StoryEditorOCM
ForumSOFASCORE

Kako su dečki iz Klinča sela napravili globalnu sportsku aplikaciju: ‘Počelo je kao hobi, a sada nas prati 20 milijuna ljudi iz cijelog svijeta!‘

Piše Filip Pavić/novac.hr
15. ožujka 2020. - 11:39

Oni znaju za svaki gol, oduzetu loptu, dodavanje, promašaj, udarac i poziciju igrača, žuti i crveni karton te zašto je Messi na klupi. U sekundi. I to ne samo za nogomet ili košarku, već i za kriket, pikado, badminton i neke sportove za koje su rijetki čuli - primjerice, Aussie Footy, australski nogomet. Ukupno 22 sporta, 11.000 liga, na 30 jezika. U njihove se rezultate uživo, ocjene igrača i analize utakmica pouzdaje 20 milijuna sportskih zaljubljenika diljem svijeta.

SofaScore je sportska aplikacija tvrtke SofaIT, a osnivači su dvojica Hrvata koji sjede u uredu na Vrbanima. Zlatko Hrkać i Ivan Bešlić, obojica 35-godišnjaci, koji su SofaScore pokrenuli prije deset godina, dosad nisu istupali za domaće medije. Njihova su glavna tržišta izvan Hrvatske. U Brazilu imaju gotovo dva milijuna korisnika, u Italiji 1,8 milijuna. Obje nacije nogometnih fanatika. U Hrvatskoj ih prati 300.000 ljudi, a po tome smo jedva u prvih dvadeset zemalja svijeta.

- Ponosni smo što našu aplikaciju koriste u svim zemljama svijeta i na svim kontinentima. Jako smo popularni u Ugandi, Keniji i općenito u afričkim zemljama u razvoju. Oni su specifični korisnici jer su preskočili jednu fazu, korištenje interneta na računalima i odmah prešli na mobitele. Zato smo za njihovo tržište napravili posebnu, olakšanu verziju SofaScorea koja ne koristi previše podataka. Internet je u Africi još uvijek poprilično skup - objašnjava Hrkać, inače i izvršni direktor tvrtke.

Od njih dvojice, Hrkać je, priznaje, pravi sportski zaljubljenik, najviše prati tenis kojeg i sam redovito igra. Bešlić, FER-ovac, više je tip za računala, ali popratit će važnije tekme reprezentacije.

image
Ivan Bešlić i Zlatko Hrkać, tvorci sportske aplikacije SofaScore
Ratko Šuvar/Cropix

Njihov ured, u Mozaik Officeu gdje smo se susreli, ostakljen je velikim prozorima, bijelih podova i minimalističkog dizajna. Izuzev jednog kauča u zajedničkoj kuhinji, s jastucima preko kojih su navučeni dresovi talijanskog kluba Juventus, teško bi netko rekao da se tu svaki dan slažu statistike za 22 sporta, vuku podaci i rezultati za preko 11.000 liga i turnira, druge, treće, četvrte lige, a sve to na više od 30 jezika.

Sjedili u istoj klupi

Neopterećeni i prizemni, obojica nekoliko puta ponavljaju da im nikada ideja nije bila napraviti veliku tvrtku ili biznis. Nekako je sve došlo neočekivano, organski, iz hobija. Danas imaju godišnje prihode od 36 milijuna kuna i 80 zaposlenih.

- Bio nam je to više hobi kad smo počinjali. Onda nismo ni znali da postoje startupi, a i cijelu tu startup kulturu, PlayStation, ping-pong, vreće za sjedenje, nećete naći kod nas u uredima. Mi želimo da naši kolege na poslu rade i da imaju najbolje moguće radne uvjete, a da kod kuće igraju igrice, druže se s frendovima i bave se sportom - govori Ivan Bešlić, suosnivač i glavni operativni direktor tvrtke.

Odrasli su u istoj ulici u Klinča Selu. Sjedili su u istoj klupi u osnovnoj školi. Početkom 2000-ih, kao srednjoškolci zaluđeni informatikom, susjedi i vršnjaci iz ulice znali su ih kao one koji svakome mogu popraviti i složiti računalo.

- Bili smo samostalni odmalena. Nismo birali što ćemo raditi, ali servisirati nekome računalo bilo nam je draže nego raditi fizičke poslove, mada nismo ni od toga nismo bježali. Bitno je bilo zaraditi za džeparac. U trećem smo razredu srednje, kada je internet počeo uzimati maha, napravili prve blogove. Nismo onda znali, ali to je bio početak naše karijere - započinje Bešlić.

Vodeći blogove natjecali su se tko će skupiti više posjeta, pričaju. S vremenom su zaključili da najviše posjetitelja imaju sportske teme i tada su počeli uživo pratiti svaku popularnu utakmicu u danu. Bila je to preteča današnjeg SofaScorea. Tada su im se prvi put srušili serveri od navale.

