Pred nama je Maraton lađa koji će se voziti u subotu 12. kolovoza. Ove godine prijavljeno je 29 lađarskih ekipa (19 iz doline Neretve, osam s kontinenta te dvije ekipe iz inozemstva) koje će zaveslati na Neretvi od Metkovića do Ploča na stazi dugoj 22,5 kilometra.
O maratonu se ovih dana puno govori u dolini Neretve. Maraton je glavna tema, bacaju se oklade tko su favoriti i koja će ekipa pobijediti i podignuti veliki prijelazni brončani štit kneza Domagoja, težak 37 kilograma, autora neretvanskog umjetnika Nikole Vučkovića-Nidže. Za tri uzastopce osvojena prva mjesta na maratonu lađa štit se dodjeljuje u trajno vlasništvo, što je velika čast i težnja svake lađarske ekipe koja sudjeluje na maratonu.
Maraton lađa je amatersko sportsko natjecanje u utrci lađama, tradicionalnim autohtonim plovilima kakva se mogu vidjeti u delti rijeke Neretve. Tradicionalno se održava druge subote u kolovozu. Više od 400 veslača sudjeluje na utrci koja se vesla rijekom Neretvom i njezinim rukavcima na potezu od Metkovića do Ploča. Maraton lađa tijekom godina postao je najveći maritimni sportski događaj u ovom dijelu Europe te iz godine u godinu privlači sve veći broj veslača i gledatelja.
Sudar plovila
Masovni događaj zahtijeva i posebne mjere sigurnosti koje su ove godine dignute na puno veću razinu. Tako lađare na rijeci mogu pratiti samo brodice s dozvolom, vodenim skuterima zabranjena je plovidba Neretvom. Puno je sigurnosnih pitanja oko Maratona lađa, na kojem uz lađare koji veslaju sudjeluje još više tisuća ljudi na vodi i na kopnu.
Do sada je problem nastajao na trasi maratona, kada stotine većih i manjih plovila ponesenih adrenalinom krene za lađarima. Veći brodovi uzburkaju Neretvu, stvore se veliki valovi pa se često zna dogoditi da se nedugo nakon starta potope lađarske ekipe. Ali lađari su vješti i uigrani, oni se vrlo brzo vrate u pogon i nastave natjecanje.
Međutim, prošle godine se dogodio sudar plovila koja su pratila maraton i prava je sreća da nitko nije stradao. Stoga je udruga lađara ove godine stavila naglasak na sigurnost svih sudionika Maratona lađa, kako veslača, tako i pratećih brodova.
- Udruga lađara Neretve radi naše i sigurnosti svih natjecatelja i sudionika ove godine ide u smjeru podizanja sigurnosti na veću razinu, sve u svrhu da se veslačima omoguće što regularniji uvjeti za nastup, a pratiteljima u brodicama sigurno praćenje uz poštivanje pravila - ističe direktor Maratona lađa Mišo Glavinić.
Iz udruge lađara napominju da je za dane 10. kolovoza, kada je Maraton lađarica, te za 12. kolovoza zabrana plovidbe svim plovilima rijekom Neretvom, izuzev plovila koja dobiju dozvolu udruge lađara Neretve. Stoga mole sve zainteresirane da se jave udruzi lađara Neretve kako bi dobili dopuštenje za praćenje Maratona.
Samo s dozvolom
Dakle, brodovima, brodicama, jahtama, čamcima i drugim plovilima neće biti dopuštena plovidba Neretvom osim uz odobrenje udruge lađara. Vodenim skuterima (plovilima na vodomlazni pogon) neće se izdavati akreditacije za plovidbu Neretvom i praćenje maratona.
Naglašeno je da sva plovila moraju biti uredno registrirana i opremljena sukladno Pravilniku o brodicama, čamcima i jahtama te se posebno upozorava zapovjednike tih brodica da broj članova posade i putnika bude u okviru propisanog broja. Zapovjednici su obvezni tijekom praćenja maratona postupati po uputama organizatora 26. Maratona lađa na način da ne ometaju natjecatelje, stoji u obavijesti koju zajednički potpisuju predsjednik udruge lađara Neretve Luka Oršulić i lučki kapetan Lučke kapetanije Ploče Joško Nikolić.
- Nama je izuzetno važan start maratona. Tridesetak lađarskih ekipa kada krene, to je već 300 zaveslaja i oni sami sebi stvaraju valove, a kamoli prateći brodovi i skuteri. U razini robne kuće u Metkoviću niti jedno plovilo ne smije biti na lijevoj strani Neretve do mosta, tako da će lađari imati slobodu prilikom veslanja - pojasnio je Glavinić.
Maraton plijeni svojom atraktivnošću, dvanaest lađara (deset veslača, parićar i bubnjar) s veslima u rukama ispod Lučkog mosta u Metkoviću kreće u borbu s uzburkanom Neretvom. Tijekom natjecanja dozvoljena je zamjena (do) šest novih veslača u Opuzenu, tako da ekipa broji minimalno 12, a maksimalno 18 natjecatelja, ali ekipe posljednjih godina sve manje koriste zamjenu jer im je to zapravo gubitak dragocjenog vremena.
