StoryEditorOCM

BIOGRAD BOAT SHOWRekordno izdanje najvećeg hrvatskog nautičkog sajma: vraćaju se domaći mali brodograditelji, i oni bi napokon mogli profitirati od rasta nautičkog turizma

Piše Gordan Jelavić
23. listopada 2018. - 15:55

Za proslavu dva desetljeća postojanja Biograd Boat Show imao je najbolje moguće uvjete - sunčano i toplo vrijeme, tri stotine plovila, bogat poslovni i zabavni program, te rekordnih 16.860 posjetitelja. Krivulja razvoja ovoga najvećeg regionalnog sajma je svih ovih godina bila stabilna i uz veliki trud i, sada već bogato iskustvo organizatora iz Ilirije, kvaliteta priredbe je dosegnula vrlo visoku razinu.

Bilo da je u pitanju aktualnost izloženih plovila, motora i opreme ili sajamska infrastruktura s ugostiteljskim objektima, Biograd ponosno može stati uz bok velikim europskih izložbama. Uspjeh je to veći što taj dalmatinski gradić izvan sezone broji jedva preko pet tisuća stanovnika, mahom orijentiranih na turizam, ugostiteljstvo i nautiku koji kao dobri domaćini žive za sajam što se osjeti na svakom koraku lijepo uređenog mjesta.

Novitet godine

Kao i svake godine čitatelji Otvorenog mora na sajam su mogli ući s besplatnim kuponom i provesti dan u obilasku najboljeg što se danas na tržištu nudi. Iz dobre ponude veseli činjenica kako je među premijerama bilo i nekoliko proizvoda domaćih malih brodograditelja. Na prvom mjestu je svakako Terra Nauta 28, najiščekivaniji novitet godine.

image
Terra nauta 28 uređena je s puno drva
Božidar Vukičević/Cropix

S interijerom visine 195 centimetara taj je gliser nasljednik modela od 40 stopa koji zahvaljujući retro dizajnu i nakon deset godina još uvijek izgleda atraktivno. Mala je Terra Nauta s trupom dužine samo 8,5 metara nevjerojatno prostrana i nudi se s izvanbrodskim motorima što će je približiti širem krugu današnjih nautičara.

Krmeni ležaj dimenzija 195x140 cm s visinom izad glave od 56 centimetara poslužit će za dvoje djece, a roditelji će kad sklope stol moći prespavati u pramčanom salonu gdje se ugodno može sjediti preko dana s 30 cm visine do tapeciranog stropa. Uz udoban kokpit i veliko pramčano sunčalište najviše oduševljenja je ipak izazvao toaletni prostor s tušem, širok kao na čarterskoj jedrilici.

Uz obilje punog drva dojam je na razini najboljih talijanskih proizvođača, pa ne čudi što je gliser iz Jastrebarskog odmah nagrađen Naucatovom titulom broda godine. S dva Mercury Verada 250 dostignuta je brzina od 46 čvorova što znači da će slobodno moći odabrati i manje snažni motori.

U osnovnom paketu s jednim Mercuryjem 300 za brzinu od 30 čvorova cijena s PDV-om iznosi 123 tisuće eura. Od dodatne opreme mogu se naručiti još klima uređaj, kožna sjedala, generator, joystick i razne elektronske igračke.

Nakon pasare Fortis 505 premijerno predstavljene u Podstrani i ponuđene po akcijskoj cijeni od 31 tisuću kuna, odnosno 80 tisuća u bogato opremljenom paketu sa Suzukijem 20, još jedan domaći brod je bacio rukavicu izazova.

Kalea 19 Cabin s cijenom od 81 tisuću kuna brodica je dostupna velikom broju ribolovaca. Trup od 5,80 metara s kabinom za dvoje i natkabinom za lako postavljanje tende poslužit će za plovidbu tijekom cijele godine. Najveća dopuštena snaga je 60 konja iako će glisirati i s upola slabijim motorom.

image
Kalea 19 Cabin ima gliserski trup
Božidar Vukičević/Cropix

Novi motori

Ljubiteljima hrvatske plastike za oko je sigurno zapela još jedna legenda u novom ruhu - Šibenik 800 Cabrio Open. Osim odrezanog nadgrađa nad koji će doći hard top ili tenda rekonstruiran je trup tako da sada u njega stanu dva motora VM snage po 170 konja za brzinu od 35 čvorova.

image
Šibenik 800 bez krova s dva motora
Božidar Vukičević/Cropix

Jedan motor takve ukupne snage ranije je bio dovoljan za 30 čvorova tako da je osjetan napredak. Cijena Šibenika obogaćenog tikovinom, pasarelom i šminkerskim detaljima iznosi 120 tisuća eura.