- Kada smo došli do 15.000 ‘live posjetitelja’ na našem sajtu za vrijeme utakmica, to je bilo to. Trudili se jesmo, često i cijelu noć ostajali budni. Pratili bismo sve i objavljivali rezultate. Ubrzo smo se navukli na taj mjerač koji je pokazivao broj posjetitelja. Počeli smo sve više uživati u tome što radimo, željeli smo da nam svaki dan dođe netko novi, da srušimo neki novi rekord u broju posjeta - prisjeća se Bešlić. Web stranica za praćenje rezultata počela im je donositi i prvu zaradu od oglasa. Bešlić je u međuvremenu završio FER, a Hrkać građevinsko poduzetništvo.

image
Ivan Bešlić i Zlatko Hrkać, tvorci sportske aplikacije SofaScore
Ratko Šuvar/Cropix

- Prijelomna je točka za nas bila 2010. godina. Odlučili smo da ne idemo standardnim putem tražiti posao u struci, već investirati tadašnju zaradu u podatke te u naš prvi ured, stan na Vrbanima, gdje smo radili skupa s nekoliko programera, studenata - prisjeća se Hrkać.

SofaScore, naime, funkcionira preko web stranice i mobilnih aplikacija. I jedna i druga platforma imaju podjednaki broj posjetitelja. Oko deset milijuna svaka. Podatke za stranicu kupuju od najvećih svjetskih kompanija, opskrbljivača podacima. Oni prate sva sportska događanja uživo, svaku utakmicu, čak i druge, treće, četvrte lige. I ne samo nogomet i košarku, već i kriket, pikado, badminton. Bilježe svaki, i najmanje značajan, podatak - udarce, pozicije, oduzete lopte, dodavanja, promašaje, ulaske i izlaske igrača… Glavni “provider” takvih podataka za nogomet je tvrtka iz Ujedinjenog Kraljevstva koja ima preko 40.000 zaposlenika.

Sirovi podaci

Ta hrpetina sirovih podataka, kako nam je objasnio 30-godišnji Filip Šišić, operativni direktor, mladić koji je u SofaScoreu praktički od samih početaka, prolazi kroz posebne algoritme Sofe i pretvara se u lako razumljive statistike i grafove. Pokazuje nam na svojem mobitelu kako to sve izgleda. Podsjeća na vizuale iz PlayStation igrica - Football Manager i FIFA, primjećujemo.

- Da, uvijek razmišljamo kako te ogromne količine sirovih podataka prikazati razumljivo i jednostavno. Naravno, nisu te funkcionalnosti za sve. Netko voli, primjerice, samo na brzinu pogledati rezultate za tekme koje se trenutno igraju i ne zanima ih dublja analitika. S druge strane, neki će se korisnici buniti ako nema podatka o udarcima iz kuta treće turske lige - objašnjava ‘skrolajući’ po aplikaciji. Nisu oni jedina aplikacija koja se toga dosjetila. No ono što ih izdvaja od konkurencije, osim brzine objave i osvježavanja rezultata, jest poseban algoritam, a on računa ocjenu igrača uživo.

image
Toni Bakarčić, developer i Filip Šišić, operativni direktor
Ratko Šuvar/Cropix

- Naravno, to je uvijek polje prijepora. Posebno u svađama tko je bolji, Messi ili Ronaldo, ali način na koji mi to radimo jest da u obzir uzimamo svaku tekmu zasebno i preko stotinu faktora. Neki bi možda djelovali glupo i beznačajno, ali rade razliku. Korisnici su se sada naviknuli da nudimo tu opciju i, mogu reći, već smo postali svojevrsni autoritet na tom području. Ako se netko ne može dogovoriti tko je bolji, posegnut će za SofaScoreom i provjeriti - hvali se Šišić.

Nerijetko “screenshotove” njihove aplikacije na društvenim mrežama objavljuju i sami igrači koje se ocjenjuje. Zadnji su bili, sjeća se Šišić, Dani Alves i veznjak Manchester Uniteda Bruno Fernandes. Dobrodošla reklama, kaže. Ipak, ne smije nam previše govoriti kako algoritam funkcionira jer je to njihov “recept za Coca-Colu”. Samo ga oni znaju.

Recept nam neće otkriti ni osnivači Hrkać i Bešlić. Priznaju, ipak, da im je trebalo vremena dok nisu našli prave sastojke. Naime, pokrenuli su, u svojoj karijeri, različite web stranice - s tekstovima pjesama, stranicu za prijevode na strane jezike i stranicu za lektire. Ta je bila najpopularnija u nedjelju navečer, ali su na kraju sve te projekte napustili.

