StoryEditorOCM
Hrvatska i svijetRADNI DAN PELJEŠKOG MOSTA

Tužaljka iz Neuma u kojem se kultna ‘Magistrala‘ ipak ne zatvara: ‘Žalimo što nam je promet "otišao" preko mosta na Pelješac, sreća da imamo novu cestu za Mostar‘

Piše Ahmet Kalajdžić
29. srpnja 2022. - 07:29

Jutro nakon ceremonije otvorenja Pelješkog mosta, Komarna se sporo budila iz sna. Pokraj svakog kafića i restorana pisalo je "Danas radimo od 13 sati". Branitelji pripadnici 7. gardijske brigade Puma prije polaska kući za Varaždin nisu se žalili što domaći odmaraju nakon slavlja, nedostajala im je tek jutarnja kava koju neće popiti do Opuzena.

Dok su se mališani praćakali u plićaku, Komarani su čistili još tople gradele i uklanjali prazne gajbe piva i boce vina. Ivica Deak kaže da je most vrhunski događaj, posebno za Pelješac:

Festa do zore

- Festižalo se do zore, konačno je spojena naša Hrvatska, a mi sad očekujemo više gostiju, da most "podigne" Pelješac i dolinu Neretve. Sretni smo jer više od Komarne do Brijeste ne vozimo sat i pol, nego samo za 5 minuta i bez čekanja na dvije granice- kaže nam.

Kemal Sejdijusni kaže da je iz Kune pelješke doveo kćerku i zeta da dožive spektakl:- Svima nam je puno srce, a Pelješčanima most znači puno više no kontinentalcima: nema više dugog čekanja niti policije i carinika da nam premeću robu po autu. Nekad se zbog papirologije gubilo puno više, a sad je poljoprivrednicima i ugostiteljima znatno lakše. Bolje će se puniti apartmani jer će turisti lakše doći. Ako Bog da, doživjet ću i da se završi obilaznica Orebića, da je i tamo lakši promet.

Iz Komarne put vodi preko mosta, svjedoka graditeljskog umijeća, a pozornost plijene ne baš rijetki pješaci koji, ne poštujući zabranu, ignoriraju toplinski udar i šetaju mostom. Uz zaglušnu buku pretječu nas motociklisti, a mi skrećemo u Brijestu.

image

Školjkar Zdravko Lazić iz Brijeste

Tonci Plazibat/Cropix/Cropix

Na samom ulazu školjkar Zdravko Lazić čisti mušule:

- Ni dosad nismo imali problem s plasmanom jer je potražnja daleko "prebacila" ponudu. Iako je cijena nafte i benzina velika, a školjke sve teže proizvesti, sad je plasman puno jeftiniji i lakši! S mostom je sve prihvatljivije i lakše će se sve više koristiti i uvidjeti nepotrebnost priča o smetnji susjedima. Jer, most je ogromni dobitak za sve. Točno da je Brijesta još u "režimu izgradnje" i još vrijede ugovori za smještaj izvođača tako da još ne bilježimo veću popunjenost soba i apartmana. Ali, bit će i toga. Ljudi već dolaze, a Brijesta im je 'otkrovenje': uživaju u ovako malom mjestu i mnogi zaključe: uz to što vidimo nešto novo i lijepo, možemo se okupati i kupiti školjke- uz dodatak:- Samo da se još vratimo u normalu jer nam se stalno sprema neka kriza- rekao nam je Lazić, isto što i čelnica udruge peljeških školjkara Marija Radić u Malom Stonu.

Poveznica i ukras

Ni punih deset metara od Lazića umirovljeni autoprijevoznik, Neretvanin Ante Taslak sladi se kamenicama.

- Most je spas za cijelu Neretvu i Pelješac! Moju konobu u Prudu sad drže djeca, nude jegulje i žabe. Sad će to lakše kušati i Pelješčani - kaže Taslak s kojim je došao i prijatelj Zdenko Čarapina iz Metkovića:

image

Ante Taslak i Zdenko Čarapina stigli su u Brijestu iz doline Neretve na kamenice

Tonci Plazibat/Cropix/Cropix

- U svemu pratim prijatelja Antu, a most nije samo poveznica nego je već postao i turistička atrakcija. Uživamo, a uskoro dovodimo i obitelji!

