stdClass Object ( [id] => 1074477 [title] => ‘Glorija‘ Ranka Marinkovića utemeljena je na istinitoj narodnoj glendi iz sela Rukavac, a ujedno je i kritika Crkve i plaženje jezika Partiji [alias] => glorija-ranka-marinkovica-utemeljena-je-na-istinitoj-narodnoj-glendi-iz-sela-rukavac-a-ujedno-je-i-kritika-crkve-i-plazenje-jezika-partiji [catid] => 285 [published] => 1 [introtext] => [fulltext] =>

Dvadeset i osmog dana siječnja, prekjučer, navršilo se okruglih 20 godina od preminuća Ranka Marinkovića, meštra groteske, ironije i sarkazma, neponovljivog cinika kojemu je malo pandana u hrvatskoj književnosti. Ukupnošću svojega djela, premda će neki reći da ono nije količinski obilato, ostat će svakako među najvećim literatima u našoj književnoj i kulturnoj povijesti, čiji dometi mnogim "velikanima" ostali su na udaljenosti koju premostit mogu, istom, leće u teleskopu.

Ukorak, ili nasuprot, svim mogućim predilekcijama ili umjetno potpomognutim autocenzurama, za vjerovati je kako bismo u drugačijim i ponešto različitijim rasporedima rođenjâ i rabljenjima materinskih jezikâ mi, i oni, danas u školama i na fakultetima (barem!) Europske unije govorili o "Pariškom Marinkoviću", a ne o "Viškom Voltaireu"… To su te, naime, relacije…

Razvedenost talenta Ranka Marinkovića stvorila je impozantni kvalitativni knjiški arhipelag, u kojem su usidreni oni veći otoci, svaki prema svojem rodu ili žanru. Tako, roman Kiklop bit će među najvećim reprezentima svoje vrste (o kojem smo lani pisali u ovom serijalu); zbirka novela Ruke bit će azimut što će poput kažiprsta kazivati smjer nasljednicima i sito za premjeravanje učinka prethodnika; knjiga kritika i eseja Geste i grimase ilitiga Nevesele oči klauna zadat će kurs svim prosuditeljima dramske izvedbe ili samog teksta i njegova autora iz te iste dramske izvedbe; drama Glorija zasjat će poput pokaznice i nastaviti svijetliti poput svjetionika ukorak s najboljim komadima svojega žanra iz misaone manufakture Miroslava Krleže. Iako trpe podnošljivost pripadanja u istoj rečenici, ini autori poput Milana Begovića, Ive Brešana ili Antuna Šoljana, ipak nisu uspjeli doroniti do dubina koje su nalili svojim dramama Krleža i Marinković.

RUKAVICA U LICE

U najkraćemu, poput W. A. Mozarta ili P. I. Čajkovskog, koji su u glazbi na svim razinama ostavili impozantnu umjetničku tvorevinu u rasteru što im ga je glazba i nudila, Ranko Marinković uživao je, i nama uživanciju prenio, zarad svake bijele rukavice što mu ju je književnosti bila bacila u lice. Početničkih se stihova svojevoljno bio odrekao, pa ih nije ni dao uvrštavati u komplete salda opera omnia; ali, šjor Ranko je u svakom svojem tekstu – bez razlike je li to napis za časopis ili žurnale, odnosno ostvaraj za knjigu ili kazalište – sve svoje rečenice i replike, čak i didaskalije i "babaskalije" inkrustirao živom i skakutavom pjesničkošću.

Dovoljno je pročitati njegove novele za shvatiti kako su to, zapravo, proširene pjesme u prozi. Poeme u prozi, reklo bi se… Tekst Ruke, koji je i imenovao kultni libar, esencijalni je egzemplar svojega soja, u kojemu je Marinković lepezasto razvukao metaforu do metonimije, pa onda još i razvio metonimiju do protega bujne alegorije. Te "ruke" nisu samo dijelovi tijela, već su iz "provincije ekstremiteta" genijalno privedeni do u antropomorfnu živodajnost en général

Kad je kazalište bilo posrijedi, Ranko Marinković nije bio tek glumac ili redatelj, scenograf ili kostimograf, ali jest sveučilišni profesor, gdje je o svim tim naročitostima teorije i prakse ex cathedra predavao više od tri desetljeća, do penzije. No, u svijetu teatra koračao je od albeda do nigreda, od kovine aversa do tkanine reversa, od svojevrsnog negativa napisanog autorskog dramskog predloška do tobožnjeg pozitiva u objavljenoj kritici tuđeg scenskoga komada. Realizirao se, ergo, Marinković i kao kazališni pisac i kao pisac o kazalištu. U okviru već spomenutog libra programatsko-signifikantnog imena Geste i grimase oknjižio je svoje eruditske osvrte i recenzije, interpretacije i tumačenja kojima nije bilo odveć uzora, ali jest nastavljača.

Nešto je lucidne teatralije bilo nastalo iz kazalištoslovnih ambicija Augusta Šenoe i A. G. Matoša, pa i Milutina Cihlara Nehajeva, svejedno je li ih zanimala dramska ili operna problematika, ili pak oboje, u đuture. Ali, u vrijeme između dva svjetska rata, barem kod nas u Splitu, postojala je živa kazališna aktiva što se ocjenjivačkim arbitracijama revno prostirala po paginama u dnevnim novinama (Novo doba, Jadranska pošta), a kojima su publicistički trubaduri i portparoli bili Ambro Novak i Silvije Alfirević, Ivo Lahman i Ivo Batistić.

Pa i Tin Ujević, sa svojim zadivljujućim feljtonima u kojima je, poput peškadura s mrežom, zapasavao široki raspon tema i inih kulturâ. Zaboravili smo, ili možda nismo ni znali, da je i sâm Boris Papandopulo, veliki kompozitor, za splitskih dana 30-ih godina minuloga vijeka i milenija bio marni glazbeni kritičar, s obuhvatnošću i analitičnošću upućenog esejista… (Valjalo bi te njegove glazbene oglede, najzad, ukoričiti unutar jedinstvenog sveska!) To je doba kad Marinković štanca svoje briljantne medaljone s polja dramaturškoga kazalištoslovlja, na kojega će se u narednim desetljećima dostojnim epigonstvom nadovezati ter nastaviti prihvaćeni i utjecajni znalci s neporecivim autoritetom: Petar Brečić i Petar Selem, Dalibor Foretić i Mani Gotovac, Anatolij Kudrjavcev i Nedjeljko Fabrio. Svatko prema svojoj vrsti…

A Marinkovićeva kritičarsko-razmišljateljska kazalištarija nije mu pala s nebesa… On je bio detaljno upućen u tekovine stvarateljske literarne uljudbe koliko s romanske franko-italo strane u prilici Molièrea, Goldonija ili Pirandella, engleskoga Shakespearea, toliko i s one slavenske u vidu Dostojevskog ili Gorkog, odnosno, u domaćoj varijanti Petra Preradovića ili susjeda Branislava Nušića, da spomenuti budu samo neki.

No, Marinkovićev dramaturški afinitet ponajvećma će tražiti ishodišta u izravnoj dramskoj akciji, pri pisanju drama. Koliko je bio involviran u taj modus književnog stvaralaštva, svjedoči nam i mjera u kojoj je on i inače preferirao radijaciju i vibraciju – dijaloga. I u romanima i u novelama primjetna je preponderancija kolokvijalnih i disputskih dionica, opća razgovorljivost među likovima i neposredni kontakt protagonista. Deskriptivnost je u njegovoj prozi dovedena u onoliko podređeni položaj, koliko je u dramama – s dominantnim, naravno, dijalogom – ta ista deskriptivnost obimnom didaskaličnošću uvedena u tekst, slikarski preciznim crtama i pjesnički sočnim asocijacijama i usporedbama. Sve kad se u Marinkovića sabere ujedno, svede se na recipročnost ove ili one vrste: deskripciju ili dijalog, djelo ili njegovu ocjenu, zrcalo ili odraz; paralelizam "ruku", lijeve i desne, ženske i muške, mlade i stare

DRAMATIČAR PJESNIČKOG DARA

Znao je šjor Ranko da dobra drama nije dobra drama samo po daru dramatičara da stvori napet zaplet ili odapet obrat, dobru dramu dobrom dramom čini i vještina dramatičara pri demonstriranju talenta u stvaranju lijepe i zvučne rečenice, žive i iskričave replike. Dobar dramatičar, ako hoće do u dobrog se dramatičara preobraziti, svakako ima imati itekakvoga pjesničkog dara… Rečeno je kako se Ranko Marinković naknadno bio odrekao svojih pjesničkih radova s kojima je bio zakoračio u intimni tusculum vlastitoga književnog stvaralaštva, ali je nerv versifeksa i začinjavca u njemu vazda otkucavao u pulsaciji perpetuum mobile, pa je njegova drama Glorija literarno izvedena u maniri kojom je Michelangelo Buonarroti isklesao svojega Mojsija, ili kako je Giacomo Puccini komponirao neumrlu operu Tosca. Sve u Marinkovićevoj Gloriji govori, izgleda i pjeva…

A s operom Tosca dramu Glorija čak i vrlo doslovno povezuje prva slika Komižaninove drame. U Puccinija je to inicijalni prizor i dijalog Crkvenjaka sa slikarom Cavaradossijem, u crkvi, a kod Marinkovića odulji deškorš don Zane i don Jere, knjižničara i biskupovog tajnika, dvojice i po dobi i po temperamentu posvema različitih popova. Kasnije im se pridružuje i biskup, baš kao i potkraj I. čina opere Tosca, u prizoru "Te Deum". U rečenoj operi glavni ženski lik, Floria Tosca, jest pjevačica, dok je i u Marinkovića njegova protagonistica dramaturški polivalentna i polinomična, također umjetnica, artistica u cirkusu, nesvodiva na antroponimijski jedincati identitet (nego se vijuga između imenâ Jagoda – Glorija – Sestra Magdalena, kako joj već varira ime od krsnoga, preko umjetničkog do redovničkog). Razlika je jedino u tome što je kod Puccinija ženski lik (simbol patnje, žrtve!) gotovo pa lajtmotiv svake od njegovih operâ (La Boheme, Madama Butterfly, La rondine, La Fanciulla del West, Turandot), dok je u kompletnom Marinkovićevom opusu ovo skoro pa jedincati ženski lik kojemu je podano određeno prvenstvo…

Također, motiv žene koja kao čin pokajanja napušta svjetovni i posvećuje se asketskom, eremitskom životu u samostanu vidjeli smo u Verdijevoj operi Don Carlo, a žene-žrtve, patničke otkupiteljice muškarca, vidjeli smo u klasičnom primjeru tog podžanra kod Ludwiga van Beethovena (opera Fidelio), te kasnije u Richarda Wagnera (Ukleti Holandez). U stvarnosti, to je pak jedino učinila splitska glumica Edita Majić koja je, napustivši baš upravo relativno uspješan glumački poziv, već poodavno u jednom dosta zatvorenom manastiru u Španjolskoj.

