StoryEditorOCM
Dubrovnik‘RASKAŠANE‘ KAŠE

Valobranu ispred Grada odzvonilo: ‘Sad je stvarno kraj, otp‘o je još jedan kamen i otvorila se velika rupa, ali nitko to ne shvaća dok more ne poplavi Stradun‘

Piše Kristina Filičić
8. prosinca 2021. - 08:35

- Ispod Kaša, na strani od Porta, isp'o je kamen tolike veličine da uđem cijeli ispod njih kad ronim. S kaša su pale tri kamene bite, a ispod kaša je rupa – kaže nam sugrađanin Dominko Radić želeći ukazati na velika oštećenja ovog vrijednog dijela fortifikacijskog sustava stare gradske jezgre. Ukazao je na njih i na svom FB profilu objavivši fotografiju oštećenja valobrana uz popratni tekst 'klimaju se, idući lebić ode, a onda će bit kazin kad svi valovi budu peštali u portu, nema barke koja će ostat, ako bude plima, po Straduna će plivat...sramota'. Radić nam govori kako su baš od ovog ljeta na Kašama, koje su već dulje vrijeme u jako lošem stanju, vidljiva najveća oštećenja.

- Sad je stvarno više kraj. Čekali smo fortuno prekjučer, otpo je još jedan kamen. Kolika se rupa otvorila! Sad čekamo idući i gotovo, onaj najveći gornji dio će upast u more. Ali to nitko ne shvaća. Kad se sruši vrh, po svakom šiloku, svaki val će ić' na Stradun. Pa lijepo piše u knjigama u Sponzi. Danas je plima, fali nekih 25, 30 cenata na malom mulu, kad se to dogodi ni jedna barka u portu neće moć ostat – kaže Radić. Urušile su se i skale kojima se prije penjalo na kaše, sada to može samo onaj tko dobro (po)zna teren.

image
Božo Radić/Cropix

- Kaše bi mogle trajat i idućih tisuću godina ali barke koje su vezane, logika govori, kad je jaka forca, potežu – kaže ovaj stanovnik povijesne jezgre, zaljubljenik u more i Grad.

O nužnosti obnove valobrana Kaše, oštećenog uslijed proteka vremena, potresa i ratnih razaranja, bilo je riječi i na prošloj sjednici Gradskog vijeća kada je gradonačelnik Mato Franković zaključio kako Kaše nisu pod nadležnošću Grada. I nisu, već Županijske lučke uprave u čijoj je nadležnosti stara gradska luka. Županijska lučka uprava, odnosno Županija, izradila je svojedobno projekt obnove Kaša, ishođena je i građevinska dozvola. Pokušali su projekt, putem županijske razvojne agencije Dunea aplicirati za EU fondove, međutim, nije bilo programa za tu namjenu, objašnjava ravnatelj ŽLU Dubrovnik Željko Dadić.

- Projekt prelazi 20 milijuna kuna, a budžet Lučke uprave je skroman, tako da mi bez pomoći drugim institucija ne možemo to sami isfinancirati. Društvo prijatelja dubrovačke starine je bilo izrazilo želju, mi smo predali projekt Društvu, oni su ga temeljito pregledali i zaključili da bi napravili reviziju projekta. Bili su u postupku odabira projektanta i bili bi preuzeli kompletnu obnovu valobrana Kaše, ali sve je stalo usljed krize – kaže Dadić i dodaje kako će se ponovno pokrenuti razgovor s Društvom kako bi se vidjelo u kojem smijeru ići te postoje li modeli za financiranje europskim novcem.

image
Dominko Radić

Obvezu obnove valobrana Kaše na sebe je 2018. godine preuzelo Društvo prijatelja dubrovačke starine, jer to je, kažu u DPDS-u, bio logičan put i nastavak dugogodišnjeg rada članova Društva s ciljem obnove valobrana, a iz kojeg su proizašli 'vrijedni tehnički zapisi stanja valobrana'.

- Kaše su snimljene korištenjem napredne 3D tehnologije. Obuhvaćeno je tijelo valobrana, obalni zid, školjera te akvatorij neposredno uz valobran. Snimak koji je uspoređen sa stanjem iz 1986., poslužit će kao podloga za izradu budućeg projekta. Izvršeno je i geodetsko opažanje valobrana s istih točaka kao i u elaboratu iz 1986. godine. Sve zajedno nam je potvrdilo da lokalno postoje kritične točke valobrana gdje može doći do neželjenih većih deformacija, najveći pomak je zabilježen na velikom bloku prema tvrđavi Sv. Ivana, ali globalna stabilnost valobrana u ovom trenutku nije ugrožena. Temeljem svih prikupljenih podataka, zatražene su ponude za izradu Glavnog projekta, jer Kašama je nužna što skorija obnova, ali tu se zbog poznate situacije nažalost stalo – pojašnjava Vedran Kosović, član Malog vijeća DPDS-a i dodaje:

- Želja nam je da projekt sanacije bude cjelovit i što manje invazivan, ali opet da pruži ovom remek djelu siguran nastavak pružanja funkcije za koju je izgrađen. Mišljenja sam da je pravilnim projektiranjem i izvedbom školjere potrebno umanjiti silu vala koja djeluje na samo tijelo valobrana, a valobran primjereno ojačati da se može nositi sa svakim jugom i lebićadom.

image
Božo Radić/Cropix

Pandemija i kriza koju je prouzročila, zaustavila je većinu projekata Društva, tako i izradu projekta sanacije valobrana. Kada će se zaustavljeno pokrenuti, nezahvalno je prognozirati u vremenu neizvjesnosti.

- Društvo će u okviru mogućnosti sigurno pridonijeti obnovi Kaša. To je višedesetljetna težnja i iskreno se nadam da će do obnove uskoro doći, na radost svih ljubitelja baštine. Na koji načini i kako, to je jedna od tema koja nas čeka u budućnosti – zaključuje Kosović.

19. prosinac 2024 09:22