StoryEditor
Film & TVCINEMARK NA FESTIVALU

CLEO Odrastanje na mjestu nesreće

6. rujna 2020. - 23:18

Belgijska redateljica i scenaristica Eva Cools zaslužuje veliki respekt, ako ne i malu medalju za hrabrost. Od svih potencijalnih stranih gostiju prvog Riječkog filmskog foruma (RiFF), Belgijanka se jedina nije libila osobno doći u Rijeku i predstaviti svoj više nego solidni dugometražni prvijenac "Cleo", unatoč tome što je proteklih dana dio Hrvatske bio koronski obojen u crveno.

Veoma hrabro i vrlo "cool" od Eve Cools koja zna da festival "online" nije pravi festival i da je filmovima mjesto u kinu. Nakon nagrada za naj-debitantski film dugog metra i zvijezdu u usponu/najbolju mladu glumicu (Anna Franziska Jaeger) na Međunarodnom filmskom festivalu Alice Nella Città u Rimu 2019., Cools je s "Cleo" ovoga ljeta prošla nekoliko virtualnih predstavljanja.

FILM: Cleo; drama; Belgija, 2019. REŽIJA: Eva Cools ULOGE: Anna Franziska Jaeger, Roy Aernouts OCJENA: *** ½

Prisustvovala je preko interneta na filmskim manifestacijama u Velikoj Britaniji, Bugarskoj (popularni Sofia International Film Festival)... I na samom kraju ljeta ukazala se "in vivo" na prvom pravom riječkom filmskom festivalu, gdje se "Cleo" fino uklopila u RiFF-ovu dominantnu struju filmova sa snažnim ženskim likovima i(li) ulogama, od "Za Samu" preko "Tereze37" i dalje.

Festivalska art drama "Cleo" ima oboje – snažan ženski lik i snažnu žensku ulogu mlade nade Anne Franziske Jaeger. Naime, Cleo je tinejdžerica koja se pokušava nositi i suočiti sa tragičnom smrću roditelja u prometnoj nesreći. Ona je bila s njima u automobilu i uspjela je preživjeti, a sada živi s bakom (poznata belgijska glumica Yolande Moreau) i mlađim bratom (Ishaq El Akel).

Mlada djevojka se hrva s ogromnim gubitkom i u mislima često vraća na mjesto nesreće, što Cools vizualizira traumatičnim slikama automobila pod vodom i njezina zadržavanja daha dok uzaludno pokušava spasiti stradale roditelje, smatrajući se krivom za njihovu pogibiju.

Istodobno, Cleo htjela-ne htjela mora odrasti i sazrijeti budući da se nalazi u periodu života kad više nije dijete poput njezinog brata, već na korak-dva od svijeta odraslih. Film o tugi, gubitku, bijesu i stresu tako postaje refleksija depresivne protagonistice koja se utapa iznutra, a to mlada glumca dočarava prilično dojmljivo.

U isto vrijeme "Cleo" je karakterna studija i drama o odrastanju, podjednako bolna i (post-traumatski) stresna. Bol i stres Cleo pokušava utopiti u tinejdžerskoj rebeliji, tj. alkoholu i drogi, tijekom odlično snimljenog partijanja u lokalnom klubu, kamo jedne večeri upoznaje misterioznog Leosa (vrlo korektni Roy Aernouts).

Cleo i Leos? Leos je "s" njezinoj Cleo i imena sugeriraju romansu iz snova, ali otegotna okolnost s njegove strane jest da je desetak godina stariji od nje, ima djevojku, a i sam kopni zbog nečega što ga razara iznutra. Ipak, zaljubljena Cleo pronalazi u Leosu utjehu i pokušava izgraditi život iz temelja, ponovno se zanimajući za glasovir (Rahmanjinov) kao kćerka pokojnog glazbenika ne bi li i preko glazbe doživjela nekakvu katarzu.

Krešendo emocija buja u Cleo i "Cleo". Raste i intenzitet dramskih tenzija filma kad redateljica otkrije publici – ne još i protagonistici – što Leosa zapravo tišti i odakle seže njegova "povezanost" s tinejdžerkom. Drama u tom trenutku radi blagi pomak prema psihološkom trileru tragičnih konotacija, ali "Cleo" ne postaje žanrovac.

Ne, film ostaje festivalac koji stvara ugođaj noćnim kadrovima grada i moderne velegradske usamljenosti, duboko uzemljen u karakterizaciju likova zahvaljujući režiji, scenariju i glumi. Upravo zato, gledatelj ništa ne gubi što se nalazi korak ispred Cleo budući da još snažnije proživljava njezinu devastirajuću tragediju, ali i Leosovu.

Njih dvoje su se osjećali usamljeno i kad nisu sami, a kako oboje proždire krivnja i grižnja savjesti, upitno je mogu li biti zajedno i hoće li ponaosob opet biti ljudi kakvi su bili prije tragedije koja ih je povezala. Mogu li dvoje ljudi spojeni nesretnim okolnostima pronaći sreću? Pitanje se nameće u filmu nad kojim lebdi tmurni oblak nesreće. Gledatelj pokušava razgrnuti taj oblak s Cleo, jednim od ženskih likova do kojih nam je ove godine najviše stalo.

Kako biti dobra Moreau

Yolande Moreau je nedavno viđena u hrvatskim kinima s Juliette Binoche u filmu "Kako biti dobra supruga".

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

16. siječanj 2021 23:57