stdClass Object ( [id] => 1344334 [title] => Ian Yeoman, ekspert u predviđanju budućnosti turizma: ‘Ne bojte se podizati cijene, s nima dolaze i kvalitetniji gosti‘ [alias] => ian-yeoman-ekspert-u-predvidanju-buducnosti-turizma-ne-bojte-se-podizati-cijene-s-nima-dolaze-i-kvalitetniji-gosti [catid] => 142 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Hrvatski turizam cvjetao je čak i pod maskama, pa su očekivanja od protekle sezone bila iznimno visoka. Kraj pandemije i ukidanje svih restriktivnih mjera ponukali su mnoge da pomisle kako nas čeka obaranje rekorda. No, početni entuzijazam i nerealno pretjerane najave dobre sezone s početka godine vrlo brzo je zamijenilo razočarenje u špici sezone. Kad se podvuče crta možda se nećemo uspjeti složiti jesu li rekordi pali ili ne, ali jedno je jasno - nije bilo loše!

Poplava novih smještajnih kapaciteta i drastična poskupljenja postala su dio naše nove ponude. Iznajmljivače je zatekla povećana konkurencija, a turiste vijest kako više nismo i nećemo biti jeftina destinacija. Naši su toga postali svjesni kad ih je zatekla srpanjska rupa, a turisti kad ih se udarilo po džepu. Hoće li promjena u ponudi izazvati i promjenu potražnje, možemo i hoćemo samo nagađati. 

Kako bi prognoziranje budućih turističkih rezultata bilo na pravom tragu, porazgovarali smo s Ianom Yeomanom. Ovaj profesor inovacija, novih fenomena i disrupcije na nizozemskom sveučilištu ujedno je i ekspert u predviđanju budućnosti turizma na globalnoj razini. On je prvi i jedni futurolog na svijetu specijaliziran za turizam i fokus njegovih istraživanja usmjeren je na buduće trendove i scenarije u vezi s putovanjima, turizmom i ugostiteljstvom. Cilj njegovog rada je pomoći profesionalcima i istraživačima u industriji da predviđaju i pripremaju se za promjene u sektoru turizma. 

Još kao student, Yeoman je gajio strast prema istraživanju turizma i ugostiteljstva. Kaže nam, bio je na pravom mjestu u pravo vrijeme. Tijekom njegovog doktorata u Edinburghu ukazala mu se idealna poslovna prilika. Počeo je raditi na novootvorenom radnom mjestu futurista, odnosno planera scenarija za VisitScotland. Tu je uspostavio proces razmišljanja o budućnosti unutar organizacije koristeći različite tehnike, uključujući ekonomske modele, analizu trendova i izgradnju scenarija. 

---

image

Nitko, pa tako ni Yeoman, nema sve odgovore na pitanja kakva će biti budućnost turizma. Futurist nas može samo uputiti u promjene koje će se događati, a na nama je da odlučimo što želimo u budućnosti.

 

Nikola Vilić/Cropix
---

- Imao sam veliku želju da nešto promijenim i ostavim svoj doprinos. Jedini način da nešto promijeniš je da pogledaš u budućnost jer se na prošlost više ne može utjecati - istaknuo je Yeoman. 

Objasnio nam je kako je njegova pozicija futurista kreirana 2002. godine. Navodi kako su do toga dovela dva razloga, odnosno dvije nepredvidive i nepovezane situacije. Jedan od razloga je teroristički napad 9/11, a drugi izbijanje zarazne bolesti koja je pogodila domaće životinje u Velikoj Britaniji, ‘foot and mouth disease‘. Poveznica ovih događaja ne leži ni u uzroku ni u lokaciji, već u posljedicama i implikacijama na turizam. Navedeni događaju znatno su utjecali na formiranje turističke potražnje, zbog čega se pojavio interes da saznamo kako će se svijet mijenjati uslijed tako naglih i velikih promjena te kako će one utjecati na turizam.  

- Turizam je druga najveća industrija na svijetu. Za mnoge zemlje, uključujući Hrvatsku, to je najvažnije industrija unutar zemlje. Za vrijeme pandemije globalni turizam pao je za 70 posto što je najveći pad od 1950. godine. Za vrijeme stagnacije turizma destinacije su imale vremena promisliti o utjecaju ove grane na lokalno stanovništvo i BDP. Upravo zbog toga se sve više destinacija vraća na osnove i razmišlja o održivosti i odnosu prema lokalnom stanovništvu - poručio je Yeoman. 

Još 2008. napisao je knjigu ‘Tomorrow‘s Tourist‘, koja omogućuje čitateljima da zamisle kakav bi mogao biti budući turist, gdje će ići i što će raditi do 2030. godine. Prvenstveno knjiga promatra promjene u ljudskom ponašanju, ali uključuje i poglavlje u kojem govori o društvu gdje odnos između lokalne zajednice i turista počinje gubiti ravnotežu. Turizam postaje epicentar prepirki i često negativni argumenti nadjačavaju one pozitivne. Upravo je to scenarij koji nas je zatekao 2020., a ovaj istraživač upućuje kako rješenje leži u odobrenju poteza od strane lokalne zajednice. Za postizanje uspješnog konsenzusa, prije svega je potreban plan i dobra komunikacija sa svim dionicima društva.

