StoryEditorOCM

Špirit i komforTestirali smo Beneteau Oceanis 30.1: objektivno mali cruiser dizajnerski je tim pretvorio u komfornu jedrilicu s velikim mogućnostima personalizacije

Piše Sergije Dvornik
27. siječnja 2020. - 10:20

Glasovito francusko malo brodogradilište Beneteau već desetljećima sustavno osvaja tržište objedinjujući najsuvremenije tehnologije u proizvodnji plovila za razonodu i iskustva stečena razvojem svojih uspješnih modela. Sve to uz prilagodbu novih serija pažljivo identificiranim tržišnim nišama.

Tako je nastala najnovija i najmanja jedrilica iz linije Oceanis oznake 30.1. Pod dizajnerskom palicom navalnog studija Finot – Conq, tvornički dizajnerski studio Nauta design, upotrebom najsuvremenijih računalnih programa za projektiranje trupa, uspio je ovog Beneteauova mališana obilježiti atributima maksimalnoga komfora, a modernim i jednostavnim linijama korita osigurati i dobre performanse pod jedrima.

Promišljeno projektiranje

Promišljenim projektiranjem omogućili su i maksimalnu personalizaciju jedrilice prema potrebama vlasnika, pa se Oceanis 30.1 nudi u verzijama s kraćim i uvlačivim kobilicama. S maksimalnom širinom trupa od 2,99 m i mogućnošću opremanja sistemom za jednostavno skidanje jarbola, cestovni transport plovila krajnje je pojednostavljen.

Testirani Oceanis 30.1 opremljen je za potrebe škole jedrenja tvrtke Ultra, pa ćemo prilikom opisa napomenuti i dodatne opcije opremanja za kapetane koji razmišljaju o sudjelovanju na regatama, odnosno o ugodnom obiteljskom jedrenju. Naravno, uz mogućnost davanja broda nekoj agenciji za iznajmljivanje u mjesecima u kojima ga vlasnik ne može koristiti.

Osim naizgled bačvastog trupa, ovaj model Oceanisa prepoznatljivim čini i trup s visokim bokovima, te naglim prijelazima pojedinih sekcije – chine hull, ali i naglašena kabina za svoju dužinu te ravno odrezano krmeno zrcalo. Na njega se nadovezuje širok i prostran kopkit, kojeg se ne bi posramile ni neke duže jedrilice.

Kokpit dominira cjelokupnim palubnim tlocrtom, a ergonomski je tako dobro riješen da je sva oprema uklopljena uokolo kako bi se osigurao što veći prostor za ugodan smještaj na palubi i nesmetanu izvedbu manevara pri jedrenju.

Kormilo po izboru

Organizacijski je kokpit podijeljen tako da se pojedine cjeline funkcionalno nadopunjuju tijekom jedrenja ili opuštanja na vezu. Krmeni dio funkcionalno je posvećen skiperu prilikom navigacije, ali je promišljeno organiziran da se može koristiti i kao krmena platforma opremljena teleskopskim ljestvama za silazak u more.

Opcijski se može nadograditi i dodatna krmena platforma koja se integrira u krmeno zrcalo kada se ne koristi, čime je dodatno olakšan pristup moru.

image
Krmeni kokpit je jednostavan i prostran
Božidar Vukičević/Cropix

Testirani model je bio opremljen argolom s produžetkom zbog razvijanja osjećaja kormila polaznika tečaja jedrenja. No, kapetanima kojima jedriličarski adrenalin nije prva stvar, preporučili bi verziju s dva kola kormila, čime se funkcionalnost i udobnost ovog dijela kokpita znatno povećava uz još bolju komunikaciju uzduž kokpita.

Centralnim dijelom kokpita dominiraju prostrane klupe standardno obložene tikovinom, a ispod klupe na lijevoj strani je prostrano i duboko spremiše. Klupa je ujedno i poklopac spremišta opremljen plinskim amortizerima koji osiguravaju jednostavan i siguran pristup spremištu. Centralni dio klasično je projektiran da posadi pruži maksimalan komfor i zaštitu dok tu boravi.