Glorija je komad u kojem je Marinković doista hrabro zasjekao u društveni establišment. I inače poližanrovski nesvodiv na kritičarske ladice i teoretičarske škafete, ovaj je pisac zbunjivao i nadalje zbunjuje književne historiografe u njihovoj tendenciji svođenja fenomenâ na nekovrsne standarde. Koristeći se nizom tehnika i oblika, on je komponirao i ovu dramu, demonstrirajući minuciozno poznavanje crkvenih običaja i teoloških postulata, ter iskazujući suvereno vladanje važnošću relikvijarija i rekvizitarija, sakrosanktske komparserije i cirkuske skalamerije. Bilo je stoga i povika u ovih 65 godina trajanja Glorije na sceni kako je Marinković skandalizirao kršćansku tradiciju dovodeći je u suodnos s cirkusantskom profanošću. Nitko nije tako vješto zavario šav između publike i publikuma, kao Marinković… Pa opet, on je lucidno poigravao se različitošću temperamenata među popima, često bockajući tobože legalizirano licemjerje i gadarije svećenikâ "s greškom" citatima iz Biblije i prenoseći, za njih farizejske dušobrižnike, trnovite riječi Isukrstove. Iako naoko antiklerikalna kritika Crkve, ovaj je mirakuložasti komad i podrugujsko plaženje jezika političkoj partijskoj jednoobraznosti.

MARAMICA 'ŽIVE GOSPE'

Uostalom, valja imati na pameti kako je Marinković Gloriju napisao inspiriran nefikcionalnom usmenom pričom iz puka, facendom s ishodišnog mu otoka Visa. Sve je temeljeno na istinitoj narodnoj glendi iz sela Rukavac, kad je remeta nehoteć oborio i razbio kip Gospe, neposredno pred blagdan Vele Gospe, pa se župnik dosjetio ideje da u niši razbijeni Madonin lik zamijeni živa osoba. (U originalnoj facendi remeta je, pri nezgodi, uskliknuo: "Jebenti Gospu, razbio san Gospu!", a čitava je namještaljka otkrivena kad se "živa gospa" sagnula po maramicu i nehoteć u priši zahvatila i komad vešte koji je, ne videći, podigla, i ostala tako stajati dok je bio puk u crkvi među kojim je netko to i primijetio…)

Sukladno svemu ovome, sam pisac svjesno je koketirao šetnjom po ivici sakrilegičnosti, osokoljen valjda i samim blasfemičnim imputom što je bio injektiran u samu srž ove neobične otočke dogodovštine.

Do kazališne pozornice dramatičar Ranko Marinković bio se dobacio još kao 26-godišnjak, 1939. godine, kad mu je u Zagrebu praizvedena drama Albatros. Time će ne samo svrnuti svjetlo reflektora pomnje na sebe, nego će i stvoriti pretpostavke za lagodnije progrediranje u književnu karijeru kao izvanserijski talent. Pogibelj Drugoga svjetskog rata odgodit će rasplamsavanje ognja te sluteće recepcije, pa će se autor potucati od talijanskih kazamata do zbjega u El Shattu; ma, svršetkom rata postat će direktorom Drame u Hrvatskom narodnom kazalištu u Zagrebu, a zatim će od 1951. godine imati mirnu profesuru, što će mu omogućiti i lagodnost pisanja i mir objavljivanja.

U Splitu će već 1947. godine biti premijera njegove drame Albatros, u Narodnom kazalištu dakako, kad će se u gradu gdje se gimnazijski formirao sad već i formatirati ne samo kao obećavajući autor, nego i kao diretur Drame kazališta u metropoli, koji se vraća u nacionalni teatar sredine i zavičaja koji su ga inicijalno i odškolovali.Njegova drama Glorija praizvest će se u Zagrebu 1955. godine, kad će biti objavljena i u časopisu "Književnost" u Beogradu. Već dogodine, ukoričit će se u zasebnom svesku u Zagrebu. Split je bio ažuran, pa će publika u gradu pod Marjanom već 1956. godine s vlastitim ansamblom uprizoriti ovo čudesno djelo svojega Dalmatinca, tj. "mirakl u šest slika", kako pobliže žanrovski sam komad etiketira njegov pisac.

Režirat će je Vojdrag Berčić, na inscenaciji koju će podignuti glasoviti Rudolf Bunk, dok će naslovnu junakinju odigrati Mia Sasso. Već četiri godine poslije, obnovit će je Tomislav Tanhofer (1960.) i glavnu rolu povjeriti Ankici Cvijanović. Međutim, ono čega se još uvijek mogu sjećati stariji među nama, jest fenomenalna produkcija Glorije iz 1978. godine u HNK Split, kad ju je signirao redateljski genius loci – Marin Carić. Posebnu čar toj predstavi dala je Zdravka Krstulović kao Glorija, kojoj je sjajan kontrapunkt bio Josip Genda kao don Zane. Odonda, pune 42 godine, Glorija nije igrala na splitskoj pozornici… Kao kuriozum, neka bude navedeno kako je Andro Marjanović bio crkvenjak Toma u sve tri splitske produkcije Glorije (inače je bio operetni pjevač, ali i asistent redatelju Anti Jelaski u Goldonijevim Ribarskim svađama).

GIGANT DUHA I PERA

Šjor Ranka, giganta duha i pera skutrenog u sićušnom tijelu toploga i mirnog starca, imao sam sreću poznavati usprkos činjenici da je bio 60 godina stariji od mene. Srećom, Bog ga je poživio pa je bilo i prilike za odigrati koju partiju šaha u Muzeju za umjetnost i obrt u Zagrebu nakon šetnje Ilicom i Frankopanskom ulicom. Kako mu je sve savršeno kompozicijski funkcioniralo u ama baš svakom njegovom djelu, podjednako je inženjerski vješt bio i nad šahovskom pločom. Izgubio sam tri partije šaha tog dana od njega, ali sam puno svega drugoga dobio. Gledao sam ga u one njegove čiste oči i nagrišpano lice koje me je, svojim donjim dijelom, podsjećalo na lice Tina Ujevića. I da sam gledao u figure na ploči, svejedno bih bio izgubio partije šaha. Ono što sam tada dobio, nosim i dandanas sa sobom…

Onako kako nakon kazališne premijere, mimo eventualnog sjećanja, kao jedini trag ostane knjižica tiskana u povodu same predstave, jednako tako, pored možebitnog dojma nakon što smo pročitali knjigu, kao jedini trag ostane kritika ili esej, usputni zapis ili dnevnička bilješka, taj – kostur čitanja. Ranko Marinković i sam je sudjelovao u stvaranju te kosturne tvarnosti vlastitim kazališnim predstavama, a likove iz svojih komada oblikovao je tako da, ako se i zaborave ili se raspadnu, iza njih ostane makar plastična kazališna maska…