Metar kraći Kuster 70 D prije dvije godine je izložen s izvanbrodskom Yamahom 300, a sada je stigla dizelska verzija s Yanmarom 250. Cijena motora sa svim pripadajućim troškovima za ugradnju podiže cijenu za 20 tisuća eura, pa umjesto 85 za njega treba izdvojiti 105 tisuća.

image
Kuster 70 u dizelskoj verziji košta 105 tisuća eura
Božidar Vukičević/Cropix

Unutrašnji motor nije okretan kao penta, ali se svakako bolje uklapa u liniju broda, sada sa slobodnom krmenom platformom i vratašcima za razonodu ili big game. I potrošnja je značajno niža. Na testu smo postigli maksimalnih 29 čvorova, a na 21 čvor trošio je 28 litara na sat.

Lider u toj kategoriji je i dalje Leidi 800 koji na svakome sajmu pobere najviše uzdaha. Takav je bio i izloženi primjerak u prepoznatljivoj smeđoj boji s Hyundaijem od 270 konja vrijedan 105 tisuća eura.

Veliki uspjeh Marexa 375 u čarterskoj floti protekle sezone ponukao je zastupnike iz Šibenika na nabavku drugog vrlo zanimljivog modela. Marex 320 ACC desetmetarski je gliser s krmenom kabinom stajaće visine s panoramskim pogledom.

image
Marexova krma je privukla puno pogleda
Božidar Vukičević/Cropix

Osim visinom, taj prostor je jedinstven i po podijeli na dva ležaja različite širine za smještaj ukupno tri osobe. S tim karavanskim konceptom ACC (Aft Cabin Cruiser) brod od 10 metara značajno dobiva na funkcionalnosti. S jednim Yanmarom od 320 konja postiže 24 čvora.

Flota Jeanneau

Euromarine kao najveći izlagač sajma na zadovoljstvo posjetitelja ponudio je cijelu gamu Jeanneau Merry Fishera, te uz njih modele Leader i Prestige. Takva smotra je bila dobra prilika za usporediti razlike među modelima slične dužine i provjeriti rokove isporuke jer za velik dio njihove flote postoji duža lista čekanja.

Novi favorit norveške male brodogradnje, odnosno njihovih poljskih kooperanata, je Sting 730 Fast Track. Zanimljiv pokušaj pariranja Merry Fisherima nudi dva metra visine u salonu, mali toalet visine 130 cm, te prozračnu kabinu povezivu s ležajem nasuprot kuhinje.

image
Sting 730 FT konkurencija je Merry Fisherima
Božidar Vukičević/Cropix

Vizualno vrlo dopadljiv gliser ima praktične platnene stranice za potpuno zatvaranje kokpita što će zimskim ribolovcima puno značiti. Za pogon je odabran Suzukijev šestak snage 200 konja za ukupnu cijenu od 53 tisuće eura i brzinu od 35 čvorova.

Ranieri Next 240 SH najbolji je dokaz superiornosti talijanske škole dizajna. Modernim linijama obično treba neko vrijeme da uđu pod kožu, ali cijela flota oznake Next vrlo brzo se istaknula u moru sličnih glisera.

Jedino što za vrhunski doživljaj treba ugraditi jači motor pa cijena malo prelazi okvire prosječnog moreplovca. Za najsnažniji paket s Yamahom 300 za brzinu od 29 čvorova naime treba platiti 83 tisuće eura. Zauzvrat se dobije vrhunski gliser dužine 7,80 metara stepenastog trupa s ležajevima u pramcu i krmi, te WC kabinom po želji.

Iz iste obitelji je ponuđen i nešto dostupniji Voyager 23 S sa Suzukijem 200 vrijedan 43 tisuće eura.

Poljski Atlantic pak polagano modernizira svoju gamu i ne odskače od provjerenog koncepta. Materijali presvlaka su sve bolji kao i završna obrada, a promjene su u zakrivljenosti ploha, većim prozorima, policama i sitnim detaljima.