Postavljanjem sklopivog stola u sredini kokpita osigurala se pak mogućnost komotnog okupljanja za 6 osoba. Iako je layout palube predodređen rasporedu unutrašnjosti kako bi osigurao maksimalizaciju prostora u potpalublju, promišljenim dizajnom dobro je organizacijski i funkcionalno riješen za navigaciju, jedrenje i opuštanje u neposrednom dodiru s prirodom.

Visoka ograda

Širokim bočnim šetnicama se jednostavno dolazi do pramca, a visoka ograda dodatno naglašava osjećaj sigurnosti. Na pramčanom dijelu ima dovoljno prostora za rad na palubi ili organizaciju sunčališta, a na samome pramcu smješten je prostrani sidreni gavun u kojem se nalaze električni vinč i sidreni lanac.

Pramčana ograda u samom je vrhu odvojena, a sidro smješteno u vodilicu, pa je pristup do samoga baštuna neometan.

Iako se Oceanis 30.1 nudi samo u jednoj verziji layouta potpalublja, to ne znači da je raspored cjelina i za najmanju nijansu tanji u smislu dizajnerskih rješenja s više varijanti rasporeda cjelina. Sofisticiranim projektiranjem određena su mjesta dodatnih naprezanja trupa, koji je pojačan mrežom plićih rebara nego je uobičajeno, čime su dobiveni dodatni centimetri.

Oni su prilikom dizajniranja potpalublja promišljeno iskorišteni te je dobivena prosječna stajaća visina od 1,90 m duž cijelog potpalublja.

U njega se silazi udobnim protukliznim stepenicama, a ispod njih je strojarnica, kojoj je pristup dodatno omogućen inspekcijskim otvorima sa svih strana. Sa svake strane ulaza ugrađeni su rukohvati čime je silazak u potpalublje dodatno osigurano.

image
Motor je lako dostupan s više strana
Božidar Vukičević/Cropix

Dobra ventilacija

S lijeve strane, odmah do ulaza, nalazi se kuhinja u obliku slova L. Ergonometrijski je odlično oblikovana, tako da se može bez teškoća pripremati jelo u svim uvjetima navigacije. Opremljena je velikim sudoperom, plinskim kuhalom, pećnicom i hladnjakom zapremine 75 litara, pa će posada moći uživati u jednostavnijim gastronomskim specijalitetima. Blizina ulaznih vrata i okno koje se otvara, osiguravaju dobru prirodnu ventilaciju kuhinje.

image
Kuhinja je praktična i dobro opremljena
Božidar Vukičević/Cropix

Nasuprot kuhinje lociran je prostrani toaletni prostor, koji je podijeljen na toaletni u prednjem dijelu i tuš s WC-om prema krmi. Iako ima dovoljno prostora, iznenadilo nas je što nisu ugrađene vješalice za sušenje mokre odjeće.

image
Toaletni prostor
Božidar Vukičević/Cropix

Centralnim dijelom unutrašnjosti dominira prostrani salon jednostavnog rasporeda, opremljen garniturama za sjedenje s obje strane trupa, koje se mogu koristiti i kao ležajevi, sa stolićem u sredini.

image
Salon je lijep, svijetao i prozračan
Božidar Vukičević/Cropix

S desne strane predviđen je prostor za opcijsku ugradnju sklopivog navigacijskog stolića koji se skladno integrira u ormar s policama kada se ne koristi. Velikim oknima na bokovima i nadgrađu te stropnim oknom osigurana je dobra dnevna osvijetljenost, a odabirom boja i materija korištenih za oblaganje dizajneri su dodatno naglasili osjećaj topline i ugodnosti.

Uz stropno okno koje se može otvoriti, neometanu cirkulaciju zraka prema pramčanoj kabini i prostrani ulaz cijeli ovaj prostor dobro je prirodno ventiliran.

Udobne kabine

Salon je obilježen na prvi pogled skrivenim prostorom za smještaj raznih stvari, opreme potrebne na krstarenju ili one koje želite imati pri ruci u trenucima opuštanja. Nadodajmo da se ispod garnitura za sjedenje nalaze velika spremišta, a ono na lijevoj strani iskorišteno je za ugradnju bojlera i ostalih pomoćnih agregata.