[video] => [gallery] => [extra_fields] => Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => viški voltaire [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [3] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [4] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [5] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [7] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [8] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [9] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [10] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [11] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [12] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [13] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [14] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [15] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [16] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [25] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [26] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [27] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [28] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [29] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [30] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) ) [extra_fields_search] => viški voltaire 1 1 1 1 1 2 0 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 [created] => 2021-01-27 12:50:20 [created_by] => 3157 [created_by_alias] => Siniša Vuković [checked_out] => 0 [checked_out_time] => 0000-00-00 00:00:00 [modified] => 2021-01-31 07:16:00 [modified_by] => 3157 [publish_up] => 2021-01-31 07:16:00 [publish_down] => 0000-00-00 00:00:00 [trash] => 0 [access] => 1 [ordering] => 0 [featured] => 0 [featured_ordering] => 0 [image_caption] => [image_credits] => [video_caption] => [video_credits] => [hits] => 31 [params] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( [enable_css] => 1 [jQueryHandling] => 1.8remote [backendJQueryHandling] => remote [userName] => 1 [userImage] => 1 [userDescription] => 1 [userURL] => 1 [userEmail] => 0 [userFeedLink] => 1 [userFeedIcon] => 1 [userItemCount] => 30 [userItemTitle] => 1 [userItemTitleLinked] => 1 [userItemDateCreated] => 1 [userItemImage] => 1 [userItemIntroText] => 1 [userItemCategory] => 1 [userItemTags] => 1 [userItemCommentsAnchor] => 1 [userItemReadMore] => 1 [userItemOCMPlugins] => 1 [authorsListLimit] => 61 [tagItemCount] => 61 [tagItemTitle] => 1 [tagItemTitleLinked] => 1 [tagItemDateCreated] => 1 [tagItemImage] => 1 [tagItemIntroText] => 1 [tagItemCategory] => 1 [tagItemReadMore] => 1 [tagItemExtraFields] => 1 [tagOrdering] => [tagFeedLink] => 1 [tagFeedIcon] => 1 [genericItemCount] => 61 [genericItemTitle] => 1 [genericItemTitleLinked] => 1 [genericItemDateCreated] => 1 [genericItemImage] => 1 [genericItemIntroText] => 1 [genericItemCategory] => 1 [genericItemReadMore] => 1 [genericItemExtraFields] => 1 [genericFeedLink] => 1 [genericFeedIcon] => 1 [instantArticlesLimit] => 100 [instantArticlesExtraField] => 87 [instantArticlesExtraFieldON] => 2 [instantArticlesCategoriesChildren] => 0 [instantArticlesTitle] => [instantArticlesDescription] => [mainTagCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 396 [2] => 383 [3] => 424 [4] => 250 [5] => 251 [6] => 452 [7] => 252 [8] => 477 [9] => 253 [10] => 254 [11] => 255 [12] => 483 [13] => 256 [14] => 300 [15] => 257 [16] => 258 [17] => 260 ) [relatedItemsCategoriesChildren] => 1 [mobileJsonCustomHomepage] => 0 [mobileJsonQuoteModule] => 0 [mobileJsonWeatherModule] => 0 [mobileJsonLimit] => [mobileJsonObituary] => 0 [mobileApi2Enabled] => 1 [mobileApi2UserAgent] => OCM Mobile Articles [mobileApi2ImagePrefix] => h [mobileApi2ImageSuffix] => 1280 [mobileApi2DefaultAuthorImage] => /images/jpgs/user_face.jpg [mobileApi2TagLimit] => 50 [mobileApi2TagOrdering] => publishUp [mobileApi2TagCategories] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategories0] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 101 [mobileApi2TagExcludeCategories] => Array ( [0] => 318 [1] => 323 [2] => 301 [3] => 406 [4] => 417 ) ) [mobileApi2TagCategories1] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 328 ) [mobileApi2TagCategories2] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 329 ) [mobileApi2TagCategories3] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 327 ) [mobileApi2TagCategories4] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 478 ) [mobileApi2TagCategories5] => stdClass Object ( [mobileApi2TagCategoriesMenuitem] => 494 ) ) [mobileApi2TagsSearchLimit] => 200 [mainFeedCategories] => Array ( [0] => 240 ) [feedLimit] => 50 [mostPopularFeedLimit] => 20 [feedItemImage] => 0 [feedImgSize] => S [feedItemIntroText] => 0 [feedTextWordLimit] => [feedItemFullText] => 1 [feedTextCharacterLimit] => 300 [feedItemSubtitle] => 1 [feedItemAuthor] => 0 [feedTtl] => 60 [feedDescription] => RSS feeds for Slobodna Dalmacija [feedItemTags] => 0 [feedItemVideo] => 0 [feedItemGallery] => 0 [feedItemAttachments] => 0 [feedBogusEmail] => [feedTopModules] => Array ( [0] => 105 ) [feedTopFbExcludeCategories] => Array ( [0] => 243 [1] => 353 [2] => 333 ) [introTextCleanup] => 0 [introTextCleanupExcludeTags] => [introTextCleanupTagAttr] => [fullTextCleanup] => 0 [fullTextCleanupExcludeTags] => [fullTextCleanupTagAttr] => [xssFiltering] => 0 [linkPopupWidth] => 900 [linkPopupHeight] => 600 [imagesQuality] => 100 [itemImageXS] => 100 [itemImageS] => 200 [itemImageM] => 400 [itemImageL] => 600 [itemImageXL] => 900 [itemImageGeneric] => 300 [catImageWidth] => 100 [catImageDefault] => 1 [userImageWidth] => 100 [userImageDefault] => 1 [commenterImgWidth] => 48 [onlineImageEditor] => sumopaint [imageTimestamp] => 0 [imageMemoryLimit] => [socialButtonCode] => [twitterUsername] => [facebookMetatags] => 1 [facebookImage] => Medium [comments] => 1 [commentsOrdering] => DESC [commentsLimit] => 10 [commentsFormPosition] => below [commentsPublishing] => 0 [commentsReporting] => 2 [commentsReportRecipient] => [inlineCommentsModeration] => 0 [gravatar] => 1 [antispam] => 0 [recaptchaForRegistered] => 1 [akismetForRegistered] => 1 [commentsFormNotes] => 1 [commentsFormNotesText] => [frontendEditing] => 1 [showImageTab] => 1 [showImageGalleryTab] => 1 [showVideoTab] => 1 [showExtraFieldsTab] => 1 [showAttachmentsTab] => 1 [showOCMPlugins] => 1 [sideBarDisplayFrontend] => 0 [staticURL] => https://static.slobodnadalmacija.hr [siteURL] => https://slobodnadalmacija.hr [sseHost] => sse.slobodnadalmacija.hr [lockingArticlesCategories] => Array ( [0] => 119 [1] => 424 [2] => 250 [3] => 251 [4] => 452 [5] => 252 [6] => 477 [7] => 253 [8] => 254 [9] => 255 [10] => 483 [11] => 256 [12] => 257 [13] => 258 [14] => 260 ) [lockingArticlesUnit] => YEAR [lockingArticlesQuantity] => 1 [photoGalleryExtraField] => 63 [photoGalleryExtraFieldON] => 2 [videoGalleryExtraField] => 67 [videoGalleryExtraFieldON] => 2 [tickerModules] => Array ( [0] => 408 [1] => 409 ) [gaEmail] => [mergeEditors] => 1 [sideBarDisplay] => 1 [attachmentsFolder] => [hideImportButton] => 0 [googleSearch] => 0 [googleSearchContainer] => ocmGoogleSearchContainer [OCMUserProfile] => 1 [OCMUserGroup] => 4 [redirect] => 101 [adminSearch] => simple [cookieDomain] => [gatherStatistics] => 1 [article_preview_ocm_category_id] => [taggingSystem] => 1 [lockTags] => 0 [showTagFilter] => 0 [ocmTagNorm] => 0 [ocmTagNormCase] => lower [ocmTagNormAdditionalReplacements] => [recaptcha_public_key] => marko_margeta [recaptcha_private_key] => zoey2013 [recaptcha_theme] => clean [recaptchaV2] => 1 [recaptchaOnRegistration] => 0 [akismetApiKey] => [stopForumSpam] => 0 [stopForumSpamApiKey] => [showItemsCounterAdmin] => 1 [showChildCatItems] => 1 [disableCompactOrdering] => 0 [metaDescLimit] => 150 [enforceSEFReplacements] => 0 [SEFReplacements] => À|A, Á|A, Â|A, Ã|A, Ä|A, Å|A, à|a, á|a, â|a, ã|a, ä|a, å|a, Ā|A, ā|a, Ă|A, ă|a, Ą|A, ą|a, Ç|C, ç|c, Ć|C, ć|c, Ĉ|C, ĉ|c, Ċ|C, ċ|c, Č|C, č|c, Ð|D, ð|d, Ď|D, ď|d, Đ|D, đ|d, È|E, É|E, Ê|E, Ë|E, è|e, é|e, ê|e, ë|e, Ē|E, ē|e, Ĕ|E, ĕ|e, Ė|E, ė|e, Ę|E, ę|e, Ě|E, ě|e, Ĝ|G, ĝ|g, Ğ|G, ğ|g, Ġ|G, ġ|g, Ģ|G, ģ|g, Ĥ|H, ĥ|h, Ħ|H, ħ|h, Ì|I, Í|I, Î|I, Ï|I, ì|i, í|i, î|i, ï|i, Ĩ|I, ĩ|i, Ī|I, ī|i, Ĭ|I, ĭ|i, Į|I, į|i, İ|I, ı|i, Ĵ|J, ĵ|j, Ķ|K, ķ|k, ĸ|k, Ĺ|L, ĺ|l, Ļ|L, ļ|l, Ľ|L, ľ|l, Ŀ|L, ŀ|l, Ł|L, ł|l, Ñ|N, ñ|n, Ń|N, ń|n, Ņ|N, ņ|n, Ň|N, ň|n, ʼn|n, Ŋ|N, ŋ|n, Ò|O, Ó|O, Ô|O, Õ|O, Ö|O, Ø|O, ò|o, ó|o, ô|o, õ|o, ö|o, ø|o, Ō|O, ō|o, Ŏ|O, ŏ|o, Ő|O, ő|o, Ŕ|R, ŕ|r, Ŗ|R, ŗ|r, Ř|R, ř|r, Ś|S, ś|s, Ŝ|S, ŝ|s, Ş|S, ş|s, Š|S, š|s, ſ|s, Ţ|T, ţ|t, Ť|T, ť|t, Ŧ|T, ŧ|t, Ù|U, Ú|U, Û|U, Ü|U, ù|u, ú|u, û|u, ü|u, Ũ|U, ũ|u, Ū|U, ū|u, Ŭ|U, ŭ|u, Ů|U, ů|u, Ű|U, ű|u, Ų|U, ų|u, Ŵ|W, ŵ|w, Ý|Y, ý|y, ÿ|y, Ŷ|Y, ŷ|y, Ÿ|Y, Ź|Z, ź|z, Ż|Z, ż|z, Ž|Z, ž|z, α|a, β|b, γ|g, δ|d, ε|e, ζ|z, η|h, θ|th, ι|i, κ|k, λ|l, μ|m, ν|n, ξ|x, ο|o, π|p, ρ|r, σ|s, τ|t, υ|y, φ|f, χ|ch, ψ|ps, ω|w, Α|A, Β|B, Γ|G, Δ|D, Ε|E, Ζ|Z, Η|H, Θ|Th, Ι|I, Κ|K, Λ|L, Μ|M, Ξ|X, Ο|O, Π|P, Ρ|R, Σ|S, Τ|T, Υ|Y, Φ|F, Χ|Ch, Ψ|Ps, Ω|W, ά|a, έ|e, ή|h, ί|i, ό|o, ύ|y, ώ|w, Ά|A, Έ|E, Ή|H, Ί|I, Ό|O, Ύ|Y, Ώ|W, ϊ|i, ΐ|i, ϋ|y, ς|s, А|A, Ӑ|A, Ӓ|A, Ә|E, Ӛ|E, Ӕ|E, Б|B, В|V, Г|G, Ґ|G, Ѓ|G, Ғ|G, Ӷ|G, y|Y, Д|D, Е|E, Ѐ|E, Ё|YO, Ӗ|E, Ҽ|E, Ҿ|E, Є|YE, Ж|ZH, Ӂ|DZH, Җ|ZH, Ӝ|DZH, З|Z, Ҙ|Z, Ӟ|DZ, Ӡ|DZ, Ѕ|DZ, И|I, Ѝ|I, Ӥ|I, Ӣ|I, І|I, Ї|JI, Ӏ|I, Й|Y, Ҋ|Y, Ј|J, К|K, Қ|Q, Ҟ|Q, Ҡ|K, Ӄ|Q, Ҝ|K, Л|L, Ӆ|L, Љ|L, М|M, Ӎ|M, Н|N, Ӊ|N, Ң|N, Ӈ|N, Ҥ|N, Њ|N, О|O, Ӧ|O, Ө|O, Ӫ|O, Ҩ|O, П|P, Ҧ|PF, Р|P, Ҏ|P, С|S, Ҫ|S, Т|T, Ҭ|TH, Ћ|T, Ќ|K, У|U, Ў|U, Ӳ|U, Ӱ|U, Ӯ|U, Ү|U, Ұ|U, Ф|F, Х|H, Ҳ|H, Һ|H, Ц|TS, Ҵ|TS, Ч|CH, Ӵ|CH, Ҷ|CH, Ӌ|CH, Ҹ|CH, Џ|DZ, Ш|SH, Щ|SHT, Ъ|A, Ы|Y, Ӹ|Y, Ь|Y, Ҍ|Y, Э|E, Ӭ|E, Ю|YU, Я|YA, а|a, ӑ|a, ӓ|a, ә|e, ӛ|e, ӕ|e, б|b, в|v, г|g, ґ|g, ѓ|g, ғ|g, ӷ|g, y|y, д|d, е|e, ѐ|e, ё|yo, ӗ|e, ҽ|e, ҿ|e, є|ye, ж|zh, ӂ|dzh, җ|zh, ӝ|dzh, з|z, ҙ|z, ӟ|dz, ӡ|dz, ѕ|dz, и|i, ѝ|i, ӥ|i, ӣ|i, і|i, ї|ji, Ӏ|i, й|y, ҋ|y, ј|j, к|k, қ|q, ҟ|q, ҡ|k, ӄ|q, ҝ|k, л|l, ӆ|l, љ|l, м|m, ӎ|m, н|n, ӊ|n, ң|n, ӈ|n, ҥ|n, њ|n, о|o, ӧ|o, ө|o, ӫ|o, ҩ|o, п|p, ҧ|pf, р|p, ҏ|p, с|s, ҫ|s, т|t, ҭ|th, ћ|t, ќ|k, у|u, ў|u, ӳ|u, ӱ|u, ӯ|u, ү|u, ұ|u, ф|f, х|h, ҳ|h, һ|h, ц|ts, ҵ|ts, ч|ch, ӵ|ch, ҷ|ch, ӌ|ch, ҹ|ch, џ|dz, ш|sh, щ|sht, ъ|a, ы|y, ӹ|y, ь|y, ҍ|y, э|e, ӭ|e, ю|yu, я|ya [ocmSef] => 0 [ocmSefLabelCat] => content [ocmSefLabelTag] => tag [ocmSefLabelUser] => author [ocmSefLabelSearch] => search [ocmSefLabelDate] => date [ocmSefLabelItem] => 0 [ocmSefLabelItemCustomPrefix] => [ocmSefInsertItemId] => 1 [ocmSefItemIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseItemTitleAlias] => 1 [ocmSefInsertCatId] => 1 [ocmSefCatIdTitleAliasSep] => dash [ocmSefUseCatTitleAlias] => 1 [show_page_heading] => 0 [categories] => Array ( [0] => 285 ) [exclude_from_group_by_subcategories] => 0 [menu-anchor_css] => nav__link [menu_text] => 1 [menu_show] => 1 [menu-meta_description] => Najnovije vijesti s područja književnosti. [menu-meta_keywords] => vijesti, zanimljivosti, kultura, književnosti [secure] => 0 [page_title] => Književnost [page_description] => SiteMeta Description [page_rights] => [robots] => [inheritFrom] => 0 [num_leading_items] => 2 [num_leading_columns] => 1 [leadingImgSize] => Large [num_primary_items] => 4 [num_primary_columns] => 2 [primaryImgSize] => Medium [num_secondary_items] => 4 [num_secondary_columns] => 1 [secondaryImgSize] => Small [num_links] => 4 [num_links_columns] => 1 [linksImgSize] => XSmall [catCatalogMode] => 0 [catFeaturedItems] => 1 [catOrdering] => publishUp [catPagination] => 2 [catPaginationResults] => 1 [catTitle] => 1 [catTitleItemCounter] => 1 [catDescription] => 1 [catImage] => 1 [catFeedLink] => 0 [catFeedIcon] => 0 [subCategories] => 1 [subCatColumns] => 2 [subCatTitle] => 1 [subCatTitleItemCounter] => 1 [subCatDescription] => 1 [subCatImage] => 1 [catItemTitle] => 1 [catItemTitleLinked] => 1 [catItemFeaturedNotice] => 0 [catItemAuthor] => 1 [catItemDateCreated] => 1 [catItemRating] => 0 [catItemImage] => 1 [catItemIntroText] => 1 [catItemExtraFields] => 0 [catItemHits] => 0 [catItemCategory] => 1 [catItemTags] => 1 [catItemAttachments] => 0 [catItemAttachmentsCounter] => 0 [catItemVideo] => 0 [catItemVideoAutoPlay] => 0 [catItemImageGallery] => 0 [catItemDateModified] => 0 [catItemReadMore] => 1 [catItemCommentsAnchor] => 1 [catItemOCMPlugins] => 1 [itemDateCreated] => 1 [itemTitle] => 1 [itemFeaturedNotice] => 1 [itemAuthor] => 1 [itemFontResizer] => 1 [itemPrintButton] => 0 [itemEmailButton] => 1 [itemSocialButton] => 1 [itemVideoAnchor] => 1 [itemImageGalleryAnchor] => 1 [itemCommentsAnchor] => 1 [itemRating] => 0 [itemImage] => 1 [itemImgSize] => Large [itemImageMainCaption] => 1 [itemImageMainCredits] => 1 [itemIntroText] => 0 [itemFullText] => 1 [itemExtraFields] => 1 [itemDateModified] => 1 [itemHits] => 0 [itemCategory] => 0 [itemTags] => 1 [itemAttachments] => 1 [itemAttachmentsCounter] => 1 [itemVideo] => 1 [itemVideoAutoPlay] => 0 [itemVideoCaption] => 1 [itemVideoCredits] => 1 [itemImageGallery] => 0 [itemNavigation] => 0 [itemComments] => 1 [itemTwitterButton] => 1 [itemFacebookButton] => 1 [itemGooglePlusOneButton] => 1 [itemAuthorBlock] => 0 [itemAuthorImage] => 0 [itemAuthorDescription] => 0 [itemAuthorURL] => 0 [itemAuthorEmail] => 0 [itemAuthorLatest] => 0 [itemAuthorLatestLimit] => 5 [itemRelated] => 1 [itemRelatedLimit] => 2 [itemRelatedTitle] => 1 [itemRelatedCategory] => 1 [itemRelatedImageSize] => Small [itemRelatedIntrotext] => 0 [itemRelatedFulltext] => 0 [itemRelatedAuthor] => 0 [itemRelatedMedia] => 1 [itemRelatedImageGallery] => 1 [itemOCMPlugins] => 1 [recaptcha] => ) [initialized:protected] => 1 [separator] => . ) [metadesc] => [metadata] => robots= author= [metakey] => [plugins] => {"incptvocmimagegalleryIGParameters":"default","incptvocmimagegalleryocmIGposition":"OcmAfterDisplayContent","incptvocmimagegalleryocmIGtheme":"CameraSlideshow","incptvocmimagegalleryImages":["\/images\/slike\/2021\/01\/27\/15935894.jpg","\/images\/slike\/2021\/01\/27\/15915374.jpg","\/images\/slike\/2021\/01\/27\/15915376.jpg","\/images\/slike\/2021\/01\/27\/15915488.jpg","\/images\/slike\/2021\/01\/27\/15915478.jpg","\/images\/slike\/2021\/01\/27\/15915468.jpg"],"incptvocmimagegalleryImageTitles":["Josip Bistrovi\u0107\/Cropix","Nema","Privatni Album","","",""],"incptvocmimagegalleryImageDescriptions":["Ranko Marinkovi\u0107 dolazi na premijeru u HNK u Zagrebu
\n\u00a0","Slika iz dugoga \u017eivota Marinkovi\u0107eve 'Glorije'","Sini\u0161a Vukovi\u0107 i Ranko Marinkovi\u0107","Tri Glorije: Mia Sasso...","... Ankica Cvijanovi\u0107...","... i Zdravka Krstulovi\u0107"],"incptvocmimagegalleryImageFocus":["50:50","50:50","50:50","50:50","50:50","50:50"],"incptvocmimagegalleryImageDimensions":[{"size0":"1920x1278","k_15935894_1280.jpg":"1280x1280","k_15935894_1024.jpg":"1024x1024","k_15935894_640.jpg":"640x640","k_15935894_480.jpg":"480x480","k_15935894_340.jpg":"340x340","k_15935894_220.jpg":"220x220","o_15935894_1280.jpg":"1280x852","o_15935894_1024.jpg":"1024x681","o_15935894_640.jpg":"640x426","o_15935894_480.jpg":"480x319","o_15935894_340.jpg":"340x226","o_15935894_220.jpg":"220x146","h_15935894_1280.jpg":"1280x854","h_15935894_1024.jpg":"1024x683","h_15935894_640.jpg":"640x427","h_15935894_480.jpg":"480x320","h_15935894_340.jpg":"340x227","h_15935894_220.jpg":"220x147","pp_15935894_1280.jpg":"1006x1280","pp_15935894_1024.jpg":"805x1024","pp_15935894_640.jpg":"503x640","pp_15935894_480.jpg":"377x480","pp_15935894_340.jpg":"267x340","pp_15935894_220.jpg":"173x220"},{"size0":"530x787","k_15915374_1280.jpg":"1280x1280","k_15915374_1024.jpg":"1024x1024","k_15915374_640.jpg":"640x640","k_15915374_480.jpg":"480x480","k_15915374_340.jpg":"340x340","k_15915374_220.jpg":"220x220","o_15915374_1280.jpg":"1280x1900","o_15915374_1024.jpg":"1024x1520","o_15915374_640.jpg":"640x950","o_15915374_480.jpg":"480x712","o_15915374_340.jpg":"340x504","o_15915374_220.jpg":"220x326","h_15915374_1280.jpg":"1280x854","h_15915374_1024.jpg":"1024x683","h_15915374_640.jpg":"640x427","h_15915374_480.jpg":"480x320","h_15915374_340.jpg":"340x227","h_15915374_220.jpg":"220x147","pp_15915374_1280.jpg":"1006x1280","pp_15915374_1024.jpg":"805x1024","pp_15915374_640.jpg":"503x640","pp_15915374_480.jpg":"377x480","pp_15915374_340.jpg":"267x340","pp_15915374_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1753x1161","k_15915376_1280.jpg":"1280x1280","k_15915376_1024.jpg":"1024x1024","k_15915376_640.jpg":"640x640","k_15915376_480.jpg":"480x480","k_15915376_340.jpg":"340x340","k_15915376_220.jpg":"220x220","o_15915376_1280.jpg":"1280x847","o_15915376_1024.jpg":"1024x678","o_15915376_640.jpg":"640x423","o_15915376_480.jpg":"480x317","o_15915376_340.jpg":"340x225","o_15915376_220.jpg":"220x145","h_15915376_1280.jpg":"1280x854","h_15915376_1024.jpg":"1024x683","h_15915376_640.jpg":"640x427","h_15915376_480.jpg":"480x320","h_15915376_340.jpg":"340x227","h_15915376_220.jpg":"220x147","pp_15915376_1280.jpg":"1006x1280","pp_15915376_1024.jpg":"805x1024","pp_15915376_640.jpg":"503x640","pp_15915376_480.jpg":"377x480","pp_15915376_340.jpg":"267x340","pp_15915376_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1685x2758","k_15915488_1280.jpg":"1280x1280","k_15915488_1024.jpg":"1024x1024","k_15915488_640.jpg":"640x640","k_15915488_480.jpg":"480x480","k_15915488_340.jpg":"340x340","k_15915488_220.jpg":"220x220","o_15915488_1280.jpg":"1280x2095","o_15915488_1024.jpg":"1024x1676","o_15915488_640.jpg":"640x1047","o_15915488_480.jpg":"480x785","o_15915488_340.jpg":"340x556","o_15915488_220.jpg":"220x360","h_15915488_1280.jpg":"1280x854","h_15915488_1024.jpg":"1024x683","h_15915488_640.jpg":"640x427","h_15915488_480.jpg":"480x320","h_15915488_340.jpg":"340x227","h_15915488_220.jpg":"220x147","pp_15915488_1280.jpg":"1006x1280","pp_15915488_1024.jpg":"805x1024","pp_15915488_640.jpg":"503x640","pp_15915488_480.jpg":"377x480","pp_15915488_340.jpg":"267x340","pp_15915488_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1920x2477","k_15915478_1280.jpg":"1280x1280","k_15915478_1024.jpg":"1024x1024","k_15915478_640.jpg":"640x640","k_15915478_480.jpg":"480x480","k_15915478_340.jpg":"340x340","k_15915478_220.jpg":"220x220","o_15915478_1280.jpg":"1280x1651","o_15915478_1024.jpg":"1024x1321","o_15915478_640.jpg":"640x825","o_15915478_480.jpg":"480x619","o_15915478_340.jpg":"340x438","o_15915478_220.jpg":"220x283","h_15915478_1280.jpg":"1280x854","h_15915478_1024.jpg":"1024x683","h_15915478_640.jpg":"640x427","h_15915478_480.jpg":"480x320","h_15915478_340.jpg":"340x227","h_15915478_220.jpg":"220x147","pp_15915478_1280.jpg":"1006x1280","pp_15915478_1024.jpg":"805x1024","pp_15915478_640.jpg":"503x640","pp_15915478_480.jpg":"377x480","pp_15915478_340.jpg":"267x340","pp_15915478_220.jpg":"173x220"},{"size0":"1904x1950","k_15915468_1280.jpg":"1280x1280","k_15915468_1024.jpg":"1024x1024","k_15915468_640.jpg":"640x640","k_15915468_480.jpg":"480x480","k_15915468_340.jpg":"340x340","k_15915468_220.jpg":"220x220","o_15915468_1280.jpg":"1280x1310","o_15915468_1024.jpg":"1024x1048","o_15915468_640.jpg":"640x655","o_15915468_480.jpg":"480x491","o_15915468_340.jpg":"340x348","o_15915468_220.jpg":"220x225","h_15915468_1280.jpg":"1280x854","h_15915468_1024.jpg":"1024x683","h_15915468_640.jpg":"640x427","h_15915468_480.jpg":"480x320","h_15915468_340.jpg":"340x227","h_15915468_220.jpg":"220x147","pp_15915468_1280.jpg":"1006x1280","pp_15915468_1024.jpg":"805x1024","pp_15915468_640.jpg":"503x640","pp_15915468_480.jpg":"377x480","pp_15915468_340.jpg":"267x340","pp_15915468_220.jpg":"173x220"}]} [language] => * [multi_author] => 0 [type_id] => 100 [category] => TableOCMCategory Object ( [id] => 285 [name] => Književnost [alias] => knjizevnost [description] => [parent] => 256 [extraFieldsGroup] => 9 [published] => 1 [image] => [access] => 1 [ordering] => 2 [params] => {"inheritFrom":"256","catMetaDesc":"","catMetaKey":"","catMetaRobots":"","catMetaAuthor":"","theme":"","num_leading_items":"2","num_leading_columns":"1","leadingImgSize":"Large","num_primary_items":"4","num_primary_columns":"2","primaryImgSize":"Medium","num_secondary_items":"4","num_secondary_columns":"1","secondaryImgSize":"Small","num_links":"4","num_links_columns":"1","linksImgSize":"XSmall","catCatalogMode":"0","catFeaturedItems":"1","catOrdering":"publishUp","catPagination":"2","catPaginationResults":"1","catTitle":"1","catTitleItemCounter":"1","catDescription":"1","catImage":"1","catFeedLink":"0","catFeedIcon":"0","subCategories":"1","subCatColumns":"2","subCatOrdering":"","subCatTitle":"1","subCatTitleItemCounter":"1","subCatDescription":"1","subCatImage":"1","itemImageXS":"","itemImageS":"","itemImageM":"","itemImageL":"","itemImageXL":"","catItemTitle":"1","catItemTitleLinked":"1","catItemFeaturedNotice":"0","catItemAuthor":"1","catItemDateCreated":"1","catItemRating":"0","catItemImage":"1","catItemIntroText":"1","catItemIntroTextWordLimit":"","catItemExtraFields":"0","catItemHits":"0","catItemCategory":"1","catItemTags":"1","catItemAttachments":"0","catItemAttachmentsCounter":"0","catItemVideo":"0","catItemVideoWidth":"","catItemVideoHeight":"","catItemAudioWidth":"","catItemAudioHeight":"","catItemVideoAutoPlay":"0","catItemImageGallery":"0","catItemImageGalleryWidth":"","catItemImageGalleryHeight":"","catItemDateModified":"0","catItemReadMore":"1","catItemCommentsAnchor":"1","catItemOCMPlugins":"1","itemDateCreated":"1","itemTitle":"1","itemFeaturedNotice":"1","itemAuthor":"1","itemFontResizer":"1","itemPrintButton":"0","itemEmailButton":"1","itemSocialButton":"1","itemVideoAnchor":"1","itemImageGalleryAnchor":"1","itemCommentsAnchor":"1","itemRating":"0","itemImage":"1","itemImgSize":"Large","itemImageMainCaption":"1","itemImageMainCredits":"1","itemIntroText":"0","itemFullText":"1","itemExtraFields":"0","itemDateModified":"1","itemHits":"0","itemCategory":"0","itemTags":"1","itemAttachments":"1","itemAttachmentsCounter":"1","itemVideo":"1","itemVideoWidth":"","itemVideoHeight":"","itemAudioWidth":"","itemAudioHeight":"","itemVideoAutoPlay":"0","itemVideoCaption":"1","itemVideoCredits":"1","itemImageGallery":"0","itemImageGalleryWidth":"","itemImageGalleryHeight":"","itemNavigation":"0","itemComments":"1","itemTwitterButton":"1","itemFacebookButton":"1","itemGooglePlusOneButton":"1","itemAuthorBlock":"0","itemAuthorImage":"0","itemAuthorDescription":"0","itemAuthorURL":"0","itemAuthorEmail":"0","itemAuthorLatest":"0","itemAuthorLatestLimit":"5","itemRelated":"0","itemRelatedLimit":"5","itemRelatedTitle":"1","itemRelatedCategory":"0","itemRelatedImageSize":"0","itemRelatedIntrotext":"1","itemRelatedFulltext":"0","itemRelatedAuthor":"0","itemRelatedMedia":"0","itemRelatedImageGallery":"0","itemOCMPlugins":"1"} [trash] => 0 [plugins] => {"customparams_created":"2019-11-04 19:44:34","customparams_modified":"2019-11-04 19:44:34","customparams_videobg":"","customparams_countdown_module":"","customparams_search_template":""} [language] => * [container] => 0 [container_name] => [_tbl:protected] => #__ocm_categories [_tbl_key:protected] => id [_tbl_keys:protected] => Array ( [0] => id ) [_db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object ( [name] => mysqli [serverType] => mysql [connection:protected] => mysqli Object ( [affected_rows] => 1 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 7cc7cc96e675f6d72e5cf0f267f48e167c2abb23 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 18 [host_info] => 127.0.0.1 via TCP/IP [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.30 [server_version] => 50530 [stat] => Uptime: 38579348 Threads: 4 Questions: 7110256197 Slow queries: 3304329 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 608675821 [warning_count] => 0 ) [nameQuote:protected] => ` [nullDate:protected] => 0000-00-00 00:00:00 [_database:JDatabaseDriver:private] => sdproductiondb [count:protected] => 47 [cursor:protected] => [debug:protected] => [limit:protected] => 0 [log:protected] => Array ( ) [timings:protected] => Array ( ) [callStacks:protected] => Array ( ) [offset:protected] => 0 [options:protected] => Array ( [driver] => mysqli_exabyte [host] => 127.0.0.1 [user] => proxy_user_front01 [password] => Y2AfBGoJRKhS9HNdMJ [database] => sdproductiondb [prefix] => sk_ [select] => 1 [port] => 6033 [socket] => ) [sql:protected] => JDatabaseQueryMysqli Object ( [offset:protected] => 0 [limit:protected] => 0 [db:protected] => JDatabaseDriverMysqli_Exabyte Object *RECURSION* [sql:protected] => [type:protected] => select [element:protected] => [select:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => SELECT [elements:protected] => Array ( [0] => category.* [1] => IF(ISNULL(container.catid),false,true) AS container [2] => container.name AS container_name [3] => SEFURL_cr.menuItemID AS sefurl_belonging_menu_item ) [glue:protected] => , ) [delete:protected] => [update:protected] => [insert:protected] => [from:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => FROM [elements:protected] => Array ( [0] => `#__ocm_categories` AS `category` ) [glue:protected] => , ) [join:protected] => Array ( [0] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_containers AS container ON category.id = container.catid ) [glue:protected] => , ) [1] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => LEFT JOIN [elements:protected] => Array ( [0] => #__ocm_sefurl_category_menu_relation AS SEFURL_cr ON category.id = SEFURL_cr.categoryID ) [glue:protected] => , ) ) [set:protected] => [where:protected] => JDatabaseQueryElement Object ( [name:protected] => WHERE [elements:protected] => Array ( [0] => `category`.`id` = '240' ) [glue:protected] => AND ) [group:protected] => [having:protected] => [columns:protected] => [values:protected] => [order:protected] => [autoIncrementField:protected] => [call:protected] => [exec:protected] => [union:protected] => [unionAll:protected] => [selectRowNumber:protected] => ) [tablePrefix:protected] => sk_ [utf:protected] => 1 [utf8mb4:protected] => 1 [errorNum:protected] => 0 [errorMsg:protected] => [transactionDepth:protected] => 0 [disconnectHandlers:protected] => Array ( ) [ocmConfig] => Array ( ) ) [_trackAssets:protected] => [_rules:protected] => [_locked:protected] => [_autoincrement:protected] => 1 [_observers:protected] => JObserverUpdater Object ( [aliases:protected] => Array ( ) [observers:protected] => Array ( ) [doCallObservers:protected] => 1 ) [_columnAlias:protected] => Array ( ) [_jsonEncode:protected] => Array ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [year_lookup] => 0 [link] => /kultura/knjizevnost ) [additional_categories] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 285 [name] => Književnost [alias] => knjizevnost [parent] => 256 [published] => 1 [trash] => 0 [link] => /kultura/knjizevnost ) ) [link] => /kultura/knjizevnost/glorija-ranka-marinkovica-utemeljena-je-na-istinitoj-narodnoj-glendi-iz-sela-rukavac-a-ujedno-je-i-kritika-crkve-i-plazenje-jezika-partiji-1074477 [printLink] => /kultura/knjizevnost/glorija-ranka-marinkovica-utemeljena-je-na-istinitoj-narodnoj-glendi-iz-sela-rukavac-a-ujedno-je-i-kritika-crkve-i-plazenje-jezika-partiji-1074477?tmpl=component&print=1 [tags] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 629690 [name] => ranko marinković Glorija [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2021-01-31 08:18:27 [main_article_id] => 0 [alias] => ranko-marinkovic-glorija [link] => /tag/ranko-marinkovic-glorija ) [1] => stdClass Object ( [id] => 626132 [name] => otkriveni zavičaj [published] => 1 [section] => [subsection] => [weight] => [created] => 2020-12-20 14:10:18 [main_article_id] => 0 [alias] => otkriveni-zavicaj [link] => /tag/otkriveni-zavicaj ) ) [imageXSmall] => [imageSmall] => [imageMedium] => [imageLarge] => [imageXLarge] => [extraFields] => stdClass Object ( [SuperscriptTitle] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => viški voltaire [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [contains_infographic] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [Withoutads] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [Photo_gallery] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [promo] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [contains_video] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [premium_content] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [exclude_comments] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [open_link_in_new_window] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [horizontal_crop_of_the_main_photo] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [no_index] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [no_cache] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [dont_show_on_the_front_page] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [related_on_bottom] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [live_button] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [instant_articles] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [s_preporucuje] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [s_voli] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [layout_with_three_photos] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [gallery_in_the_article] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [required_views] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) ) [attachments] => Array ( ) [cleanTitle] => ‘Glorija‘ Ranka Marinkovića utemeljena je na istinitoj narodnoj glendi iz sela Rukavac, a ujedno je i kritika Crkve i plaženje jezika Partiji [num_of_authors] => 0 [author] => Joomla\CMS\User\User Object ( [isRoot:protected] => [id] => 3157 [name] => Lidija Gnjidić [username] => lidija-gnjidi [email] => lidija-gnjidi@sd.hr [password] => $2y$10$mtngOqzQV8jneai0Ik7mIexV4pAvDlAqOL0lsOSs2gQuEk7KEba92 [password_clear] => [block] => 0 [sendEmail] => 0 [registerDate] => 0000-00-00 00:00:00 [lastvisitDate] => 0000-00-00 00:00:00 [activation] => [params] => [groups] => Array ( [2] => 2 ) [guest] => 0 [lastResetTime] => 0000-00-00 00:00:00 [resetCount] => 0 [requireReset] => 0 [_params:protected] => Joomla\Registry\Registry Object ( [data:protected] => stdClass Object ( ) [initialized:protected] => [separator] => . ) [_authGroups:protected] => [_authLevels:protected] => [_authActions:protected] => [_errorMsg:protected] => [userHelper:protected] => Joomla\CMS\User\UserWrapper Object ( ) [_errors:protected] => Array ( ) [otpKey] => [otep] => [link] => /autor/lidija-gnjidic-3157 [profile] => stdClass Object ( [id] => 1675 [gender] => m [description] => [image] => [url] => [group] => 1 [plugins] => ) [avatar] => https://secure.gravatar.com/avatar/30b1a32f8a9df9371676b36d9e6e20f4?s=100&default=https%3A%2F%2Ff01.slobodnadalmacija.hr%2Fcomponents%2Fcom_ocm%2Fimages%2Fplaceholder%2Fuser.png ) [numOfComments] => 0 [mainImage] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/01/27/15935894.jpg [galleryCount] => 6 [hasImage] => 1 [mainImageAuthor] => Josip Bistrović/Cropix [mainImageDesc] => Ranko Marinković dolazi na premijeru u HNK u Zagrebu
  [popup_gallery] => Array ( [0] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/01/27/15935894.jpg [title] => Josip Bistrović/CropixRanko Marinković dolazi na premijeru u HNK u Zagrebu
 