Duge pripreme
Veslati u lađi nije nimalo lagano. Znaju to ponajbolje lađari koji mjesecima veslaju na Neretvi, pripremajući se za maraton. Iskusni lađar Marin Žderić, predsjednik udruge lađara Stablina, kaže da su intenzivno pripremaju od listopada, imali su zimske, proljetne i ljetne pripreme pod trenerskom palicom Ivana Šabjana. Na Neretvi su svaki drugi dan.
Za razliku od prošle godine, kada ih je poharala korona, zbog virusa ovog ljeta ne preskaču treninge. Ekipa je uigrana, u njihovoj lađi je pomladak, ali i lađari veterani poput Nikole Radaljca s 25 odveslanih maratona.
- Uz malo sreće pripast će nam najviše postolje na 26. Maratonu lađa - rekao nam je Žderić, lađar Stabline koja tradicionalno osvaja kup Slobodne Dalmacije na brzinskim utrkama za startne pozicije u Opuzenu.
Bez sponzora ne bi bilo ni Maratona lađa. Iz udruge lađara tako zahvaljuju Vladi RH i državnim tvrtkama koje su financijski pripomogle organizaciju ovog jedinstvenog spektakla. Partneri projekta su Hrvatska turistička zajednica, Dubrovačko-neretvanska županija, gradovi Metković, Opuzen, Ploče, uz medijsko pokroviteljstvo Slobodne Dalmacije, HRT-a, Radio Ploče i Radio Delta.
Sponzori 26. Maratona lađa na Neretvi su Hrvatska lutrija, Janaf, Hrvatske šume, Plinacro, ACI, HPB, LNG, OIV, Jadrolinija, Luka Ploče, Lučka uprava Dubrovnik, Poljopromet, Turistička zajednica grada Metkovića i Dubrovačko-neretvanske županije, kojima je u ime udruge lađara Neretve zahvalio Hrvoje Lazarević, koji je naglasio da je udruga lađara Neretve uspjela zaštititi lađu i trupu kao kulturno dobro RH. Udruga djeluje aktivno u lokalnoj zajednici pa je tako radioodašiljače i radioveze koje koristi na maratonu i lađarskim kupovima ustupila bez naknade lokalnom DVD-u i HGSS-u.
Za regularnost samoga natjecanja brine se sudačka organizacija u okviru udruge lađara Neretve.
- Već tri godine imamo sudačku organizaciju sastavljenu od domaćih ljudi. Svake godine se nadograđujemo i učimo nešto novo pa tako možemo prevenirati veliki dio problema na Neretvi. Nadamo se da nam se neće dogoditi neke sporne situacije i da neće biti kažnjavanja - ističe Miljenko Šprlje.
Sankcije za neposluh
Kaže da su neželjene situacije u kojima suci moraju intervenirati najčešće preklapanja lađa, pogotovo u prvom dijelu utrke kada bude po četiri, pet lađa jedna uz drugu.
- Tada upozoravamo lađare da moraju dati prostora drugoj lađi - pojašnjava Šprlje, a sankcija za neposluh je petnaest sekundi zaustavljanja lađe dok je krajnja mjera diskvalifikacija lađe, ali svi se nadaju da do toga neće doći.
Dva dana prije Maratona, u četvrtak 10. kolovoza startat će 10. Maraton lađarica na relaciji Metković - Opuzen, prijavljeno je 12 lađarskih ekipa. Sedam ekipa je iz doline Neretve, četiri ekipe su iz kontinentalnog dijela Hrvatske, dok je jedna ekipa lađarica iz Sombora, udruga Salašari somborski, predstavnici Hrvatskog nacionalnog vijeća Vojvodine. Ženski maraton iz godine u godinu podiže kvalitetu, povećava se broj prijavljenih ekipa, što je za svaku pohvalu. O ovom natjecanju se brine Pavo Delija, a pomaže mu tajnik udruge Luka Liković.
- Na brzinskim utrkama u Opuzenu od ove godine će biti i misa za sve lađare u crkvi Svetog Stjepana, za koju se nadam da će postati tradicionalna - kazao je Delija, naglašavajući da pobjednik brzinskih utrka u Opuzenu ima čast prvi izabrati startne pozicije ispod mosta u Metkoviću.
Lidija Sršen lađarica je ekipe Donjanke iz općine Slivno. Dvije je godine veslala za ekipu, a ovaj put ne vesla iz osobnih razloga, već je samo predstavnica svoje ekipe. Dogodine će sigurno biti u lađi i aktivno veslati na maratonu lađarica.
- Donjanke treniraju redovito od travnja i ekipa je spremna za maraton lađarica. Mislim da je to dovoljan rok za postizanje dobrog rezultata iako imamo jaku konkurenciju - kazala je Lidija.