StoryEditorOCM
Hrvatska i svijetza čistiji internet

Giganti objavili rat šarlatanima i teoretičarima zavjera: evo kako se Google, Facebook, Twitter i Youtube bore protiv lažnih vijesti o koronavirusu

Piše PSD.
14. ožujka 2020. - 17:59

Pandemija koronavirusa potaknula je značajne promjene na velikim tehnološkim platformama. Nužnost borbe protiv lažnih vijesti, ovaj put krajnje zloćudnih, promijenila je preko noći narav najvećih internetskih brendova.

I tamo gdje su donedavno bili čvršći od stijene u odlukama neuplitanja u vlastite algoritme, čak i kad su bile posrijedi jasne potencijalne štete po javno zdravlje, koronavirus ih je posve pokolebao. Intervencionizam je i na internetu pobijedio anarhizam tržišta i ultimativnu slobodu izbora i bezgraničnoga laprdanja.

Google spada među tehnološke gigante koji su rapidno ukrotili svoje donedavne standarde. Nedavna pretraga termina „sezona gripe“ u njihovoj tražilici vodila bi vas najprije prema krajnje suspektnim web adresama, uključujući i tweetove Donalda Trumpa u kojima on koronavirus naziva benignijim od obične gripe…

image
Lionel Bonaventure/AFP

Zahvaljujući uredničkim intervencijama, danas Googleove pretrage povezane s koronavirusom pokreću „SOS mehanizme“, a rezultati pretraga pomno se sinkroniziraju s vijestima iz provjerenih publikacija, centara za kontrolu i prevenciju bolesti te Svjetske zdravstvene organizacije. Recepti za liječenje od nepoznatog virusa uljem od lavande i trljanjem sljepoočnica češnjakom više nemaju mjesta među prvim pretragama, ma koliko baš takve teme bile popularne u masama i zajamčeno klikaste.

Na YouTubeu, Googleovom video servisu, tvrtka također ubrzano uklanja videozapise na kojima se nude šarlatanske metode borbe protiv zaraze umjesto medicinskog liječenja. Korporacija se također nesebično odrekla i milijunskih prihoda: Google je blokirao na desetine tisuća oglasa koji pokušavaju kapitalizirati virus i zaraditi na globalnoj nevolji.

image
Joel Saget/AFP

Povučeni su i oglasi s YouTube kanala na kojima se raspravlja o Covidu-19, dok vladama i nevladinim organizacijama edukativni oglasni prostor ova kompanija nudi posve besplatno. U rat protiv zdravstvenih laži uloženi su deseci milijuna dolara.

I Facebook se obrušio na mrežne glasine o koronavirusu i zabranio oglase koji promoviraju prodaju medicinskih maski za lice. Mark Zuckerberg i suradnici također su prilagodili svoje algoritme kako bi s profila svojih 2,4 milijarde korisnika uklonili lažne sadržaje o koronavirusu, usprkos ranijim zaklinjanjima da to neće nikad učiniti.

Twitter je isto istaknuo službene obavijesti o tome što učiniti ako uočite simptome koronavirusa, kao i demotivacijske objave protiv ludih teorija zavjere.

No, koliki god da su trenutačni napori najvećih svjetskih platformi protiv lažnih vijesti, dezinformacije svejedno i dalje kolaju i šire se među ljudima, najčešće brzinom na kojoj bi im pozavidio i koronavirus.

image
Loic Venance/AFP

Na društvenim je mrežama, naime, iznimno teško ukrotiti slobodu laganja i dezinformiranja, jer su one i koncipirane kao pseudodemokratske zajednice koje daju glas malim ljudima, omogućujući im da se povežu putem interneta.

Ista ona sloboda govora koja predstavlja velik teret nedemokratskim režimima sad se ispostavlja velikim utegom u nošenju civilizacije s Covidom-19: širi laži, produbljuje paranoje i paniku te predstavlja iznimno hranjiv humus za brojne podlace i profitere, manipulatore, prodavače instant-rješenja i kojekakve lovce u mutnom. 

25. prosinac 2024 07:00