---

image

‘Tri su faktora koja će oblikovati turizam u budućnosti: klimatske promjene, demografske promjene i uvođenje umjetne inteligencije‘

Goran Sebelic/Cropix
---

Što čeka Hrvatsku 

- Tri su faktora koja će oblikovati turizam u budućnosti: klimatske promjene, demografske promjene i uvođenje umjetne inteligencije. Prema scenariju IPPC-a (Intergovernmental Panel on Climate Change - Međuvladin panel o klimatskim promjenama) očekuje se porast temperatura u Hrvatskoj za četiri stupnja. Prema demografskim prognozama, u sljedećih 25 godina Hrvatska će izgubiti četvrtinu svoje populacije zbog starenja stanovništva i migracija prvenstveno mlade radne snage u druge zemlje EU. Kako i kad će tehnologija preoblikovati ono što danas poznajemo još je nepoznato, ali to će se sigurno dogoditi i prije nego što to možemo i zamisliti - upozorio je futurist.  

Tranzicija ka održivom turizmu koji uživa potporu čitave zajednice izazov je koji Hrvatsku čeka u sljedećih 10 godina. Tranzicija neće biti laka. Određene faktore, poput klimatskih promjena, ne možemo zaustaviti, ali možemo učiniti sve u našoj moći kako bi ublažili posljedice. Svoju ponudu morat ćemo prilagoditi novonastalim promjenama. Nekada najatraktivniji mjesec - kolovoz, iz godine u godinu postaje sve vrući i temperature su gotovo nepodnošljive.  S druge strane, vrijeme u posezoni i predsezoni nikada nije bilo stabilnije i toplije. Zbog čega je potrebno s emitivnim tržištima iskomunicirati kako idealno razdoblje za odmoru u Hrvatskoj postaju travanj, svibanj, rujan i listopad. Također, morat ćemo pronaći način kako isto iskomunicirati s posjetiteljima koji odmor usklađuju sa školskim praznicima u svojoj zemlji. 

---

image

Tranzicija ka održivom turizmu koji uživa potporu čitave zajednice izazov je koji Hrvatsku čeka u sljedećih 10 godina. A tranzicija neće biti laka.

Duje Klarić/Cropix
---

Kako pronaći perspektivu

Nitko, pa tako ni Yeoman, nema sve odgovore na pitanja kakva će biti budućnost turizma. Futurist nas može samo uputiti u promjene koje će se događati, a na nama je da odlučimo što želimo u budućnosti. Pri tom profesor poručuje kako moramo biti hrabri u donošenju odluka te da za preokret i dobre odluke nikada nije kasno. 

Prema njegovim riječima, ključ za uspješan turizam u budućnosti leži u diversifikaciji. Potrebno je kreirati i iskomunicirati raznoliku ponudu sa specifičnim potrošačima. Ne možemo turizam doživljavati kao granu u kojoj treba samo graditi i očekivati da će sve drugo nadomjestiti ljepota našeg teritorija. Turistima moramo ponuditi različita iskustva. To je najbolji način da što veći broj ljudi otkrije našu destinaciju, a s vremenom će prava ponuda turizam 365 učiniti sve izglednijim.

Kao primjer našeg aduta za razvoj i brendiranje destinacije, istaknuo je vino. Kaže kako su naša vina toliko dobra i poznata da gotovo nikom neće pasti na pamet na odmoru u Hrvatskoj kušati strano vino. Smatra kako bi upravo to mogao biti zaštitni znak oko kojeg je moguće izgraditi veliku i lijepu priču. Kad se jednom krene u kreiranje specifične ponude, ideje dolaze jedna za drugom i vrhunski rezultati zasigurno neće izostati. 

Također, iako se starenje stanovništva prvenstveno povezuje s problemima, Yeoman poručuje kako u tome Hrvatska može pronaći svoju priliku. Kreiranje ponude za imućne starije goste moglo bi imati pozitivne implikacije na ostvarivanje većeg broja dolazaka, ali i smanjenje sezonalnosti. 

- Ako ljude pitate da vam navedu prve asocijacije koje vežu za odmor, odgovor će najčešće biti sunce i more. Ljudi žele na sunčanim destinacijama provoditi vrijeme s obitelji i uživati. Hrvatska ima sve od navedenog zbog čega mislim da će sezona 2024. nadmašiti ovogodišnje rezultate. Kao što sam već rekao, za nastavak odličnih rezultata i u daljoj budućnosti potrebno je značajno poraditi na diversifikaciji turističke ponude - optimističan je Yeoman. 

---

image

Kao primjer našeg aduta za razvoj i brendiranje destinacije, istaknuo je vino. Kaže kako su naša vina toliko dobra i poznata da gotovo nikom neće pasti na pamet na odmoru u Hrvatskoj kušati strano vino

Goran Šebelić/Cropix
---

Turizam u vrijeme inflacije

Futurist je poručio kako se ne trebamo bojati podizati cijene jer je situacija u Europi, ali i čitavom svijetu vrlo slična. Inflacija je uzela maha i visoke cijene naša su nova realnost. Potražnja za turističkim uslugama naglo je porasla ukidanjem mjera i logično je da je samim tim i cijena bilo nešto viša. Uostalom, s višim cijenama dolaze i kvalitetniji gosti. Navedeno nas navodi na zaključak, kako manji broj gostiju ne treba nužno predstavljati problem niti negativno utjecati na konačne rezultate. 

Ističe kako je trenutno najveća prijetnja Europi prevelika zaduženost država. Promjene su sve češće, nepredvidljivije i  drastičnije, a da bi se na iste prilagodili potrebne su investicije. Uslijed izazova klimatskih promjena i staranje stanovništva, koje vrši pritisak na mirovinski i zdravstveni sustav, pitanje je raspoloživosti sredstva za dovoljno brze intervencije. Oporezivanje zakazuje i dovodi državne proračune na rub insolventnosti, a postizanje održivosti zahtjeva visoka i konstantna ulaganja. 

