StoryEditorOCM

opet mu treba novacDebeljak ima plan: HBOR bi trebao uskočiti umjesto Rusa. A ako razvojna banka i država to odbiju učiniti, bit će krivi za otpuštanje radnika i gašenje brodogradnje u Splitu

Piše Damir Tolj
1. travnja 2022. - 12:59
Tomislav Debeljak, vlasnik ‘Brodosplita’ koji iz 2019. i 2020. ima dobit od 200 milijuna kunaDuje Klarić/Cropix

Neće niko radit, svi se žale na državu! Kriv in Račan, kriv Mesić, kriv Tuđman. Krivi ovi, oni, kriv Ante Pavelić. Svi krivi! Pogledaj ih, Ante, molin te, kol’ko ih na rivi šeta. Dignen se ujitru, ima kostela velika, igraju na karte. Pet sati. Ja se vraćan uvečer – oni i dalje igraju! Dobri smo mi Hrvati šta smo sve podnili, ne bi Rusi! Rusi!”

Legendarne rečenice odavno je izrekao Mate Vukorepa iz Planjana Gornjih novinaru HTV-a Anti Graniku. Posredno, i svima nama.

E, a evo kako to izgleda u interpretaciji jednog drugog lika: kriva mu je država, krive su mu banke, strane i domaće, privatne i državne. Kriva mu je pandemija, kriv mu je ruski rat u Ukrajini.

Zaratustra s navoza

Svatko je kriv Tomislavu Debeljaku, čuvenom vlasniku samoborske DIV grupe i splitskog škvera. Svatko osim njega samog! Ostaci ostataka nekoć slavnog brodogradilišta prestat će graditi brodove, najavljuje u novinama gazda svih škverana u uvali Supaval. Dok se ne riješi njihovo financiranje.

Bomba! Čija bi detonacija u ušima javnosti i preplašenih metalaca trebala zvučati ovako: “Debeljak govori da gasi škver! Gotovi smo! Što ćemo, jadni li smo, spašavajte!”

A evo što je još govorio Zaratustra. Na splitskim navozima gradit će se nosač aviona za Putinovu ratnu mornaricu. Sam Veliki Vladimir, čije ime u prijevodu znači “vladar svijeta”, obratio se Bombašu Tomi s pitanjem može li mu to odraditi. Naravno da može!

Govorio je i da će se u njegovu splitskom škveru graditi posebne ledene platforme na kojima će biti vjetrenjače, a te sante zamrznute slatke vode bit će složene jedna uz drugu na moru, širom Jadrana, pa će služiti i kao ledena cesta između Splita i Ancone.

Najavljivao je gradnju najvećih svjetskih, najmodernijih i tehnološki superiornih superbrodova. Predviđao je samoborski ilirac i hrvatski brodograđevni preporod, obilate plaće, tisuće radnika, rast i razvoj. Samo smo još čekali da pokrene i svemirski program novih zvjezdanih brodova. Klingonci u panici!

Govorio je i da ima više od milijardu eura dogovorenih novih poslova. Doduše, još je tajna kojih. Rekao bi on, ali poslovni partneri ne daju.

A sada opširno u specijaliziranom gospodarskom prilogu dnevnih novina govori da će ugasiti proizvodnju u škveru. Ako mu se ne riješi financiranje. Jer je upao u probleme zbog drugih: međunarodnih sankcija uvedenih ruskim agresorima, pa tako i VTB banci, koja zato ne može više kreditirati Debeljaka. I već započete brodove.

Ali, On ima plan: državna razvojna banka HBOR trebala bi preuzeti sav financijski posao i uskočiti umjesto blokiranih Rusa. Ako to odbije učiniti – spomenuta financijska institucija, naime – ona i država joj bit će krive za gašenje brodogradnje u Splitu. Posljedično, i za vojsku otpuštenih i napaćenih radnika. Koji će, navodno, za početak na čekanje.

Bomba kragujevka

I to stalno čini, otkad je došao u Split: želi još novca, kao da nisu bile dovoljne dosadašnje milijarde. Uz uvijek isti adut: socijalnu bombu kragujevku okačenu mu o stegnut opasač. Kresne li je – ode sve u p. materinu! Zato, spašavaj nas, mati mila. Državo!

