StoryEditorOCM
Film & TVOD 12.10. DO 20.10.

Direktor STFF-a: Ovogodišnji izbor filmova korespondira s trenutnom situacijom u svijetu, od fake newsa do AI-ja

Piše Marko Njegić
12. listopada 2023. - 16:19

Split Film Festival približava se svojemu jubilarnom, 30. izdanju. Naime, zakoračili smo u 28. STFF, koji se održava od 12. do 21. listopada. Što sve publiku čeka na ovogodišnjem izdanju najdugovječnijega međunarodnog filmskog festivala u Hrvatskoj, doznat ćemo u tradicionalnom (pred)festivalskom intervjuu od direktora STFF-a Branka Karabatića, koji ovaj put naglašava da je “direktor u ostavci”.

– Vrijeme je, trebalo je i prije da nova generacija preuzme festival. Vidi se osvježenje već u selekciji, npr. studentski dugometražni film postavljen je u Konkurenciju dugog metra.

Svijet koji ne postoji

Selekcija filmova za ovogodišnje izdanje STFF-a je “zbog velikog broja prijava trajala dulje od planiranog”. Je li to potvrda da je STFF i u visokom 28. izdanju još uvijek festival koji stranci drže na oku?

– Tako je, imidž je još tu, bolje bi bilo da je u zemlji tako, pa bi mogli, uz normalnu potporu, poraditi i na poboljšanju “fizičke” organizacije festivala.

Iz kojih su se sve zemalja filmovi prijavljivali, koliko ste ih ukupno pogledali i koliko na kraju odabrali?

– Nismo brojili zemlje, sa svih su kontinenata, pogledalo se oko tisuću filmova. Odabrano je – brojevi su uvijek zamor, ne znače puno, u stvari ništa – 16-17 dugometražnih i blizu četrdesetak kratkiša u raznim sekcijama festivala.

Bude li vam žao kad neke ne uvrstite u program, koliko važete koji odabrati, a koji ne? Idete li na to da filmove povezuje neka društveno-politička tema, uz to da su posrijedi “nova, kreativna, osobna, eksperimentalna, radikalna, subverzivna ostvarenja svih dužina i žanrova”?

– Tako je, ako postoje dva ili više filmova iste ili slične tematike, prevagu odnosi filmska komponenta. “Nova, kreativna, osobna, eksperimentalna, radikalna, subverzivna ostvarenja svih dužina i žanrova”, to je napisano prije gotovo 30 godina i još je aktualno. Ovogodišnji izbor filmova korespondira s trenutnom situacijom u svijetu, kako fizičkom, tako, možda važnije, i mentalnim krajobrazom: fake news, AR, svijet reklama i pohlepe, AI, traženje izlaza u predvidiv, “normalan” svijet, koji više ne postoji.

image

Plakat 28. Split Film Festivala

STFF

Jedan od najzanimljivijih filmova festivala je “Planine tajni” s premisom: “Virus koji navodno navodi mlade na masovna samoubojstva širi se Šri Lankom. Vlada ne bira sredstva za suzbijanje zastrašujuće pandemije i ukazuje na nadnaravne sile koje se mogu nadvladati samo nizom svetih rituala...”

– Nakon odabira ovog filma, iznenadilo nas je na koliko poznatih festivala je pozivan; redatelj je želio, navalio, na svoj trošak posjetiti festival, nažalost nije uspio ishoditi vizu.

Che Guevara i AI

U hrvatskom programu, među ostalim, imate nagrađivani dokumentarac “Veće od traume”, erotski triler “Escort” pokojnog Lukasa Nole, ali i “Dohvatiti sunce; El Shatt” Ane Vidan, još jedan ovogodišnji film na temu El Shatta. Koliko je STFF-u važan hrvatski program?

– Hrvatski film uvijek zauzima središnje mjesto u programu festivala, a kako se naš festival održava relativno kasno, teško je pronaći naslove koji nisu u distribuciji, ili već nisu prikazani u Splitu. Ove godine smo imali sreću da možemo prikazati dva “friška” duga filma i šest kratkih.

Ovogodišnji plakat festivala je nanovo odličan, krasi ga Che Guevara i natpis AI, a dizajniran je pomoću umjetne inteligencije. Sugerirate da se treba pobuniti protiv AI-ja ili da je kompjutorska umjetna inteligencija novi revolucionar u svijetu filma? Također, ako ne računamo “Exit Pangea” i “Bitovi od kojih su sazdani snovi”, u programu još uvijek nemate filmova nastalih uz pomoć kompjutora...

– Prije tri-četiri godine na festivalu smo prikazali nekoliko kratkih filmova nastalih uz pomoć AI-ja. Pokušali smo ove godine organizirati zoom konferenciju na temu “AI, dobrobit/opasnost”, bez uspjeha, potencijalni sudionici svi žele da ih se pozove u grad, izjave ne daju, ali zato smo imali vrhunsko predavanje.

”Umjetna inteligencija u umjetnosti i filmskoj produkciji: Nejasne granice”?

– Da, to je naslov predavanja koje su prof. dr. sc. Saša Mladenović, voditelj istraživačke grupe za umjetnu inteligenciju pri Prirodoslovno-matematičkom fakultetu Sveučilišta u Splitu, i doc. dr. sc. Goran Zaharija, pročelnik Odjela za informatiku toga fakulteta, održali 11. listopada na Prirodoslovno-matematičkom fakultetu, s početkom u 16.15. Isplatilo se poslušati!

Mislite li da će AI umiješati svoje prste u stvaranje filmova, protiv čega su štrajkali u Hollywoodu?

– Sve ovisi o ljudskoj datosti, većina ljudi bira liniju manjeg otpora, pa će tako biti i u ovom slučaju.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
06. svibanj 2024 07:31