- Ako biznis propadne, propao je. Uvijek će doći drugi poduzetnik i pokušati nešto novo. Turizam je vjerojatno jedina industrija koja ima toliko malo ulaznih barijera. Primjerice, ako želite biti odvjetnik trebate završiti fakultet i ispuniti razne popratne uvjete dok vam je za turizam praktički potrebna samo jedna dobra ideja. Upravo je zato turizam u najvećoj mjeri ovisan o poduzetnicima i njihovim inicijativama. Stoga se ne bojte budućnosti i ako nešto što ste pokušali ne funkcionira, jednostavno isprobajte nešto novo - poručio je za kraj naš sugovornik. 

---

image

Ian Yeoman je prvi i jedni futurolog na svijetu specijaliziran za turizam i fokus njegovih istraživanja usmjeren je na buduće trendove i scenarije u vezi s putovanjima, turizmom i ugostiteljstvom.

Goran Sebelic/Cropix
---

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => ŠTO NAS ČEKA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [34] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) [35] => stdClass Object ( [id] => 99 [name] => SD na licu mjesta [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 37 [alias] => SD_na_licu_mjesta ) ) [extra_fields_search] => ŠTO NAS ČEKA 2 0 9261 2 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2023-11-08 14:43:50 [created_by] => 264 [created_by_alias] => Anamaria Mikulić [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2023-12-03 11:08:35 [modified_by] => 0 [publish_up] => 2023-12-03 11:08:35 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 0 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 142 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti iz Hrvatske. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, hrvatska [secure] => 0 [page_title] => Hrvatska [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 0 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 1 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Medium [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= title=Ian Yeoman, ekspert u predviđanju budućnosti turizma: 'Ne bojte se podizati cijene, s nima dolaze i kvalitetniji gosti' page_title=Ian Yeoman, ekspert u predviđanju budućnosti turizma: 'Ne bojte se podizati cijene, s nima dolaze i kvalitetniji gosti' [metakey] => ian yeoman, futurolog, Budućnost turizma, turizam [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2023\/11\/08\/26145403.jpg","\/images\/slike\/2023\/11\/08\/26023192.jpg","\/images\/slike\/2023\/11\/08\/26023185.jpg","\/images\/slike\/2023\/11\/08\/1279206.jpg","\/images\/slike\/2023\/11\/08\/25929392.jpg","\/images\/slike\/2023\/11\/08\/25767939.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["Tom Dubravec, Goran \u0160ebeli\u0107\/Cropix ","Goran Sebelic\/Cropix","Goran Sebelic\/Cropix","Goran \u0160ebeli\u0107\/Cropix","Nikola Vili\u0107\/Cropix","Duje Klari\u0107\/Cropix"],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["

\u2018Ako ljude pitate da vam navedu prve asocijacije koje ve\u017eu za odmor, odgovor \u0107e naj\u010de\u0161\u0107e biti sunce i more. Hrvatska ima sve od navedenog zbog \u010dega mislim da \u0107e sezona 2024. nadma\u0161iti ovogodi\u0161nje rezultate\u2018<\/p>","

\u2018Tri su faktora koja \u0107e oblikovati turizam u budu\u0107nosti: klimatske promjene, demografske promjene i uvo\u0111enje umjetne inteligencije\u2018<\/p>","

Ian Yeoman\u00a0je prvi i jedni futurolog na svijetu specijaliziran za turizam i fokus njegovih istra\u017eivanja usmjeren je na budu\u0107e trendove i scenarije u vezi s putovanjima, turizmom i ugostiteljstvom.<\/p>","

Kao primjer na\u0161eg aduta za razvoj i brendiranje destinacije, istaknuo je vino. Ka\u017ee kako su na\u0161a vina toliko dobra i poznata da gotovo nikom ne\u0107e pasti na pamet na odmoru u Hrvatskoj ku\u0161ati strano vino<\/p>","

Nitko, pa tako ni Yeoman, nema sve odgovore na pitanja kakva \u0107e biti budu\u0107nost turizma. Futurist nas mo\u017ee samo uputiti u promjene koje \u0107e se doga\u0111ati, a na nama je da odlu\u010dimo \u0161to \u017eelimo u budu\u0107nosti.
\n
\n\u00a0<\/p>","

