Od publike uvijek izvanredno ispraćena, plesna predstava "Gore" ("Up & Up") u produkciji Zagrebačkog plesnog ansambla na programu je Splitskog ljeta danas, 1. kolovoza. Tako će i splitska publika moći procijeniti zbog čega ova dinamična predstava strastvenog ritma ne prestaje oduševljavati gledatelje još od 2019., kada je premijerno izvedena.
Šest plesačica amazonskim free style pokretima prenijet će koreografsku ideju Ferenca Fehéra i njegove asistentice Petre Valentić, inače dugogodišnje plesačice ansambla.
– Skoro svaki puta kada je igrana, predstava je dobila "standing ovation". Nakon svake izvedbe dobijemo poruke na različitim društvenim mrežama koliko je svaki pojedinac u publici uživao – kaže Petra Valentić i objašnjava "priču" u pozadini ove suvremene plesne predstave:
– "Gore" je zajedničko putovanje, stanje povišenih emocija, uzbuđenost. U zajedničkom ritualu šest plesačica je negdje gore, otkrivajući radost pripadanja zajednici, ali i odgovornost pojedinca prema zajednici i zajednice prema pojedincu.
Osim toga, predstava je izrazito "nabijena" energijom koja nas i povezuje i održava na životu. Iz iskustva plesačice u toj predstavi, kada plešem "Gore" imam osjećaj da je sve moguće. Jako dobar osjećaj, a pogotovo kada vidim kako publika na kraju predstave reagira – govori Petra Valentić, koja je radeći na ovoj predstavi prvi put u ulozi asistentice koreografa, a ne kao plesačica.
Valentić je za 2022. dobitnica Nagrade hrvatskoga glumišta za najbolje umjetničko ostvarenje u kategoriji "ples", za žensku ulogu u predstavi "Revel Revel" Zagrebačkog plesnog ansambla, čime je na najbolji način zatvorila jedno životno poglavlje. Početkom prošle godine se oprostila od plesanja u ansamblu te zamijenila dvoranu uredom.
– Tako se dogodilo, nije to bio plan, no ozljede i dugoročno plesanje u ansamblu me dovelo do te odluke. Naime, zbog operacije ramena nisam bila u mogućnosti plesati, a i do tada sam uz plesanje u ansamblu vodila probe i organizirala rad ansambla u dvorani, naravno sve u dogovoru s ravnateljicom Zagrebačkog plesnog ansambla Petrom Glad Mažar, pa je to nekako bio logičan slijed okolnosti.
Ozljede su označile preokret u karijeri
Operacija ramena je ostavila veliki trag na mojem tijelu, zapravo se nikada nisam vratila u stanje u kojem sam bila prije operacije, jednostavno me to natjeralo da krenem razmišljati o drugim stvarima. Nedugo nakon toga sam ozlijedila i nogu, koju sam također operirala prošle godine, i tu je bio kraj – veli plesačka veteranka koja je u ansamblu još od 2012. godine.
Nakon završene osnovne i srednje Škole suvremenog plesa Ane Maletić, te Škole primijenjene umjetnosti i dizajna u Zagrebu, Petra Valentić je završila plesnu akademiju CODARTS u Rotterdamu. Tijekom boravka u Nizozemskoj radila je s poznatim koreografima i pedagozima. Dvije godine je radila na relaciji Zagreb – Berlin, a rad u Zagrebačkom plesnom ansamblu obilježio je njezinu plesnu karijeru u Hrvatskoj.
– Mogu reći da me rad u ansamblu "isklesao" kao plesačicu. Zagrebački plesni ansambl je bio mjesto gdje sam se nastavila razvijati u plesačkom smislu, ujedno i kao osoba.
Ansambl je mjesto gdje smo svi kao jedna mala obitelj, treniramo zajedno, imamo probe zajedno, putujemo; u isto vrijeme smo kolege i najbolji prijatelji. Dijelimo sve dobre, a i sve loše stvari. Rad u ansamblu može puno pomoći plesaču jer ima svoj kontinuiran rad, redovite izvedbe i gostovanja.
Moram reći da imam pregršt predivnih uspomena iz tog razdoblja, a onda kao i svemu ostalom, dođe kraj, pa tako i tome.
Od 2016. sam se paralelno počela baviti produkcijom Zagrebačkog plesnog ansambla, a od 2022. zajedno s Petrom Glad Mažar dijelim funkciju umjetničkog voditelja i producenta.
Osim toga, na funkciji sam predsjednice Udruge profesionalnih plesnih umjetnika PULS gdje s Upravnim odborom, Petrom Hrašćanec i Nikolinom Medak, te producenticom Ninom Križan radim na pravima profesionalnih plesača u RH, uz ostale projekte koje UPPU PULS vodi – kaže Valentić koja ima konkretne ideje kako popraviti neizvjestan položaj plesača u Hrvatskoj.
– Idealno bi bilo za razvoj suvremenog plesa kod nas da se napokon otvori barem jedno radno mjesto za plesače te se počne raditi na ozbiljnijim pravima plesača. Smatram da je suludo postojanje akademije u Zagrebu, koja je ove godina slavila 10. godišnjicu svoga postojanja, a i dalje plesači nemaju kamo osim biti freelanceri na sceni. Ta situacija nas tjera da "preživljavamo" kako god znamo, nažalost, ne saniramo ozljede na vrijeme pa se samim tim karijera, koja zbog vrste posla i ne traje predugo, nekima još više skrati – smatra ona.