjesto da izgubite dva sata na internetu skinite neki film za koji vas je oduvijek bilo sram što ga niste pogledali. Umjesto da vam želudac ključa što je netko na drugom kraju svijeta organizirao rođendan za 50 ljudi, pripremite sebi vruću kupku. Postoji milijun načina da pomognemo sebi, a malo onih koji bi nam omogućili da promijenimo cijeli svijet i tako postaje jasno s čim se treba pozabaviti prvim. 

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

07. ožujak 2021 17:37