Nakon novog modela 630 Sun Cruiser predstavljenog u Rijeci, u Biograd je stigao broj veći model 690. Cijena pola metra dužeg plovila je 45 tisuća eura, a tih 10 tisuća eura više donosi najnoviju Hondu 200 (plus od 50 konja) te dodatnu visinu u kabini s ormarićem i prostorom za kemijski WC.

image
Atlantic 690 Sun Cruiser favorit je za dnevni najam
Božidar Vukičević/Cropix

Kokpit je standardan, dvije skiperske stolice i klupa, sunčalište na pramcu i velike krmene platforme. Sve što treba za ljetnu plovidbu.

Otvoreni gliseri

Modeli bez kabine su još lakši, nose slabije motore i značajno su jeftiniji. Primjer takve kupnje je Idea 58 Open, klasičan gliser s juga Italije. Nosivosti sedam osoba i s jednostavnim interijerom lak je za održavanje i nudi puno zauzvrat. Cijena s Yamahom 100 je 26 tisuća eura.

Za malo više stila i dvostruko više novca ponuđen je Sea Ray 210 SPX s Mercury Veradom 200. Taj tipični amerikanac prvak je u praktičnosti jer u samo 6,5 metara ima mjesta za 12 putnika koje s ponuđenim motorom neće biti problem prevoziti.

Za borbu s maestralom pogodniji bi bio Beneteau Flyer 8 Spacedeck, agresivnijeg i višeg trupa dužine sedam metara. Taj Open ili točnije rečeno Walkaround ispod upravljačke konzole ima toaletni i skladišni prostor za stvari svih desetero putnika. Svaki od njih ima svoj udoban prostor za sjedenje.

image
Beneteau Flyer 8 za debelo more
Božidar Vukičević/Cropix

U paketu sa Suzukijem 350 i dodatnom opremom prigodno nazvanom Adriatic Edition cijena je 80 tisuća eura.

Biograd je privukao i najpoznatijeg austrijskog proizvođača motornih brodova Frauscher s dva modela 747 Mirage i 1017 GT. Manjega smo već predstavili na stranicama Otvorenog mora, a GT-a ćemo tek isprobati. S dva Mercruisera V8 snage po 430 konja taj atraktivan gliser košta 420 tisuća eura.

image
Frauscher 1017 GT postiže 53 čvora
Božidar Vukičević/Cropix

Ako vam se to čini previše za desetmetarski dnevni cruiser, iznenadit će vas podatak da je u četiri godine prodano već 85 primjeraka. Usput rečeno, na punom gasu dostiže brzinu od 53 čvora.

image
Svemirska unutrašnjost Frauschera
Božidar Vukičević/Cropix

Uz njih su izložene i motorne jahte Focus, zapravo, nekadašnji Elani iz Obrovca. Uz neznatne kozmetičke izmjene brodovi se nude s novim nazivima, pa je tako Power 42 sada Focus 44, a Power 30 - Focus 33. Cijene izložbenih primjeraka bile su 460, odnosno 215 tisuća eura.

image
Elani Power sada se zovu Focus
Božidar Vukičević/Cropix

Na domaće tržište ne računaju pa su u Biograd došli kako bi ulovili nekoga od posjetitelja iz centralne Europe.

Big game Targa

Među strancima, ako ih se tako može nazvati jer se u Biogradu osjećaju kao kod kuće, prednjačili su Slovenci. Izloženi Greenline i Seafaring uspješni su projekti iz njihove kuhinje, a dobar dio plovila izložen je posredstvom stranih trgovaca. Jedan od takvih je poljska Futura 40, kuća-brod prvenstveno napravljena za riječnu i jezersku plovidbu.

image
Poljska Futura 40 za 180 tisuća eura nudi kuću na moru
Božidar Vukičević/Cropix

S početnom cijenom od 150 tisuća eura za verziju s Yanmarom 45 to neobično plovilo dimenzija 11,40x3,50 metara ima tri kabine s toaletnim prostorima visine preko dva metra, prozračni salon, veliku terasu na krmi i na katu. Brod je idealan za čarter pa je već u ponudi za iduću sezonu po cijeni od 2500 do 5000 eura tjedno.

image
Futurine tri kabine imaju svoje kupaonice
Božidar Vukičević/Cropix

Verzije za Jadran bit će opremljene motorom od 150 konja za najveću brzinu od 10 čvorova i cruising potrošnjom od litre po milji.

S obzirom na popularnost big game ribolova u Jadranu, ne čudi odluka zastupnika finske Targe da jedan primjerak prilagodi tome prestižnom sportu. Model 30.1 big game u unutrašnjosti je ostao isti, s dvije kabine pune drva, no izvana pažnju privlače sivi podni premazi za lakše pranje i održavanje.

