StoryEditorOCM

sve je staloNezabilježena kriza u Brodosplitu: oko 1500 ljudi poslano na čekanje, još nema plaća za veljaču, strahuje se od otkaza. Radnicima blokirane kartice za ulazak

Piše Damir Tolj
2. travnja 2022. - 17:19

Stao škver. Donedavno teško zamislivo u Splitu.

Istina, znalo se događati u sto godina njegove povijesti da kakav štrajk radi neisplaćenih plaća, kakav radnički prosvjed, akcija ili slično zaustave nakratko pogon, ali da uprava pošalje cijeli kombinat kući na čekanje - to baš i nije bio slučaj. Oko 1500 ljudi. Navodno je u petak u krug brodogradilišta ušlo tek 200 njihovih kolega.

Navozi su pusti - ali tako je već neko vrijeme - jer novih poslova odavno nema. Par nedovršenih brodova, odnosno stari ruski tanker i novi mali polarni kruzer uz opremnu obalu čekaju bolje dane, baš kao i četiri buduća ophodna broda za HRM u zatvorenoj hali specijalne proizvodnje.

Nigdje nikoga

Tako je u petak, prvog travnja - ali nije to aprililili - izgledao Brodosplit, u kojem je vlasnik Tomislav Debeljak odlučio privremeno zaustaviti brodograđevnu djelatnost i poslati radnike na čekanje. Dok se ne riješi problem financiranja.

Kako izgleda zatvoreni škver najbolje se vidi po opustjelom Putu Supavla i okolnim parkiralištima, inače prekcanim radničkim autima i mopedima. Nigdje nikoga. Kao da je vikend. Ili praznik. Kao da je Prvi maja, a ne aprila. Uobičajeno, službenih informacija je malo. Evo što je novinarima HRT-a izjavio Josip Jurišić, voditelj Brodosplitovih odnosa s javnošću:

- Preživjeli smo mnoge izazove - pandemiju, nenaplatu vlastitih potraživanja, ali na ovom smo zapeli. Dva projekta financiramo kreditima VTB banke koja je u ruskom vlasništvu i koja je zbog rata u Ukrajini zaustavila sve isplate. Potrošili smo svoja vlastita sredstva, nemamo sredstva iz kredita i morali smo zaustaviti proizvodnju.

To bi bio - već smo pisali - službeni razlog zaustavljanja škvera.

image

Škverani su u strahu hoće li im na koncu uslijediti otkazi
 

Duje Klarić/Cropix

Neobičan manevar koji traži objašnjenja detaljnija od onih koje nudi Debeljak:

- Pokrenuta je inicijativa prema Vladi i HBOR-u. Tražimo refinanciranje kredita. U tom kreditu zarobljeno je 60 milijuna eura vlastitih sredstava. U ovom trenutku nitko osim HBOR-a ne može preuzeti ovaj kredit. Očekujemo reakciju Vlade.

I Slobodna Dalmacija poslala je - kao i mnogo puta do sada - niz pitanja, prije svega o sudbini radnika, Brodosplitu, Vladi, Ministarstvu gospodarstva i HBOR-u. Ako odgovore, javit ćemo vam.

Otvoreni projekti

U kontekstu blokade banke u ruskom vlasništvu, radi čega VTB ne može isplaćivati kreditna sredstva škveru, kako to poručuju iz Brodosplita, nejasno je o kojim kreditima se to radi ako je poznato da je jedrenjak "Golden Horizon" odavno predan vlasniku - prekomorskoj tvrtki Tomislava Debeljaka - a brod ima sve dozvole i još prošlog ljeta krstario je britanskim vodama.

image

Predsjednik Uprave Brodosplita Tomislav Debeljak
 

Tom Dubravec/Cropix

Drugi tzv. "otvoreni projekt" je "Janssonius", mali polarni kruzer, također u Debeljakovu vlasništvu, čija predaja nizozemskom unajmitelju kasni i najavljivana je za proljeće ove godine. Ali, koliko se zna, brod je u visokoj fazi dovršenosti i njegovo financiranje odavno je riješeno.

Nadajmo se da će netko odgovoran, prije svega Vlada i HBOR, od kojih Debeljak očekuje pomoć, dobro prosijati što je zapravo u pitanju. I koliko su Darko Horvat, bivši ministar gospodarstva, i aktualni Tomislav Ćorić dosad prosijavali škverske poslove uz državni blagoslov, zakriljene sigurnom rukom visokih dužnosnika.

Naravno, škverani su zabrinuti dok čekaju hoće li ih i kada itko pozvati natrag na posao. Plaće za veljaču još nisu dobili, iako su morali najkasnije do kraja ožujka. Ne zna se ni kada će naplatiti sve što su odradili u ožujku, a kako će im biti plaćeno vrijeme provedeno na čekanju - nitko živ pojma nema. Kao ni hoće li uslijediti otkazi.

