StoryEditor
ViralA LEŠADA?

Sa stručnjacima smo razgovarali o antikorona spizi, složili su menu za prste polizati: juha, janjeći kotleti i tartar za brži oporavak nakon Covid-19

Piše D.Turić/PSD
3. rujna 2020. - 21:13

Broj zaraženih koronavirusom u Makarskoj i u mjestima Rivijere, nažalost, povećava se iz dana u dan pa smo sa stručnjacima, nutricionisticom Tihanom Pašalić i kulinarskim majstorom Damirom Tomašem porazgovarali o antikorona-prehrani, odnosno zanimalo nas je kako se treba hraniti za vrijeme zaraze koronom i nakon ozdravljenja.

Stoga nam je chef Damir napravio pet antikorona-menija, dok nam je Tihana navela kakva bi trebala biti prehrana zaraženih koronom i onih koji su ozdravili.

Kako kazuje, pitanje koje zaraženi ljudi sebi postavljaju je kako se hraniti u bolesti i nakon nje...

- Nema uvjerljivih dokaza da određena hrana ili način prehrane mogu utjecati na imunološki sustav i time prevenirati zarazu ili izliječiti osobu zaraženu koronavirusom.

Međutim, postoji nekoliko mikronutrijenata kao što su bakar, folati, željezo, selen, cink i vitamini A, B6, B12, C i D koji igraju važnu ulogu u funkciji našeg imunološkog sustava. Generalna preporuka je svakodnevno hraniti tijelo nutritivno bogatom hranom koja će nam dati energiju i gradivni materijal, pomoći održavati imunitet, omogućiti pravilnu izmjenu tvari te općenito pravilno funkcioniranje organizma.

Ako dođe do zaraze, pomozite tijelu da što lakše prebrodi bolest i da se što prije vrati u prvobitno stanje bez težih posljedica - kaže nam Tihana.

Ratnici protiv zaraze

Namirnice koje će nam biti saveznici u svakodnevnoj borbi protiv koronavirusa su sezonske i lokalne, namirnice biljnog porijekla, neprerađene i one koje nemaju dodatnih šećera, aditiva, konzervansa i umjetnih bojila.

Prvenstveno, to je sezonsko povrće.

- S rujnom nam se vraća tamnozeleno lisnato povrće koje je bogato antioksidansima, fitokemikalijama i vlaknima pa te spojeve doslovce možemo zamisliti kao male ratnike koji se bore za naše dobro.

Bundeva je kraljica jeseni pa treba iskoristiti njezine blagodati, a tu su i kupusnjače kao što su kelj, kupus, brokula, karfiol i prokulica, zelene salate-kristal salata, matovilac i rikola - kazuje nam Tihana, dodavši da je naravno i sezonsko voće izvor energije i nutritivnih tvari.

Šipak, kralj imuniteta

- Svakako bih spomenula kralja imuniteta koji nam je sveprisutan u ovom podneblju, a to je šipak ili nar.

Doista se radi o namirnici koja ima snažna antioksidativna i protuupalna svojstva, a jabuka, šljiva, grožđe, kruška i smokva su namirnice koje su nezamjenjiv dio pravilne prehrane i izvor vitamina i minerala koji je vrlo teško nadomjestiti ako ih ne konzumirate svakodnevno.

Također su i izvor prirodnog šećera, vlakana i svaka od ovih namirnica ima specifičan spektar fitokemikalija koje pozitivno djeluju na naš organizam - kaže Tihana, koja se potom osvrnula na ''dobre'' masnoće koje su također važan dio prehrane, a među njima je svakako pionir maslinovo ulje, a ne treba zaboraviti ni orašaste plodove i sjemenke te badem kao idealan međuobrok.

Variva griju organizam, što godi tijelu u bolesti

Mahunarke kao što su leća, slanutak, grah i mahuna su grupa namirnica koje rado koristimo u našem podneblju u obliku variva koja su izvor energije, proteina, nutritivnih tvari, ali i topline.

Naime, variva griju naš organizam, i to u bolesti godi tijelu, pogotovo kako idu hladniji mjeseci.

