Imaju je veliki europski gradovi poput Beča i Pariza, ali nema je još do sada niti jedan grad u Hrvatskoj. Kažemo do sad, jer Zadar je ovih dana dobio tzv. Pametnu sobu, prostoriju iz koje će se upravljati sustavom Inteligentnog transportnog sustava, u okviru kojega je rekonstruirana Ulica dr. Franje Tuđmana u Zadru, ali i ažurirano ukupno 17 semafora koji su kamerama i digitalnom vezom povezani s upravljačkim centrom u jednoj prostoriji poduzetničkog inkubatora – Inovativnog centra u Zadru na Novom Bokanjcu.
Prvi smo novinari koji ulaze u Pametnu sobu kojom za sada dominiraju dva velika monitora, doduše još uvijek isključena. Veliki stol uskoro će biti popunjeni monitorima, računalima i telefonima, na monitorima će zasvijetliti slike sa svih 17 raskrižja koja su do sada uvezana u sustav pametnog upravljanja. Riječ je o dijelu projekta Inteligentnog transportnog sustava koji je u završnoj fazi realizacije. Vrlo brzo, najkasnije do veljače, „slika” će proraditi i prometom će se početi upravljati iz Pametne sobe na Novom Bokanjcu. Na koji način, pitamo Josipa Milića, pomoćnika pročelnika Upravnog odjela za EU fondove u gradskoj upravi i voditelja projekta ITS-a.
- Uskoro dolaze izvođači koji će do kraja postaviti sustav u Pametnoj sobi. On će biti funkcionalan u veljači jer uvijek ima nešto radova za obaviti na semaforima, odnosno semaforiziranim raskrižjima. Još se uvijek to radi i tek kad završe kompletan posao ažuriranja svih 17 onda se sustav može u potpunosti povezati. U iduća dva tjedna sve će se sinkronizirati – kaže Josip.
Na velika dva monitora u sobi vidjet će se svih 17 ažuriranih raskrižja u realnom vremenu i u svakom trenutku moći će se pratiti stanje u prometu. Ali ne samo pratiti već i upravljati što je cilj ITS sustava. Pomoću video detekcijskih kamera postavljenih na svim raskrižjima, dobivat će se uvid u informacije o prometu. Temeljem tih informacija i podataka koji će se obraditi, moći će se upravljati sukladno prema potrebi u prometu. U slučaju gužve, zastoja, prometne nezgode ili sl. moći će se u trenutku usklađivati prometna signalizacija i omogućavati veća protočnost, preusmjeravanje pravaca, uglavnom, povećat će se učinkovitost i poboljšati veća sigurnost u prometu. To je sustav koji će se vremenom sve više usavršavati, kako će se informacije prikupljati i implementirati u sustav. Tko će s „ljudske strane” zapravo upravljati sustavom, pitamo Milića?
- U suradnji s Upravnim odjelom za komunalne djelatnosti kroz siječanj ćemo održati obuku za potencijalne kandidate iz njihovog odjela koje će pročelnik Robertino Dujela predložiti. Edukacija će biti obavezna jer se ipak radi o naprednom sustavu kojega treba usvojiti kako bi se djelatnici uputili da mogu upravljati s njim. Ovakav sustav na razini Hrvatske još nema niti jedna grad. Ovo je najmoderniji pametni sustav upravljanja prometom kojega će neki grad imati u Hrvatskoj. U Zadru je on dio Inteligentnog transportnog sustava, a slični su implementirani u nekim od najvećih europskih gradova kao što su Beč, London i dr. U Hrvatskoj ga nema niti jedan drugi grad. Stručnu obuku izvršit će izvođači radova, Zajednica ponuditelja KING ICT iz Zagreba i Semafor d.o.o. Oni su dali najbolju ponudu u provedenom postupku nabave, trenutno rade na tome i postavljaju sustav, a završit će obuku osoba koje će upravljati sustavom – ističe Milić, dodajući kako se projekt ITS-a namjerava nastaviti širiti na ostali prometni sustav Zadra koji za sada nije obuhvaćen projektom.
Veliki displeji koji se ovih dana postavljaju u Ulici Ante Starčevića, na Tuđmanovoj ulici i ispod Kolodvora, također su dio sustava ITS-a. To su informacijski paneli na kojima će se vozačima i ostalim sudionicima u prometu prikazivati važne informacije koji im mogu biti važne u realnom vremenu. Ako je, primjerice, gužva na Poluotoku, moći će se obavijestiti vozače, također ako se dogodila prometna nesreća i zastoj na toj trasi, vozači će dobiti informaciju o alternativnim pravcima i sl. Pomoću tih informacija vozači će moći planirati svoje kretanje. Iako nije dio sustava, drugi prometni projekt Zum 4.0 komplementaran je s projektom ITS-a i omogućavat će informacije o lokalnom gradskom prijevozu pomoću displeja na autobusnim stajalištima i mobilne aplikacije, također i o slobodnim parkirnim mjestima. Spajanjem ta dva projekta, Zadar će dobiti zaokruženu priču o pokušaju unaprijeđenja prometnog sustava u zadru kao dio strateških, odvojenih, ali opet, komplementarnih aktivnosti.
Također će i zeleni val biti usklađen, što će opet ovisiti o situaciji na samoj ulici. Ali mogućnosti će biti brojne i više je modela upravljanja prometom na ulicama implementiranih sustavom, kao što su kišno vrijeme, prolazak štićene kolone, zagušenost u turističkoj sezoni, utrka Wings for life i slično. Puno je scenarija koji se mogu isprogramirati i aktivirati, ovisno o situaciji. Kad profunkcionira, to će biti dobro za grad i pomoći će da promet u Zadru bolje funkcionira nego do sada – ističe Milić.
Ono što je važno, u slučaju potrebe policija će moći dobiti snimku prometa kroz raskrižja. Postavljene kamere neće evidentirati prekršaje, ali u slučaju prometne nezgode, njihova snimka policiji će moći dati na uvid što se u određenom trenutku dogodilo, što će povećati sigurnost prometa na zadarskim ulicama.