Dobro nam došli u Mošćenice! Grad je vaš! – uzviknuo je u nedjelju u podne načelnik općine Mošćenička Draga Riccardo Staraj, na trgu ispred glavnog ulaza u povijesni gradić Mošćenice, Vjeki Bašiću, ovogodišnjem predsjedniku hrvatske frakcije ugledne međunarodne udruge "Jeunes Restaurateurs" (JRE), inače vlasniku i chefu poznate murterske konobe "Boba".
Trg ispred mošćeničkoga kaštela popunili su kuhari iz 14 ponajboljih hrvatskih restorana iz JRE obitelji te 120 gostiju koji su uspjeli kupiti limitirani broj ulaznica za sudjelovanje u gotovo sigurno najvažnijem gastronomsko-turističkom događaju ove godine u Hrvatskoj: "Hodaj, slušaj, kušaj Mošćenice." To je bio naziv 5. JRE Talent Passion doživljaja.
Koncept po kojem je sastavljen ovaj atraktivni i originalni gastro event spojio je šest tradicionalnih namirnica težačkog mošćeničkog i kvarnerskog kraja s inovativnošću hrvatskih chefova mlađe generacije okupljenih u udrugu JRE, te kroz priče educiranih vodiča i mještana toga gradića i instant kulturne točke udružio gastronomski doživljaj sa zanimljivom poviješću i baštinom ovoga kraja.
Uljara stara 500 godina
Po malim trgovima i atrijima Mošćenice rasporedilo se šest kuharskih sekcija sa po dva chefa, odnosno restorana, koji su svaki pripremili po jedno jelo od namirnice koja je bila tema te sekcije. A teme su bile: broskva, odnosno raštika, zapravo zelje, zatim češnjak, plava riba, maslinovo ulje, grahorice i žitarice i jednogodišnje životinje – odojak i janjetina.
Svakoj sekciji pridružio se po jedan vinar, koji je točio jedno svoje vrhunsko vino koje je odgovaralo pripadajućoj temi.
Gosti su podijeljeni u grupe od po 20 članova, koje je vodio po jedan vodič, tako da su sve grupe, slijedeći zvuk zvona u centru mjesta, prošle sve točke, svi gosti degustirali sva jela i vina te od vodiča svi čuli važnost i povijesnu zanimljivost svake lokacije.
Svaki je kuhar predstavio jelo koje je pripremio, isto tako svaki vinar svoje vino, a dodana vrijednost bile su male umjetničke točke.
Tako je, primjerice, priča o češnjaku smještena u dva minijaturna atrija oko atelijera i galerije samozatajnoga mošćeničkog slikara Tončija Adulmara, a na platou Kosnica, gdje je do 18. st. bilo mošćeničko groblje, svoju je čakavsku poeziju čitala ovdašnja pjesnikinja Silvana Milotić. A u Tošu, 500 godina staroj uljari u kojem su mlinski kamen vukli konji i koja je zaštićeno kulturno dobro, priču o nekadašnjem funkcioniranju uljare, uz puno vica i salve smijeha gostiju ispričao je "lokalni čovik" Dušan Rubinić-Kožul, mošćenička legenda i dugogodišnji turistički vodič, koji je u jednoj rečenici sažeo svoje ispravno viđenje turističkog posla koji mnogi u Hrvatskoj, pa ni mi ovdje u Dalmaciji, nedovoljno razumijemo: "Turizam je prodaja dobre priče."
Suvenir: voda iz špine
Praktično je to Kožul proveo i kroz svoju bočicu "Potent Wasser", u kojoj strancima prodaje vodu iz mjesne špine, naravno kao simpatičan suvenir bez ozbiljnog dokaza učinkovitosti.
Dalmacija je u mošćeničkom eventu imala probranu reprezentaciju sastavljenu od članova udruge JRE. Uz spomenutog Vjeku Bašića i njegovu konobu "Boba", sudjelovali su, Michelinovom zvjezdicom označena šibenska konoba "Pelegrini" i njezin chef Rudolf Štefan, Matija Kruhonja, chef novaljskog restorana "Boškinac", koji je, osim s jelima, sudjelovao i sa svojom vinarijom i svojim sjajnim roseom, te Saša Began, chef zadarske "Foše".
