“U Dicmu smo ove godine u prometu imali tri smrtna slučaja, kao da smo velegrad ili kao da smo veliko prometno čvorište”, ogorčeno mještani konstatiraju bolnu činjenicu.
“Poginule su domaće djevojke iz Dalmacije na pragu života, u dobi od 18, 21 i 25 godina, a osim 18-godišnje rukometašice Maje Zorice, koja je poginula u najnovijoj prometnoj nesreći, riječ je o dvjema sestrama iz Kaštela koje su poginule u lipnju.
Dakle, tri mlada života otišla su u tri mjeseca, a molimo se Bogu da i ove dvije rukometašice koje su bile s Majom u automobilu dok su se vraćale s treninga iz Splita ostanu žive”, govore nam mještani Dicma, posebno naglašavajući da su se obje nesreće dogodile na četrdesetak metara udaljenosti od kafića “Granada” u zaseoku Prisoje prema mjestu Butigama, samo u suprotnim smjerovima.
Je li kriva cesta?
“Maja je poginula kada se sa suigračicama u automobilu vraćala iz smjera Splita prema Sinju, a djevojke kad su odlazile sa zabave iz Prisoja u smjeru Kaštela. Dakle, isti potez, samo suprotni pravac, a sve u četrdesetak metara udaljenosti”, govore nam mještani, koji nas ipak za službene izjave usmjeravaju na načelnika općine Dicmo Petra Maretića.
Nazvali smo ga na mobitel želeći ga upitati kako on komentira ove teške prometne nesreće. Na koncu nam se i javio, ali se suzdržao od davanja bilo kakvih izjava zbog pijeteta prema stradaloj djevojci. Nakon njenog ispraćaja organizirat će konferenciju za medije na kojoj će sve kazati. Općina Dicmo idućeg tjedna organizira sastanak o sigurnosti u prometu.
Je li problem do ceste i uvjeta na njoj, ili je problem u vozačima pa su se takve nesreće mogle dogoditi bilo gdje?
“Ja mislim da se to moglo dogoditi bilo gdje jer nije cesta kriva što je u najnovijoj nesreći 44-godišnji vozač iz Čaporica imao 2,6 promila alkohola u krvi i što je prešao u suprotni kolnički trak.
U prethodnoj tragediji djevojke su se u svojoj Škodi uključivale s parkirališta na državnu cestu, a na njih je naletio 19-godišnji vozač iz Sutine u svojem Mercedesu”, govori nam jedan prometni policajac koji je upoznat s objema nesrećama.
A nesreća u Dicmu, neovisno o tome tko je kriv, ima kao na traci. Tako je teške tjelesne ozljede početkom kolovoza zadobio 31-godišnji vozač koji se pod utjecajem više od 2,5 promila alkohola vozilom zabio u zid.
Izletjeli s ceste
U drugoj nesreći nekoliko dana poslije motociklist je ostao bez ruke, a njegova suputnica na motociklu bez noge u sudaru njihova motocikla i automobila na predjelu Osoje. Mjesec i pol dana prije kod kafića “Sunshine” sudarila su se tri vozila, pri čemu je jedna osoba teže ozlijeđena.
“Siđu s brze ceste iz smjera Dugopolja, malo uspore zbog kamere na ulazu u selo, a onda na pravcu stisnu gas. Nije ovo prva nesreća, tamo stotinjak metara dalje prije sedam, osam godina poginuo je momak, imao je 20 godina, a drugi, godinu mlađi, teško je ozlijeđen. Izletjeli su s ceste”, prisjeća se mještanin Dicma, dodajući kako ne zna otkud tim mladim ljudima svi ti bijesni automobili kojima se iživljavaju po cestama.
Drugi mještanin smatra da tu policija ništa ne može učiniti, jer je kontrolirala promet dok je mogla i gdje je mogla.
“Najopasnije je od benzinske postaje do Butiga, a policija je imala svoj kontrolni punkt gdje je kontrolirala brzinu i alkoholiziranost vozača, ali je taj punkt bio na prostoru koji pripada jednom ugostiteljskom objektu. Vlasnik se opravdano žalio odgovornima da mu na taj način policajci tjeraju goste svojim postupanjem i tog punkta više nema.
Problem je što na cijelom potezu zapravo nema mjesta gdje bi se policajci ‘usidrili’ i kontrolirali promet. Jedino da se uloži puno više u policijske ophodnje, kamere, radare... Sada će biti sastanak u Općini pa ćemo vidjeti, nešto se mora poduzeti”, govori nam mještanin koji je svjestan da je Dicmo postalo mjesto smrti na cestama.
Vodeći prometni stručnjak u Hrvatskoj Željko Marušić jako je dobro upoznat s tragičnim prometnim nesrećama u Dicmu.
“Riječ je očigledno o dobroj cesti gdje vozači otpuste brzinu, a mnogi tuda voze i pod velikom količinom alkohola. U Dicmu se radi o tome da tu dionicu vozači smatraju zonom komfora u kojoj se ne kažnjava puno. Dakle, riječ je o problemu male izvjesnosti od kažnjavanja i zato vozači i voze brzo, a dosta njih je i pijano.
Pogoršano stanje
Ne mora tu biti kontrolni punkt policije, kako vi navodite kao problem. Dovoljno je na toj cesti postaviti vibracijske blage uspornike i pet kućica, a pravu kameru rotirati u jednoj od tih kućica.
Tko je kriv? Kriv je sustav koji to dopušta jer svi su ljudi isti. Zašto naši tako ne voze u Ljubljani, na primjer, ili zašto se stranci u našoj zemlji tako opuštaju, a to neće kod sebe?
Baš zbog visine kazni. Sustav kažnjavanja mora biti jači, a mora se i više ulagati u sve ono što doprinosi mirnom odvijanju prometa.
Evo, ovo što sam nabrojio nisu veliki troškovi, a siguran sam da bi mnogo života bilo spašeno”, rekao nam je Marušić, koji konstatira da se u Dicmu očigledno radi o poboljšanju stanja ceste, ali manjku kontrole, a samim tim i pogoršanja stanja sigurnosti na cesti.