) [1] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/01/27/15915374.jpg [title] => NemaSlika iz dugoga života Marinkovićeve 'Glorije' ) [2] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/01/27/15915376.jpg [title] => Privatni AlbumSiniša Vuković i Ranko Marinković ) [3] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/01/27/15915488.jpg [title] => Tri Glorije: Mia Sasso... ) [4] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/01/27/15915478.jpg [title] => ... Ankica Cvijanović... ) [5] => stdClass Object ( [src] => https://static.slobodnadalmacija.hr/images/slike/2021/01/27/15915468.jpg [title] => ... i Zdravka Krstulović ) ) [bgPosition] => [videoType] => allvideos [text] => {OCMSplitter}

Dvadeset i osmog dana siječnja, prekjučer, navršilo se okruglih 20 godina od preminuća Ranka Marinkovića, meštra groteske, ironije i sarkazma, neponovljivog cinika kojemu je malo pandana u hrvatskoj književnosti. Ukupnošću svojega djela, premda će neki reći da ono nije količinski obilato, ostat će svakako među najvećim literatima u našoj književnoj i kulturnoj povijesti, čiji dometi mnogim "velikanima" ostali su na udaljenosti koju premostit mogu, istom, leće u teleskopu.

Ukorak, ili nasuprot, svim mogućim predilekcijama ili umjetno potpomognutim autocenzurama, za vjerovati je kako bismo u drugačijim i ponešto različitijim rasporedima rođenjâ i rabljenjima materinskih jezikâ mi, i oni, danas u školama i na fakultetima (barem!) Europske unije govorili o "Pariškom Marinkoviću", a ne o "Viškom Voltaireu"… To su te, naime, relacije…

Razvedenost talenta Ranka Marinkovića stvorila je impozantni kvalitativni knjiški arhipelag, u kojem su usidreni oni veći otoci, svaki prema svojem rodu ili žanru. Tako, roman Kiklop bit će među najvećim reprezentima svoje vrste (o kojem smo lani pisali u ovom serijalu); zbirka novela Ruke bit će azimut što će poput kažiprsta kazivati smjer nasljednicima i sito za premjeravanje učinka prethodnika; knjiga kritika i eseja Geste i grimase ilitiga Nevesele oči klauna zadat će kurs svim prosuditeljima dramske izvedbe ili samog teksta i njegova autora iz te iste dramske izvedbe; drama Glorija zasjat će poput pokaznice i nastaviti svijetliti poput svjetionika ukorak s najboljim komadima svojega žanra iz misaone manufakture Miroslava Krleže. Iako trpe podnošljivost pripadanja u istoj rečenici, ini autori poput Milana Begovića, Ive Brešana ili Antuna Šoljana, ipak nisu uspjeli doroniti do dubina koje su nalili svojim dramama Krleža i Marinković.

RUKAVICA U LICE

U najkraćemu, poput W. A. Mozarta ili P. I. Čajkovskog, koji su u glazbi na svim razinama ostavili impozantnu umjetničku tvorevinu u rasteru što im ga je glazba i nudila, Ranko Marinković uživao je, i nama uživanciju prenio, zarad svake bijele rukavice što mu ju je književnosti bila bacila u lice. Početničkih se stihova svojevoljno bio odrekao, pa ih nije ni dao uvrštavati u komplete salda opera omnia; ali, šjor Ranko je u svakom svojem tekstu – bez razlike je li to napis za časopis ili žurnale, odnosno ostvaraj za knjigu ili kazalište – sve svoje rečenice i replike, čak i didaskalije i "babaskalije" inkrustirao živom i skakutavom pjesničkošću.