Tranzicija ka odr\u017eivom turizmu koji u\u017eiva potporu \u010ditave zajednice izazov je koji Hrvatsku \u010deka u sljede\u0107ih 10 godina. A tranzicija ne\u0107e biti laka.<\/p>"],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1200x826","hd_26145403_1920.jpg":"1920x1080","k_26145403_1280.jpg":"1280x1280","k_26145403_1024.jpg":"1024x1024","k_26145403_640.jpg":"640x640","k_26145403_480.jpg":"480x480","k_26145403_340.jpg":"340x340","k_26145403_220.jpg":"220x220","o_26145403_1280.jpg":"1280x881","o_26145403_1024.jpg":"1024x704","o_26145403_640.jpg":"640x440","o_26145403_480.jpg":"480x330","o_26145403_340.jpg":"340x234","o_26145403_220.jpg":"220x151","h_26145403_1280.jpg":"1280x854","h_26145403_1024.jpg":"1024x683","h_26145403_640.jpg":"640x427","h_26145403_480.jpg":"480x320","h_26145403_340.jpg":"340x227","h_26145403_220.jpg":"220x147","pp_26145403_1280.jpg":"1280x1628","pp_26145403_1024.jpg":"1024x1303","pp_26145403_640.jpg":"640x814","pp_26145403_480.jpg":"480x611","pp_26145403_340.jpg":"340x432","pp_26145403_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1280","hd_26023192_1920.jpg":"1920x1080","k_26023192_1280.jpg":"1280x1280","k_26023192_1024.jpg":"1024x1024","k_26023192_640.jpg":"640x640","k_26023192_480.jpg":"480x480","k_26023192_340.jpg":"340x340","k_26023192_220.jpg":"220x220","o_26023192_1280.jpg":"1280x853","o_26023192_1024.jpg":"1024x682","o_26023192_640.jpg":"640x426","o_26023192_480.jpg":"480x320","o_26023192_340.jpg":"340x226","o_26023192_220.jpg":"220x146","h_26023192_1280.jpg":"1280x854","h_26023192_1024.jpg":"1024x683","h_26023192_640.jpg":"640x427","h_26023192_480.jpg":"480x320","h_26023192_340.jpg":"340x227","h_26023192_220.jpg":"220x147","pp_26023192_1280.jpg":"1280x1628","pp_26023192_1024.jpg":"1024x1303","pp_26023192_640.jpg":"640x814","pp_26023192_480.jpg":"480x611","pp_26023192_340.jpg":"340x432","pp_26023192_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1280","hd_26023185_1920.jpg":"1920x1080","k_26023185_1280.jpg":"1280x1280","k_26023185_1024.jpg":"1024x1024","k_26023185_640.jpg":"640x640","k_26023185_480.jpg":"480x480","k_26023185_340.jpg":"340x340","k_26023185_220.jpg":"220x220","o_26023185_1280.jpg":"1280x853","o_26023185_1024.jpg":"1024x682","o_26023185_640.jpg":"640x426","o_26023185_480.jpg":"480x320","o_26023185_340.jpg":"340x226","o_26023185_220.jpg":"220x146","h_26023185_1280.jpg":"1280x854","h_26023185_1024.jpg":"1024x683","h_26023185_640.jpg":"640x427","h_26023185_480.jpg":"480x320","h_26023185_340.jpg":"340x227","h_26023185_220.jpg":"220x147","pp_26023185_1280.jpg":"1280x1628","pp_26023185_1024.jpg":"1024x1303","pp_26023185_640.jpg":"640x814","pp_26023185_480.jpg":"480x611","pp_26023185_340.jpg":"340x432","pp_26023185_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1242","hd_1279206_1920.jpg":"1920x1080","k_1279206_1280.jpg":"1280x1280","k_1279206_1024.jpg":"1024x1024","k_1279206_640.jpg":"640x640","k_1279206_480.jpg":"480x480","k_1279206_340.jpg":"340x340","k_1279206_220.jpg":"220x220","o_1279206_1280.jpg":"1280x828","o_1279206_1024.jpg":"1024x662","o_1279206_640.jpg":"640x414","o_1279206_480.jpg":"480x310","o_1279206_340.jpg":"340x219","o_1279206_220.jpg":"220x142","h_1279206_1280.jpg":"1280x854","h_1279206_1024.jpg":"1024x683","h_1279206_640.jpg":"640x427","h_1279206_480.jpg":"480x320","h_1279206_340.jpg":"340x227","h_1279206_220.jpg":"220x147","pp_1279206_1280.jpg":"1280x1628","pp_1279206_1024.jpg":"1024x1303","pp_1279206_640.jpg":"640x814","pp_1279206_480.jpg":"480x611","pp_1279206_340.jpg":"340x432","pp_1279206_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1277","hd_25929392_1920.jpg":"1920x1080","k_25929392_1280.jpg":"1280x1280","k_25929392_1024.jpg":"1024x1024","k_25929392_640.jpg":"640x640","k_25929392_480.jpg":"480x480","k_25929392_340.jpg":"340x340","k_25929392_220.jpg":"220x220","o_25929392_1280.jpg":"1280x851","o_25929392_1024.jpg":"1024x681","o_25929392_640.jpg":"640x425","o_25929392_480.jpg":"480x319","o_25929392_340.jpg":"340x226","o_25929392_220.jpg":"220x146","h_25929392_1280.jpg":"1280x854","h_25929392_1024.jpg":"1024x683","h_25929392_640.jpg":"640x427","h_25929392_480.jpg":"480x320","h_25929392_340.jpg":"340x227","h_25929392_220.jpg":"220x147","pp_25929392_1280.jpg":"1280x1628","pp_25929392_1024.jpg":"1024x1303","pp_25929392_640.jpg":"640x814","pp_25929392_480.jpg":"480x611","pp_25929392_340.jpg":"340x432","pp_25929392_220.jpg":"220x280"},{"size0":"1920x1239","hd_25767939_1920.jpg":"1920x1080","k_25767939_1280.jpg":"1280x1280","k_25767939_1024.jpg":"1024x1024","k_25767939_640.jpg":"640x640","k_25767939_480.jpg":"480x480","k_25767939_340.jpg":"340x340","k_25767939_220.jpg":"220x220","o_25767939_1280.jpg":"1280x826","o_25767939_1024.jpg":"1024x660","o_25767939_640.jpg":"640x413","o_25767939_480.jpg":"480x309","o_25767939_340.jpg":"340x219","o_25767939_220.jpg":"220x141","h_25767939_1280.jpg":"1280x854","h_25767939_1024.jpg":"1024x683","h_25767939_640.jpg":"640x427","h_25767939_480.jpg":"480x320","h_25767939_340.jpg":"340x227","h_25767939_220.jpg":"220x147","pp_25767939_1280.jpg":"1280x1628","pp_25767939_1024.jpg":"1024x1303","pp_25767939_640.jpg":"640x814","pp_25767939_480.jpg":"480x611","pp_25767939_340.jpg":"340x432","pp_25767939_220.jpg":"220x280"}],"incptvocmimagegalleryImageUseInGallery":["1","1","1","1","1","1"]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 100 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 142 [name] => Hrvatska [alias] => hrvatska [description] => [parent] => 119 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 1 [params] => {"inheritFrom":"119","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"0","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-02-21 11:58:02","customparams_modified":"2019-02-21 11:58:02","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 1 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 38911438 Threads: 3 Questions: 7134931403 Slow queries: 3314577 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 609291570 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 50 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front01 [password] => Y2AfBGoJRKhS9HNdMJ [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '240' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /vijesti/hrvatska ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 142 [name] => Hrvatska [alias] => hrvatska [parent] => 119 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /vijesti/hrvatska ) [1] => stdClass Object ( [id] => 482 [name] => Premium [alias] => premium [parent] => 240 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /vinski-podrum-stari/sponzori ) ) [link] => /vijesti/hrvatska/ian-yeoman-ekspert-u-predvidanju-buducnosti-turizma-ne-bojte-se-podizati-cijene-s-nima-dolaze-i-kvalitetniji-gosti-1344334 [printLink] => /vijesti/hrvatska/ian-yeoman-ekspert-u-predvidanju-buducnosti-turizma-ne-bojte-se-podizati-cijene-s-nima-dolaze-i-kvalitetniji-gosti-1344334?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 738873 [name] => ian yeoman [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2023-12-01 12:16:34 [main_article_id] => 0 [alias] => ian-yeoman [link] => /tag/ian-yeoman ) [1] => stdClass Object ( [id] => 738874 [name] => futurolog [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2023-12-01 12:16:34 [main_article_id] => 0 [alias] => futurolog [link] => /tag/futurolog ) [2] => stdClass Object ( [id] => 727116 [name] => Budućnost turizma [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2023-08-20 20:45:43 [main_article_id] => 0 [alias] => buducnost-turizma [link] => /tag/buducnost-turizma ) [3] => stdClass Object ( [id] => 281475 [name] => turizam [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 0000-00-00 00:00:00 [main_article_id] => 0 [alias] => turizam [link] => /tag/turizam ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => ŠTO NAS ČEKA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [live_button] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [instant_articles] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [s_preporucuje] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [s_voli] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [layout_with_three_photos] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [gallery_in_the_article] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [required_views] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [fullhd_image] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [CitySelect] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [paid_article] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) [SD_na_licu_mjesta] => stdClass Object ( [id] => 99 [name] => SD na licu mjesta [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 37 [alias] => SD_na_licu_mjesta ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => Ian Yeoman, ekspert u predviđanju budućnosti turizma: ‘Ne bojte se podizati cijene, s nima dolaze i kvalitetniji gosti‘ [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => [name] => [username] => [email] => [password] => [password_clear] => [block] => [sendEmail] => [registerDate] => [lastvisitDate] => [activation] => [params] => [groups] => Array ( ) [guest] => 1 [lastResetTime] => [resetCount] => [requireReset] => [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [link] => /autor/2024-05-20-20-15-57-264 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1342 [gender] => m [description] => [image] => 1342.png [url] => [group] => 0 [plugins] => {"customparams_author_school":"","customparams_author_title":"","customparams_author_title_categoryid":"3","customparams_fb_link":"","customparams_tw_link":""} ) [avatar] => /components/com_ocm/images/placeholder/user.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/11/08/26145403.jpg [galleryCount] => 6 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => Tom Dubravec, Goran Šebelić/Cropix [mainImageDesc] =>

