Unatoč stupanja na snagu odluke o nužnim epidemiološkim mjerama kojima se ograničavaju okupljanja i uvode druge nužne epidemiološke mjere i preporuke radi sprječavanja prijenosa bolesti COVID-19 putem okupljanja, Dragon teatar 22. prosinca u 20 sati u HNK Zadar premijerno je izveo suvremenu kazališnu predstavu ODISEJA 2020.
Predstavom ODISEJA 2020 Dragon teatar je obilježio deset godina umjetničkog rada u Zadru i Zadarskoj županiji. Prethodnih godina odabir naslova protezao se od Euripida, Poa, Shakespearea, Gogolja, Strindberga i Krleže.
Predstava konstruira fragmente Homerove Odiseje , Euripidove Orestije i ponajviše Clarkove Odiseje u svemiru 2001.
Dominiraju ideje i vizije Arthura Clarka, čovjeka izuzetne širine čije kultno djelo doživljava svoju prvu kazališnu prilagodbu: odnos čovjeka prema umjetnoj inteligenciji i njihov mogući sukob, evolucija ljudske vrste te potreba preobrazbe čovjeka u neko „više biće", odnosno biće na nekom „višem razvojnom stupnju". Na početku predstave se jedna „životinja", čovjekoliki majmun preobražava u „homo sapiensa", a na kraju se jedan čovjek David Bowman preobražava u „viši entitet" Dijete zvijezdu.
Predstava započinje scenom Praskozorja čovječanstva u kojoj se prikazuje evolucija čovjekolikih majmuna u predatore koji skenirani i instruirani misterioznim monolitom ubijaju i jedu bradavičastu svinju i time zatvaraju epohu izumiranja i svakodnevnog gladovanja. Čovjekolike majmune utjelovljuju plesni umjetnici koji djeluju u Splitu : Alen Čelić glumac, mimičar, dramski pedagog i suradnik za scenski pokret, Mia Kevo plesačica i izvođačica s aktivnim interesom i radom u polju inkluzivnog plesa, Karolina Šuša plesna i izvedbena umjetnica , ljubiteljica interdisciplinarnog kazališnog rada i zadranka s adresom u Splitu Lucija Zalović, plesačica i plesna pedagoginja.
Scena pobjede čovjekolikih majmuna pred izazovom evolucije se pretapa sa fragmentom scene podzemnog svijeta Homerove Odiseje. Napivši se žrtvene krvi , duh Odisejeve majke Antikleje progovara o svojoj smrti, životu na Itaci na koju se Odisej godinama pokušava vratiti. Antikleju igra Marijana Marjanović , a Odiseja Miro Pucar , dugogodišnji glumac Dragon teatra koji se nakon pet godina vraća na kazališne daske.
U podzemnom svijetu krv primami i Odisejevog suborca i vojskovođu, mikenskog kralja Agamemnona koji Odiseju ispovjedi svoju krvavu sudbinu , koju redateljica Maja Šimić vjerno prikazuje kroz sljedeću scenu brutalnog klanja hladnokrvne osvetnice Klitemnestre koju glumi Senka Marković . Najmlađa članica ansambla, Simona Perić rafiniranim nijansama glumi lik Kasandre , trojanske princeze koja kao Agamemnonova robinja stradava pod rukom ljubomorne Klitemnestre.
U pozadini svih događanja, iza tanke membrane drugog svijeta Partenona, nalazi se božica Atena koju odabire i izvodi Jasminka Ćoza . Atena prati sve ispovijesti i događanja stapajući se sa sudbinom likova čija je zaštitnica ili protivnica.
Scena mračnog pokolja vraća predstavu na svemirske putanje svemirskog broda Discoverya na kojem je u tijeku sofisticiran pokolj hiberniranih znanstvenika svemirske misiji usmjerene na potragu za misterioznim monolitom koji se pojavljuje u blizini Saturna.
Nakon što isključi Hala, moćno računalo dizajnirano za samostalno vođenje svemirske misije, David Bowman, jedini preživjeli na brodu, prima poziv dr. Haywooda Floyda , predsjednika nacionalnog astronomskog Vijeća u interpretaciji glumca dobro poznatog zadarskoj publici Milana Miočića-Stošića.
Zadnja scena predstave, ujedno i zadnja scena proznog predloška, prikazuje prolazak kroz Zvjezdana vrata, putovanje kroz nepoznatu galaksiju i spuštanje u prostor u kojem se Bowman transformira u zvjezdano dijete koje se putujući kroz svemir vraća natrag na zemlju.
ODISEJA 2020 jedinstvena je i autentična predstava, koja snažnim vizualnim aspektom, zapanjujućim video uradcima i dramskom kompozicijom potiče na razmišljanje o svemu novom što izaziva čovječanstvo i na sve ono što čovječanstvo treba postati.
Kostimografiju potpisuje Mihaela Gregov, dizajn i vodstvo svjetla i tehnike Josip Šindija, dizajn i vodstvo zvuka Luka Klečina, kameru i live video montažu Domagoj Štefanović (Zagreb), video dizajn Danilo Lola Ilić (Pula), izradu lutki Dražen Matijašević i Marija Pletikosić (Osijek), dramatizaciju,režiju i produkciju Maja Šimić.