Pola milijuna eura košta tjedan dana na jahti ‘Trident‘ koja će idući tjedan uploviti u Zadar Cruise Port. Ona je dio luksuznih plovećih eksponata prvog Croatia Yacht Showa koji se organizria od 1. do 3. listopada u Gaženici.
Osim spektakularnih superjahti koje nam stižu, posjetitelji ovog ekskluzivnog eventa moći će uživati i u luksuznim automobilima, među kojima će biti predstavljena hrvatska premijera Bentley Continental GT-a. Također, bit će tu i izložba helikoptera, nezaobilazne ponude za najzahtjevnije charter goste.
No, zašto je od svih gradova na obali baš Zadru pripala čast biti pionirem ovog važnog događaja?
- Vaš je grad izabran zbog svoje iznimne povezanosti, bogate pomorske tradicije i nevjerojatne prirodne ljepote. Ima savršenu kombinaciju moderne infrastrukture i povijesnog šarma. Također, strateški je važan nautički centar na Jadranu, što ga čini logičnim izborom za lokaciju ovakvog prestižnog događaja, a i jedina je hrvatska luka koja ima potrebne kapacitete za ovakav sajam i njegov rast u budućnosti - pojasnio nam je glavni organizator sajma, Tino Prosenik.
Ovaj rođeni Zagrepčanin ima zanimljivu priču iza sebe. Prije svega nije uvijek bio u nautici. Njegov put počeo je na Agronomskom fakultetu, a prema nautici ga je usmjerio otac, koji mu je prepustio jedrilicu u kojoj je sam skoro skončao.
Kako bi si financirao fakultet, radio je kao skiper.
I nije bio samo skiper – bio je i jedan od osnivača tvrtke koja je osmislila digitalnu aplikaciju za booking skipera iz koje se razvio cijeli jedan biznis koji je uključivao organizaciju domaćih i međunarodnih evenata, sajmova i konferencija i sve je dobro i izdašno funkcioniralo do korona krize.
Iz tog hobija Tino je razvio komercijalnu karijeru u nautičkoj industriji, dok se paralelno bavio agronomijom. Napoznatiji je postao kroz svoj startup "Gruntek", projekt uzgoja ekološkog povrća. Iako je Gruntek uspješan, Prosenik se sada fokusira na organizaciju Croatia Yacht Showa, spajajući svoja dva interesa – nautičku strast i poduzetništvo.
Pitamo ga koliko Zadar može profitirati od ovakvog luksuznog eventa?
- Ovakvi događaji imaju značajan gospodarski učinak, ne samo kroz neposrednu potrošnju sudionika i posjetitelja, već i kroz dugoročne efekte koje sajam može donijeti. Grad Zadar, odnosno Hrvatska dobiva priliku da se pozicionira kao luksuzna destinacija na svjetskoj nautičkoj mapi, što će privući ne samo nautičke entuzijaste već i investitore.
Prema kome je orijentiran ovaj sajam?
- Orijentiran je prvenstveno prema poslovnim sudionicima iz svijeta nautičke industrije, vlasnicima jahti, menadžerima čarter kompanija, ali i prema onima koji žele investirati u luksuznu nautiku. Naravno, tu su i entuzijasti koji prate svijet luksuza, od automobila do mode, jer događaj nudi raznolike sadržaje koji će zadovoljiti širok spektar posjetitelja. Očekujemo oko 500 profesionalaca iz 30 zemalja.
Jesu li brodovi i ostala vozila u privatnim vlasništvima ili su dio čarter flote?
- Jahte su uglavnom u privatnom vlasništvu ili vlasništvu tvrtki. Takva plovila ugovaraju poslovne odnose, odnosno zastupanje u čartu, sa za to specijaliziranim tvrtkama koje zovemo centralnim agencijama.
Hoće li biti kakvih premijera?
- Jahte u čarteru nisu generalno nova plovila, ona ulaze u čarter obično u drugoj ili trećoj sezoni. Nije u prirodi ovakvog sajma da predstavlja nove modele, već promiče poslovnu djelatnost čartera, na postojećim modelima. Od hrvatskih premijera, očekuje se nekoliko novih “vodenih igračaka”, a Bentley će predstaviti svoj novi model Continental GT.
Možete li istaknuti koja je najskuplja jahta koja stiže u Gaženicu?
- Teško je procijeniti vrijednost plovila, njih u industriji segmentiramo po visini tjedne čarter naknade. Na sajmu je najskuplja jahta "Trident", sa tjednom cijenom od 500.000 eura.
Koliko je važno danas organizirati ovakve evente na ovoj razini? Koji je cilj organizatorima?
- Ovakvi događaji ključni su za promociju Hrvatske kao prestižne nautičke destinacije. Cilj nam je pokazati da Hrvatska može stajati rame uz rame s destinacijama poput Monaca ili Cannesa. Kroz Croatia Yacht Show želimo stvoriti platformu za povezivanje svih ključnih aktera u nautičkom svijetu, promovirati našu obalu i omogućiti daljnji razvoj luksuznog turizma.
Croatia Yacht Show zaista postavlja temelje za nove standarde u nautičkom turizmu Hrvatske, najavljujući ne samo daljnje širenje ponude superjahti i luksuza, već i dugoročni gospodarski razvoj.
No, iako je CYS značajan iskorak za promociju naše zemlje kao prestižne nautičke destinacije, pitanje je hoće li ovaj luksuzni događaj doista potaknuti dugoročni razvoj turizma ili ostati privlačan samo uskoj, bogatoj publici.
Također, dok Zadar uživa u kratkoročnim koristima ovog sajma, postoji rizik da naglasak na luksuzni turizam dodatno produbi jaz između lokalnog stanovništva i visokoprofilnih turista.
Važno je osigurati da ovakvi događaji ne ugroze autentičnost destinacije, već da donesu koristi široj zajednici. Hoće li se to zaista dogoditi, ostaje za vidjeti...