StoryEditorOCM

Priča oko nestanka ‘Irine VU‘ sve mutnija: Zašto bi itko ukrao jahtu pa se na njoj uputio ravno na policiju?!

Piše Damir Tolj/SD
20. siječnja 2023. - 09:58

Sve je tu mutno kao gusti sok… Oko te nesretne jahte.

A država, odnosno ta njezina čuvena "Stalna skupina za primjenu i praćenje provedbe međunarodnih mjera ograničavanja", kako su je već nazvali, a koju vodi Frano Matušić, državni tajnik u Ministarstvu vanjskih i europskih poslova, možda odavno zna što se točno dogodilo i tko je kriv za blamažu, ali veliko je pitanje hoće li s javnošću podijeliti taj podatak. Kažu da hoće. Toliki su prije njih govorili isto... Razne skupine, povjerenstva i komisije, piše Slobodna Dalmacija.

Na primjer: Matušić kaže da je Skupina još 13. srpnja 2022. donijela odluku da se jahta ("Irina VU", hrvatske zastave pripadnosti, luke upisa Split) zamrzne jer je utvrđena povezanost s osobom koja je na listi sankcija Europske unije. I da je Ministarstvo mora zapečatilo imovinu, o čemu su obaviješteni vlasnici i kapetan broda.

Posada je znala

Tako je Slobodnoj Dalmaciji u nedjelju rekao i Alen Gospočić, državni tajnik u Ministarstvu mora. Dodavši da se radi o čistoj krađi.

Dobro.

Evo pitanja: Zašto bi itko ukrao jahtu – ili bilo što drugo na svijetu – pa se na njoj uputio ravno na policiju?!

image

Alen Gospočić tvrdio je kako je riječ o čistoj krađi

Zeljko Puhovski/Cropix/Cropix

Jer svi kažu da granična Pomorska policija i Carina u Dubrovniku nisu imale razloga brodu priječiti odlazak iz naše zemlje. Jer da ni u kakvom sustavu nije zabilježena zabrana raspolaganja brodom i odlaska iz Hrvatske. Ali to se kosi s izjavama dvojice državnih tajnika – Matušića i Gospočića!

Hm… Ili je možda posada nekim čudom znala da u sustavu ipak nije zavedena crvenom signalnom bojom, pa onda ni Policija, ni Carina, ni Obalna straža, a ni vrag crni pojma nemaju i puštaju brod?!

Još jedan upit: Koliko je vjerojatno da bi službenik nadležne šibenske Lučke kapetanije, osobito onaj koji radi u murterskoj ispostavi – udaljenoj pet minuta od betinskog brodogradilišta – a koji je još ljetos zapečatio brod, obavijestio vlasnike i zapovjednika jahte, predao naredbe o zabrani približavanja jahti isplovljenja – kolike su šanse da taj čovjek dulje od sto dana ne skuži da tog jedinog blokiranog broda u njegovoj zoni odgovornosti više nema ni na kopnu ni u moru?!

Podsjećamo, Matušić kaže da su sankcije uvedene 13. srpnja prošle godine. A neupitno pouzdani internetski servisi za satelitsko praćenje kretanja brodova kažu da je "Irina VU" iz betinskog brodogradilišta isplovila još 6. listopada. Jesenas. Državni tajnik ističe da je Skupina doznala za nestanak broda 12. siječnja 2023. Nekidan.

Podmiren račun

Treća nedoumica glasi: Bi li betinsko brodogradilište, tvrtka "Brodogradilište i marina", čiji je osnivač splitska tvrtka "Adut Konzalting", odnosno njezin direktor Ante Bekavac, pustili da iz škvera ode brod koji nije platio račun? Bilo koji brod! Osobito onaj koji je pod sankcijama. Jahta od 35 metara!

image

Frano Matušić možda odavno zna što se točno dogodilo

Marko Todorov/Cropix/Cropix

Zanimljivo bi bilo čuti komu su škverani ispustili račun i tko im ga je podmirio. U gotovini ili karticom?

Ekipa iz škvera i marine našim je novinarima nekidan kazala da je brod otplovio još ljetos, sa zapovjednikom, urednim nalogom i posadom. Da nije ni bio pod sankcijama i da škver nije policajac da ga zaustavlja.

Bi li, dakle, glumili policajce da im račun nije bio plaćen?!

Još jedna stvar: Koliki su izgledi da bi pomorska Granična policija i Carina u Dubrovniku pustile u svijet jahtu koja bi u sustavu bila prijavljena kao zapečaćena i svijetlila žarkocrvenom, upozoravajućom bojom? Da je, naime, sve bilo zavedeno, kao što nam govore državni tajnici Matušić (koji je na zapovjednoj dužnosti državne Stalne skupine) i Gospočić.

I peto, za kraj: Koji bi se zapovjednik broda upustio tek tako u sve ovo? Neka nam se javi, rado bismo popričali, možda bi mu pomoglo objasniti nam što se sve i kako zbilo.

Dotle malo Arsena: "Zaludu je govorija ćaća, to kruv sa sedan kora, puno posla, a nikakva plaća, nek ne iđe ko ne mora..."

Pitali smo Ministarstvo, ali uzalud

Pitanja upućena Ministarstvu mora, odgovornom za provođenje i nadzor sankcija, sukladno Zakonu o međunarodnim mjerama ograničavanja, čiji članak 13. glasi: “Nadzor nad provedbom ovog Zakona obavljaju nadležna tijela državne uprave te nositelji javnih ovlasti koji su nadležni za područje na koje se odnose mjere ograničavanja”:

- Na koji se način operativno provodi blokada plovila pod sankcijama?

- Postoji li jedinstveni e-sustav s popisom i informacijama o blokiranim brodovima na području RH, dostupan svim službama - kapetanijama, Graničnoj policiji, Obalnoj straži, Inspektoratu…?

- Tko vodi taj sustav i tko odgovara za nj?

- Je li jahta “Irina VU” bila zavedena u sustavu?

- Koliko je plovila u RH blokirano i koji su to brodovi?

- Jesu li Lučka kapetanija Šibenik i ispostava u Murteru nadzirale “Irinu VU” u betinskom škveru?

- Je li blokada morala biti upisana u upisni list broda kod Lučke kapetanije Split?

- Uključuje li blokada oduzimanje plovidbenih isprava i mehaničku blokadu ključnih dijelova broda?

- Kada je šibenska Kapetanija javila da jahte nema?

- Tko je dužan nadzirati blokirana plovila?

- Je li betinski škver pismeno obaviješten da je jahta blokirana?

- Koje su bile obveze škvera?

- Je li itko ikomu prijavio krađu jahte “Irina VU” iz Betine?

- Koliko je članova posade bilo na brodu, jesu li hrvatski državljani?

- Kako je moguće da je blokirani brod, za koji su svi znali da je pod sankcijama i za koji tvrdite da je ukraden, mogao proći graničnu kontrolu u Dubrovniku i napustiti Hrvatsku?

- Zašto bi ukradeni brod, pritisnut sankcijama, otišao na policiju u Dubrovnik ako prije nije doznao da sustav nadzora ne vidi blokadu?

image

Brodogradilište Betina, iz kojega je brod otišao tri mjeseca prije nego što je podignuta uzbunaNikša Stipaničev/CROPIX

Niksa Stipanicev/Cropix/Cropix
17. studeni 2024 11:41