U prednjem dijelu potpalublja je pramčana kabina, odijeljena od salona velikim dvokrilnim vratima. Osim što omogućuju bolju funkcionalnu povezanost centralnog dijela i pramčane kabine, ona olakšavaju komunikaciju i prijenos jedara i opreme prema pramčanoj bokaporti, što će svaki iskusan jedriličar pohvaliti.

image
Pramčana kabina
Božidar Vukičević/Cropix

U predsoblju se sa svake strane nalazi po jedan garderobni ormar, a sa strane velikog kreveta maksimalne širine dva metra ugrađene su police. ​Ispod kreveta smješten je, pak, spremnik za pitku vodu. Veliko stropno okno koje se može otvoriti osigurava, pak, dobru dnevnu osvijetljenost i prirodnu ventilaciju.

image
Ispod pramčanog ležaja je tank vode
Božidar Vukičević/Cropix

U krmenoj kabini na ulazu je predsoblje s garderobnim ormarom, a u unutrašnjosti prostrani bračni krevet, maksimalne širine 2 metra te s lijeve strane polica za odlaganje stvari. I ova kabina je prostrana za plovila ove veličine, dok dva okna koja se otvaraju osiguravaju dobru prirodnu ventilaciju.

Elastično ubrzanje

Iako predstavnik serije Oceanis, ovaj mališan nam je na moru pokazao da u jedrenju nije lišen adrenalina. ​Već prilikom isplovljenja s veza s bočnim vjetrom od 12 do 15 čvorova, u uskom prostoru splitske ACI marine iskazao je dobre manevarske karakteristike jer su dva lista kormila s lakoćom usmjeravali jedrilicu u željene manevre.

U osnovnoj verziji Oceanis 30.1 nudi se s motorom od 14 konjskih snaga, ali isključivo za unutarnje i jezerske vode. Zbog toga je testirani model imao Yanmar 3YM20 od 21 KS, s osovinskim prijenosom i fiksnom trokrakom propelom. Dizajn s dva lista kormila, osim što osigurava dobru upravljivost, omogućio je i ugradnju direktne osovine s najmanjim gubitkom snage do propelera.

Pri brzini od 6 čvorova, za puni krug trebao nam je radijus manji od duljine broda, a zaustavni put bio je samo nešto duži od dužine plovila.

​Dodavanjem gasa Oceanis elastično ubrzava, što nam govori o dobrom omjeru snage motora i trupa, te smo nakon nepune minute ubrzavanja dostigli maksimalnih 2400 okretaja i brzinu od 6 čvorova. Ovaj motor prema tvorničkoj specifikaciji može dostići i više okretaja, no vjerojatno je blokiran za maksimalne okretaje. Doduše, za tim nema ni potrebe, jer bi se povećanjem broja okretaja potrošnja goriva nerazmjerno povećala u odnosu na dobivenu brzinu plovidbe.

Za putnu brzinu preporučili bi režim rada motora pri 2200 o/min uz očekivanu potrošnju goriva od 1,5 litara na sat i brzinu od 5 čvorova. Već smo napomenuli da dva lista kormila maksimalno kompenziraju izboj propelera te usmjeravaju jedrilicu kamo želite i pri vožnji krmom.

Bolji kut u vjetar

​Pri jedrenju su došla do izražaja iskustva studija Finot – Conq implementirana u hidrodinamičke linije korita malog Oceanisa. Uvjeti za jedrenje bili su idealni, sunčani dan uz stabilno jugo i razvijeni val od 0,7 do 1 m. Reducirana tročlana posada koja se prvi put našla zajedno na brodu, vrlo jednostavno i sigurno obavljala je manevre koji su zahtijevali uvjeti na moru.

Opremljeni roll 105 % genovom od 22 m2 i square-top glavnim jedrom od 23 m2 bili smo primorani na kraćenje koje smo vrlo jednostavno odradili, te zajedrili uz vjetar, održavajući brzinu od 6 čvorova i kut od 40 do 45 stupnjeva u odnosu na smjer stvarnoga vjetra, što je dobar rezultat za ovu dužinu plovila.

image
U vjetar smo stabilno plovili sa 6 čvorova
Božidar Vukičević/Cropix

Osim skraćene roll genove, koja je izgubila optimalan profil za jedrenje oštro u vjetar, osjećaj kormilarenja dosta je otežao spojeni autopilot, pa ga preporučujemo odvojiti kada se ide u sportsko jedrenje. Tako bi s flokom i boljim kormilarenjem, ako ne brzina onda prosječni kut jedrenja u vjetar bio bliži 40 nego 45 stupnjeva.

