Dolazak ploveće dizalice neposredno uz valobran Kaše pobudio je nadu kako će se taj izuzetno vrijedni spomenik kulturno-povijesne baštine konačno obnoviti. Iskrcaj ljudi i strojeva na Kaše podsjetio je sugrađane na povijesne činjenice o tome kako su Kaše izgrađene još davne 1485. godine prema projektu tada službenog projektanta i graditelja Dubrovačke Republike Paskoja Miličevića, a znatno su oštećene u potresu 1979. godine kao i topničkim projektilima tijekom blokade u razdoblju Domovinskog rata.
Dodatni istražni radovi
O jutrošnjem angažmanu graditelja predsjednik Društva prijatelja dubrovačke starine Vedran Kosović ističe:- Nakon sumiranja cjelokupne dosad načinjene istražne dokumentacije koju posjeduje naše Društvo, na Kašama su upravo započeli dodatni istražni radovi jer se zaključilo kako je nužno načiniti još tri istražne bušotine. Tako ćemo dobiti dodatne podatke o parametrima tla ispod samih Kaša, što je trenutačno u tijeku. To je dio postupka izrade podloge za izradu projekta obnove. Tekuća istraživanja neće dugo trajati i te tri bušotine će sve kroz nekoliko dana biti napravljene. Ovdje je riječ o geomehaničkim istražnim radovima, a Društvo prijatelja je angažiralo tvrtku Pomgrad Inženjering na izvođenju istražnih radova i izradi cjelokupne dokumentacije glavnog i izvedbenog projekta. Rokovi će najviše ovisiti o dozvolama i suglasnostima koji se trebaju ishoditi od strane Konzervatorskog odjela s predstavnicima kojeg smo već održali sastanke. Premda su rokovi za izradu dokumentacije okvirno zadani, s njima sad ne bih "izlijetao"- rekao je Kosović koji na upit o dosad neuspješnim pokušajima obnove Kaža uz pomoć EU-sredstava naglašava kako nema detaljnu informaciju zašto taj projekt nije uspio proći valorizaciju. On pretpostavlja kako do povlačenja EU-sredstava nije došlo jer se nije mogla dokazati korist za zajednicu ili ispuniti neki od postavljenih uvjeta fondova za sredstva kojih se natjecalo.
-Želja i cilj DPDS-a je konačno krenuti s dugo iščekivanom obnovom Kaša, a u dopunu dokumentacije se svakako ne bi išlo da se zaista ne želi ta obnova napokon dovesti do kraja. Inače, projektna dokumentacija je rađena 80-ih godina prošlog stoljeća, a potom ponovno rađena 2013. godine. Nažalost, stalno je nešto stajalo na putu za obnovu Kaša, a dogodio se i rat, kao da se stalno nešto čekalo da se obnova realizira. DPDS zaista želi napraviti kvalitetan projekt koji će uzeti u obzir sve što je dosad u istraživanjima napravljeno te iskoristiti sve prikupljene jako vrijedne informacije kako bi razumjeti mehanizam djelovanja mora na Kaše i mehanizam Kaša uopće te napraviti kvalitetan projekt koji će biti izvediv. Činjenica je da svi građani žele obnovu i ovog dijela kulturno- spomeničke baštine, ali valja reći kako će obnova Kaša imati puno izazova financiranja, izvođenja te organizacijskih mjera u odnosu na okolnosti odvijanja turističke sezone te u odnosu na uvjete mora i vjetra kad se to može raditi- dodaje Kosović koji ukazuje na to da Kaše kao remek-djelo majstora Paskoja Miličevića zaslužuju svu uloženu brigu da se konačno obnove jer predstavljaju neprocjenjivu vrijednost.
Recimo i to kako u svojim ribarskim pričama i prigovaranjima lokalni, dubrovački ribari slikovito kažu kako su "temelji Kaša još dobri, ali je gore problem jer kruna valobrana prijeti da padne u more". Svojedobno je Željko Dadić kao ravnatelj dubrovačke Županijske lučke uprave koja je zadužena za skrb o Kašama rekao kako je projekt obnove težak 20-25 milijuna kuna, ali da ŽLU Dubrovnik nema kapacitete da bi sama krenula u tu obnovu do odgode koje je došlo i uslijed izbijanja korona-krize.
Jedan od simbola Grada
Dubrovčanima su kolovoza 2020. predstavljeni rezultate istraživanja pilot projekta "Povijesno i geo-arheološko istraživanje lukobrana Kaše u kontekstu dubrovačkog Porta" koji je rađen u sklopu Interreg Adrion projekta "Approdi", usmjerenog na proučavanje povijesnih luka. Tad je poznata pomorska arheologinja Irena Radić Rossi, podsjetivši na povijest Kaša, apelirala na to da se prije sanacije naprave opsežna istraživanja i da lukobranu treba "pristupiti daleko pozornije nego dosad":
-Lukobran Kaše je zaštitni znak Dubrovnika od kraja 15. stoljeća otkada je napravljen i premda u jako lošem stanju, još je u funkciji. Bez Kaša Dubrovnik nije pravi Dubrovnik. Arheološko istraživanje napravljeno 2018. i 2019. iznenadilo nas je rezultatima jer smo na dijelu prema obali pronašli dio lukobrana za koji se nije znalo da postoji, iako je kasnije pažljivim pregledom zračnih snimaka bilo vidljivo da tamo nešto ima. No, tome se nije nikada pridavala veća pozornost. Tamo smo malo istraživali i otkrili glavu tog dijela lukobrana koji je vrlo vjerojatno dio koji je napravljen prije potresa 1627. ali nikad nije obnovljen- rekla je Radić Rossi i ukazala na činjenicu da su Kaše oštećene i u vrlo lošem stanju zbog činjenice da su napravljene u ravnoj, a ne u kosoj liniji, kako bi trebalo zbog prirode valova.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....