Ime Ivan Vidmar Zadranima ne znači mnogo, iako bi itekako trebalo. Naime, upravo je Vidmar, davne 1912. godine na Ravnicama izveo prvi let avionom - i to samo devet godina nakon leta braće Wright!
Zadar je grad koji već više od stoljeća ”ljubi visine” i koji je još od Prvog svjetskog rata do danas dao nebrojeno mnogo pilota. Čak je i bivša država imala akademiju upravo u Donatovom gradu, pa je Zadar tako postao središte civilnog i vojnog zrakoplovstva. Završetkom Domovinskog rata i formiranjem Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, nastavljena je pilotska škola te na tisuće ljudi upravo u Zadru dobija svoja ”krila”. I danas je Zadar jedno od središta zrakoplovstva u Hrvatskoj gdje se školuju piloti iz cijele zemlje, ali i svijeta.
U bogatoj zadarskoj avio-povijesti svoj je doprinos dao i jedan mali klub kojeg je, 18. svibnja 1947. godine, osnovala skupina zadarskih gimnazijalaca pod nazivom „Mladi pilot“. U prosincu iste godine mijenjaju ime u Aeroklub "Zadar", koji je zadržao do današnjih dana kada organiziraju edukativne radionice za sve ljubitelje letenja, ali i jedinstveni projekt „Budi pilot na jedan dan” u sklopu kojeg mladima omogućuju 30-minutni let avionom, što je i nas privuklo. Probali smo i mi biti piloti pa smo se pridružili vrijednim mladim članovima, Martini i Frani, te probali - letjeti!
- Iako smo imali boljih i lošijih vremena, naš klub radi neprekidno od trenutka osnivanja. Mi smo neprofitna sportska organizacija koja broji oko 60-tak članova i svi smo volonteri. Imamo bogatu tradiciju sportskih uspjeha i puno je ljudi prošlo kroz naš klub te su kasnije postali piloti, kontrolori leta, padobranci... Djelatnost kluba je relativno široka. U prošlosti je bilo više sekcija, poput modelarstva, maketarstva, padobranstva, no one su nažalost, posljednjih godina, doživjele negativan trend, ponajviše iz razloga jer je jedna generacija voditelja kluba bila na zalasku karijere. Ipak, u međuvremenu smo klub preuzeli mi, nešto mlađi naraštaji, te smo odlučili donijeti promjene s kojima smo krenuli prije tri godine – uvodi nas u priču o zadarskom avioklubu njegov predsjednik, Ivica Stručić, koji je uz pomoć svojih kolega okrenuo novu stranicu povijesti kluba.
Kako bi privukli nove, mlade članove, koji su mahom ”ovisni” o modernoj tehnologiji, članovi predsjedništva kluba itekako su se potrudili stvoriti idealne uvjete za svoje buduće polaznike edukativnih radionica, koje se sastoje od teoretskog i praktičnog dijela.
- Trenutno se aeroklub sastoji od dvije aktivne sekcije, jedna je letačka, a druga služi kao alat za privlačenje novih generacija. To je sekcija virtualnog letenja uz pomoć simulatora letenja koji spada u praktični dio edukacije. Simulatori postoje od kad postoji računalna tehnika, međutim u zadnje vrijeme nagli napredak tehnologije omogućuje grafički puno zanimljiviji i realniji prikaz letenja. U našim smo prostorijama složili jedan kabinet s četiri simulatora koji nam služe kao alat u sklopu programa edukacije članova u svim sferama zrakoplovstva - pojašnjava Stručić, ističući kako su zbog toga vrlo brzo privukli mlade kojima je tehnologija bliski alat.
- Kad sjednete u tu sjedalicu simulatora postanete instant pilot i to je osjećaj koji je zaista poseban. Na vas čak djeluje i G sila, naravno u manjem obimu, a uz naočale za virtualnu svarnsot zaboravite da se ne nalazite na tlu, u kabinetu. Mnogim mladima se upravo to sviđa jer znamo kako su nove generacije željne instant stvari – smije se Stručić, po struci građevinar, koji se trenutno školuje za pilota i nada se svoju prvu licencu dobiti iduće godine.
Njegovi kolege već odavno upravljaju avionima. Tajnik kluba Ted Vrkić je pilot, Miro Vulić je instruktor letenja na vojnim zrakoplovima, Goran Medić je pilot osposobljen za više tipova zrakoplova, a Ivan Milin je vrhunski aviomehaničar koji se brine o klupskom avionu. Ulažu jako puno truda i svog slobodnog vremena kako bi aktivnosti u klubu podigli na višu razinu. Tako su početkom 2019. godine osmisli su jedinstveni program s ciljem popularizacije zrakoplovstva i zrakoplovnog sporta među mladima u Zadru.
Riječ je o projektu ”Budi pilot na jedan dan” namijenjenom učenicima završnih razreda osnovnih škola, ali prvenstveno srednjoškolcima kako bi se kod njih pobudilo, ili pak još više osnažilo, postojeću želju da odaberu letenje kao svoju buduću profesiju.
- Momci i djevojke koji su prošli taj program, uče na licu mjesta kako izgleda posao pilota ili kontrolora leta te kako funkcionira avion i kako izgledaju pripreme pred sam let. To su djeca preporučena od strane škola i ne moraju nužno biti u našem klubu. Let traje oko 30-ak minuta i leti se iznad prelijepog zadarskog arhipelaga. Ovaj je projekt prepoznao i Grad Zadar koji nam preko svog Upravnog odjela za kulturu i šport redovno financijski pomaže. I oni su svjesni da klub nema budućnosti bez mladih, novih naraštaja. Ne treba ni reći kako je održavanje našeg aviona Reims Cessna F172P izuzetno skupo te godišnje košta oko 60.000 kn. U pomoć su nam priskočili razni sponzori te Zajednica tehničke kulture Zadarske Županije. S porastom komercijalnog prometa, ali i nabavkom borbenih zrakoplova, smatram da će se potražnja za pilotima povećati. Mi djeci i mladima tek odškrinemo vrata svijeta letenja. Mi smo motivatori i prva stepenica u edukaciji za, nadamo se, buduće pilote. Nismo službena škola, niti držimo tečajeve. Educiramo i potičemo. A to je zasigurno važna karika u životu mladih koji nisu sigurni koje zanimanje odabrati. Mi im nudimo priliku da probaju i odluče sami – istaknuo je predsjednik Stručić.
Ovaj klub primjer je ostalima u zemlji pa ih često kontaktiraju i drugi aeroklubovi za savjete, ali i posjete. Također, često surađuju s raznim udrugama, poput ronilačkog kluba Sv. Roko iz Bibinja, s kojima su nedavno imali predavanje „Arheologija aviona 2. Svjetskog rata” o potopljenim avionima u Jadranu te s planinarskim društvima, poput Sv. Bernarda iz Zadra, za koje su izvršili izviđanje etapa novih penjačkih pravaca velebitskih vrhova.
A upravo su vrhovi ono čemu teže članovi Aerokluba "Zadar", kako u edukaciji mladih, tako i u letenju – zna se da je nekad samo nebo granica.