‘Ako ljude pitate da vam navedu prve asocijacije koje vežu za odmor, odgovor će najčešće biti sunce i more. Hrvatska ima sve od navedenog zbog čega mislim da će sezona 2024. nadmašiti ovogodišnje rezultate‘

[popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/11/08/26145403.jpg [title] => Tom Dubravec, Goran Šebelić/Cropix

‘Ako ljude pitate da vam navedu prve asocijacije koje vežu za odmor, odgovor će najčešće biti sunce i more. Hrvatska ima sve od navedenog zbog čega mislim da će sezona 2024. nadmašiti ovogodišnje rezultate‘

) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/11/08/26023192.jpg [title] => Goran Sebelic/Cropix

‘Tri su faktora koja će oblikovati turizam u budućnosti: klimatske promjene, demografske promjene i uvođenje umjetne inteligencije‘

) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/11/08/26023185.jpg [title] => Goran Sebelic/Cropix

Ian Yeoman je prvi i jedni futurolog na svijetu specijaliziran za turizam i fokus njegovih istraživanja usmjeren je na buduće trendove i scenarije u vezi s putovanjima, turizmom i ugostiteljstvom.

) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/11/08/1279206.jpg [title] => Goran Šebelić/Cropix

Kao primjer našeg aduta za razvoj i brendiranje destinacije, istaknuo je vino. Kaže kako su naša vina toliko dobra i poznata da gotovo nikom neće pasti na pamet na odmoru u Hrvatskoj kušati strano vino

) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/11/08/25929392.jpg [title] => Nikola Vilić/Cropix

Nitko, pa tako ni Yeoman, nema sve odgovore na pitanja kakva će biti budućnost turizma. Futurist nas može samo uputiti u promjene koje će se događati, a na nama je da odlučimo što želimo u budućnosti.

 

) [5] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2023/11/08/25767939.jpg [title] => Duje Klarić/Cropix

Tranzicija ka održivom turizmu koji uživa potporu čitave zajednice izazov je koji Hrvatsku čeka u sljedećih 10 godina. A tranzicija neće biti laka.