- Sofa je uspjela jer smo se potpuno posvetili tome. Jasno vam je, nije to revolucionarni proizvod, ali od početka nam je bio cilj da napravimo bolji proizvod od ostalih. Prije osam godina smo napravili rebrand, a dvije godine poslije investirali prve ozbiljnije novce u razvoj i podatke - govori Bešlić. Imali su u tom trenutku 29 godina i oko 800.000 korisnika, a upravo su uvodili opciju, koja će danas postati njihov trademark - ocjenu igrača. Uzbunili su konkurenciju pa je došla i prva ponuda za preuzimanje.

- Iako je ponuda bila primamljiva, i nekoliko je puta premašivala naš tadašnji godišnji prihod, prodaja nas nije zanimala jer smo osjećali da smo u usponu i da sami možemo napraviti još puno veću stvar - kaže Hrkać.

Najveći dio njihovih prihoda generira se od oglasa koje prikažu i do tri milijarde puta mjesečno. Jedan dio zarađuju i od pretplatnika koji za godišnju naknadu mogu imati aplikaciju bez oglasa. Trenutno je SofaScore globalno u samom vrhu najpopularnijih sportskih aplikacija. Na Googlevom Play Storeu i Appleovom App Storeu, s preko 20 milijuna preuzimanja, imaju 4,8 ocjenu. To ima malo koja aplikacija s tolikim brojem skidanja, hvale se.

Do korisnika u 195 zemalja svijeta dolaze na razne načine. Ivan Kovačević, direktor marketinga SofaScorea, kaže da analiziraju ponašanje različitih tipova korisnika, među ostalim, kako koriste pojedine funkcije u aplikaciji.

- To radimo kroz lokalizirane Google kampanje za koje pripremamo velik broj kreativnih rješenja, tekstova, grafika i videa na kojima radi tim marketinških stručnjaka. Provodimo testiranja kako bismo maksimalno prilagodili poruku i došli do korisnika koji će aktivno koristiti aplikaciju na duge staze - objašnjava Kovačević.

Osim Google kampanja, nove korisnike privlače i kroz suradnju s velikim medijskim kućama, primjerice, Globo Esporte, najvećim brazilskim sportskim medijem i španjolskim Mundo Deportivom. Svi oni od Sofe, nekoliko minuta nakon završetka utakmice, dobivaju vizualizacije i infografike koje mogu odmah koristiti.

- Cilj nam je otvoriti urede na drugim kontinentima preko kojih ćemo dogovarati suradnje s tamošnjim medijima i proizvoditi lokalizirani sadržaj za naše društvene mreže - priča Kovačević. Što se zaposlenika tiče, trenutno ih imaju oko 80 i kontinuirano zapošljavaju. Najviše programere i developere, a nerijetko i studentima viših godina tehničkih usmjerenja daju priliku da se zaposle i poslije ostanu raditi u SofaScoreu. Na pitanje moraju li svi zaposlenici biti sportski fanatici, odgovaraju “ne nužno”.

image
Toni Bakarčić, Ivan Bešlić, Zlatko Hrkać, Filip Šišić i Ivan Kovačević
Ratko Šuvar/Cropix

- Kod nas je teško doći, ali zato ljudi koji se jednom zaposle, rijetko odlaze. Naravno, praćenje sporta može biti samo plus za zaposlenika, ali nije presudan faktor. Veliku pažnju poklanjamo kulturi i da se svatko može uklopiti u kolektiv. Imamo zaposlenike u marketingu ili, recimo, čak šest dizajnera, koji uopće ne prate sport niti ih zanima - ističu osnivači.

Religiozni korisnik

Međutim, jedan od tih nije 25-godišnji Toni Bakarčić, inženjer u odjelu za Android, koji je u Sofu došao kao veliki sportski fan i, kako kaže, gotovo religiozni korisnik aplikacije.

- Još sam kao student znao da želim raditi nešto u sportskoj ili autoindustriji. Od sporta stvarno pratim sve, a od oca sam naslijedio posebnu ljubav prema hokeju na ledu. Koristio sam SofaScore godinama, a da nisam ni znao da su oni domaća tvrtka. To mi je rekao kolega s faksa, bilo mi je malo iznenađenje - prepričava. Kada je saznao da je sjedište SofaScorea na Vrbanima, poslao je otvorenu molbu. Bilo je to 2018. godine. Ubrzo je dobio poziv za razgovor, a zatim i posao.

- Ponekad dođem doma i kažem, kako mi je lijepo. Evo, recimo, gledam Ligu prvaka i padne mi na pamet ideja za posebnu grafiku terena na kojoj bi se vidjelo u kojim se trećinama terena najviše igrača kretalo. Imam slobodu predložiti ideju, ukoliko bude prihvaćena sudjelujem u programiranju i implementaciji te opcije - zaključuje mladi Bakarčić.

22. prosinac 2024 02:56