StoryEditor
KazališteKONAČNO PUBLIKA!

Tko je prebolio ili je cijepljen može besplatno na ‘Francuzicu‘! Ravnatelj Šestan: To će biti dobar trening za Splitsko ljeto... Evo što nas sve čeka, Huljić će svakako odjeknuti

15. lipnja 2021. - 16:17

Splitsko ljeto, 67. po redu, dočekuje se s nikad entuzijastičnijom publikom gladnom kulturnih događaja i glazbenicima, glumcima, pjevačima i plesačima koji su se zaželjeli svoga posla onako kako spada - na pozornici i s ljudima u gledalištu.

Pandemija uz koju živimo duže od godine dana umnogome je utjecala na ljude koji rade na sceni, frustracija je velika.

Nakon kazališne sezone u kojoj je u pojedinim predstavama znalo biti više izvođača na sceni nego glava u publici, izlazak na otvoreno, pod zvjezdano nebo, dočekuje se ipak s drugačijim osjećajima nego prethodnih godina.

Jer, nitko ne zna što nas opet čeka na jesen.

'Puni smo opreza'

Ipak, intendant HNK Split i ravnatelj Splitskog ljeta Srećko Šestan "drži ručnu kočnicu" i s velikom dozom opreza govori o ljetnom kazališnom festivalu čiji program još nije službeno objavljen na web-stranicama, niti je otisnut, iako je, kaže, detaljno razrađen.

Čekalo se na ishod lokalnih izbora da ga potvrde novi gradonačelnik i stari župan jer oni su po funkciji članovi Vijeća festivala, a predsjednica mu je ministrica Nina Obuljen Koržinek. Ulaznice za Splitsko ljeto bit će puštene u prodaju početkom srpnja, desetak dana prije njegova početka.

- Malo nam je čak u organizaciji i nepovoljnija situacija nego lani jer smo puni opreza. Naime, prošle godine smo bili u lockdownu u proljeće, i nakon što se postupno smirivala situacija u Hrvatskoj - a prvi smo zatvorili kazalište, ali smo ga prvi i otvorili 18. svibnja s predstavom "Laponija" - krenuli smo u pripreme za Splitsko ljeto.

Tada smo u startu znali da ćemo imati ograničen broj posjetitelja, da moramo paziti na sve epidemiološke mjere, osobito oko složenih glazbeno-scenskih djela kao što je opera... Međutim, sad smo u situaciji da smo na kraju tunela, ali nismo do kraja, potpuno.

To nam stvara mali psihološki pritisak, ali pripremamo 67. festival za koji sam siguran da će po kvaliteti i broju izvedbi biti istovjetan kao lani. Hoćemo li ipak imati više publike, znat ćemo zadnji čas.

Zasad se držimo lanjskih pravila: udaljenost od metra i pol u gledalištu, mjerenje temperature i obvezne maske, ali kako je procijepljenost sve veća – a za mjesec i pol dana će biti i veća – nadamo se da ćemo imati mogućnost da se u publici ne limitira one koji su cijepljeni ili su preboljeli koronu ili imaju negativne testove. Ako bude tako, bit će O.K. - veli ravnatelj.

U susret tom ishodu, u HNK Split namjeravaju napraviti i eksperiment jer će sve one koji žele 23. lipnja doći na predstavu "Francuzica" Ilije Zovka, a koji su preboljeli zarazu ili su cijepljeni, častiti besplatnom ulaznicom.

Predstava se daje na velikoj pozornici, a publike će biti ko nekada, bez epidemioloških ograničenja.

"Pa ako Bog da, to bi nam mogao biti dobar trening za Splitsko ljeto", veli Šestan kojemu je između 60 i 70 posto zaposlenika tijekom proteklog tjedna cijepljeno drugom dozom, pa kaže da će tehnika, popratne službe i umjetnici biti potpuno spremni.

On se "toplo nada i napravit će sve" da program Splitskog ljeta bude kvalitetan, zanimljiv i šarolik za širu publiku i da će sve skupa biti – bolje.

image
Saša Burić/Cropix

Opere su zaštitni znak

Tradicionalan početak festivala je 14. srpnja na Peristilu, gdje se ove godine primjećuje bogatiji operni program jer se najavljuju čak tri naslova glazbeno-scenskih djela, a još jedno je uobičajeni "Ero s onog svijeta" u Vrlici.