) ) [bgPosition] => [videoType] => allvideos [text] => {OCMSplitter}

Hrvatski turizam cvjetao je čak i pod maskama, pa su očekivanja od protekle sezone bila iznimno visoka. Kraj pandemije i ukidanje svih restriktivnih mjera ponukali su mnoge da pomisle kako nas čeka obaranje rekorda. No, početni entuzijazam i nerealno pretjerane najave dobre sezone s početka godine vrlo brzo je zamijenilo razočarenje u špici sezone. Kad se podvuče crta možda se nećemo uspjeti složiti jesu li rekordi pali ili ne, ali jedno je jasno - nije bilo loše!

Poplava novih smještajnih kapaciteta i drastična poskupljenja postala su dio naše nove ponude. Iznajmljivače je zatekla povećana konkurencija, a turiste vijest kako više nismo i nećemo biti jeftina destinacija. Naši su toga postali svjesni kad ih je zatekla srpanjska rupa, a turisti kad ih se udarilo po džepu. Hoće li promjena u ponudi izazvati i promjenu potražnje, možemo i hoćemo samo nagađati. 

Kako bi prognoziranje budućih turističkih rezultata bilo na pravom tragu, porazgovarali smo s Ianom Yeomanom. Ovaj profesor inovacija, novih fenomena i disrupcije na nizozemskom sveučilištu ujedno je i ekspert u predviđanju budućnosti turizma na globalnoj razini. On je prvi i jedni futurolog na svijetu specijaliziran za turizam i fokus njegovih istraživanja usmjeren je na buduće trendove i scenarije u vezi s putovanjima, turizmom i ugostiteljstvom. Cilj njegovog rada je pomoći profesionalcima i istraživačima u industriji da predviđaju i pripremaju se za promjene u sektoru turizma. 

Još kao student, Yeoman je gajio strast prema istraživanju turizma i ugostiteljstva. Kaže nam, bio je na pravom mjestu u pravo vrijeme. Tijekom njegovog doktorata u Edinburghu ukazala mu se idealna poslovna prilika. Počeo je raditi na novootvorenom radnom mjestu futurista, odnosno planera scenarija za VisitScotland. Tu je uspostavio proces razmišljanja o budućnosti unutar organizacije koristeći različite tehnike, uključujući ekonomske modele, analizu trendova i izgradnju scenarija. 

---

image

Nitko, pa tako ni Yeoman, nema sve odgovore na pitanja kakva će biti budućnost turizma. Futurist nas može samo uputiti u promjene koje će se događati, a na nama je da odlučimo što želimo u budućnosti.

 

Nikola Vilić/Cropix
---

- Imao sam veliku želju da nešto promijenim i ostavim svoj doprinos. Jedini način da nešto promijeniš je da pogledaš u budućnost jer se na prošlost više ne može utjecati - istaknuo je Yeoman. 

Objasnio nam je kako je njegova pozicija futurista kreirana 2002. godine. Navodi kako su do toga dovela dva razloga, odnosno dvije nepredvidive i nepovezane situacije. Jedan od razloga je teroristički napad 9/11, a drugi izbijanje zarazne bolesti koja je pogodila domaće životinje u Velikoj Britaniji, ‘foot and mouth disease‘. Poveznica ovih događaja ne leži ni u uzroku ni u lokaciji, već u posljedicama i implikacijama na turizam. Navedeni događaju znatno su utjecali na formiranje turističke potražnje, zbog čega se pojavio interes da saznamo kako će se svijet mijenjati uslijed tako naglih i velikih promjena te kako će one utjecati na turizam.  

- Turizam je druga najveća industrija na svijetu. Za mnoge zemlje, uključujući Hrvatsku, to je najvažnije industrija unutar zemlje. Za vrijeme pandemije globalni turizam pao je za 70 posto što je najveći pad od 1950. godine. Za vrijeme stagnacije turizma destinacije su imale vremena promisliti o utjecaju ove grane na lokalno stanovništvo i BDP. Upravo zbog toga se sve više destinacija vraća na osnove i razmišlja o održivosti i odnosu prema lokalnom stanovništvu - poručio je Yeoman. 

Još 2008. napisao je knjigu ‘Tomorrow‘s Tourist‘, koja omogućuje čitateljima da zamisle kakav bi mogao biti budući turist, gdje će ići i što će raditi do 2030. godine. Prvenstveno knjiga promatra promjene u ljudskom ponašanju, ali uključuje i poglavlje u kojem govori o društvu gdje odnos između lokalne zajednice i turista počinje gubiti ravnotežu. Turizam postaje epicentar prepirki i često negativni argumenti nadjačavaju one pozitivne. Upravo je to scenarij koji nas je zatekao 2020., a ovaj istraživač upućuje kako rješenje leži u odobrenju poteza od strane lokalne zajednice. Za postizanje uspješnog konsenzusa, prije svega je potreban plan i dobra komunikacija sa svim dionicima društva.

---

image

‘Tri su faktora koja će oblikovati turizam u budućnosti: klimatske promjene, demografske promjene i uvođenje umjetne inteligencije‘

Goran Sebelic/Cropix
---

Što čeka Hrvatsku 

- Tri su faktora koja će oblikovati turizam u budućnosti: klimatske promjene, demografske promjene i uvođenje umjetne inteligencije. Prema scenariju IPPC-a (Intergovernmental Panel on Climate Change - Međuvladin panel o klimatskim promjenama) očekuje se porast temperatura u Hrvatskoj za četiri stupnja. Prema demografskim prognozama, u sljedećih 25 godina Hrvatska će izgubiti četvrtinu svoje populacije zbog starenja stanovništva i migracija prvenstveno mlade radne snage u druge zemlje EU. Kako i kad će tehnologija preoblikovati ono što danas poznajemo još je nepoznato, ali to će se sigurno dogoditi i prije nego što to možemo i zamisliti - upozorio je futurist.  