- Meso, jaja i mliječni proizvodi važan su izvor proteina i minerala, posebno kalcija, željeza, cinka, i trebaju biti dio svakodnevne prehrane. Kako smo već nekoliko puta ponovili, treba probati birati lokalno i svježe, a od mliječnih proizvoda preferirati fermentirane - jogurt, kefir, acidofil, sireve.

Ne smijemo zaboraviti i žitarice koje su važan dio prehrane, a opet dosta omražene kod velikog broja ljudi. Žitarice su izvor vlakana koji je teško nadoknaditi ako izbjegavate ovu grupu namirnica jer su glavni izvor energije u našoj prehrani. Potrebno je dati prednost cjelovitim žitaricama, među kojima su integralno brašno, integralna riža i tjestenina, zobene pahuljice, a vrijedno je prisjetiti se ječma, pure i prosa - naglašava Tihana.

Ništa bez meda i češnjaka

Živjeti u našem kraju i ne imati doma barem jednu teglicu biokovskog meda je velika šteta, pogotovo kada govorimo o oporavku od bolesti, virusnom oboljenju ili pripremi za zimu. Stoga med treba obogatiti propolisom, začinima kao što su đumbir, kurkuma, limun i grančica ružmarina i, eto, nam izvrsnog nutritivnog napitka.

- Češnjak je još jedna lokalna namirnica na koju bih stavila naglasak jer ga ne zovu bezveze prirodni antibiotik. Osim toga, za vrijeme bolesti jako je važna hidracija jer je osnovni element detoksa voda.

Dajte organizmu dovoljno tekućine i vaši organi, pluća, jetra, bubrezi i koža odradit će detoks. Imamo izvanredne mehanizme za detoks, samo ih moramo aktivirati. Uz vodu, to mogu biti i limunada, narančada ili nezaslađeni biljni čajevi - kaže nutricionistica Tihana.

Dodaje kako prehrana svakako može biti saveznik u borbi protiv bolesti, ali uz nju je potrebna i fizička aktivnost te boravak na svježem zraku. Navedene preporuke su generalne i svakako ih treba prilagoditi pojedincu ako postoji zdravstveni problem ili neko drugo ograničenje.

Antikorona-meni Damira Tomaša

Prema preporuci Damira Tomaša, šefa kuhinje restorana hotela "Meteor Trattoria Pentola", antikorona-jelovnik temelji se na laganijoj hrani, ali bogatoj cinkom koji je potreban za jačanje imuniteta, kao i željezom i kalijem, mineralima i vitaminima. Tomaš nam je predložio detoks gazpacho juhu s dimljenim srdelama, janjeće kotlete s koromačom i kremom od slanutka, rižot 'zeleno more', tartar 'tri kralja' i mousse od limuna.

DETOKS GAZPACHO JUHA S DIMLJENIM SRDELAMA
Sastojci:
0,03 kg dimljenih fileta srdela, 2 srednje velike rajčice, 1 krastavac, 1 crvena paprika, 1 jalapeño papričica, 2 žlice aceto balsamica, 2 žlice maslinova ulja, žličica šećera, 5-6 listova bosiljka, 0,05 l jogurta, krutoni kruha 0,03 kg, sok od limete.
Sve sastojke, osim srdela, smiksamo u blenderu, procijedimo, dodamo leda i serviramo s krutonima omotanim dimljenim srdelama, a na vrh serviramo pjenu od jogurta. Za pjenu od jogurta miksamo jogurt štapnim mikserom, pjenu koja se stvara na površini kupimo žlicom te serviramo na juhu.

