Notice: Undefined property: stdClass::$video in /var/www/f04-2024.slobodnadalmacija.hr/web/components/com_ocm/models/item.php on line 775

Notice: Undefined property: stdClass::$video in /var/www/f04-2024.slobodnadalmacija.hr/web/components/com_ocm/models/item.php on line 775
StoryEditorOCM
Splitbig brother

Splićani bi se mogli naplaćati kazni, na opasna raskrižja stigle pametne kamere, vide svaki prekršaj. A proradit će...

Piše Božidar Lončar
27. veljače 2024. - 20:52

U Split je stigao "Veliki brat" - od ponedjeljka su i na četiri velika i opasna raskrižja u Splitu ugrađene kamere i "pametni semafori". Možda uskoro prestanemo pisati o suludim vozačkim potezima nasred raskrižja na opće zgražanje svih! Iako nema tih kamera koji će spriječiti samoubilački pokušaj skretanja ulijevo na križanju Ulice Domovinskog rata i Ulice slobode kod Slobodne Dalmacije. Takvi se pokušaji događaju svakodnevno.

Videonadzor je stigao na križanje ulica Domovinskog rata i Mažuranićevog šetališta, Zrinsko-Frankopanske i Puta Supavla, Velebitske ulice i Zagorskog puta te Ulice Sedam Kaštela i Osmih mediteranskih igara. 

image



 

Božidar Vukičević/Cropix

S obzirom na to kako se Splićani rijetko orijentiraju prema ulicama, ovo ćemo pokušati dešifrirati jezikom vozača. Prilikom dolaska s Mažurnićevog šetališta trebat će usporiti prilikom skretanja desno prema "Preradi" što vrijedi i za pješake koji zaborave na semafor.

Kamere dolaze na oba velika raskrižja kod Poljuda. Bit će zabavno kada igra Hajduk. Nema više "doletavanja" iz Marjanskog tunela s jedne ili sa Skalica s druge strane. Raskrižje Velebitske i Zagorskog puta je često tema naših članaka kao mjesto prometnih nesreća. S obje strane Velebitske se uhvati velika brzina, ne vidiš baš dobro ove iz suprotnog smjera i eto prometne!

Sada je na ukupno 15 raskrižja postavljen "Veliki brat" koji na tebe gleda kao iz scena akcijskih filmova. Na ovim se raskrižjima pazite: Ulica Domovinskog rata – Ulica slobode, Ulica Domovinskog rata – Dubrovačka ulica, Dubrovačka ulica – Velebitska ulica, Ulica Slobode – Velebitska ulica, Ulica Hrvatske mornarice – Ulica Zrinsko Frankopanska, Ulica Domovinskog rata – Solinska ulica, Solinska ulica – Velebitska ulica, Ulica Bruna Bušića – Velebitska ulica, Ulica Hrvatske Mornarice – Put Glavičina, Ulica Hrvatske mornarice – Turska kula, Dubrovačka ulica – Put Plokita.

I tek smo na pola puta! Do trećeg kvarta 2025. je planirano ugraditi "pametne semafore" i kamere na još 28 lokacija. 

image
Screenshot/Studija Izvodljivosti Grad Split

Od kamera Grad može napunit blagajnu, ali nema kontrolnog centra

Lagano ćete morati baratati s papučicom gasa kada se približavate semaforu jer detektori na raskrižjima prepoznaju vozilo, kategoriziraju ga, određuju smjer i razmak s drugim vozilom. U slučaju prebrze ili prespore vožnje aktivira se alarm dok kamere na raskrižjima čitaju registarske tablice! Prometni alarmi će se aktivirati u slučaju pogrešnog smjera kretanja, zaustavljanja i redova vozila što će obavljati kontrolori prometa uz pomoć aplikacije u zapovjednom centru. 

Zamislite, moći ćete dobiti kaznu i za presporu vožnju.

- Ma o čemu vi sad? - pitao nas je jedan Splićanin zabrinut kako će mu zbog toga "kuverta" stizati svaki tjedan. Pa da pojasnimo: u vožnji gradom, ako nema prometnog znaka, ograničenje brzine je 50 kilometara na sat. Van grada je ograničenje od 60 do 90 kilometara na sat, ovisno o tipu ceste, objasnio nam je prometni stručnjak Stanko Smodlaka. Tako da znate kojom se brzinom treba kretati prilikom prolaska raskrižjem.

image


 

Božidar Vukičević/Cropix

Pojas, prolazak kroz crveno, korištenje mobitela u vožnji neće proći ispod ‘radara‘ na mjestima s ugrađenim video nadzorom. Kamere mogu očitati sve. Videobazirani softver detektira nesreću i abnormalna ponašanja, ovisno o ponašanju vozila i ljudi te šalje upozorenje operatoru, navodi se u Studiji. To uključuje prolaz kroz crveno, brzinu, polukružno okretanje, zaustavljanje, parkiranje i kretanje u zabranjenim područjima.

