"Žao nam je obavijestiti vas da je vaš let otkazan iz komercijalnih razloga". Ovakva poruka u e-pošti ovoga tjedna zatekla je mnoge hrvatske putnike koji su se u naredna dva mjeseca radovali putovanjima niskobudžetnom aviokompanijom Ryanair. Ryanair je otkazao 22 zagrebačka leta u svibnju i šest letova u lipnju, a konkretno obrazloženje još nisu ponudili. Svoju iznenađenost putnici su izražavali u Facebook grupama u kojima inače dijele savjete o destinacijama koje namjeravaju posjetiti. Ryanairovo veliko otkazivanje letova zateklo je i autoricu ovih redaka. Opcije su mi bile dvije: povrat novca ili odabir drugog leta - piše Jutarnji.hr.
Točno 47 dana prije leta iz Rima za Zagreb, Ryanair mi u generično sastavljenom mailu javlja da mi je taj let otkazan. Kao razlog navode "commercial reasons", dakle, komercijalne razloge. To mi ne znači mnogo. Ja i dalje moram reorganizirati povratak u Hrvatsku. Nemam iskustva s otkazanim letovima, pa umjesto da odmah odaberem povrat novca ili neki drugi let, obraćam se njihovoj korisničkoj službi.
Razgovor s botom mi ne pomaže pa biram razgovarati s agentom. U redu čekanja sam 496. Očito su mnogim ljudima, kao i meni, upitnici plešu nad glavama. S obzirom na tako velik broj, svoj red sam čak dočekala brzo, za dvadesetak minuta. Agentu objasnim da sam u ponedjeljak 30. svibnja trebala letjeti s aerodroma Rim Fiumicino u Zagreb te da trebam pomoć u pronalaženju optimalne alternative. Nudi mi preusmjeravanje na let 29. svibnja. To mi ne odgovara jer tad niti neću biti u Rimu.
Rim mi je tek usputna stanica na povratku u Zagreb koji počinje u Valenciji, pošto direktnih letova uopće nema. U Rim slijećem 30. svibnja ranijim letom. Idući je let tek u srijedu pa bih zbog toga trebala nekoliko dana ostati u Rimu. Što da onda radim s obvezama koje me čekaju izvan ovog kratkog putovanja koje sam ionako jedva stisnula u raspored? To znači unajmljivanje još nekoliko noći u smještajnoj jedinici. Što da radim s neminovnim probojem predviđenog budžeta?
Agent ne zna što da mi više ponudi. Sama pronalazim i predlažem let istog dana, ali ne u Zagreb, nego u Zadar. Otamo do Zagreba mogu autobusom. Nije ni bitno, samo da se maknem s aerodromskog sivila i sletim na poznato hrvatsko tlo, onda će sve ostalo biti lakše. Pitam agenta je li opcija promijeniti let u onaj koji ima različito odredište od otkazanog.
- Čini se da Vas mogu preusmjeriti na taj let za Zadar - odgovara mi.
Super. Ostalo mi je još samo jedno pitanje. Novi let jeftiniji je za 300 kuna.
- Vraća li Ryanair novčanu razliku između novog i starog leta - pitam.
- Prema Ryanairovim uvjetima i odredbama, ako je cijena karte ili naknade na novom letu niža, neće se izvršiti povrat novca - piše mi agent.
Shvaćam kako ću ovakvim preusmjeravanjem izgubiti novac. Ne samo da mi neće vratiti razliku, nego me čeka i plaćanje prijevoza od Zadra do Zagreba. Odlučila sam ići dugim putem uokolo.
Nakon prepiske s agentom, tražila sam povrat novca. Dan kasnije stiglo mi je odobrenje, a kroz narednih pet dana mogu očekivati da će mi novac sjesti na račun. U međuvremenu, kupila sam kartu za let iz Rima u Zadar te za autobus iz Zadra u Zagreb. Ostat će mi i nešto kusura. Najveća je promjena što se kući neću vratiti u ponedjeljak poslijepodne, nego u utorak iza dva sata u noći. I to pod uvjetom da ni jedan dio jednadžbe ovog puta ne bude promijenjen.
Dašu Kovačević iz okolice Velike Gorice ovo je podsjetilo na prošlu epizodu masovnog otkazivanja u siječnju. Njezin let tad nisu otkazali, no ovaj put nije bila takve sreće.