Uz njih, u Mošćenicama su bili sa svojim vhunskim tribidragom bračka vinarija "Stina", te partneri manifestacije, tvrtka "Pelagos", generala Ante Gotovine, sa svojom vrhunskom uzgojenom tunom, ugljansko uzgajalište velikih brancina "Mar-Fish" te zadarski distributer vina "Atrox".
– Ulaznice na ovaj događaj su planule, posjetitelji su naši ljudi i program se odvija na hrvatskom jeziku. Najprije mi samo trebamo upoznati vlastitu baštinu i tradiciju, vrijednost lokalnih namirnica, bogatstvo naše gastronomije i znanja naših kuhara i restorana – objasnila je glavnu ideju koncepta "Hodaj, kušaj, slušaj Mošćenice" tajnica Udruge JRE Hrvatska Irina Ban, zapravo idejnu organizatoricu poslovanja JRE-a u Hrvatskoj.
Lokalne, svima nama poznate namirnice, kao osnova i glavna tema jela kreativne hrvatske kuharske elite, bile su, dakle, glavne zvijezde ovog atraktivnog gastronomskog doživljaja, doduše za gurmane i vinoljupce u dobroj kondiciji. I u svom svakodnevnom radu chefovi koji su bili u Mošćenicama su posvećeni lokalnim i sezonskim namirnicama te tradicionalnim okusima, koje zadržavaju u novim i neuobičajenim kombinacijama.
Tako je Rudi Štefan od zelja napravio krpice kojima je, uz ostalo, dodao malo ajvara, "Fošin" Began je brancina mariniranog u cikli poškropio vodom s aromom maslinova lišća, a Vjeko Bašić je napravio mali spektakl od običnog orza koji je kuhao s ključem od pršuta pa ga pretvorio u male polpete, koje je kratko prepržio i, uz ostalo, servirao s majonezom od hrena i soje umaka.
Zalogaj po zalogaj
Zalogaj po zalogaj, čaša po čaša, priča po priča, i maratonski ručak s nogu je završio u kasno popodne. Ali to nije bilo sve.
Finale eventa bilo je na šljunčanoj plaži Mošćeničke Drage – veliki party uz dobru glazbu, koktele, još dobrih istarskih, kvarnerskih i krčkih vina te roštilj na kojem su bili burgeri i flamovi istarskoga goveda boškarina te tunjevina i brancini iz okolice Zadra, u čemu su, opet, bili najmarljiviji Dalmatinci Bašić, Štefan i Began, te sjajne slastice zagrebačkog restorana "Dubravkin put" i izvrsne chefice Daniele Gajski.
Ali, Kvarner ko Kvarner, zabavu je, kad je bilo najbolje, prekinuo pljusak. Pa su se kuhari i uporniji gosti sklonili po lokalnim kafićima, u sjajnoj konobi "Zijavica", od koje je baš ove godine vlasnik i chef Stiven Vunić stvorio novu zvijezdu hrvatske tradicionalne gastronomije i koja je za sada zadnja članica JRE-a Hrvatska.
Doduše, dok je lila prohladna kvarnerska kiša, umorni su hrvatski kuhari uživali u pizzama iz susjednog Vunićeva street food lokala.
Inovativni i hvaljeni chefovi su, inače, dan počeli s marendom – kazanom paštafažola i veganskim lazanjama, tako da im je pizza na kraju dana punog gastronomskih inovacija sjajno sjela. JRE event u Mošćenicama ostat će zapamćen po originalnom, doduše i organizacijski složenom konceptu koji može biti svojevrsni prototip za izgradnju novih i atraktivnih turističkih proizvoda namijenjenih zahtjevnijoj publici.
Spoj lokalnih proizvoda, gastronomskog užitka i povijesne baštine nekog mjesta ili regije mogla bi biti pobjednička formula hrvatskog turizma, nasuprot naporne trivijalnosti masovnog turizma, koji smo po cijeloj našoj obali doživjeli i ovog ljeta.