Nema smisla nabrajati što mu je sve država dosad dala. Odnosno, koliko. Pisali smo mnogo puta. Jamstva. Novac. Povlaštene kredite. Poticaje. Za COVID. Za likvidnost 250 milijuna kuna. Pomoći. Potpore. Još novca, 40 milijuna kuna. Jer su poskupjeli materijali za gradnju obalnih ophodnih brodova za HRM. Koji su odavno trebali biti gotovi. Tko zna hoće li ikada. Ukratko, sve.

A Debeljak – i o tomu smo opširno objavljivali – ne plaća dobavljače, poslovne partnere, male i velike, odavno dospjele račune, poreze i doprinose. Po trideset njegovih razmrvljenih škverskih tvrtki blokirano je do pred stečaj zbog neplaćanja nespornih računa.

Radnicima kasne plaće, a kad bi stizale, znale su biti umanjene. Za kaznu, jer brodovi kasne. Nisu ljudi radili dobro. Šalje ih na hlađenje. Tko više uopće zna koliko ih je u škveru, možda nešto preko tisuću. A trebale su biti dvije! U starim obećanjima i više.

image

Proizvodnja na navozima mogla bi stati

Tom Dubravec/Cropix

Obitelji ukrajinskih škverskih radnika, izbjeglih pred Putinovima raketama – srećom pa neispaljenih s onog nosača aviona izgrađenog u Splitu – primio je pred televizijskim kamerama na škverski stan. Pružio im utočište. A istodobno duguje milijune pulskoj tvrtki da isplati očeve istih tih obitelji iz poharane Ukrajine, koje su mu Puljani prethodno doveli na rad u “Brodosplit”.

Govoreći o ruskoj VTB banci, čija blokada Debeljaku navodno zaustavlja financiranje, viče da su u toj višemilijunskoj priči izloženi i država i HBOR, kroz izdana jamstva i slično. Pa ako pod težinom bomba pripašnjača potone on, potonut će i oni. Baš drugarski.

Jedan od četiri “otvorena” projekta koje spominje je i jedrenjak “Golden Horizon”. Cijele stranice o njemu smo ispisali. Nejasna je “otvorenost” toga projekta, budući da petojarbolni kliper plovi. Prošlo ljeto krstario je engleskim vodama. Sada miruje u škveru.

Pacifička fikus-tvrtka

A u vlasništvu je Debeljakove pacifičke fikus-tvrtke na Marshallovim Otocima. Direktorica je Debeljakova sestra. Ljudi, taj brod je Debeljak prodao sam sebi. Zašto ga ne proda nekom trećem za novac i ne riješi repove. Ako može.

Drugi otvoreni projekt su ophodni brodovi. Dosad je javnost vidjela samo prvog. Od pet ugovorenih. Za 400 milijuna kuna, uključujući onih 40, jer je sve poskupjelo. Dok (ni)su gradili.

Kaže da je otvoren i slučaj “Viterlef Management”. Vjerojatno se radi o nedovršenom ruskom tankeru dotegljenom proljetos iz “Brodotrogira”. Oni su ga bili ugovorili s “Viterlefom”, odnosno gazda Danko Končar, ali ga nisu završili. Uskočio je Debeljak. Eno korodiranog broda u Supavlovoj uvali. Četvrti je “Janssonius”, mali polarni kruzer. Obilato kasni. Zadnje produljenje roka je proljeće koje nam upravo cvjeta. Možda dočeka i cjetanje mora.

Taj brod, vrijedan 50 milijuna eura, Debeljak je ugovorio sam sa sobom. Odnosno, jedna njegova tvrtka s drugom. Prekomorskom. Sve prate državna jamstva. Ali kruzer će u nizozemski dugoročni najam, uz obvezu da ga Nizozemac poslije otkupi. Pa je sve O.K.

Gdje su druge banke?

