Dugo smo slovili kao raj za nautičare, hvalili se da nam se zahvaljujući njima sezona protegla od Uskrsa do listopada. A onda je nekome palo na pamet podići boravišne pristojbe za vlasnike luksuznih brodova i do osam i pol puta, pa je počeo bijeg stranaca iz naših marina - piše Slobodna Dalmacija.
U strukovnoj grupaciji Udruženja marina pri Hrvatskoj gospodarskoj komori barataju podatkom da je u samo jednoj luci nautičkog turizma u Dalmaciji ovom uredbom nanesena šteta od 160 tisuća eura, jer su nas strani vlasnici jahti koji su se ovdje vezali godinama – odlučili napustiti.
– Primjerice, samo za Uskrs nautički sustav ACI-ja napustili su vlasnici 34 jahte! Neće biti lako nadoknaditi te odlaske; a samo u ovom slučaju izgubljeno je više od milijun kuna, što, složit ćete se, nije mali novac – kaže Sean Lisjak, predsjednik Udruženja marina pri Hrvatskoj gospodarskoj komori, i upozorava da je nautičke goste trebalo izjednačiti sa stacionarnima, što bi značilo da bi boravišnu pristojbu plaćali osam kuna dnevno u skladu s cijenama turističkog A-razreda.
Što se vlasnika plovila tiče, oni su je dužni namiriti samo u razdoblju kad borave na brodu, pa im je ostavljena mogućnost da to bude za razdoblje od 15, 30, 90 i 365 dana. Korisnici su dužni plaćati boravišnu pristojbu samo dok borave na brodu. Prosječni korisnici usluga naših marina, a to su vlasnici brodova od 12 do 15 metara, plaćat će tri puta veću boravišnu taksu, a oni s jahtama od 20 i više metara – čak 8,5 puta.
Uredbom o utvrđivanju boravišne pristojbe za 2018. ukinuta je mogućnost plaćanja godišnjeg paušala za korištenje marina, što je također "obradovalo" vlasnike jahti. Najgore su prošli oni s velikim plovilima, dužine 20 i više metara, koji će umjesto godišnje pristojbe od 1700 kuna, od sada plaćati 14.600 kuna, što je poskupljenje od čak 860 posto.
– Ne vjerujem da će nas zbog ove odluke netko napustiti, jer naša je obala najljepša na Mediteranu, ali jednostavno takvo enormno poskupljenje nije fer. Ispada da se ljudima rugamo. To što se radi mahom o bogatim ljudima ne znači da ih treba "oderati", i ne znači da će vam oni tek tako platiti nešto što drugdje mogu platiti manje, a dobiti bolju, kvalitetniju uslugu. Ti ljudi znaju novac zaraditi i njime raspolagati, i ova im poskupljenja sigurno neće dobro sjesti. Tako veliko poskupljenje stvarno znači nemati mjeru ni obzira prema nautičarima iz inozemstva koji su nam poklonili svoje povjerenje – kaže nam kapetan Josip Berket, vlasnik marine "Kaštela".
U usporedbi s Grcima, gdje se za brod duži od 20 metara plaća 2160 eura godišnje, Hrvatska je s 1933 eura i dalje jeftinija destinacija za strane nautičare. No, problem nije samo u visini pristojbe boravišne takse koju je odredilo Ministarstvo turizma i koje je namijenjeno potrebama Hrvatske turističke zajednice.
Doktor nautičkog turizma Srećko Favro veli da je skandalozno drastično podizati cijene boravišne pristojbe, a pri tome gostu ne ponuditi ništa novo.
– Ja sam odmah upozorio na to što će se dogoditi, da će ovo vani biti primljeno jako loše, i ipak se malo reteriralo s ovom uredbom, na način, eto, tko plati godišnju pristojbu do kraja 2017., platit će je po staroj cijeni. Također, predloženo je da cijene boravišnih pristojbi budu tek, dva, tri posto više za one koji će ploviti najmanje 60 dana, samo tu je pitanje nadzora. Tko će to uopće kontrolirati? Hrvatska turistička zajednica sigurno neće, a vlasnici marina za to nemaju interesa. Uglavnom, napravili smo ono što nismo smjeli: podigli smo cijene boravišnih pristojbi, a da pri tome vlasnicima brodova nismo ponudili nikakvu novu uslugu. Da je HTZ koji slučajem napravio portal za nautičare, to bi bilo poštenije od ovoga što sada radimo kada podižemo cijene boravišnih pristojbi tek tako – kaže dr. Favro, koji smatra da bi Hrvatska turistička zajednica trebala slijediti marketinške trendove kad je u pitanju promocija našeg nautičkog turizma vani.
– Bojim se da nam se i on samo događa, a nismo ga ničim zaslužili. Naravno da će nautičari i ovog ljeta zaobići Tursku zbog rata u Siriji, i mi ćemo imati izvrsnu sezonu, najbolju do sada, ali ne zahvaljujući nama samima, nego okolnostima – kaže dr. Favro i napominje da se ignorantski odnosimo prema nautici, koja je najpropulzivnija i najunosnija grana turizma, jer ni u Ministarstvu turizma ni u Hrvatskoj turističkoj zajednici nemamo stručnjake za ove teme, niti ih se konzultira kad su u pitanju ovako drastični potezi kao što je bilo podizanje boravišne pristojbe.
Sean Lisjak iz Udruženja marina pri HGK-u nezadovoljan je i činjenicom da je ukinuta mogućnost plaćanja godišnjeg paušala, koji su nautičari rado koristili jer su tako bili lišeni pravne procedure prijave dolaska i odlaska.