Vruće je i kao da kamen gori, a mi se na čvoru Duboka na JTC ne okrećemo prema Stonu nego vozimo u susjedni Neum. Nikad brže prolazimo graničnu kontrolu na opustjelom GP Klek, a nakon provjere vidimo da je tako je i na GP Zaton Doli.

Uskoro postaje jasno da Neum i Hercegovci uopće nisu protiv mosta. Prvi je to potvrdio vlasnik mjesnog kafića Milan Njavro koji se čudi zašto ga uopće pitamo što im znači most:

image

Vlasnik caffea u Neumu Milan Njavro

Tonci Plazibat/Cropix/Cropix

- Sad je i nama puno bliži Pelješac. Svako povezivanje donosi prednosti i može svima donijeti samo dobro. Bliži su nam Pelješac i otoci, kroz Neum će biti manji tranzit i gužve. Već imamo novi put za Stolac i Mostar, nadamo se skoroj obilaznici Neuma i sve to je dobro za sve ljude s obje strane granice, iako su mi 1991. rekli da je neće biti. - otvoreno priča Njavro, dok poslovođa susjedne trgovine Luce Glavinić priča:-

image

Poslovođa trgovine Konzum Neum Luce Glavinić

Tonci Plazibat/Cropix/Cropix

Granica je samo linija i ljudi su uvijek surađivali, a most nije ni građen da bi nas razdvajao! Bit će manje gužvi i doći će više turista koji žele uživati u odmoru uz zvuke prirode. S jedne strane, žalim što nam je promet "otišao preko mosta" na Pelješac, ali je s druge strane promet je povećan zbog nove ceste za Mostar. Znači da se sad iz cijele BiH lakše dolazi u Neum, ali i na Pelješac i otoke! Iako je magistrala s manje gužvi, ne očekujem manje prometa u trgovini. Tko nam je dolazio, taj će i dalje dolaziti, posebno iz dijela Dubrovačkog primorja od Slanog do Imotice! Svi moraju znati: nas granica spaja, most još i više, a posebno se radujem što će oživjeti mala mjesta koja su počela odumirati.

image

Pekara Magistrala ipak ne zatvara vrata

Tonci Plazibat/Cropix/Cropix

Nema zastoja

Prije odlaska iz Neuma još dvije vjestice: poznata pekara "Magistrala", nezaobilazno stajalište za brojne sugrađane koji na povratku u grad žele kupiti kruh, kifle, perece i ostalo pecivo, ipak neće zatvoriti vrata, a priču o zatvaranju koja se proširila društvenim mrežama opovrgla nam je trgovkinja Zora Krnjić. Ništa manje praktična nije ni druga vijest: na benzinskim crpkama nema gužvi. No, trgovci nisu bili raspoloženi za komentar. Tek dobacuju kako i dalje imaju vjerne kupce, posebno s područja i Hrvatske.

image

OVA NE TREBA

Znatni pad prometa benzinske crpke u Neumu

Tonci Plazibat/Cropix/Cropix

Tijekom treće vožnje preko mosta uvjeravamo se da kvalitetnu cestu prati nedostatna signalizacija, osobito na skretanjima na lokalne ceste. Kod Prapratnog, kao danak neradu grčkog AVAX-a, skrećemo za Ston i stari kolnik Pelješke ceste D-414. To vozača i putnika vraća u stvarnost. Dok u dugoj koloni ulazimo u Ston, ohrabruje spoznaja da su pokosi i krivine serpentina ublaženi. Spiker Hrvatskog radia javlja kako je do 12 sati, u oba smjera preko mosta prešlo oko četiri tisuće vozila. Potvrđuju to kolone, gužve i puni parkinzi u Stonu, o čemu načelnik općine Ston Vedran Antunica kaže:

image

OVA NE TREBA

Kafići i restorani u Stonu već su puniji

Tonci Plazibat/Cropix/Cropix

-Gušći promet je vidljiv i sporiji, ali nema zastoja! Policija se pripremila i promptno reagirala angažmanom većeg broja mobilnih službenika koji reguliraju promet na dva pješačka prijelaza. Jutros je iskrsnuo problem izlaska na staru cestu u Prapratnom, ali su to riješili za samo par minuta. Dobro je da su vozači svjesni da preticanjem neće uštedjeti više od 2-3 minute. Bitno je da nema ograničenja ni klasičnih zastoja koji dižu tenzije. Kao načelnik znam da GPS navodi vozače na staru, samo 3 metra široku županijsku cestu i problem je izrazitiji na dijelu Malog mora: tu moramo hitno reagirati s regulacijom jer vozila još uvijek, nažalost, ne idu kroz tunel i u Dančanju ih navigacija usmjerava na usku lokalnu cestu. Svi su očekivali Ston kao problem, ali najkraća ruta na koju ih usmjerava navigacija nije i najkvalitetnija. Nismo očekivali da će problem biti putna signalizacija- kaže Antunica te o proširenju pokosa kaže:

image

OVA NE TREBA

Zahvaljujući proširenju ceste D-414 promet je sigurniji

Tonci Plazibat/Cropix/Cropix

- To je dio cjelovitog projekta proširenja prometnica i odvajanja vozila od šetnice. Pokosi su riješeni gdje god su riješeni imovinski odnosi. Na tome sam kao načelnik inzistirao i to je uvaženo. U oštrim je krivinama uvijek kritično mimoilaženje dva autobusa jer tada stražnji dio autobusa uvijek prelazi na drugu stranu kolnika! Ljudi su za potrebe proširenja ceste spremno pristali prepustiti par metara parcela uz cestu na dionici Prapratno- Ston. Ali, trebalo je riješiti imovinske odnose jer svaka parcela, pa i ona od desetak kvadrata, ima više suvlasnika koje je trebalo pronaći te je svaki morao potpisati suglasnost. Ipak, sve relativno brzo riješeno. Sezona je i svi su objekti ful- puni, a ne nekim se restoranima čeka na red za slobodan stol!

Policija kontrolira

image

Konobar Mato Pavlović

Tonci Plazibat/Cropix/Cropix

Stonjani su zadovoljni tijekom sezone, a konobar Mato Pavlović ističe da su most i sve uz njega za pet:- Gužve su, ali trenirali smo i psihički se za ovo pripremili. Isplati se izdržat' jer špica je samo do Velike Gospe. Strah nas je mogućih nesreća, ali će se vjerojatno postaviti privremeni semafori. Najveći problem su djeca koja su naučila slobodno se igrati po cesti- kaže a gost, mladi ekonomist iz Osijeka Marin Gotić na povratku s ljetovanja kod prijatelja Slavonca u Dubrovniku kaže:- Tek ću sad preko Pelješkog mosta i već se osjećam fenomenalno! Sretan sam da konačno u svojoj državi nemam granice! - raduje se Marin.

image

Češki turisti Paval i Monika Zhaňal

Tonci Plazibat/Cropix/Cropix

Na kraju, zadovoljstvo prelaskom mosta nisu krili ni češki turisti. Paval i Monika Zhaňal na povratku s ljetovanja u Dubrovniku odlučili su krenuti ne preko BiH nego preko mosta do Splita i dalje prema Mađarskoj i Češkoj:- Čuli smo sve najljepše o mostu i želimo ga prijeći. Odlično je što na putu sad imamo dvije granice manje i sve sigurnije. Stoga, očekujte više turista iz Bohemije!

image

Šef Odjela za promet Hrvatskih cesta Slaviša Babić

Tonci Plazibat/Cropix/Cropix

Most 'prati' videozid sa 74 monitora

Kontrolni centar za nadzor i upravljanje prometom Zaradeže dijelom nalikuje na suvremeni tehnološki par, a šef odjela za promet Hrvatskih cesta Slaviša Babić ističe:- U cilju sigurnosti i zadržavanje protočnosti prometa Centar je integrirao sustave videodetekcije i videonadzora, sustave ventilacije i prepoznavanja kvalitete zraka te sustave vatrodojave, rasvjete i prometno- informacijski sustav koji dava informacije putem promjenjivih svjetlosnih znakova. Najveći izazov je moguća incidentna situacija - podsjeća i podaje kako, kad promet teče bez zastoja upravljaju na način da ovisno o gustoći prometa smanje ograničenje brzine:
- Ako se dogodi incident kao npr. prometna nezgoda ili požar u tunelu, tada se na terenu aktiviraju vatrogasci, ophodari cesta, policija i Hitna pomoć. To je najizazovnije u našem radu, a Centar ima pet djelatnika koji će 24 sata 365 dana godišnje nadzirati i upravljati prometom- priča Babić dok nadzire ogromni videozid s 74 monitora koji su spojeni na 102 kamere.

 

21. studeni 2024 13:45