Tranzicija ka održivom turizmu koji uživa potporu čitave zajednice izazov je koji Hrvatsku čeka u sljedećih 10 godina. Tranzicija neće biti laka. Određene faktore, poput klimatskih promjena, ne možemo zaustaviti, ali možemo učiniti sve u našoj moći kako bi ublažili posljedice. Svoju ponudu morat ćemo prilagoditi novonastalim promjenama. Nekada najatraktivniji mjesec - kolovoz, iz godine u godinu postaje sve vrući i temperature su gotovo nepodnošljive.  S druge strane, vrijeme u posezoni i predsezoni nikada nije bilo stabilnije i toplije. Zbog čega je potrebno s emitivnim tržištima iskomunicirati kako idealno razdoblje za odmoru u Hrvatskoj postaju travanj, svibanj, rujan i listopad. Također, morat ćemo pronaći način kako isto iskomunicirati s posjetiteljima koji odmor usklađuju sa školskim praznicima u svojoj zemlji. 

---

image

Tranzicija ka održivom turizmu koji uživa potporu čitave zajednice izazov je koji Hrvatsku čeka u sljedećih 10 godina. A tranzicija neće biti laka.

Duje Klarić/Cropix
---

Kako pronaći perspektivu

Nitko, pa tako ni Yeoman, nema sve odgovore na pitanja kakva će biti budućnost turizma. Futurist nas može samo uputiti u promjene koje će se događati, a na nama je da odlučimo što želimo u budućnosti. Pri tom profesor poručuje kako moramo biti hrabri u donošenju odluka te da za preokret i dobre odluke nikada nije kasno. 

Prema njegovim riječima, ključ za uspješan turizam u budućnosti leži u diversifikaciji. Potrebno je kreirati i iskomunicirati raznoliku ponudu sa specifičnim potrošačima. Ne možemo turizam doživljavati kao granu u kojoj treba samo graditi i očekivati da će sve drugo nadomjestiti ljepota našeg teritorija. Turistima moramo ponuditi različita iskustva. To je najbolji način da što veći broj ljudi otkrije našu destinaciju, a s vremenom će prava ponuda turizam 365 učiniti sve izglednijim.

Kao primjer našeg aduta za razvoj i brendiranje destinacije, istaknuo je vino. Kaže kako su naša vina toliko dobra i poznata da gotovo nikom neće pasti na pamet na odmoru u Hrvatskoj kušati strano vino. Smatra kako bi upravo to mogao biti zaštitni znak oko kojeg je moguće izgraditi veliku i lijepu priču. Kad se jednom krene u kreiranje specifične ponude, ideje dolaze jedna za drugom i vrhunski rezultati zasigurno neće izostati. 

Također, iako se starenje stanovništva prvenstveno povezuje s problemima, Yeoman poručuje kako u tome Hrvatska može pronaći svoju priliku. Kreiranje ponude za imućne starije goste moglo bi imati pozitivne implikacije na ostvarivanje većeg broja dolazaka, ali i smanjenje sezonalnosti. 

- Ako ljude pitate da vam navedu prve asocijacije koje vežu za odmor, odgovor će najčešće biti sunce i more. Ljudi žele na sunčanim destinacijama provoditi vrijeme s obitelji i uživati. Hrvatska ima sve od navedenog zbog čega mislim da će sezona 2024. nadmašiti ovogodišnje rezultate. Kao što sam već rekao, za nastavak odličnih rezultata i u daljoj budućnosti potrebno je značajno poraditi na diversifikaciji turističke ponude - optimističan je Yeoman. 

---

image

Kao primjer našeg aduta za razvoj i brendiranje destinacije, istaknuo je vino. Kaže kako su naša vina toliko dobra i poznata da gotovo nikom neće pasti na pamet na odmoru u Hrvatskoj kušati strano vino

Goran Šebelić/Cropix
---

Turizam u vrijeme inflacije

Futurist je poručio kako se ne trebamo bojati podizati cijene jer je situacija u Europi, ali i čitavom svijetu vrlo slična. Inflacija je uzela maha i visoke cijene naša su nova realnost. Potražnja za turističkim uslugama naglo je porasla ukidanjem mjera i logično je da je samim tim i cijena bilo nešto viša. Uostalom, s višim cijenama dolaze i kvalitetniji gosti. Navedeno nas navodi na zaključak, kako manji broj gostiju ne treba nužno predstavljati problem niti negativno utjecati na konačne rezultate. 

Ističe kako je trenutno najveća prijetnja Europi prevelika zaduženost država. Promjene su sve češće, nepredvidljivije i  drastičnije, a da bi se na iste prilagodili potrebne su investicije. Uslijed izazova klimatskih promjena i staranje stanovništva, koje vrši pritisak na mirovinski i zdravstveni sustav, pitanje je raspoloživosti sredstva za dovoljno brze intervencije. Oporezivanje zakazuje i dovodi državne proračune na rub insolventnosti, a postizanje održivosti zahtjeva visoka i konstantna ulaganja. 

- Ako biznis propadne, propao je. Uvijek će doći drugi poduzetnik i pokušati nešto novo. Turizam je vjerojatno jedina industrija koja ima toliko malo ulaznih barijera. Primjerice, ako želite biti odvjetnik trebate završiti fakultet i ispuniti razne popratne uvjete dok vam je za turizam praktički potrebna samo jedna dobra ideja. Upravo je zato turizam u najvećoj mjeri ovisan o poduzetnicima i njihovim inicijativama. Stoga se ne bojte budućnosti i ako nešto što ste pokušali ne funkcionira, jednostavno isprobajte nešto novo - poručio je za kraj naš sugovornik. 