Dovoljno je pročitati njegove novele za shvatiti kako su to, zapravo, proširene pjesme u prozi. Poeme u prozi, reklo bi se… Tekst Ruke, koji je i imenovao kultni libar, esencijalni je egzemplar svojega soja, u kojemu je Marinković lepezasto razvukao metaforu do metonimije, pa onda još i razvio metonimiju do protega bujne alegorije. Te "ruke" nisu samo dijelovi tijela, već su iz "provincije ekstremiteta" genijalno privedeni do u antropomorfnu živodajnost en général

Kad je kazalište bilo posrijedi, Ranko Marinković nije bio tek glumac ili redatelj, scenograf ili kostimograf, ali jest sveučilišni profesor, gdje je o svim tim naročitostima teorije i prakse ex cathedra predavao više od tri desetljeća, do penzije. No, u svijetu teatra koračao je od albeda do nigreda, od kovine aversa do tkanine reversa, od svojevrsnog negativa napisanog autorskog dramskog predloška do tobožnjeg pozitiva u objavljenoj kritici tuđeg scenskoga komada. Realizirao se, ergo, Marinković i kao kazališni pisac i kao pisac o kazalištu. U okviru već spomenutog libra programatsko-signifikantnog imena Geste i grimase oknjižio je svoje eruditske osvrte i recenzije, interpretacije i tumačenja kojima nije bilo odveć uzora, ali jest nastavljača.

Nešto je lucidne teatralije bilo nastalo iz kazalištoslovnih ambicija Augusta Šenoe i A. G. Matoša, pa i Milutina Cihlara Nehajeva, svejedno je li ih zanimala dramska ili operna problematika, ili pak oboje, u đuture. Ali, u vrijeme između dva svjetska rata, barem kod nas u Splitu, postojala je živa kazališna aktiva što se ocjenjivačkim arbitracijama revno prostirala po paginama u dnevnim novinama (Novo doba, Jadranska pošta), a kojima su publicistički trubaduri i portparoli bili Ambro Novak i Silvije Alfirević, Ivo Lahman i Ivo Batistić.

Pa i Tin Ujević, sa svojim zadivljujućim feljtonima u kojima je, poput peškadura s mrežom, zapasavao široki raspon tema i inih kulturâ. Zaboravili smo, ili možda nismo ni znali, da je i sâm Boris Papandopulo, veliki kompozitor, za splitskih dana 30-ih godina minuloga vijeka i milenija bio marni glazbeni kritičar, s obuhvatnošću i analitičnošću upućenog esejista… (Valjalo bi te njegove glazbene oglede, najzad, ukoričiti unutar jedinstvenog sveska!) To je doba kad Marinković štanca svoje briljantne medaljone s polja dramaturškoga kazalištoslovlja, na kojega će se u narednim desetljećima dostojnim epigonstvom nadovezati ter nastaviti prihvaćeni i utjecajni znalci s neporecivim autoritetom: Petar Brečić i Petar Selem, Dalibor Foretić i Mani Gotovac, Anatolij Kudrjavcev i Nedjeljko Fabrio. Svatko prema svojoj vrsti…

A Marinkovićeva kritičarsko-razmišljateljska kazalištarija nije mu pala s nebesa… On je bio detaljno upućen u tekovine stvarateljske literarne uljudbe koliko s romanske franko-italo strane u prilici Molièrea, Goldonija ili Pirandella, engleskoga Shakespearea, toliko i s one slavenske u vidu Dostojevskog ili Gorkog, odnosno, u domaćoj varijanti Petra Preradovića ili susjeda Branislava Nušića, da spomenuti budu samo neki.

No, Marinkovićev dramaturški afinitet ponajvećma će tražiti ishodišta u izravnoj dramskoj akciji, pri pisanju drama. Koliko je bio involviran u taj modus književnog stvaralaštva, svjedoči nam i mjera u kojoj je on i inače preferirao radijaciju i vibraciju – dijaloga. I u romanima i u novelama primjetna je preponderancija kolokvijalnih i disputskih dionica, opća razgovorljivost među likovima i neposredni kontakt protagonista. Deskriptivnost je u njegovoj prozi dovedena u onoliko podređeni položaj, koliko je u dramama – s dominantnim, naravno, dijalogom – ta ista deskriptivnost obimnom didaskaličnošću uvedena u tekst, slikarski preciznim crtama i pjesnički sočnim asocijacijama i usporedbama. Sve kad se u Marinkovića sabere ujedno, svede se na recipročnost ove ili one vrste: deskripciju ili dijalog, djelo ili njegovu ocjenu, zrcalo ili odraz; paralelizam "ruku", lijeve i desne, ženske i muške, mlade i stare

DRAMATIČAR PJESNIČKOG DARA

Znao je šjor Ranko da dobra drama nije dobra drama samo po daru dramatičara da stvori napet zaplet ili odapet obrat, dobru dramu dobrom dramom čini i vještina dramatičara pri demonstriranju talenta u stvaranju lijepe i zvučne rečenice, žive i iskričave replike. Dobar dramatičar, ako hoće do u dobrog se dramatičara preobraziti, svakako ima imati itekakvoga pjesničkog dara… Rečeno je kako se Ranko Marinković naknadno bio odrekao svojih pjesničkih radova s kojima je bio zakoračio u intimni tusculum vlastitoga književnog stvaralaštva, ali je nerv versifeksa i začinjavca u njemu vazda otkucavao u pulsaciji perpetuum mobile, pa je njegova drama Glorija literarno izvedena u maniri kojom je Michelangelo Buonarroti isklesao svojega Mojsija, ili kako je Giacomo Puccini komponirao neumrlu operu Tosca. Sve u Marinkovićevoj Gloriji govori, izgleda i pjeva…

A s operom Tosca dramu Glorija čak i vrlo doslovno povezuje prva slika Komižaninove drame. U Puccinija je to inicijalni prizor i dijalog Crkvenjaka sa slikarom Cavaradossijem, u crkvi, a kod Marinkovića odulji deškorš don Zane i don Jere, knjižničara i biskupovog tajnika, dvojice i po dobi i po temperamentu posvema različitih popova. Kasnije im se pridružuje i biskup, baš kao i potkraj I. čina opere Tosca, u prizoru "Te Deum". U rečenoj operi glavni ženski lik, Floria Tosca, jest pjevačica, dok je i u Marinkovića njegova protagonistica dramaturški polivalentna i polinomična, također umjetnica, artistica u cirkusu, nesvodiva na antroponimijski jedincati identitet (nego se vijuga između imenâ Jagoda – Glorija – Sestra Magdalena, kako joj već varira ime od krsnoga, preko umjetničkog do redovničkog). Razlika je jedino u tome što je kod Puccinija ženski lik (simbol patnje, žrtve!) gotovo pa lajtmotiv svake od njegovih operâ (La Boheme, Madama Butterfly, La rondine, La Fanciulla del West, Turandot), dok je u kompletnom Marinkovićevom opusu ovo skoro pa jedincati ženski lik kojemu je podano određeno prvenstvo…

Također, motiv žene koja kao čin pokajanja napušta svjetovni i posvećuje se asketskom, eremitskom životu u samostanu vidjeli smo u Verdijevoj operi Don Carlo, a žene-žrtve, patničke otkupiteljice muškarca, vidjeli smo u klasičnom primjeru tog podžanra kod Ludwiga van Beethovena (opera Fidelio), te kasnije u Richarda Wagnera (Ukleti Holandez). U stvarnosti, to je pak jedino učinila splitska glumica Edita Majić koja je, napustivši baš upravo relativno uspješan glumački poziv, već poodavno u jednom dosta zatvorenom manastiru u Španjolskoj.

Glorija je komad u kojem je Marinković doista hrabro zasjekao u društveni establišment. I inače poližanrovski nesvodiv na kritičarske ladice i teoretičarske škafete, ovaj je pisac zbunjivao i nadalje zbunjuje književne historiografe u njihovoj tendenciji svođenja fenomenâ na nekovrsne standarde. Koristeći se nizom tehnika i oblika, on je komponirao i ovu dramu, demonstrirajući minuciozno poznavanje crkvenih običaja i teoloških postulata, ter iskazujući suvereno vladanje važnošću relikvijarija i rekvizitarija, sakrosanktske komparserije i cirkuske skalamerije. Bilo je stoga i povika u ovih 65 godina trajanja Glorije na sceni kako je Marinković skandalizirao kršćansku tradiciju dovodeći je u suodnos s cirkusantskom profanošću. Nitko nije tako vješto zavario šav između publike i publikuma, kao Marinković… Pa opet, on je lucidno poigravao se različitošću temperamenata među popima, često bockajući tobože legalizirano licemjerje i gadarije svećenikâ "s greškom" citatima iz Biblije i prenoseći, za njih farizejske dušobrižnike, trnovite riječi Isukrstove. Iako naoko antiklerikalna kritika Crkve, ovaj je mirakuložasti komad i podrugujsko plaženje jezika političkoj partijskoj jednoobraznosti.

MARAMICA 'ŽIVE GOSPE'

Uostalom, valja imati na pameti kako je Marinković Gloriju napisao inspiriran nefikcionalnom usmenom pričom iz puka, facendom s ishodišnog mu otoka Visa. Sve je temeljeno na istinitoj narodnoj glendi iz sela Rukavac, kad je remeta nehoteć oborio i razbio kip Gospe, neposredno pred blagdan Vele Gospe, pa se župnik dosjetio ideje da u niši razbijeni Madonin lik zamijeni živa osoba. (U originalnoj facendi remeta je, pri nezgodi, uskliknuo: "Jebenti Gospu, razbio san Gospu!", a čitava je namještaljka otkrivena kad se "živa gospa" sagnula po maramicu i nehoteć u priši zahvatila i komad vešte koji je, ne videći, podigla, i ostala tako stajati dok je bio puk u crkvi među kojim je netko to i primijetio…)

Sukladno svemu ovome, sam pisac svjesno je koketirao šetnjom po ivici sakrilegičnosti, osokoljen valjda i samim blasfemičnim imputom što je bio injektiran u samu srž ove neobične otočke dogodovštine.