I, sve bi – kao – bilo lakše da ruski VTB nije u međunarodnoj blokadi zbog Putinova rata. Što je onda, veli Zaratustra, zaustavilo financiranje Debeljakovih škverskih poslova. Lančanom reakcijom raspada brodograđevnog atoma, nastradat će radnici, država, HBOR, kooperanti, poslovni partneri, život u Dalmaciji...

Ako država ne spasi.

Nije najjasnije o kakvom to posrnulom financiranju od strane VTB-a govori, ali sljedeće je bjelodano: Debeljak je dužan desetke milijuna eura ruskoj banci za davno odobrene kredite. On njima duguje lovu!

A budući da je izrazito uspješan, profitabilan, visoko kapitaliziran, što rado naglašava gladnim medijima, zašto se ne obrati nekoj drugoj banci za pomoć? Bilo gdje po svijetu. Bilo čijoj! Kad već škrtare HBOR i Plenković.

Iz javnih registara vidljivo je da “Brodosplit” iz 2019. i 2020. ima dobit od 200 milijuna kuna. Za prošlu godinu još ništa. Svašta. 

Radnicima rečeno da ne dolaze na posao! Glasnogovornik: 'Čekamo odgovor Vlade i HBOR-a'

Predsjednik uprave DIV grupe i Brodosplita Tomislav Debeljak potvrdio je kako je trenutno 60 milijuna eura vlastitih sredstava kompanije blokirano, zbog čega su se našli u izuzetno dramatičnoj situaciji pa privremeno, dok se to ne riješi, zaustavljaju proizvodnju.

Zbog toga je, kako neslužbeno doznajemo svim radnicima, u uredima i pogonu, rečeno je da u petak ne dolaze na posao jer su na čekanju kod kuće, a po potrebi će biti pozvani natrag.

Navodno su izuzeti samo oni koji rade na ophodnim brodovima za HRM. 

Počinje li od petka čekanje pitali smo Josipa Jurišića, voditelja Odnosa s javnošću Brodosplita, ovo je njegov odgovor:

"Pogođeni smo višom silom zbog rata u Ukrajini. Brodosplit, zbog svoje veličine koja nadmašuje potencijal hrvatskog bankarskog sektora, financira gradnju dva broda, Golden Horizona i Janssoniusa, sredstvima VTB Europe, banke u ruskom vlasništvu sa sjedištem u Frankfurtu. Ta banka, zbog činjenice da joj je vlasnik VTB Rusija, podliježe značajnim ograničenjima i restrikcijama, koje su zbog rata u Ukrajini nedavno uvedene, odnosno zaustavljene. Situacija u kojoj smo se našli je izuzetno dramatična jer je VTB zaustavio sve daljnje isplate po svim kreditima zbog situacije u Ukrajini, što nas je zablokiralo.

U tim nam je projektima trenutno zarobljeno 60 milijuna eura vlastitih sredstava kojim smo premostili krizni period do pronalaženja rješenja s državom, odnosno HBOR-om, i kako ne bi došlo do kašnjenja samih projekata. Kako bi zaštitili i Brodosplit i DIV grupu, a i sve ostale dionike našeg poslovanja zaustavljamo brodograđevnu djelatnost dok se ne riješi financiranje.

Prema VTB banci izloženi su Brodosplit, DIV Grupa i država. Zbog veličine problema i žurnosti pokrenuli smo inicijativu prema Vladi RH i prema HBOR-u da taj iznos kredita preuzme HBOR, kao domaća razvojna banka jer, zbog involviranosti ruske strane, niti jedna komercijalna banka u ovom trenutku to ne može odraditi, a HBOR ima i znanja i snage i potencijal za refinanciranje.

Brodosplit bi završio brodove, državi bi bilo vraćeno državno jamstvo i svi bi ostvarili prihod. Još nismo dobili odgovor ni od Vlade ni od HBOR-a, ali nadam se da hoćemo. Proizvodnju zaustavljamo privremeno, do rješavanja ove krizne situacije za koju se nadamo da neće dugo trajati. Radnici će do tada biti na mjeri skraćeno radno vrijeme".

30. studeni 2024 00:57