---

image

Ian Yeoman je prvi i jedni futurolog na svijetu specijaliziran za turizam i fokus njegovih istraživanja usmjeren je na buduće trendove i scenarije u vezi s putovanjima, turizmom i ugostiteljstvom.

Goran Sebelic/Cropix
---

[jcfields] => Array ( ) [event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
Tom Dubravec, Goran Šebelić/Cropix Goran Sebelic/Cropix Goran Sebelic/Cropix Goran Šebelić/Cropix Nikola Vilić/Cropix Duje Klarić/Cropix
Tom Dubravec, Goran Šebelić/Cropix

‘Ako ljude pitate da vam navedu prve asocijacije koje vežu za odmor, odgovor će najčešće biti sunce i more. Hrvatska ima sve od navedenog zbog čega mislim da će sezona 2024. nadmašiti ovogodišnje rezultate‘

Goran Sebelic/Cropix

‘Tri su faktora koja će oblikovati turizam u budućnosti: klimatske promjene, demografske promjene i uvođenje umjetne inteligencije‘

Goran Sebelic/Cropix

Ian Yeoman je prvi i jedni futurolog na svijetu specijaliziran za turizam i fokus njegovih istraživanja usmjeren je na buduće trendove i scenarije u vezi s putovanjima, turizmom i ugostiteljstvom.

Goran Šebelić/Cropix

Kao primjer našeg aduta za razvoj i brendiranje destinacije, istaknuo je vino. Kaže kako su naša vina toliko dobra i poznata da gotovo nikom neće pasti na pamet na odmoru u Hrvatskoj kušati strano vino

Nikola Vilić/Cropix

Nitko, pa tako ni Yeoman, nema sve odgovore na pitanja kakva će biti budućnost turizma. Futurist nas može samo uputiti u promjene koje će se događati, a na nama je da odlučimo što želimo u budućnosti.

 

Duje Klarić/Cropix

Tranzicija ka održivom turizmu koji uživa potporu čitave zajednice izazov je koji Hrvatsku čeka u sljedećih 10 godina. A tranzicija neće biti laka.

[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/vijesti/hrvatska/ian-yeoman-ekspert-u-predvidanju-buducnosti-turizma-ne-bojte-se-podizati-cijene-s-nima-dolaze-i-kvalitetniji-gosti-1344334 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=8846516bc8be9a270154c64f3237e7cb824d8f61 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=Ian+Yeoman%2C+ekspert+u+predvi%C4%91anju+budu%C4%87nosti+turizma%3A+%E2%80%98Ne+bojte+se+podizati+cijene%2C+s+nima+dolaze+i+kvalitetniji+gosti%E2%80%98&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fvijesti%2Fhrvatska%2Fian-yeoman-ekspert-u-predvidanju-buducnosti-turizma-ne-bojte-se-podizati-cijene-s-nima-dolaze-i-kvalitetniji-gosti-1344334 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fvijesti%2Fhrvatska%2Fian-yeoman-ekspert-u-predvidanju-buducnosti-turizma-ne-bojte-se-podizati-cijene-s-nima-dolaze-i-kvalitetniji-gosti-1344334 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => ŠTO NAS ČEKA [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [3] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [4] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [5] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [6] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [8] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [9] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [10] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [11] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [12] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [13] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [14] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [15] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [16] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [17] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [26] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [27] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [28] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [29] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [30] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [31] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) [32] => stdClass Object ( [id] => 96 [name] => FullHD image [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 34 [alias] => fullhd_image ) [33] => stdClass Object ( [id] => 97 [name] => City Select [value] => (0) [type] => select [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 35 [alias] => CitySelect ) [34] => stdClass Object ( [id] => 98 [name] => Paid Article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 36 [alias] => paid_article ) [35] => stdClass Object ( [id] => 99 [name] => SD na licu mjesta [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 37 [alias] => SD_na_licu_mjesta ) )
StoryEditorOCM
HrvatskaŠTO NAS ČEKA

Ian Yeoman, ekspert u predviđanju budućnosti turizma: ‘Ne bojte se podizati cijene, s nima dolaze i kvalitetniji gosti‘

Piše Anamaria Mikulić
3. prosinca 2023. - 12:08
‘Ako ljude pitate da vam navedu prve asocijacije koje vežu za odmor, odgovor će najčešće biti sunce i more. Hrvatska ima sve od navedenog zbog čega mislim da će sezona 2024. nadmašiti ovogodišnje rezultate‘Tom Dubravec, Goran Šebelić/Cropix

Hrvatski turizam cvjetao je čak i pod maskama, pa su očekivanja od protekle sezone bila iznimno visoka. Kraj pandemije i ukidanje svih restriktivnih mjera ponukali su mnoge da pomisle kako nas čeka obaranje rekorda. No, početni entuzijazam i nerealno pretjerane najave dobre sezone s početka godine vrlo brzo je zamijenilo razočarenje u špici sezone. Kad se podvuče crta možda se nećemo uspjeti složiti jesu li rekordi pali ili ne, ali jedno je jasno - nije bilo loše!

Poplava novih smještajnih kapaciteta i drastična poskupljenja postala su dio naše nove ponude. Iznajmljivače je zatekla povećana konkurencija, a turiste vijest kako više nismo i nećemo biti jeftina destinacija. Naši su toga postali svjesni kad ih je zatekla srpanjska rupa, a turisti kad ih se udarilo po...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
20. svibanj 2024 22:15