Ako ste obožavatelj mediteranske kuhinje i dobar ručak ne možete zamisliti bez maslinovog ulja, ovog ljeta morate posjetiti Velu Luku. Dok gotovo svi znaju nezaboravne stihove o Veloj Luci, manje je poznato kako je ovo malo primorsko mjesto do samog početka novog tisućljeća imalo jednak broj stabala maslina kao i cijela Istra.
Danas se Vela Luka može pohvaliti ekstra djevičanskim maslinovim uljem iznimne kvalitete, a više o samom ulju i njegovoj proizvodnji imate priliku naučiti u muzeju Uljare Zlokić, piše blog Volim te, otoče.
U sezoni kada posjetitelji na obali traže sadržaj više, obilazak ove autohtone i zanimljive etnografske zbirke uvest će vas u svijet maslinarstva i uljarstva, ali i otkriti neke njegove male tajne.
Doputujete li u Velu Luku iz smjera Korčule, na samom ulazu u mjesto dočekat će vas moderna uljara u sklopu koje se nalazi muzej, odnosno Etnografska zbirka maslinarstva i uljarstva – jedna od najopsežnijih te vrste kod nas.
Iza Uljare Zlokić i njezine zbirke stoji nagrađivani veloluški maslinar Jadran Zlokić. Obiteljski je to posao neraskidivo vezan za otok, a u svemu mu pomažu kćer i sin. Jadran je još davne 1995. pokrenuo prvu privatnu uljaru u Hrvatskoj.
U međuvremenu je preselio u novi prostor, dobio brojna priznanja, a onda je prije nešto više od deset godina odlučio ispričati priču o neraskidivoj, tisućljetnoj vezi masline i otoka Korčule. Tako je nastala etnografska zbirka.
Krošnja masline, pogled na nezaobilazan zog za obuće i veliki drveni tisak znak su da ste ispred ulaza u Etnografsku zbirku – vremensku kapsulu koja vas vraća nekoliko stoljeća unatrag. Posjetitelji ovdje mogu vidjeti staro ručno postrojenje za preradu maslina iz 15. stoljeća, hidraulični sustav za prešanje iz 18. stoljeća, kamene mlinove, kamenice, posude za pranje plodova, te drugi starinski alat koji se u maslinarstvu i uljarstvu koristio prije nekoliko stotina godina.
Uljara kao i zbirka spoj je suvremenog i tradicionalnog, mladog i starog: dok se prošlost čuva kroz tradicijsko nasljeđe, u sadašnjosti se njeguju izvrsnost i stručnost te održivi razvoj turizma kao budućnost.
- Ovaj prostor je odličje velolučkoga kraja koji svjedoči o kontinuitetu ljudskog prisustva i djelovanja u maslinarstvu od prapovijesti do danas. Na ovim starim prešama i mlinovima radili su pradjedovi, djedovi i oci mnogih Velolučana - opisuje Marija Zlokić Lijić, direktorica Uljare Zlokić.
Eksponate je Jadran Zlokić prikupljao godinama. Mnogi od njih bili su raspadnuti ili u lošem stanju pa je većinu popravio sam. Neke eksponate morao je otkupiti, neke su mu ljudi poklonili, a on ih je sve brižno obnovio i postavio na zasluženo mjesto u svom muzeju. Sada u njima uživaju turisti iz cijelog svijeta, a da je ovaj potez bio pun pogodak najbolje govore dobre recenzije.
Muzej je otvoren od 8:00 do 20:00 sati, organizirani obilazak traje jedan sat, a za cijeli program potrebna je prethodna najava.
VELOUJE – souvenir s kojim nećete pogriješiti
Osim razgleda, posjetitelji u muzeju mogu kušati i kupiti maslinovo ulje koje obitelj Zlokić dobije iz svog maslinika. Radi se o najvećem masliniku na hrvatskim otocima sa čak 3500 stabala maslina.
Poseban ponos uljare krije se iza brenda VELOUJE – nagrađivanog ekstra djevičanskog ulja iznimne kvalitete koje se dobije nakon prvog tiještenja zdravog ploda masline.
Pakirano u atraktivnim tamnim bocama od 0.25, 0.5 i 0.75 litara napravljeno je od lastovke, sorte bogate polifenolima koji imaju pozitivan učinak na cijeli organizam.
Velouje tako je originalan otočki proizvod koji sažima dugu tradiciju proizvodnje maslinovog ulja obitelji Zlokić kao jednog od vodećih proizvođača na otoku Korčuli. Uz to svojim okusom i mirisom odličan je dodatak svakodnevnoj prehrani.
Da je Etnografska zbirka Uljare Zlokić vrijedna posjete prepoznale su brojne hrvatske i slovenske agencije čiji gosti rado posjećuju zbirku. Česti posjetitelji su i školarci te grupe biciklista, a u Uljari Zlokić ističu kako se raduju svima koje žele naučiti nešto više o maslinarstvu i uljarstvu otoka Korčule. Obilazak uljare uključuje stručnu prezentaciju, razgled etno zbirke, gledanje kratkog promo film i degustaciju ulja, a gosti imaju priliku i kupnje.