Upravljanje sustavom u stvarnom vremenu predviđeno je za budući Odsjek za promet u gradu Splitu iz zapovjednog centra. U Odsjeku bi bilo zaposleno osam službenika visoke stručne spreme s plaćom od 1000 eura neto mjesečno koji bi se financirao naplatom kazni za prometne prekršaje identificirajući ih pregledom prometnih situacija.

Za MUP je predviđen softver za bilježenje podataka o nesrećama, prometu, vremenu i zdravstvenom stanju osobe koje su sudjelovale u prometnim nesrećama uz pomoć video nadzora i Smart City platforme. Kako će se onda znati što je komunalni, a što prometni prekršaj?

Kao i do sada: prometno redarstvo ispisivat će kazne za nepropisno parkiranje i zaustavljanje, a prekršaji u kretanju vozila u nadležnosti su MUP-a. Ako su na terenu prisutni policijski službenici prije redarstva onda djelatnici PU SD mogu sami ispisati kaznu za nepropisno parkiranje i zaustavljanje. 

image
Božidar Vukičević/Cropix

Od naplate kazni Grad Split bi nakon implementacije sustava kojim bi se upravljalo sa svih 84 semaforizirana rakrižja u Splitu mogao i dobro zaraditi. Kamere će proraditi tek implementacijom cijelog ITS sustava, dakle u trećem kvartalu ili u rujnu 2025. Što je onda s ostalim kamerama, poput one kod igrališta "RNK Split" ili iznad zgrade nekadašnje "Čistoće", danas Prometne policije?

Riječ je o projektu Banovine kojim su postavljene kamere na 20 lokacija s ciljem kažnjavanja nepropisnog parkiranja. Njih koristi MUP i to isključivo u slučaju prometnih nezgoda i počinjenja kaznenih djela kada traže suglasnost Banovine jer zapovjednog centra - još nema. U tom slučaju, kamere služe za indicije prekršaja ili kaznenih djela poput kamera postavljenih na privatnim zgradama ili videosnimaka s mobitela.

A koliko smo čuli, odnos Grada i policije je takav da preko novina otkrivaju što se događa s kamerama u gradu. Za svakodnevni rad kamera, komunikacije između Banovine i policije nema. Banovina ih drži kao svoje iako nema tko ni odakle nadgledati 24 sata u danu. Ista je stvar i s ITS-om gdje su navedeni kao dionici, ali koliko čujemo, iz Grada prema policiji nije stigao niti jedan poziv. Čini se kako iz policije i nisu zadovoljni takvim odnosom Banovine prema njima.

Grad je odabrao šest lokacija kod autobusnih stajališta za pokretanje pilot projekta u trajanju od 40 dana ne bi li se kaznili vozači koji parkiraju ili se predugo zadržavaju na autobusnim stajalištama zbog čega autobusi moraju stati na cesti i time izazivaju čep u prometu.

Lokacije su: Matoševa 29, Dubrovačka, Poljička ("Autohrvatska"), Zagrebačka (Pazar), Domovinskog rata 20 do 22 (Sukoišanska) i Bruna Bušića 4 (Split 3). Tek bi se trebao provesti, ali kada točno nisu otkrili. To skrivaju kao zmija noge. Neslužbeno, već od 1. ožujka.

Da se od ITS-a može dobro zaraditi, pokazuje primjer susjeda iz Šibenika gdje je ITS implementiran u kolovozu 2023. u prvih dva i nešto mjeseca dovelo do ispisivanja čak 17 tisuća kazni! Kaže se kako su božićnice u gradskom poglavarstvu isplaćene upravo od kazni! Sami uložili pa im se sada vraća, a u ovi par mjeseci instalirano je desetak kamera, kazao nam je zamjenik gradonačelnika Danijelom Miletom.

Susjedi Zadrani se nisu pohvalili zaradom, ali su ga imali prije Šibenika i Splita, ali i Zagreba!

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
01. studeni 2024 08:52