- Putovati smo trebali 1. svibnja u Brindisi. Dakle, javljeno nam je 18 dana ranije. Pokušala sam se reorganizirati i gledala ima li letova nekoliko dana prije ili poslije. No otkazali su sve letove za tu destinaciju. Smještaj sam također otkazala jer uvijek rezerviram smještaj s opcijom besplatnog otkazivanja. Poslala sam online zahtjev za povrat novca. Zadnja obavijest koju sam dobila je da je odobren. E sad, za koliko ću ga dobiti na kartici... to ne znam - ispričala je Daša.
Kaže kako se njezino mišljenje o poslovanju Ryanairom zbog ovoga ne mijenja jer dosad nije imala nikakvo loše iskustvo.
- Realno, za te novce ne možete nigdje autom dalje od 100 kilometara. Dobri su oni. Nije stvar u tih 30 eura koliko je koštala karta, već u onom osobnom. Ipak sam se veselila tom putovanju jer doista volim putovati i puno putujem. Sad se samo nadam da im neće kakva suluda ideja otkazivanja letova pasti na pamet i krajem srpnja jer za tad imam karte za Grčku - dodaje.
Petra Radetić iz Zagreba još je jedna nesuđena putnica. Bukirala je dva putovanja za svibanj, a dva dana kasnije, 13. travnja, stigla joj je obavijest o otkazivanju. U London je trebala sletjeti 6. svibnja, a vratiti se u Zagreb 10. svibnja. Za taj let odabrala je opciju promijene leta te će se ipak kući vratiti dan kasnije. To joj ne predstavlja problem jer nije vezana smještajem niti drugim rezervacijama.
Drugo putovanje na relaciji Zagreb-Frankfurt trebalo je biti od 25. do 30. svibnja. Otkazan je samo let iz Zagreba do Frankfurta. U ovom slučaju nije postojao alternativni datum koji bi joj odgovarao.
- Kod ovog putovanja je problem što nisam samo ja zakinuta. Tražila sam povrat novca za kartu, a bukirala sam let Zagreb-Düsseldorf. Malo mijenjamo plan putovanja, rutu i gradove koje smo mislili posjetiti, ali se nadamo da će se barem ostvariti. Moja prva reakcija je bila: 'Pa gdje nakon dvije godine pandemije otkažu oba leta?'. Onda sam stala na loptu i krenula u potragu za alternativama. Nikad dosad mi let nije otkazan, dapače letjela sam Ryanairom više puta, ali i drugim kompanijama, problema nikakvih. Čak niti kašnjenja. Ovo mi je prva ovakva situacija. Sad još samo čekam realizaciju povrata novca i nadam se da opet neće nešto otkazivati - govorila nam je o svom iskustvu Petra.
Njoj je pak ovo iskustvo ipak malo promijenilo mišljenje o Ryanairu.
- Nemam neki dobar osjećaj o njima kao što sam imala dosad. Sad mi nad glavom stalno visi hoće li mi opet promijeniti let pa ću drugi put morati mijenjati plan putovanja.
Ryanair je 76 svibanjskih letova u Zagrebu smanjio na 54, što je 28,9 posto. U lipnju je maknuo njih šest, odnosno broj letova smanjio se za 7,9 posto.
Potpuno je ukinuo letove u Badel, Brindisi i Sofiju. Brisel Charleroi pao je s pet na dva, London Stansted sa sedam na četiri. Sve ostale destinacije ostale su bez jednog do dva leta.
Službenog odgovora nema, no zrakoplovni analitičar Alen Šćuric ponudio je nekoliko mogućih razloga.
- Moguće je da kompanija ima internih potreba pa im nedostaje aviona za neke druge baze. Oni dobivaju dva aviona tjedno. Kad se stabilizira, vratit će ih u Zagreb. Druga stvar može biti da kompanija ima problema s pilotima pa je porezala peti mjesec da kasnije piloti mogu odraditi sezonu. Mogući su drugi pragmatični razlozi. Postoje i dvije opcije štetne po Zagreb. Jedna je da je Ryanair nezadovoljan Zagrebom i da ima loš faktor popunjenosti aviona, a druga da je krenuo s ucjenama prema zračnoj luci Zagreb u nadi da će doći do boljih uvjeta - komentirao je Šćuric.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....