Kako doznajemo iz brodograđevnih krugova, radnicima su kartice za ulazak u škver blokirane, pa i oni koji su u petak ujutro htjeli samo ući u pogon ili otići po svoje stvari na radno mjesto - nisu to mogli.

Ministarstvo: HBOR je dosad Društvu odobrio 250 milijuna kuna

”Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja ne vodi operativno poslovanje društva Brodograđevna industrija Split niti ima utjecaj na donošenje poslovnih odluka Društva, stoga ih ne možemo komentirati.

U vezi odnosa D s VTB Bank Europe, pisanim putem zatražena je informacija od Brodosplita.

Prema saznanjima Ministarstva, HBOR je dosad Društvu odobrio 250 milijuna kuna tzv. COVID-19 kredita te će banka, kao i do sada, nastaviti procjenjivati rizike pojedinačnih klijenata. Vlada RH odobrila je Društvu izdavanje državnog jamstva od 32,5 milijuna eura za izgradnju Nov. 485. Isto tako, kao i kod drugih brodogradilišta, ovo Ministarstvo će i dalje pružati potporu.

Ministarstvo je od Brodograđevne industrije Split zaprimilo Zahtjev za pokretanje postupka donošenja Odluke Vlade o izdavanju državnih jamstava za izgradnju broda Nov. 480 i Zahtjev za donošenje Odluke Vlade RH o izdavanju državnog jamstva za izgradnju broda Nov. 481. Oba zahtjeva su, zajedno s prijedlozima Vladine odluke, upućena na mišljenje nadležnim tijelima državne uprave.

Na tu temu, kao i na temu nekih budućih projekata Društva, u Ministarstvu gospodarstva i održivog razvoja održano je nekoliko sastanaka na kojima su bili i predstavnici Društva, Ministarstva financija i HBOR-a te je utvrđeno da postoje određena otvorena pitanja između Brodosplita i kreditora koje mora riješiti samo Društvo.”

Ćorić: U pitanju se nešto složeniji problemi

Ministar gospodarstva Tomislav Ćorić izjavio je u petak da su država i HBOR uvijek spremni za suradnju, no da su kod Brodosplita u pitanju “nešto složeniji problemi” u odnosu na one koji se komuniciraju u javnosti.

Ćorić je podsjetio da je škver uspješno restrukturiran, što je državu stajalo oko 1,5 milijardi kuna. Rekao je i da je DIV Grupa krenula pozitivnim smjerom, no da su je zasjenili koronakriza i situacija zbog agresije Rusije na Ukrajinu.

Rekao je da pitanje brodogradnje u Splitu nije jednosložno i treba ga promatrati na više razina, no smatra da hrvatska brodogradnja ima šansu. Međutim, nikako nema šansu na način da, kao što je to bilo prije pet ili deset godina, zapošljava tisuće ljudi, a s druge strane ne iskoračuje u smjeru proboja na svjetsko tržište u određenim nišama.

- Ugovaranje novogradnji bio je izazov za sva brodogradilišta u jednom trenutku, bojim se da i Brodosplit ima taj izazov i nadam se da će ga proći, izjavio je Ćorić.

'Nama je bitno da radnici dobiju plaće'

- Nama je bitno da radnici dobiju plaće i da radom mogu osigurati svoju egzistenciju. Plaća za veljaču kasni, još nije isplaćena, ali imamo uvjeravanja da će biti isplaćena idući tjedan.

Tražili smo od uprave da nas primi i kaže nam što i kako će biti u vezi s plaćama. Mi nismo nadležni za poslovna pitanja, financije i drugo, ali za socijalni dijalog uvijek smo spremni, to je naš sindikalni posao. Situaciju treba što prije riješiti, kazao nam je Joško Franić iz škverskog Sindikata metalaca.

Pappo apelirao na Vladu

Član Uprave DIV Grupe Darko Pappo apelirao je na Vladu da podrži DIV-ov prijedlog, odnosno da se krediti refinanciraju sredstvima HBOR-a po komercijalnim uvjetima, s tim da bi jedan od tih kredita trebao u potpunosti biti vraćen do kraja godine, a drugi na duže razdoblje.

- To nam omogućava nastavak proizvodnje i normalno funkcioniranje, napomenuo je Pappo.

Istaknuo je kako je bitno da se Vlada i HBOR uključe u rješenje problema, da situacija iziskuje vrlo brzu reakciju, no i da za sada nemaju odgovor Vlade, iako ga očekuju.

30. studeni 2024 03:44