JANJEĆI KOTLETI S KOROMAČOM I KREMOM OD SLANUTKA
Sastojci:
janjeći kotleti 0,30 kg, slanutak 0,15 kg, koromač 0,10 kg, domaće maslinovo ulje 0,2 l, ružmarin, kapula 0,10 kg, maslac 0,10 kg, crno vino 0,1 l, češnjak 0,02 kg, šećer 0,05 kg, aceto balsamico 0,002 l, sol i papar.
Janjeće kotlete mariniramo s ružmarinom, kapulom, maslinovim uljem i paprom. Kotlete obrišemo te popečemo u tavi na malo maslinova ulja, a onda dodamo kapulu iz marinade, ružmarin, te podlijevamo crnim vinom i pri kraju kada umak iskuha, dodamo maslac. Slanutak prelijemo vrelom vodom te ogulimo opnu, ostavimo preko noći da se namoči. Kuhamo ga dva do tri sata, blendamo te dodajemo maslac i maslinovo ulje, sol i papar. Koromač popečemo na grill tavi, izvadimo ga, a na tu masnoću dodamo šećer, maslac i papar. Pri kraju dodamo aceto balsamico te tim umakom prelijemo grilani koromač-

RIŽOT 'ZELENO MORE'
Sastojci:
riža arborio 0,07 kg, temeljac od kozica 0,3 l, svježa tuna 0,05 kg, vongole 0,10 kg, dagnje 0,10 kg, brbavice 0,010 kg, meso kozica 0,07 kg, blitva 0,20 kg, domaće maslinovo ulje 0,05 l i maslac 0,02 kg.

Glave kozica i ljuske repa s korjenastim povrćem (mrkva, kapula, celer, stabljika peršina) na maslinovu ulju zapržimo i zalijemo konjakom i vodom, procijedimo te koristimo za podlijevanje riže. Čim je riža pri kraju, dodajemo meso kozica, kremu od blitve (blitvu prethodno skuhamo te šokiramo u hladnoj vodi, blendamo uz dodatak maslaca i maslinova ulja), na rižot slažemo buzaru od vongola, brbavica i dagnji, te dodajemo kocke svježe tune. Buzaru od vongola, dagnji i brbavica radimo na maslinovu ulju s češnjakom i peršinom, podlijevamo bijelim vinom, dok tekućinom od buzare također podlijevamo rižu.

TARTAR 'TRI KRALJA'
Fe (željezo), Zn (cink), K (kalij)
Sastojci:
cikla 0,06 kg, slanutak 0,06 kg, avokado 0,06 kg, crne masline 0,02 kg, limeta 1 kom., maslinovo ulje 0,03 l, maslac 0,05 kg, sezam 0,02 kg, kim 0,0001 kg, češnjak 0,001 kg, peršin 0,001 kg, soja umak 0,001 l, višnjevača 0,001 l, med 0,001 kg, sol, papar.
Svježu ciklu isjeckamo na sitne kockice, posolimo te pustimo da se ocijedi višak soka. Dodamo med, maslinovo ulje, papar, sok od limete, višnjevaču i soja umak. Slanutak prelijemo vrelom vodom te nakon pola sata odvojimo opnu, pustimo preko noći da se namoči. Skuhani slanutak izmiksamo u blenderu, dodamo tostirane sjemenke sezama, sol, papar, maslinovo ulje i maslac. Avokado isjeckamo, dodamo sok i koricu limete, sol, papar, maslinovo ulje i pastu od češnjaka. Crne masline bez koštica osušimo u pećnici na 70 stupnjeva pet sati, sameljemo te koristimo kao prah na vrhu tartara. Na dno kalupa slažemo tartar od cikle, a na njega humus. Treći slijed je avokado i na kraju posipamo obilato prahom od crnih maslina.

MOUSSE OD LIMUNA
Sastojci:
300 g jogurta, 100 g kiselog vrhnja, 50 ml soka od limuna, 1/2 žličice naribane korice limuna, 100 ml mlijeka, 5 g šećera, 5 listića želatine, 150 ml slatkog vrhnja, kandirana korica limuna za ukras za ukras.
Pomiješamo jogurt, kiselo vrhnje, limunovu koricu, mlijeko i šećer. Omekšamo želatinu u vodi, zatim je rastopimo na laganoj vatri i u tankome mlazu umiješamo u smjesu od limuna. Stavimo u hladnjak na oko pola sata. Istučemo šlag pa ga lagano umiješamo u kremu. Raspodijelimo u četiri čaše i stavimo u hladnjak da se stisne. Ukrasimo kandiranom limunovom koricom.

Izdvojeno

25. listopad 2020 18:47