Također, za jedrilicu ove dužine i pomorstvenih karakteristika, square-top glavno jedro pokazalo se kao dobro rješenje, jer ima značajno veću površinu i bolje aerodinamičke karakteristika nego ponuđeno namotavajuće jedro od 19 m2. Uz to, lazy bag omogućava jednostavan prihvat jedra pri kraćenju i spuštanju, tako da ne zadaje značajno više posla od namotavajućeg.

Jurnjava niz vjetar

​Za jedrenje niz vjetar koristili smo ​genaker od 70-ak m2, što nam je omogućilo adrenalinsko jedrenje. Sa skraćenim jedrom mogli smo bez problema održavati brzinu iznad 8 čvorova, a pri spuštanju niz val dosegnuli smo maksimalnih 9,5 čvorova.

image
Iako nije regatna jedrilica, ima dovoljno špirita
Božidar Vukičević/Cropix

Uz bolju uigranost posade i osjećaj skipera na kormilu, Oceanis 30.1 mogao bi postići i veće krajnje brzine u jedrenju niz val.
Prilikom jedrenja nismo imali većih prigovora na funkcionalnost i raspored opreme, osim što ne postoji predviđeno postolje malo bliže kabini za ugradnju dodatnih vinčeva sa svake strane.

Prostora za rad posade bilo je dovoljno, a vinčevi, škote i podigači bili su praktički nadohvat ruke. Jedino bi malo prigovorili na širinu krmenog dijela palube, gdje se prednost ipak dala smještaju posade u kokpitu, a ne na bokovima broda tijekom regatnog jedrenja.

Zanimljivo je da se ovo plovilo gradi u bivšim pogonima brodogradilišta Delphia u Poljskoj, koje je Beneteau grupa s cijelom proizvodnjom kupila. Iako manjeg kapaciteta, pogoni u Poljskoj kvalitetom ne zaostaju za onima u Francuskoj. U isto vrijeme smanjuju se troškovi proizvodnje i transporta plovila, što se na ovako malim brodovima itekako osjeti u krajnjoj cijeni.

Brod godine

U rezimeu možemo zaključiti da nam je Beneteau ponudio još jednu jedrilicu visoke kvalitete i vrsnih maritimnih svojstava, čija je osnovna cijena od 72.000 eura (FCO tvornica bez davanja) više nego konkuretna u odnosu na slična plovila. Pogotovo ako se uzme u obzir što je sve uključeno u osnovnom paketu.

Oceanis 30.1 ozbiljan je mali cruiser koji je Beneteau dizajnerski tim na specifičan način pretvorio u komfornu jedrilicu, poštujući istodobno i moderne postulate jednostavnog i brzog jedrenja, uz veliku mogućnost personalizacije prema potrebama vlasnika. Sve ovo prepoznato je i od svjetske nautičke javnosti, te je na ovogodišnjem sajmu u Düsseldorfu ponio laskavu, ali prestižnu titulu broda godine u svojoj klasi.

OSOBNA KARTA

Dužina preko svega       9,53 m
Dužina trupa       8,99 m
Dužina vodene linije       8,65 m
Maksimalna širina trupa       2,99 m
Gaz       1,88 m
Težina praznog plovila       9955 kg
Tank goriva       130 l
Tank vode       160 l
Snaga motora       21 KS
Genoa 105%       22,10 m2
Glavno jedro square top       23,80 m2
Genaker       70,00 m2
​Zastupnik       Ultra, Split
Cijena       72.000 eura + PDV

Okretaji (min) - Brzina (čv) - Potrošnja goriva (l/min)

500        1,25        0,25
1000        1,90        0,30
1500        3,00        0,50
2000        4,70        1,04
2500        5,70        1,61
2600 (maks)        6,10        2,10

KONAČNA OCJENA

PLUS
Dvokrilna vrata pramčane kabine
Prostrano spremište u kokpitu
Cijena
Mogućnost personalizacije
Organizacija potpalublja

MINUS
Nema vješalica za sušenje odjeće
Priprema za dodatne vinčeve
Širina palube na krmenom dijelu

22. studeni 2024 10:25