Festival kreće s premijerom opere “Cavalleria rusticana”/ “Seosko viteštvo”, jednočinkom P. Mascagnija, a ljubitelji ovog žanra moći će poslušati i lanjske Verdijeve “Lombardijce”, te “Nabucco”.

- Ranije su bila uvrštena jedan ili dva naslova, no od prvog Splitskog ljeta kojemu sam na čelu, 2019. godine, imao sam namjeru doći do četiri - veli ravnatelj festivala.

- Opera je zaštitni znak Splitskog ljeta i ono što ga razlikuje od Dubrovačkih ljetnih igara kao dramskog festivala. Također, opera nam je bila najugroženija zbog epidemije kroz proteklu sezonu, glazbeno-scenska djela nismo prikazivali zbog nemogućnosti distance u orkestru smještenom u "rupi" i izvođača koji ih je puno.

Tako da ovog ljeta kompenziramo, premijerno idemo s operom "Cavalerria rusticana" koju smo lani odgodili i ubacili "Lombardijce". Oni, pak, nisu odgledani u sezoni pa postoji interes za tu operu, a uz to smo još uvrstili "Nabucco" - poznato je, taj naslov ili "Aida" zaštitni su znak festivala.

image
Lanjsko svečano otvaranje 66. Splitskog ljeta: opera 'Lombardijci' Giuseppea Verdija
Božidar Vukičević/Cropix


I tradicionalno "Ero", kojeg smo lani otkazali zbog prodora zaraze u Vrlici, dan prije izvedbe, on je 7. kolovoza, nadam se da će biti na tragu spektakala kakve smo imali prije – veli Šestan.

Na završetku festivala, opet, koji se po uhodanim pravilima događa s baletanima, i to na Sustipanu, novost je da neće biti mozaičnih gala-večeri koje su bile na repertoaru tijekom sezone, nego se pripremaju dva nova naslova.

Francuski koreograf Thierry Malandain pripremit će sa splitskim ansamblom "Mozart A2/Don Juan", na glazbu W.A. Mozarta i C.W. von Glucka, a solist Baleta HNK Aaron Kok predstavit će se kao koreograf sa svojim modernim plesnim komadom u dva dijela, uz glazbu S. Brzoske i K. Richtera, za koji još nema naslov.

Stižu i Izraelci

Inače, čarobni Sustipan bit će ove godine češće posjećen jer će se na toj lokaciji igrati i drame i održavati koncerti.

Kad je riječ o dramskom programu, dojam je da se nudi puno više gostovanja drugih kazališta, skoro da izgleda kao program Marulićevih dana, jer u Splitu će igrati sva nacionalna kazališta u Hrvatskoj.

Primjerice, HNK Osijek stiže s "Višnjikom" u koprodukciji s "Gavellom", iz HNK Ivana pl. Zajca iz Rijeke dolazi "Kralj Edip", iz zagrebačkog HNK "Kad svijeće dogore", iz HNK Varaždin monodramatska opera "Dnevnik Anne Frank", iz dubrovačkog Kazališta Marina Držića predstava "Art", a tu je i GKM Split s predstavom "Psi, pare i pištolji".

Kao da se program manje oslanja na splitski, "kućni" ansambl ovoga ljeta?

- Ne bih se složio – veli ravnatelj Srećko Šestan.

- Lani smo odustali od kultne predstave "Smij i suze starega Splita", a ove godine je vraćamo uz veliki glumački ansambl, tu je cijela stara garda, Ratko Glavina, Snježana Sinovčić, Trpimir Jurkić... Druga premijera je "Glorija" R. Marinkovića koju režira Dražen Ferenčina s Katrinom Romac u glavnoj ulozi.

A što se tiče gostovanja, mi smo prije mjesec dana potpisali jedan sporazum o suradnji nacionalnih kazališta, a prvi rezultat tog dogovora će se vidjeti u Splitu. Radi se o razmjeni koprodukcija, kostima i dekora između kazališta i evo, uspjeli smo ih sve okupiti na festivalu – kaže.

