StoryEditorOCM
TribinaREAGIRANJE IZ KOLANA

Objašnjenje za rušenje proračuna: Vrijeme će pokazati tko je opstruirao rad Općinskog vijeća, zapošljavao, dobivao poslove i prostore od Općine...

Piše Zadarski.hr
30. prosinca 2020. - 14:59

Četvorica vijećnika, predvođeni predsjednikom Općinskog vijeća Antom Zubovićem, uputili su nam priopćenje o zbivanjima u Kolanu i svom viđenju razloga zbog kojih je pao proračun predložen od načelnika Marina Pernjaka. Njihovo priopćenje donosimo u cijelosti.

Poštovani stanovnici Općine Kolan, a i svi ostali koji su na bilo koji način povezani sa prostorom naše općine, u ovom našem priopćenju željeli bi navesti i još jednom objasniti zašto nismo prihvatili predloženi proračun i koje će biti stvarne posljedice te naše odluke.

Činjenica je da na zadnjoj sjednici OV vijećnici Općine Kolan, a koja broji DEVET VIJEĆNIKA, Ante Zubović (HSS), Šime Gligora (nezavisni), Ivica Čemeljić (nezavisni) i Mario Baričević (NHR) nisu prihvatili proračun Marina Pernjaka (HDZ) i tako će Općina Kolan do lokalnih izbora u sibnju 2021 biti bez proračuna, ali i Vijeća.

Neprihvaćanje proračuna nije nikakav izdajnički i mrzilački čin, na što se aludira u izjavama načelnika i u objavama na FB. On je legitiman postupak Općinskog vijeća kojega je predvidio zakonodavac u Zakonu o proračunu i Zakonu o jedinicama lokalne samouprave. On i služi tome da ukoliko Vijeće nema više povjerenje u način provođenja politike načelnika, da posegne za tim instrumentom tj. postupkom. Neprihvaćanjem predloženog proračuna u narednoj godini se raspušta Općinsko vijeće te se poslovanje Općine svodi, pojednostavljeno, na „hladni pogon“. Inače posao Vijeća ne prestaje samim prihvaćanjem proračuna, već zakonodavac izričito navodi da je Vijeće zaduženo za kontrolu i nadzor izvršenja proračuna što znači da bi trebalo i nakon prihvaćanja proračuna voditi brigu o načinu njegovog izvršavanja.

Razlozi zbog kojih smo se odlučili na taj postupak ne prihvaćanja proračuna nije bio impulsan već se je bio temeljen na svim postupcima Marina Pernjaka i njegove „svite“ u odnosu prema Općinskom vijeću i upravljanjem Općinom Kolan kroz gotovo 4 godine, a napose u ovoj zadnjoj.

Dosadašnji proračuni su se usvajali, i to neki i jednoglasno, iz razloga što su na proračun bili dodani amandmani, i na taj način Vijeće je imalo barem privid da utječe na izvršenje proračuna i na neke projekte koje je predlagalo. Nažalost u svim ovim godinama povjerenje koje je dano izglasavanja proračuna bilo bi narušeno kada bi se objavilo izvršenje proračuna te godine, iz kojega je onda vidljivo da su neke stavke proračuna probijene i po 300%, a neke stavke nisu niti izvršene (najčešće „projekti“).

I tako su prolazili predloženi proračuni svake godine… ukupno nešto oko oko 52 milijuna kuna, a sami stanovnici Općine Kolan mogu pogledati oko sebe i pokazati na to što se vidi napravljeno za te novce, gotovo ništa od krucijalnih projekata tipa asfaltiranih cesta, kanalizacije, vode, struje, vrtića, staračkog doma, uređenje poljskih puteva i sličnih predlaganih projekata. Potrošila bi se sredstva na neplanirane izdatke (ili donacije. npr. DVD u 4 godine cca 1,2 mil kuna, poslove određenim „prijateljskim“ tvrtkama, reprezentacije, kojekakve intelektualne usluge ili fešte po principu „kruha i igara“), a planirani izdaci bi se prebacili u slijedeću godinu kao „projekti“. Ovo je čisti primjer netransparentnog trošenja novaca poreznih obveznika i nepoštivanje usvojenog proračuna.

Da je tome tako i da to nije samo neki „politički đir“, potvrdu daje Institut za javne financije ocjenom 0 iz transparentnosti općine (samo 3 od 450 u RH imaju tu ocjenu). Načelnik se hvali da je Kolan ucrtao u eno gastrološku kartu Hrvatske, međutim istina je ta da je Kolan tamo bio ne zaslugom načelnika već radom Kolanjaca, a jedino što je načelnik uspio napraviti je ucrtati Kolan na kartu najnetransparentnijih općina u RH.

Ali nije samo slučaj da se Vijeće „preskače“ kod donošenja proračuna. Takav je slučaj i sa drugim bitnim dokumentima koje u konačnici mora usvojiti Vijeće.

Takav primjer je i donošenje Strategije razvoja općine za određeno razdoblje, temeljnog dokumenta svake jedinice lokalne samouprave. Dokumenta na temelju kojeg se i definiraju projekti Općine. U našem primjeru izradila se Strategija razvoja 2018-2021 (postojala je radna skupina u kojoj su bili i članovi Vijeća) međutim ona je radila na vrlo netransparetni način (nije bilo nikakvih javnih izlaganja mada se u samom dokumentu navodi da su bila??). Kao i ostali dokumenti, Strategija je dana Vijeću na usvajanje po principu „uzmi ili ostavi“ krajem 2019!!! Iz tog razloga su čak i vijećnici koji su bili uključeni u njenu izradu bili protiv nje. Na istoj sjednici donesen je zaključak da se ide u izradu nove strategije, ali taj postupak se u godinu dana nije pomakao sa mrtve točke.