Do kazališne pozornice dramatičar Ranko Marinković bio se dobacio još kao 26-godišnjak, 1939. godine, kad mu je u Zagrebu praizvedena drama Albatros. Time će ne samo svrnuti svjetlo reflektora pomnje na sebe, nego će i stvoriti pretpostavke za lagodnije progrediranje u književnu karijeru kao izvanserijski talent. Pogibelj Drugoga svjetskog rata odgodit će rasplamsavanje ognja te sluteće recepcije, pa će se autor potucati od talijanskih kazamata do zbjega u El Shattu; ma, svršetkom rata postat će direktorom Drame u Hrvatskom narodnom kazalištu u Zagrebu, a zatim će od 1951. godine imati mirnu profesuru, što će mu omogućiti i lagodnost pisanja i mir objavljivanja.

U Splitu će već 1947. godine biti premijera njegove drame Albatros, u Narodnom kazalištu dakako, kad će se u gradu gdje se gimnazijski formirao sad već i formatirati ne samo kao obećavajući autor, nego i kao diretur Drame kazališta u metropoli, koji se vraća u nacionalni teatar sredine i zavičaja koji su ga inicijalno i odškolovali.Njegova drama Glorija praizvest će se u Zagrebu 1955. godine, kad će biti objavljena i u časopisu "Književnost" u Beogradu. Već dogodine, ukoričit će se u zasebnom svesku u Zagrebu. Split je bio ažuran, pa će publika u gradu pod Marjanom već 1956. godine s vlastitim ansamblom uprizoriti ovo čudesno djelo svojega Dalmatinca, tj. "mirakl u šest slika", kako pobliže žanrovski sam komad etiketira njegov pisac.

Režirat će je Vojdrag Berčić, na inscenaciji koju će podignuti glasoviti Rudolf Bunk, dok će naslovnu junakinju odigrati Mia Sasso. Već četiri godine poslije, obnovit će je Tomislav Tanhofer (1960.) i glavnu rolu povjeriti Ankici Cvijanović. Međutim, ono čega se još uvijek mogu sjećati stariji među nama, jest fenomenalna produkcija Glorije iz 1978. godine u HNK Split, kad ju je signirao redateljski genius loci – Marin Carić. Posebnu čar toj predstavi dala je Zdravka Krstulović kao Glorija, kojoj je sjajan kontrapunkt bio Josip Genda kao don Zane. Odonda, pune 42 godine, Glorija nije igrala na splitskoj pozornici… Kao kuriozum, neka bude navedeno kako je Andro Marjanović bio crkvenjak Toma u sve tri splitske produkcije Glorije (inače je bio operetni pjevač, ali i asistent redatelju Anti Jelaski u Goldonijevim Ribarskim svađama).

GIGANT DUHA I PERA

Šjor Ranka, giganta duha i pera skutrenog u sićušnom tijelu toploga i mirnog starca, imao sam sreću poznavati usprkos činjenici da je bio 60 godina stariji od mene. Srećom, Bog ga je poživio pa je bilo i prilike za odigrati koju partiju šaha u Muzeju za umjetnost i obrt u Zagrebu nakon šetnje Ilicom i Frankopanskom ulicom. Kako mu je sve savršeno kompozicijski funkcioniralo u ama baš svakom njegovom djelu, podjednako je inženjerski vješt bio i nad šahovskom pločom. Izgubio sam tri partije šaha tog dana od njega, ali sam puno svega drugoga dobio. Gledao sam ga u one njegove čiste oči i nagrišpano lice koje me je, svojim donjim dijelom, podsjećalo na lice Tina Ujevića. I da sam gledao u figure na ploči, svejedno bih bio izgubio partije šaha. Ono što sam tada dobio, nosim i dandanas sa sobom…

Onako kako nakon kazališne premijere, mimo eventualnog sjećanja, kao jedini trag ostane knjižica tiskana u povodu same predstave, jednako tako, pored možebitnog dojma nakon što smo pročitali knjigu, kao jedini trag ostane kritika ili esej, usputni zapis ili dnevnička bilješka, taj – kostur čitanja. Ranko Marinković i sam je sudjelovao u stvaranju te kosturne tvarnosti vlastitim kazališnim predstavama, a likove iz svojih komada oblikovao je tako da, ako se i zaborave ili se raspadnu, iza njih ostane makar plastična kazališna maska…

[jcfields] => Array ( ) [event] => stdClass Object ( [BeforeDisplay] => [AfterDisplay] => [AfterDisplayTitle] => [BeforeDisplayContent] => [AfterDisplayContent] => [OCMBeforeDisplay] => [OCMAfterDisplay] => [OCMAfterDisplayTitle] => [OCMBeforeDisplayContent] => [OCMAfterDisplayContent] =>
Josip Bistrović/Cropix Nema Privatni Album
Josip Bistrović/Cropix
Ranko Marinković dolazi na premijeru u HNK u Zagrebu
 
Nema
Slika iz dugoga života Marinkovićeve 'Glorije'
Privatni Album
Siniša Vuković i Ranko Marinković

Tri Glorije: Mia Sasso...

... Ankica Cvijanović...

... i Zdravka Krstulović
[OCMUserDisplay] => [OCMCommentsCounter] => [OCMCommentsBlock] => ) [image] => [imageWidth] => 600 [comments] => Array ( ) [absoluteURL] => https://slobodnadalmacija.hr/kultura/knjizevnost/glorija-ranka-marinkovica-utemeljena-je-na-istinitoj-narodnoj-glendi-iz-sela-rukavac-a-ujedno-je-i-kritika-crkve-i-plazenje-jezika-partiji-1074477 [emailLink] => /component/mailto/?tmpl=component&template=site&link=2a973ac35716b7c0d2fa008e7f3cd7318003ef81 [twitterURL] => http://twitter.com/intent/tweet?text=%E2%80%98Glorija%E2%80%98+Ranka+Marinkovi%C4%87a+utemeljena+je+na+istinitoj+narodnoj+glendi+iz+sela+Rukavac%2C+a+ujedno+je+i+kritika+Crkve+i+pla%C5%BEenje+jezika+Partiji&url=https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fknjizevnost%2Fglorija-ranka-marinkovica-utemeljena-je-na-istinitoj-narodnoj-glendi-iz-sela-rukavac-a-ujedno-je-i-kritika-crkve-i-plazenje-jezika-partiji-1074477 [socialLink] => https%3A%2F%2Fslobodnadalmacija.hr%2Fkultura%2Fknjizevnost%2Fglorija-ranka-marinkovica-utemeljena-je-na-istinitoj-narodnoj-glendi-iz-sela-rukavac-a-ujedno-je-i-kritika-crkve-i-plazenje-jezika-partiji-1074477 )
Array ( [1] => stdClass Object ( [id] => 2 [name] => Superscript Title [value] => viški voltaire [type] => textarea [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 2 [alias] => SuperscriptTitle ) [2] => stdClass Object ( [id] => 61 [name] => Contains Infographic [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 4 [alias] => contains_infographic ) [3] => stdClass Object ( [id] => 62 [name] => Without ads [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 5 [alias] => Withoutads ) [4] => stdClass Object ( [id] => 63 [name] => Photo gallery [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 6 [alias] => Photo_gallery ) [5] => stdClass Object ( [id] => 64 [name] => Promo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 7 [alias] => promo ) [7] => stdClass Object ( [id] => 67 [name] => Contains video [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 9 [alias] => contains_video ) [8] => stdClass Object ( [id] => 68 [name] => Premium content [value] => ON [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 10 [alias] => premium_content ) [9] => stdClass Object ( [id] => 69 [name] => Exclude comments [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 11 [alias] => exclude_comments ) [10] => stdClass Object ( [id] => 70 [name] => Open link in new window [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 12 [alias] => open_link_in_new_window ) [11] => stdClass Object ( [id] => 71 [name] => Horizontal crop of the main photo [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 13 [alias] => horizontal_crop_of_the_main_photo ) [12] => stdClass Object ( [id] => 73 [name] => No-index [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 15 [alias] => no_index ) [13] => stdClass Object ( [id] => 74 [name] => No-cache [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 16 [alias] => no_cache ) [14] => stdClass Object ( [id] => 77 [name] => Don't show on the front page [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 17 [alias] => dont_show_on_the_front_page ) [15] => stdClass Object ( [id] => 78 [name] => Related on bottom [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 18 [alias] => related_on_bottom ) [16] => stdClass Object ( [id] => 79 [name] => Live button [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 19 [alias] => live_button ) [25] => stdClass Object ( [id] => 87 [name] => Instant articles [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 28 [alias] => instant_articles ) [26] => stdClass Object ( [id] => 91 [name] => S preporučuje [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 29 [alias] => s_preporucuje ) [27] => stdClass Object ( [id] => 92 [name] => S voli [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 30 [alias] => s_voli ) [28] => stdClass Object ( [id] => 93 [name] => Layout with three photos [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 31 [alias] => layout_with_three_photos ) [29] => stdClass Object ( [id] => 94 [name] => Gallery in the article [value] => OFF [type] => radio [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 32 [alias] => gallery_in_the_article ) [30] => stdClass Object ( [id] => 95 [name] => Required views [value] => 0 [type] => textfield [group] => 9 [published] => 1 [ordering] => 33 [alias] => required_views ) )
StoryEditorOCM
Književnostviški voltaire

‘Glorija‘ Ranka Marinkovića utemeljena je na istinitoj narodnoj glendi iz sela Rukavac, a ujedno je i kritika Crkve i plaženje jezika Partiji

Piše Siniša Vuković
31. siječnja 2021. - 08:16

Dvadeset i osmog dana siječnja, prekjučer, navršilo se okruglih 20 godina od preminuća Ranka Marinkovića, meštra groteske, ironije i sarkazma, neponovljivog cinika kojemu je malo pandana u hrvatskoj književnosti. Ukupnošću svojega djela, premda će neki reći da ono nije količinski obilato, ostat će svakako među najvećim literatima u našoj književnoj i kulturnoj povijesti, čiji dometi mnogim "velikanima" ostali su na udaljenosti koju premostit mogu, istom, leće u teleskopu.

Ukorak, ili nasuprot, svim mogućim predilekcijama ili umjetno potpomognutim autocenzurama, za vjerovati je kako bismo u drugačijim i ponešto različitijim rasporedima rođenjâ i rabljenjima materinskih jezikâ mi, i oni, danas u školama i na fakultetima (barem!) Europske unije govorili o...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
17. svibanj 2024 02:01