U ponudi dramskih naslova naći će se i gostujuća predstava iz Izraela, monodrama H. Galron "Moja majka... Mengeleova tajnica", no ne i najnovija splitska premijera "Kukci... zaustavljena priča", za koju su se mnogi koji su izbjegavali ulazak u kazalište zbog straha od zaraze nadali da će je vidjeti ovoga ljeta. Radnja se čak događa u šumi!

No, Šestan kaže da će morati pričekati jesen i početak sezone, te da će biti dovoljno repriza, stići će je pogledati svi koji žele.

image
Publika uoči koncerta "Zoran pjeva Arsena" lani u srpnju na Sustipanu na Splitskom ljetu
Joško Šupić/Cropix

'Oruđe u Božjoj ruci'

Bit će tu ponešto od provjerenih naslova koji su magnet za publiku, poput predstave "Voliš li me?" uvijek u Splitu rado viđenog Teatra Exit, kao i predstava splitske prvakinje Arijane Čuline "Varaš ga, ne ostavljaš ga".

Ipak, kad je u riječ o privlačenju većeg broja publike - jer uz elitno kulturno profiliranje treba misliti i o novcu, naravno - najveće šarenilo se nudi u glazbenom programu.

image
Srećko Šestan: Hoćemo li ipak imati više publike nego lani, znat ćemo zadnji čas
Saša Burić/Cropix


Od dva za publiku besplatna koncerta na trgu ispred zgrade kazališta: Kvarteta trombona Zagrebačke filharmonije s obradama queenovaca i Hrvatskoga gitarskog kvarteta s izvedbama Vivaldija, Piazzolle, Gershwina, Prokofjeva i G. Tudora, preko poetske večeri s Anom Rucner, Matejem Meštrovićem, Bornom Šercarom i Vedranom Mlikotom, potom (napokon!) splitskog mandolinskog orkestra "Sanctus Domnio" i koncerta splitskog zbora HNK, pa Radojke Šverko i ladovaca na Peristilu do Huljićeve pop mise "Missa Mediteranea" u Galeriji Meštović.

Koja, last but not least, ima najveći marketinški potencijal, svojstven splitskom kompozitoru. Tonči Huljić je najnovijim crossover djelom uspio spojiti žanr popa s liturgijskim misnim tekstom na latinskom jeziku, što je svjetski raritet.

Pop misu u trajanju od 44 minute pohvalio je i splitsko-makarski nadbiskup Marin Barišić, a tom prilikom je autor izjavio da je "misu skladao mjesec i pol dana, ponekad ne znajući koje je doba dana, osjećajući se kao oruđe u Božjoj ruci".

image
'Misu sam skladao mjesec i pol dana, ponekad ne znajući koje je doba dana, osjećajući se kao oruđe u Božjoj ruci...'


 
Saša Burić/Cropix


Izrazio je nadu da će djelo promicati i poticati na vjeru na tragu Drugog vatikanskog sabora, ali da će je radi melodičnosti i pjevnosti rado slušati i oni koji nisu religiozni, zabilježio je Večernji list.

Gdje ćeš bolje preporuke za hrvatsko pučanstvo?

Kvalitetno djelo

Suočen s kritikom jednog portala da je Tonči Huljić uvršten u program Splitskog ljeta nakon što je viđen na predizbornom skupu s premijerom Andrejem Plenkovićem i zahvaljujući podršci HDZ-u, Srećko Šestan kaže:

- Izvođenje pop mise dogovoreno je prije pet mjeseci, nakon što su tu snimku odslušali direktor Opere HNK Split Jure Bučević i asistentica redatelja Jelena Bosančić, a potom je pozitivnu recenziju dao maestro Šime Marović, kapelnik splitske katedrale (inače Huljićev mentor u stvaranju pop mise - op.a.).

Djelo će se praizvesti sa zborom, orkestrom i solistima i uz korištenje glazbe s matrice, mislim da svojom kvalitetom zaslužuje biti na Splitskom ljetu. I mislim da će dobro odjeknuti – veli Šestan.

A sve ide tome u prilog.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
05. kolovoz 2021 15:06