Primjer dokumenata koje usvaja Općinsko Vijeće su i prostorni planovi. Dokumenti koji definiraju resurs koji je takoreći jednokratan, neponovljiv, nereverzibilan. Pogreške u takvim dokumentima mogu imati dugoročne posljedice na prostor Općine. Nikada nije objavljen temeljni dokument Stanje u prostoru, već se i dalje dozvoljavaju neplaniranja gradnja i devastacija i zanemarivanje potreba lokalnog stanovništva. Ti dokumenti su tijekom izrade bili brižljivo ili kojekakvim zavrzlamama skriveni od Općinskog Vijeća da bi se na samom Vijeću tražilo njihovo usvajanje kada bi već bili u poodmakloj fazi realizacije i kada bi ikakav utjecaj Vijeća bio besmislen.

Pitanje koje su nam postavljali žitelji općine Kolan i prozivke naših mještana, koje su nam teže pale od ovih u novinama i FB, je "što vi kao Vijeće možete napraviti da ovakav način funkcioniranja Općine spriječite", a naš odgovor bio bio „nažalost ništa“. Ali ipak smo nešto pokušali…

U ovoj 2020. godini Vijeće se potrudilo da barem na neki način dođe do načina da ima veći utjecaj na donošenje bitnih dokumenata pa su osnovana radna tijela za financiranje i radno tijelo za problematiku prostora. Međutim ta radna tijela nisu nikada profunkcionirala jer su bila opetovano opstruirana od strane načelnika (čak je pokušavao odluke o formiranju tih radnih tijela staviti izvan snage pa je moralo intervenirati i Ministarstvu Uprave). Cijelo vrijeme je Općinsko vijeće bilo opstruirano od i od strane pročelnice JUO općine Kolan koja je svaki pokušaj donošenja kvalitetnih odluka ili pokušaja uvida u dokumentaciju i trošenje proračunskih sredstava opstruirala (i na to je moralo reagirati Ministarstvo uprave) ili neobjavljivanjem u Sl. glasniku sprečavala. Takvim odnosom prema radnim tijelima ona su bila potpuno besmislena i nisu mogla obavljati onu funkciju za koju su bila formirana.

Ipak smo kao Vijeće uspjeli donijeti niz odluka koje se tiču sufinanciranju smještaja starijim i nemoćnim, odluka o socijalnoj skrbi gdje se povećalo sredstva za pomoć, odluka o oslobađanju plaćanja komunalne naknade, najma poslovnih prostora, površina , koncesija (s obzirom na Covid), smanjili prekoračenje na računu, te omogućili odlukama izrade UPU-ova i prostornog plana.

O trenutačnom financijskom stanju Općine Kolan pokušali smo nešto doznati pitanjima na Vijeću i malim uvidom u neku od dokumentacija i možemo samo istaknuti da trenutačno stanje Općine Kolan nije baš bajno. Dug postoji i u Općini (1 mil kn) i u TZ-u i u DVD-u, isto tako Općina ima nenaplaćenih potraživanja. Ne zna se koliko je nedospjelih potraživanja.

Posljednji koji bi trebao prozivati na štetne posljedice neprihvaćanja proračuna je Marin Pernjak, jer je on pred 4 godine, kada se nije prihvatio proračun tadašnjem načelniku Šimi Gligori, bio jedan od onih koji je zagovarao baš tu opciju, i tada ga nije bilo baš pretjerano briga za pokrenute projekte i funkcioniranje Općine. Također što se tiče započetih projekata koje navodi načelnik, možemo samo potvrditi da niti jedan projekt Vijeće nije dobilo na uvid, te da o svim tim projektima samo čuje iz neslužbenih izvora. Teško da bi se 4 godine, po nama lošeg rada, moglo „spasiti“ u 4 mj. 2021 godine. Osim toga načelnik Marin Pernjak je predsjednik Općinskog ogranka HDZ-a čiji vijećnici (naročito Mladen Šuljić) već se nekoliko puta ne pojavljuju na OV bez ikakvog opravdanja, njih načelnik i svoju odgovornost prema njima kao čelnik stranke, ne preispituje. Marinu Pernjaku Vijeće ionako nije trebalo, jer je sve radio na svoju ruku bez ikakve želje za komunikacijom, a odluke je na Vijeću predlagao po principu „uzmi ili ostavi“.

Odgovorno izjavljujemo da se ovim postupkom ne prihvaćanja proračuna nije učinila nikakva šteta Općini i da se nisu zaustavili nikakvi projekti (jer o pokrenutim projektima samo slušamo, ali ih kao Vijeću nismo vidjeli). Zaustavilo se samo neplanirano trošenje novaca, odnosno osiguralo se da zaposlenici Općine i komunalnog društva uredno prime svoje plaće, te da se plate računi koji su dospjeli na naplatu u dosadašnjem razdoblju.

Morali smo izaći sa ovim priopćenjem jer smo neopravdano prozvani na službenoj stranici općine Kolan, a vrijeme će pokazati tko je i kako opstruirao rad , tko je i kako zapošljavao, tko je i kako dobivao poslove s općinom, tko je i kako dobivao prostore, tko je i kako oslobađan od plaćanja obveza itd.

Na kraju možemo zaključiti da Općina Kolan bez proračuna ili s proračunom, ista je stvar, ionako Vijeće u suradnji s ovakvim načelnikom ne može napraviti gotovo ništa, niti ima projekata koji su se stopirali (jer se ionako nije ništa napravilo), niti ima naznaka nekim novim projektima, a niti je bilo volje od strane načelnika za rad na dobrobit mještana općine Kolan.

Vijećnici: Mario Baričević, Ivan Čemeljić, Šime Gligora, Ante Zubović, predsjednik Vijeća

16. studeni 2024 04:41