Koncertom održanim u ponedjeljak, 16. rujna, u katedrali sv. Stošije, završio je prvi interdisciplinarni, međunarodni orguljaški festival u Zadru – Zadar Organ Festival.
Više od mjesec dana interdisciplinarnosti kulminiralo je jedinstvenim spektaklom za oči i uši, spajajući tom prilikom mnogima dvije najdraže umjetnosti – glazbu i film. Pomno odabrani film s naslovom „Zvonar crkve Notre-Dame“, čija se vrpca vrtjela diljem svijeta zbog karakteristične teme koja odaje poštovanje najvažnijim kršćanskim dogmama, zapravo je jedan od najraskošnijih produkcija nijemog Hollywooda. Radi se, naime, o crno-bijelom nijemom filmu američke produkcijske tvrtke Universal čiji je redatelj Wallace Worsley 1923. godine okupio tisuće statista ispred najpoznatije pariške građevine. Gluhog i poluslijepog zvonara Quasimoda utjelovio je Lon Chaney, zaradivši tom prilikom etiketu „čovjeka s tisuću lica“ koja mu je donijela doživotnu slavu.
Početkom prošloga stoljeća, takve je filmove u najraskošnijim prilikama pratio cijeli orkestar. No, zbog financijskih ograničenja, većinu su američkih prikazivanja pratile tzv. Theater Organ, ili kazališne orgulje, budući da mnoštvom svojih zvukova najbolje mogu imitirati cijeli orkestar.
Filmski biser koji smo prošloga ponedjeljka gledali u Zadru pratio je njemački orguljaš Ulrich Walther, inače renomirani međunarodni umjetnik, vrhunski improvizator, profesor orgulja na Kunstuniversitätu u Grazu i uskoro doktor muzikologije. Osim standardnim oblicima koncerata, svoju je karijeru obogatio i ovakvim multidisciplinarnim sadržajima, razvijajući umijeće improvizacije do krajnjih granica. Naime, ono što je zadarska publika tom prilikom slušala bila je u potpunosti njegova glazba nastala u trenutku. Bez notnog predloška, Walther je stvarao glazbu punih sat i četrdeset minuta, inspiriran prepoznatljivim glazbenim citatima iz domene klasične, tradicijske, jazz, filmske i popularne glazbe. Bio je to jedan od onih impresivnih događaja koji pleše na granici ljudskih sposobnosti, dokazujući da je čovjek uz pravi trening, puno rada, kreativnosti i ljubavi prema vlastitom pozivu zaista kadar premostiti i najzahtjevnije izazove.
Ulrich Walther, Petrit Çeku i Pavao Mašić umjetnici su čija su imena samo na posljednja dva koncerta Zadar Organ Festivala okupila četiristotinjak obožavatelja umjetnosti u crkvi sv. Mihovila i zadarskoj katedrali. Sjajni koncerti ovog jedinstvenog orguljaškog festivala, u potpunosti u samostalnoj organizaciji dvadesetpetogodišnje orguljašice Tee Kulaš, ove su godine još ugostili Katarinu Livljanić, Ljerku Očić, Alekseja Vilegžanina, Tjašu Drovenik i ansambl Flipside Tale, kao i samu organizatoricu festivala, Teu Kulaš.
Osim orgulja katedrale sv. Stošije i crkve sv. Mihovila, tijekom festivala muziciralo se još i na električnim orguljama slovenske radionice Škrabl u Kazalištu lutaka te atriju palače Cedulin, a interdisciplinarnost je okrunjena kreativnim radionicama koje su se održavale u Glazbenoj školi Blagoje Bersa.
Prvi Zadar Organ festival zaista je bio veliki zalogaj, no vrhunska organizacija, snalaženje i kreativnost rođene u materijalnim ograničenjima, te broj plemenitih i velikodušnih ljudi koji su prepoznali vrijednost festivala i na razne načine nesebično izašli u susret, omogućili su njegovu besprijekornu realizaciju. Mnogi se već sada vesele sljedećem izdanju koje ponovno donosi obećavajući program i dovodi međunarodnu izvođačku postavu. I konačno, Zadar Organ Festival ambiciozan je i plodan teren za osvještavanje vrijednosti koje Zadar čuva pod njedrima svojih crkava, rušenje stereotipa vezanih za orgulje, te podizanje kulturnog ugleda samoga grada i njegovih građana.