Uz borbenu stolicu na krmenoj platformi i velika vrata za unos ulova duž ograde su raspoređeni nosači štapova. Cijena broda od deset metara s Volvo Pentom D4 snage 260 konja je 450 tisuća eura.

Marina Kornati kao matična luka najvećih čarterskih flota pravo je mjesto za prezentaciju najnovijih modela jedrilica. I tu je hrvatska mala brodogradnja imala svoga favorita - D&D Kufner 50. Iako se očekivao model od 40-ak stopa, mali škver iz Dicma je za drugi model u gami išao na sigurno i predstavio samo metar kraće plovilo od uspješnog Kufnera 54.

image
D&D Kufner 50 novi je čarterski favorit iz Dicma
Božidar Vukičević/Cropix

Dosad sagrađenih 17 primjeraka je aktivno u matičnoj floti, no prema najavama iz Italije nakon sajma u Genovi, mogu se očekivati i prve prodaje u inozemstvu. I dalje je riječ o čisto čarterskom plovilu s pet kabina, ali s tri kupaonice umjesto četiri tako da osim kraće krme funkcionalno nema neke velike razlike.

Neobično postavljanje kuhinje u dužinu po sredini salona korisnicima se svidjelo pa je ta verzija i izložena na sajmu. Cijena s porezom je 300 tisuća eura, kao što je nekoć koštao veći model procijenjen na 350 tisuća.

image
Kufnerov hrvatski interijer za hrvatski turizam
Božidar Vukičević/Cropix

Regatne igračke

Performanse u čarteru se slabo traže pa je na tržištu i sve manje performance cruisera. S druge strane, nitko nema ništa protiv da im brod jedri najbrže moguće, ali bez ugroze komfora. Beneteau Oceanis 46.1 kao umanjena verzija uspješnog modela 50.1 s krmom širokom 4,5 metara i izlomljenim trupom svakako jamči dobru brzinu.

image
Beneteau Oceanis 46.1 ima četiri kabine i wc-a
Božidar Vukičević/Cropix

Budući da je ipak riječ o Oceanisu, u 14 metara dužine su složene četiri kabine i četiri toaleta sa svime potrebnim za ugodan boravak osmero putnika. S cijenom od 280 tisuća eura svakako će se lako uklopiti u financijske računice iznajmljivača kojima je prije svega namijenjen.

Za čisto uživanje u jedrenju, Beneteau je posvojio modele Seascapea i obojio ih u svome stilu. Publika u Biogradu je tako prvi put mogla vidjeti First 24. Spartanskom unutrašnjošću i sportu prilagođenoj palubi nedostaje samo posada spremna glisirati do pučinskih otoka. Širinom od 2,5 metara i dužinom od 7,29 metara lako se skladišti i prenosi na prikolici pa se s njom može obići i druga mora osim Jadranskog.

Užitak posjedovanja takvog broda opremljenog za jedrenje je 57 tisuća eura. U pripremi je i First od 35 stopa za jedriličare s još većim ambicijama i dubljim džepom.

Splitska Nautika centar Nava ove je godine prodala najviše Lagoon dvotrupaca na svijetu što je zbilja fascinantan podatak. Njihov novitet je Lagoon 40, zamjena za modele 400 i 39 s modernijim linijama i većom površinom jedara (81 m2) za više uzbuđenja. Panoramski pogled, veća stakla, prostor u kokpitu za 12 osoba, te maksimalne četiri kabine i četiri toaleta glavne su značajke.

Težinu od 11 tona pogone dva motora snage po 29 konja. Cijena s porezom je 340 tisuća eura.

Svoju priliku u segmentu dvotrupaca traži i Dufour 48, prvi i po reakcijama publike uspjeli projekt. Nepunih 15 metara dužine i osam širine košta 600 tisuća eura. Uz udoban životni prostor na gornjem mostu i visinu od 195 centimetara unutar pet kabina, dizajnerski su najzanimljiviji dijelovi krmena skalinada s oba boka, klizna višekrilna vrata, te sklopivi stol za ležaj u salonu.

Bajbot smješten na krmi se u more spušta s ugrađenim kranom.

Gume po mjeri

Za takve brodove gumenjaci spadaju u dodatnu opremu, no mnogima je to jedino dostupno plovilo za sve potrebe. Riječki Dumi MH560 spada u pristupačnije modele jer sa Suzukijem 100 košta 24 tisuće eura i s četiri osobe postiže 36 čvorova. Najbolji dio je potrošnja od 10 litara na sat pri brzini od 20 čvorova što će svaki kućni budžet moći podnijeti.

