Svaki put kad se dogodi prometna nesreća s tragičnim posljedicama, posebice kad se izgube mladi životi i kad su počinitelji recidivisti, uvijek se postavlja pitanje kako taj netko nije već u zatvoru, zašto nije, treba li mijenjati zakone i slično.
Primjer Ivane Tene Gotovac Soldić (38) koja je početkom tjedna u Splitu pijana, projurivši kroz crveno svjetlo na semaforu, ubila studenticu Mariju Ćorić (19) dovoljno govori o nefunkcioniranju sustava. Naime, kako smo neslužbeno doznali, Ivani Teni je samo u zadnje tri godine čak pet puta izrečena zaštitna mjera oduzimanja vozačke dozvole zbog vožnje u pijanom stanju.
Tako joj je 2015. Prekršajni sud u Splitu izrekao mjesec dana zabrane upravljanja vozilom uz novčanu kaznu i to za "pijanu vožnju" dvije godine prije, dakle, 2013. godine. Godinu dana poslije na karlovačkom je sudu kažnjena s pola godine oduzimanja vozačke dozvole i zabrane vožnje. Početkom 2017. godine u Splitu joj opet oduzimaju dozvolu na tri mjeseca te iste godine u Karlovcu dobiva dodatnih devet mjeseci sigurnosne mjere zabrane.
Naposljetku, u trenutku kad je ubila nesretnu studenticu vozila je pod zabranom koja joj je izrečena za vožnju u pijanom stanju 2017. godine i koja je vrijedila do veljače iduće godine. Koliko smo uspjeli doznati, na splitskom sudu joj nije bila izrečena mjera liječenja od alkohola, a je li ta mjera izrečena na nekom drugom sudu – nismo uspjeli doznati.
Nešto ne štima
Sve ovo zorno ukazuje na to da nešto ne štima. Kako je moguće da netko s toliko izrečenih zabrana, a prije 2015. godine također ih je imala, nije bio ni dana u zatvoru i da bez obzira na sve to svaki put sjedne za upravljač. I tko zna koliko bi još puta 38-godišnjakinja ovako pijana divljala po cesti da nije ubila mladu djevojku. Zar je morao biti izgubljen život da se divljanje zaustavi?
– To je isto kao kad uhvatimo nekog kriminalca i onda se uvik iznova iznenadimo kad vidimo kaznenu evidenciju dugu par listova, s više desetaka pa čak i stotina pravomoćnih presuda za uglavnom ista ili slična djela, i onda vidiš da ga sud uvik uvjetno kazni. Pa kako, brate, uvjetno kaznit nekoga ko je već sto puta napravija istu stvar! Pa šta triba onda napraviti da mu daš zatvor. Koliko bi ljudi triba ubiti neko u prometu da dobije, recimo, osam ili deset godina?! Po našem sudstvu triba bi potaracati cilu ulicu, a ni onda možda ne bi toliko dobija – govori nam ogorčeno jedan iskusni splitski policajac.
Naime, što se tiče prometnih nesreća s poginulom osobom tu je zakon vrlo jasan – predviđena je kazna od tri do čak 12 godina zatvora. No, prema iskustvima splitskih sudova, a nema sumnje da je tako i na drugim sudovima, prosječna kazna koja se u ovakvim slučajevima izriče je dvije do tri godine zatvora. Zašto suci "nemaju muda" izreći strožu kaznu? Naravno, onome tko je to svojim (ne)djelima zaslužio. Mnogi će reći, takva je sudska praksa.
Isto tako, do 2013. godine izbjegavanje izrečene zaštitne mjere (primjerice zabrane upravljanja vozilom izrečene u prekršajnom postupku) bilo je kazneno djelo jer je čl. 308. Kaznenog zakona regulirao da će se s tri mjeseca do tri godine zatvora kazniti "tko upravlja motornim vozilom iako je prema njemu primijenjena sigurnosna mjera ili zaštitna mjera zabrane upravljanja motornim vozilom".
Po današnjem je, pak, zakonu kazneno djelo samo "kršenje sigurnosne mjere izrečene pravomoćnom presudom" i kažnjava se do dvije godine zatvora. Da pojasnimo, sigurnosne se mjere izriču u kaznenim, a zaštitne u prekršajnim postupcima.
Eto, i počinitelj je patio...
Iako je možda takav dojam javnosti, ovako "blag" odnos sudova nije samo prema "poznatim" osobama – ubojicama u prometu, poput Horvatinčića i sinova bogatih tajkuna koji potiču iz dobrih obitelji.
Jedan od primjera recentne sudske prakse je i slučaj Ante Bigave zvanog Gale, 37-godišnjaka iz Crivca, koji je na splitskom Općinskom sudu bio nepravomoćno osuđen na četiri godine i 10 mjeseci zatvora jer je vozeći pijan s 1,45 promila i bez vozačke dozvole, prouzročio prometnu nesreću u kojoj su živote izgubili njegov suvozač Dalibor Svalina (22) i pješak Filip Svalina (82).
Bigava je imao pravomoćnu tromjesečnu zabranu upravljanja vozilima B-kategorije, koja mu je, zbog vožnje pod utjecajem alkohola početkom srpnja, postala pravomoćna 17. kolovoza 2014. godine, a trebala je trajati do 17. studenoga. Nesreća u kojoj je ubio dvojicu bila je 4. listopada 2014. godine. Ovo je bila jedna od rigoroznijih kazni za smrt u prometu.
No, Županijski sud u Šibeniku donio je pravomoćnu presudu kojom mu je smanjio kaznu na 10 mjeseci. Naime, uvažili su žalbu njegova odvjetnika Vinka Gulišije te su naveli da mu je izrečena prestroga kazna. Temeljili su takav zaključak na tome da je sud u Splitu "precijenio značaj otegotne okolnosti da se okrivljenik nije ispričao članovima obitelji oštećenika iako žive u istom selu".
– Osim toga, nije u dovoljnoj mjeri olakotnom cijenjena ni okolnost da su posljedice nesreće teško pogodile i optuženika koji je zbog zadobivenih ozljeda duže vrijeme proveo u bolnici i na rehabilitaciji te da ga je teško pogodila smrt prijatelja Dalibora koji je bio s njim u automobilu – navedeno je, među ostalim, u pravomoćnoj presudi.