Trud uložen u dizajn presvlaka se isplatio jer je potpuno usklađen s karbonskim izgledom hypalonskih tubusa.

Staromodnost jastuka nam se nije svidjela u prvom susretu s poljskim gumenjakom Sportis 6800 iako se na testu brod pokazao u puno boljem svjetlu. Brend poznat u Europi po radnim plovilima za vojsku i policiju ima i pleasure segment napravljen na istim trupovima što je dobra referencija izdržljivosti.

S Yamahom 200 sigurno smo plovili brzinom od 40 čvorova tako da će i s 12 osoba biti okretan. Cijena toga paketa je ravno 50 tisuća eura.

Aluminijski trup je obično predviđen za radna plovila, no u talijanskom ZAR Formentiju su odlučili otvoriti pogon samo za takve bajbote. ZAR-mini se radi u Njemačkoj u rasponu od dva do pet metara za razne namjene.

U Biogradu je izložen model RIB 16 SC, s klupom, konzolom i sunčalištem. Čvrsti brodić nosi 10 osoba i s Yamahom 40/60 ide do 25 čvorova. U verziji s PVC tubusima košta 20 tisuća eura.

Od domaćih gumenjaka pažnju je plijenio nesvakidašnji uređen Falkor 22 s crnim tubusima, inoks sjedalima, koncertnim razglasom i Mercuryjem 175 Pro XS. Karbonski trup težak 450 kilograma u toj kombinaciji postiže 54 čvora i umjesto standardnih 25 tisuća, taj je primjerak koštao 50 tisuća eura.

image
Falkor 22 u fantomskoj verziji dođe 50 tisuća eura
Božidar Vukičević/Cropix

Daske za svakoga

Za deset metara dugačak Ribco Seafarer 36 s dva Verada treba izdvojiti čak 300 tisuća eura. Iznos je takav jer je u pitanju proizvod grčke podružnice britanskog Scorpiona, vjerojatno najboljih gumenjaka na svijetu. Ovaj model se može odabrati i s unutrašnjim motorima, no crni Mercury mu dobro pristaje i jamči savršenu upravljivost.

image
Luksuzni gumenjak Ribco košta 300 tisuća eura
Božidar Vukičević/Cropix

Ovakvi primjerci se uglavnom vrte kao bajboti oko mega jahti jer ih malo tko može priuštiti.

U dostupne igračke se mogu ubrojiti električna daska za surfanje Lampuga koja je u akciji u moru izazvala dosta pažnje posjetitelja sajma, te najjeftinije plovilo na sajmu - SUPer GANGWAY. Na prvi pogled u pitanju je klasična SUP pneumatska daska, ali ova se može koristiti kao pasarela s veslom zgodno iskorištenim kao rukohvat.

Proizvod slovenske tvrtke Pinvest vrhunski je izum i sigurno će naći svoje mjesto na mnogim jahtama. Ispuhana stane u vreću tešku 10 kilograma i košta 12 tisuća kuna.

VIŠE FOTOGRAFIJA SA SAJMA POGLEDAJTE U NAŠOJ GALERIJI GORE.

Vodič kroz zadarski arhipelag


U sklopu sajma među mnogim događanjima održana je i promocija knjige Romantic Islands zadarske novinarke HRT-a Ane Dobrović.

Riječ je o priručniku koji će biti zanimljiv i brojnim nautičarima koji plove zadarskim arhipelagom jer prezentira prirodnu, kulturnu, povijesnu i pomorsku baštinu njegovih otoka.

Kroz kratke zanimljivosti i legende čitatelje vodi simpatični galeb Šime, donoseći i niz savjeta – kako izračunati temperaturu zraka slušajući cvrčka, kako vam može pomoći smokva ako se ubodete na ježa, kako pomoći u zaštiti dupina i glavatih želvi, te mnoge druge.

Nije riječ o klasičnom turističkom vodiču, već o svojevrsnom otočnom almanahu koji sadrži i plovidbeni red, te važnije kontakte (od turističkih zajednica, do ambulanti, ljekarni, poštanskih ureda...).

Isprepliću se priče iz prošlosti i sadašnjosti, od prirodnih fenomena i zdravih morskih namirnica, do otočnih fešti i zanimljivosti. Pokrovitelji izdanja su Udruga za razvitak hrvatskih otoka, Otočni Sabor i Klaster Hrvatski otočni proizvod.

25. studeni 2024 22:43